Nenaleťte na letadlo

Nenaleťte na letadlo
Většina z nás asi zažila lákání do systémů, díky kterým "vyděláme miliony nebo které nám pomohou splnit si své sny a cíle". Skutečnost je ale často odlišná a poměrně vysoké částky, které se vstupem do projektu odevzdáme, již nikdy nevyděláme zpět. Abyste jen tak nenaletěli, přiblížíme vám praktiky a psychologické triky, kterými jsou lákáni noví "donátoři".

Rozeznat firmu, která se živí "poctivým" multi-level marketingem a tu, která využívá nejrůznější postupy, jež jen maskují jejich skutečnou podstatu, tedy pyramidu či letadlo, je někdy velmi obtížné. Chceme vám tedy výběr usnadnit a pomoci odhalit včas projekt, jehož cílem může být jen vytažení peněz z vaší kapsy. V dnešním, úvodním, díle se podíváme na typického představitele takových projektů, na jeho vizáž, do jeho mysli a na praktiky, které používá, aby vás dostal na prezentaci firmy, kde si vás již rozeberou vyškolení profesionálové.

Základem úspěchu u pyramidových systémů je přesné dodržování určitého plánu. "Zkratky a vlastní cesty vedou k překážkám, nebezpečím a neúspěchům," říká se účastníkům obchodních tréninků takových projektů. Nutným počátečním předpokladem jejich úspěchu je nadšení z projektu: "Kdo hoří, sám může ostatní zapálit! Konečně mám tu možnost žít! Můžu si splnit své sny, přání, naděje a cíle, které jsem si do této chvíle splnit nemohl," s takovými hesly se účastník nejen setká, ale musí je také přijmout za vlastní. Projekt by se měl stát jeho novým životem: "Žiji pro projekt. Mám tu nejlepší práci u nejlepší firmy."

Jak poznáte účastníka projektu navenek?

Usmívá se, nebo se alespoň usmívat pokouší, na školení/obchodním jednání mu do hlavy totiž vtloukají: "Každého úspěšného člověka poznám podle toho, že se usmívá. Úsměv je výsadou úspěšných lidí."
Pokud chce působit věrohodně, musí se také vhodně oblékat a dbát o svůj zevnějšek. "Proto nosím kvalitní, slušivé a vhodné oblečení po celý týden, nejen při akcí firmy. Můj vzhled mě reprezentuje, ukazuje můj úspěch," řídí se heslem.

Má také svůj velký vzor, nejlépe z managementu projektu. "Úspěch se mohu naučit pouze od úspěšných lidí z praxe," je mu vtloukáno do hlavy. Svoji pracovnu ale často i domov má vyzdobeny obrázky věcí a cílů, které chce vlastnit a kterých chce dosáhnout. "Je pro mě motivující mít neustále na očích svůj sen či cíl. Na viditelná místa si také napíšu své životní motto, které je mým hnacím motorem, které mi dodává sílu a energii do práce a do života."

V pyramidě se tak velmi dbá na kontakt se skupinovým manažerem: "Můj skupinový manažer je můj druhý táta. On také začínal jako maloobchodník a velkoobchodník a nyní je v managementu firmy. On ví, jak obchod funguje, poradí mi a pomůže mi. Je pro mě neustále dosažitelný a je mi neustále k dispozici, proto je pro mě důležité pravidelně ho kontaktovat osobně nebo telefonicky."

Pozvání je nejdůležitější a nejtěžší část

Když vyjde pozvání na prezentaci, tak už vás skoro mají v hrsti. "Pokud nikoho nepozvu, nemůžu mít úspěch. Nejhorší pozvání je to, které neuskutečním. Jestli budu pořád sedět doma, nebudu potkávat lidi, nebudu mít úspěch," tak přemýšlí zapálený účastník.

Na jednu prezentaci/obchodní jednání, přivádí účastník téměř bez výjimky dva hosty nebo pár. Jedinými podmínkami pro účast v systémech je minimální věk 18 let a reálná šance na "upsání se".
Pozvání musí být jednoduché, jde o jakýsi krátký dráždivý rozhovor, podle "interních pouček" nesmí trvat déle než 5 minut. Správným zvacím dialogem vás účastník naplní zvědavostí, očekáváním a zájmem. Pokud toto pocítíte, povedlo se a vy přijdete.
Na pozváni neexistuje žádná univerzální metoda. Každý člověk ovšem má slabou stránku, která jde využít k pozvání, "hostitelé" tak využívají různých metod, ta nejčastější lze ovšem shrnout do jakýchsi 4Z:

  • Zpozornit - upoutat kladnou pozornost svým zevnějškem, oblečením a vystupováním. "Úsměv, oblečení, nadšení, to jsou mé zbraně," učí se účastníci.
  • Zájem - osm bodů, kterými "hostitel" navnadí posluchače a probudím v něm zájem:
    1. americká firma (podnik),
    2. světová novinka,
    3. mezera na trhu,
    4. poprvé v České republice,
    5. začíná budovat svůj obchod,
    6. obrovské možnosti výdělku,
    7. za poloviční čas si splníte své sny, přání, naděje a cíle,
    8. za málo práce hodně peněz
  • Zvědavost - ten, kdo vás zve na prezentaci, často klade dotazy typu: "Zajímá tě to? Jsi spolehlivý? Jsi zodpovědný?"
  • Závěr - na konci informační schůzky se neptá, ale přímo říká "Vyzvednu tě tehdy a tehdy."

Pokud jste ženatí či vdané, nebo žijete v pevném svazku, dostanete pozvání na prezentaci nejspíš oba dva. V případě, že je jeden z vás zaneprázdněn, přesune se pozvání pravděpodobně na dobu, kdy se budou moci prezentace zúčastnit oba. "Nemohu vědět, jak který host bude reagovat na prezentaci a jak se rozhodne. Proto si hosty nevybírám, beru je postupně," učí se nováčci v projektu.
Těm je také předkládáno několik návodů na pozvání:

  • metoda bankovky - ten, kdo vás láká na prezentaci, si promění několik dolarů: "Dostal jsem výplatu a nevím, jestli jsou ty bankovky pravé," ukáže vám je a zeptá se vás na radu.
  • metoda třetí osoby - "Mám skvělou práci a hledám nějaké spolehlivé lidi. Znáš někoho?"
  • metoda obálky – pokud se odmítnete zúčastnit prezentace, vytáhne váš "hostitel" papír a vyzve vás k jeho podpisu: "Tady mi napiš tam, že nemáš zájem o spolupráci s firmou a že uvolňuješ své místo dalším. Já za to dostanu 60 dolarů."
  • metoda SOS - "Potřeboval bych poradit…"
  • metoda doprovod - "Potřebuji doprovod na jednu akci, partner je zaneprázdněn," požádá vás váš "hostitel".
  • metoda odzadu - "Dej mi 1 000 Kč, vrátím ti je v sobotu na prezentaci a ukáži ti skvělý obchod," nabídne vám. Touto metodou si pojistí vaši účast na prezentaci.

Fantazii se meze nekladou….

Když mi nic neřekneš, nikam nepojedu

I na takovou odpověď jsou "hostitelé" připraveni: "Neřekneš nikde nic? Umíš držet tajemství? Já taky!" Odpoví vám nejčastěji, neboť od vedoucích projektu má zakázáno o něm mluvit s jinými, často také podepsal jakousi dohodu o mlčenlivosti, leckdy s vysokou pokutou za její nesplnění: "Rád bych ti to řekl, ale nejsem k tomu kompetentní a navíc jsem podepsal obchodní tajemství."
"Byl jsi někdy v opeře? Dá se opera vysvětlit? Ne, musí se zažít," je další z možností. "Když víš, že nápoj obsahuje 70 % vody, 21 % cukru a 9 % barviva, víš, jak ti bude chutnat?" Zkusí složitější odpověď, pokud nefunguje žádná z předchozích. Často se používá i přirovnání k puzzle: "Tento obchod je jako puzzle. A toto puzzle se skládá na obchodním jednání pět hodin. Když ti teď složím pár dílků, víš, jak bude obrázek vypadat?"

"Hostitelé" jsou připraveni i na další otázky. Pokud se budete zajímat o to, zda-li jde o MLM či přímo pyramidu, získáte odpověď podobnou této: "Co je multi-level marketing? Pyramida? Není to pyramida." Nic víc se nedozvíte. Pokud položíte nečekanou otázku, dostane se vám takovéto odpovědi: "Jsem ve firmě krátce, to je otázka pro mého manažera."

Účast pojištěná chlebíčky

Často za vaši účast na prezentaci musíte zaplatit nějakou částku, třeba v případě projektu Skyline šlo o 350 Kč. Tuto částku od vás váš "hostitel" bude požadovat již předem, čímž si zajistí vaši skutečnou účast. O potřebě tohoto poplatku vás většinou bude přesvědčovat tím, že jde o organizační poplatek na jídlo, pití, cestu apod. Může na to ale jít i poněkud tajemnější cestou: "Kolik peněz bys dal za to, když ti řeknu, jak vydělat za rok několik set tisíc korun. 1 000? 2 000? Stačí 350 Kč…"

Ve výjimečných případech za vás tento poplatek může zaplatit i "hostitel", neobejde se to ale bez nutného zdůraznění, že to byl on , kdo platil za vás. Toto se ale nestává příliš často, účastníci projektu si jsou totiž vědomí toho, že host, pro kterého je částka v hodnotě několika set korun příliš vysoká, není pro projekt vhodný. Co totiž bude dělat, až se dozví částku v řádově desetitisících nutnou pro účast v projektu?

V příštím díle vás seznámíme s konkrétními psychologickými triky, s jakými se můžete setkat, pokud pozvání na prezentaci přijmete. Přiblížíme vám techniky, kterými vás budou zástupci projektu přesvědčovat o jeho výjimečnosti a výhodnosti.

Zdroj: informační stránky pro účastníky projektu Skyline International a vlastní zkušenosti

Co si o těchto praktikách myslíte? Máte podobnou zkušenost? Jak jste se dostal/a na podobnou prezentaci? O jakou firmu šlo? 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 44 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 6. 2004 10:01, Borec

Bohužel u nás je asi 60% lidí, ne-li víc, co si to neumej srovnat v hlave a tem frajerum to sezerou... Delam v marketingu a obcas se divim, co na lidi funguje. Asi trikrat jsem byl schvalne na podobnejch seancich, jenom abych se priucil, a snazil jsem se dostat ty kravataky do situace, kdy jim dojdou argumenty - a povedlo se pokazdy :)

+63
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

21. 9. 2006 6:34, Mgr. Jana Lisztwanová, tel. 777229715 meil: jana.lisztwanova@seznam.cz

Zdravím všechny, kteří se dostali až k mému článku. Mohu říci k penězům jen to, že nejlepším způsobem, jak vydělat z našich peněz více než v bankách,fondech,na spoření, penzijních fondech a případě jinde ......... je na sto procent v klubu FCI, kde firma TOUREX je jedním ze smluvních partnerů tohoto klubu, kde členství skýtá různé výhody. Tourex zprostředkovává refundace výdajů ve švýcarské bance. Proč švýcarské?Švýcarsko je přísně právní a finanční stát, ktekrý žije z jistoty svých peněz. Refundace mají ve všech, zatím 12 státech svá poměrně přísná pravidla, ve všech jsou servisní místa kvůli fin.úřadůům, administrativě,aaaatd.
Klient si vlastní sám pošle peníze do šv.banky, finanční vztah funguje pouze klient - šv.banka. Banka garantuje po celých 6 let co půl roku plnění ... 11 x 14,5% a 1x 50% z vlož.částky. .
Jedná se o peníze, nedivím se, že lidé jsou opatrní. Na druhé straně : jsem klientem programu Tourex již 7 let, jednu...první smlouvu mám již proplacenu, další smlouvy mi bezproblémově fungují. Peníze mi přicházejí pravidelně a za celé roky nemám případ, kdy by program selhal.Stala jsem se reprezentantem této společnosti a ráda. Jsem šťastná, když mohu svou radou a zkušeností někomu prospět. Pracovala jsem roky pro stavební spořitelny, ale dnes vím, že peníze, které klienti ukládají na spoření i se st.podporou se ani v nejmenším nevyrovnají výnosu, které mám z programu tourex. POZOR: ráda poradím a budu ráda, když kdokoli, který má s tourexem zkušenosti podá další názor.....

-8
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (44 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

kariéra

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nemocný nosorožec?

4. 5. 2004 | Simona Ely Plischke

Nemocný nosorožec?

O tom, jak funguje projekt Avalanche, jsme psali nedávno. Tuto pyramidu, podle některých letadlo, v ČR před více než třemi lety nastartovala akciová společnost Rhinoceros. Právě ta... celý článek

Stovky milionů úspor pohřbeny pod lavinou?

13. 4. 2004 | Simona Ely Plischke

Stovky milionů úspor pohřbeny pod lavinou?

Přes nešťastná přistání mnohých "letadel" lidé obdobným projektům stále věří. O šířícím se Avalanche nesmí pod dvoumilionovou pokutou žádný z účastníků mluvit. Přesto se nám někteří... celý článek

Když ptáčka chytají… na dovolenou snů

25. 11. 2003 | Simona Ely Plischke

Když ptáčka chytají… na dovolenou snů

Minulý týden oslovila v Carrefouru Annu dáma s dotazem, jestli ráda cestuje. Anna, náruživá turistka, přitakala a vyhrála bezplatnou týdenní dovolenou pro dva - na Maltě, Kanárských... celý článek

Kdo by nechtěl jedenáct tisíc pětidolarovek?

17. 2. 2003 | Petr Vykoukal

Kdo by nechtěl jedenáct tisíc pětidolarovek?

Vydělat si jeden a půl milionu korun rozesíláním emailů za devadesát dní. To je skutečně kulantní nabídka. A už na první pohled podezřelá, mimo jiné i tím, že jen za posledních čtrnáct... celý článek

Skyline: nejúspěšnější letadlo české historie II

2. 4. 2002 | Lucie Šťastná | 13 komentářů

Skyline: nejúspěšnější letadlo české historie II

Jaké je tedy rozuzlení tajemství Skyline?

Partners Financial Services