Co můžete zažít s infolinkou České spořitelny

Co můžete zažít s infolinkou České spořitelny
Přečtěte si příběh jak ze špatného snu, který končí ztrátou 6 000 Kč a přiznáním České spořitelny, že ve svých službách pochybila. Sen se změnil v realitu a plánovaná investice příliš nevyšla. Neudělejte stejnou chybu.

Už jste si někdy položili otázku kdy dorazí peníze na účet příjemce, když je pošlete tehdy a tehdy? Byla pro vás závazná odpověď takřka zásadní? Hlavně neudělat stejnou chybu, která se podařila panu Mirkovi. Zavolal na informační linku banky a ptal se, kdy budou zpracovány jeho příkazy. Možná šlo o nedorozumění. Možná se vyjádřil nepřesně, možná se na informační lince ani neptali, jak příkaz provede. Výsledkem však byla ztráta, a to je v případě nakládání s penězi vždy nepříjemnost.

Mirkův příběh

Zajímají vás podílové fondy?

Rozsáhlou sekci věnovanou této problematice najdete zde.

V březnu tohoto roku Mirek provedl první investici do podílového fondu Eurotrend (profil, názory), který spravuje Investiční společnost České spořitelny (profil, názory). Příslušný příkaz prováděl přímo na přepážce pobočky České spořitelny (profil, názory) na Praze 2. Protože se počet podílových listů, které podílník nakoupí, přepočítá podle kurzu stanoveného dle výše majetku fondu ke dni, kdy byly peníze převedeny na účet Eurotrendu, kontaktoval ještě před provedením celé transakce informační linku banky. Tam Mirkovi sdělili, že pokud podá příkaz v pátek, budou peněžní prostředky převedeny v pondělí nebo v úterý.

Jaké bylo ale jeho překvapení, když zjistil, že peníze byly převedeny na účet fondu již v neděli, a počet nakoupených podílových listů se tak přepočítával podle pátečního data. Což ve svém důsledku znamenalo, že Mirkovi připadlo o cca 1,8 % podílových listů méně než kolik by získal, kdyby byly peníze připsány na účet Eurotrendu v pondělí. Ztrátu tak lze vyčíslit na 5 700 Kč.
Když pan Mirek potom v pátek 3. září přikupoval další podílové listy pomocí sběrného boxu, počítal po zkušenostech s tím, že dojde k převodu na účet Eurotrendu v neděli, protože se jedná o převod v rámci banky. Tentokrát ale ještě v pondělí byly peníze na jeho běžném účtu a, jak se ukázalo později, až v tento den byly převedeny...!

Znovu telefonát na informační linku a tam? Jelikož byl příkaz k převodu vhozen do sběrného boxu po dvanácté hodině, došlo k převodu až následující den, tj. v pondělí, a na účet fondu byly peněžní prostředky převedeny v úterý. A, jak jinak, v úterý byl kurz pro převod podílových listů opět výrazně vyšší než ten, který měl být vyhlášen pro pátek. Ztráta způsobená tím, že převod byl proveden opožděně, tentokráte činila cca 0,6 % z dodatečné investice, tj. cca 300 Kč.

Ve "Spořce" zúčtovali správně

Je třeba jasně říci, že veškeré transakce proběhly v souladu jak se zákonem, tak i s předpisy České spořitelny (ČS) o zúčtování transakcí. To ostatně uznává i pan Mirek, když si s ČS vyměnil několik e-mailů a zdokonalil tak své znalosti o pravidlech jeho banky. Obecně platí, že převod uvnitř banky je zúčtován následující den, do jiné banky o den až dva déle. Konkrétní časy však ovlivňuje i přijetí příkazu, neboli zda je podán elektronicky či jiným přímým kanálem, na přepážce banky nebo prostřednictvím sběrného boxu. Celá problematika je nejméně na jeden samostatný článek a my se jí budeme již brzy věnovat.

Ale...

Orientace v pravidlech banky pro zúčtování příkazů je důležitá, ale zároveň není až tak triviální. Proto se dá předpokládat, že klient, který tápe a chce mít jasno, najde pomocnou ruku v bance, například na infolince. Uvedená praktická zkušenost však ukazuje, že není ideální na infolinku spoléhat, zejména pak v transakcích citlivých na změny trhu ze dne na den.
Pravidla jsou sice jasná, nicméně je jich hodně a prokousat se několika stránkami k požadovaným informacím vyžaduje trpělivost. Nemáte-li jí, zeptáte se na infolince.

Důkazy?

Obdržel pan Mirek skutečně na infolince nesprávné informace? Nejlepším důkazem je sdělení samotné ČS:

Vážený pane,
přijměte, prosím, mou omluvu za nejednoznačné informace, které jste obdržel od operátorů informační linky ČS. Těmto pracovníkům bude znovu zdůrazněna nutnost perfektní znalosti lhůt zúčtování bezhotovostního platebního styku. Při zpracování plateb nicméně Česká spořitelna splnila svou zákonnou povinnost, pokud jde o lhůty zpracování.
odbor Kvalita služeb - tým ombudsmana

Neboli: vše proběhlo podle předpisů, pouze je někdo na infolince špatně interpretoval. Šest tisíc pryč, přijměte omluvu za nejednoznačné informace. Dočkáme se někdy toho, že banka prohlásí: "Prověřili jsme audiozáznam, pochybili jsme nepřesnou informací, omlouváme se, škodu uhradíme, abyste se příště na nás opět s důvěrou v naše služby obrátil"...?
Podle vyjádření tiskové mluvčí ČS Kláry Gajdůškové měl pan Mirek celou záležitost reklamovat. "Pokud má klient dojem, že dostal chybnou informaci a na jejím základě utrpěl újmu, může pochopitelně podat reklamaci. Všechny hovory v Klientském centru se nahrávají a archivují. Není tedy problém zjistit skutečný stav věcí," upřesňuje mluvčí a dodává: "Vznikla-li klientovi na základě chybné informace jednoznačně a prokazatelně škoda, Česká spořitelna mu ji bude kompenzovat."

Neopakovat chyby druhých

Rada na závěr: Spoléhat se na sdělení infolinky by mělo být bezpečné. Pokud máte pocit, že se vše nedělo podle instrukcí, nechte telefonát prověřit a případně žádejte v bance úhradu vzniklé škody. V našem příběhu sice pan Mirek pátral po vysvětlení, které dostal, ale udělal chybu, že výslovně nepožadoval úhradu škody. Pravděpodobně by uspěl.
Pan Mirek na ČS nezanevřel a říká: "Rád bych, aby se další drobní investoři vydávali na strastiplnou cestu začátečníků s větším množstvím informací než já. V ČS by ale měli lépe naučit své zaměstnance pravidlům banky."
V ČS si také musejí rozmyslet, zda mají zájem o nárůst počtu spokojených klientů i za cenu toho, že jim bude muset nabídnout příznivější (nebo nadstandardní) možnosti platebního styku alespoň v rámci "domácí" banky. To je ale věc podnikatelského záměru. Nespokojení mají samozřejmě možnost prověřit kvalitu služeb u konkurence. "V dnešním světě počítačů by měl být operativní převod peněz v rámci banky otázkou maximálně hodin, nikoliv dnů," uzavírá pan Mirek.

Jaké máte zkušenosti s termínem převodů peněz. Už jste kvůli "vlastní" chybě neznalosti přepisů poslali peníze v nesprávný čas? Využíváte služeb infolinek svých bank a jste s nimi spokojeni?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 46 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 11. 2004 11:03, jvand

Máte pravdu, že výpočet kurzu je mechanická záležitost.
Pokud Vás zpožděním výplaty o den či víc ošidili na penězích, nedejte se.

Zobrazit celé vlákno

+21
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 11. 2004 11:03, Kateřina

Není sporu, že ČS neposkytla služby na úrovni. Nechápu ale, že člověk, který investuje do podílových fondů, neví ani tak základní věc, jako že má na příkazu uvést den provedení transakce. Ve druhém případě, kdy spořitelna převedla peníze později, by mu to nepomohlo, ovšem v tom prvním by bylo vše OK. Pokud by uvedl pondělní datum, nemohla by spořitelna peníze převést v neděli. Jak prosté, milý Watsone.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (46 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Bezpečip na platebních kartách

21. 9. 2004 | Kristýna Havligerová

Bezpečip na platebních kartách

Od příštího roku bude banka, která nezavede čipovou technologii, automaticky zodpovídat za problém vyplývající z platební transakce, na niž byla podána reklamace. V jaké fázi příprav... celý článek

Dluhopisy nahoru i dolů

9. 7. 2004 | Petr Fejtek

Dluhopisy nahoru i dolů

Kolísání dluhopisových trhů sice není zdaleka tak velké jako akciových, přesto však může být značně citelné. Dluhopisové fondy investora chrání, ovšem také jen do určité míry. Podívejme... celý článek

Pomlčka za čtyři a půl tisíce

3. 2. 2004 | Jiří Šedivý

Pomlčka za čtyři a půl tisíce

Zmatky okolo pomlčky v čísle účtu vás mohou u Buřinky připravit o celou státní podporu. Jako jedinec navíc nemáte šanci se stížností vůči velké instituci uspět. Poškození klienti ale... celý článek

Test infolinek: investiční strategie on-line

30. 12. 2003 | Tomáš Prouza

Test infolinek: investiční strategie on-line

Testovali jsme, jak si poradí investiční společnosti s jednoduchým e-mailem. Přístup a ochotu jsme hodnotili včera, ale jak dobrou strategii nám jednotlivé firmy vlastně poradily?

Pomůže při investování e-mail?

29. 12. 2003 | Tereza Košťáková

Pomůže při investování e-mail?

Podívali jsme se na "zoubek" internetovým infolinkám investičních společností. Jsou schopné a ochotné zákazníkovi rychle, srozumitelně a hlavně konkrétně poradit? Kdy můžete použít... celý článek

Partners Financial Services