Emise akcií (IPO, SPO, DPO)

redakce Peníze.CZ | 28. 7. 2003

Akciové společnosti vydávají na veřejném trhu cenných papírů, tj. na burze či mimoburzovním trhu, své akcie s cílem získat kapitál pro další rozvoj nebo s cílem zvýšit vlastní prestiž a důvěryhodnost. Hovoří se o takzvaných emisích akcií. Jejich výhodou oproti emisím dluhopisů je, že akciový kapitál není ze své povahy určen ke splacení akciovou společností ani z něho nemusí být poskytována pravidelná dividenda, zejména při nepříznivém hospodářském vývoji. Z toho důvodu jsou emise akcií z hlediska akciové společnosti vhodné zejména pro dlouhodobé investice. Nevýhodou emisí akcií na veřejném trhu je, že stávající akcionáři ztrácejí část kontroly nad rozhodováním o společnosti, což může ohrožovat původní záměry firmy.

Společnosti, s jejichž akciemi se obchoduje na veřejném trhu, musí zpravidla plnit rozsáhlou informační povinnost. To zvyšuje jejich transparentnost a důvěryhodnost. Vyšší důvěryhodnost pak ovlivňuje příznivě vztahy vůči věřitelům - společnosti jsou schopny prosadit výhodnější úvěrové podmínky, ať už úrokové sazby v bance nebo úroky z vydávaných dluhopisů. Společnost, s jejímiž akciemi se obchoduje na burze, má také do jisté míry zajištěnu poptávku po svých akciích, takže může případně vydat akcie další a získat tak další kapitál. Vyšší poptávka po akciích společnosti také usnadňuje zavádění programů účasti zaměstnanců na hospodaření podniku a rozhodování (Employee Stock Ownership Program - ESOP), které přitahují špičkové talenty.

Pokud společnost vydává na veřejném trhu své akcie poprvé, hovoříme o prvotních nebo primárních emisích (IPO - Initial Public Offering). Protože se s primární emisí stává z uzavřené a v soukromých rukou vlastněné akciové společnosti společnost přístupná široké veřejnosti, hovoří se o primárních emisích jako o "uvedení na veřejný trh" - "Going Public". Pokud společnost vydala své akcie na veřejném trhu cenných papíru již dříve a nyní vydává akcie další, hovoříme o druhotných neboli sekundárních emisích (SPO - Secondary Public Offering). Pokud společnost v souvislosti s primární či sekundární emisí akcií nevyužívá služeb investičních bank či makléřských domů, kteří emisi obvykle upisují velkým institucionálním investorům, ale prodává akcie na burze či mimoburzovním trhu drobným investorům sama, hovoříme o přímých emisích (DPO - Direct Public Offering). Pokud je emise nabízena pouze malé skupině soukromých investorů, hovoří se o cíleném nebo též soukromém umístění (Private Placement).

Akciové společnosti v souvislosti s emisemi akcií často využívají služeb investičních bank a makléřských domů, zejména pokud jde o emise akcií velkých mezinárodních podniků. Tyto instituce zajišťují umístění emise široké skupině individuálních a institucionálních investorů. Za tím účelem vytvářejí emisní konsorcia (syndicates), v nichž se zvolí manažer emise (lead manager, lead underwriter, managing underwriter), který bude zodpovědný za průběh emise. Součástí emisního konsorcia je i skupina ručitelů (underwriting group, purchase group), která se zavazuje k upsání a odkoupení části emise, a dále prodejní skupina, která pomáhá s prodejem akcií institucionálním a individuálním investorům, ale sama není zavázána převzít neprodané akcie.

Akcie emitované na veřejném trhu často doprovází vysoký růst ceny v první den jejich uvedení na trh. Ten je způsoben velkými nákupy institucionálních investorů, kteří jako jediní mají v prvních okamžicích přístup k emisi. V dalších dnech a měsících potom mají možnost nakupovat akcie i drobní investoři, ale cena se většinou dále tolik nezvyšuje. Později má naopak spíše tendenci klesat, takže většina emisí končí první rok pod emisním kurzem. Důvodem prvotního nárůstu ceny jsou spekulativní nákupy spojené s primárními emisemi, k čemuž navíc přispívá i fakt, že emisní kurz může být i úmyslně podhodnocen, aby nedocházelo k nadměrnému tlaku ze strany investorů na očekávaný růst zisku společnosti.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Víc než spořicí účet. eToro úročí dolary až 4,3 %

16. 7. 2025 | Radim Zelený | 1 komentář

Víc než spořicí účet. eToro úročí dolary až 4,3 %

Máte dočasně volné dolary na investičním účtu, třeba z dividend nebo prodeje akcií? Nebo jiné úspory v dolarech? Většina bank vám je nezhodnotí buď vůbec, nebo jen málo. Investiční... celý článek

Pět her, které naučí děti zacházet s penězi a zabaví je v propršených dnech

12. 7. 2025 | Silvie Housková | 2 komentáře

Pět her, které naučí děti zacházet s penězi a zabaví je v propršených dnech

Finanční gramotnost je dovednost, která se ve škole často neučí. A přitom ji budou potřebovat celý život. Vybrali jsme proto pět deskových her v češtině, které dětem pomáhají pochopit... celý článek

Bitcoin má nové maximum. Jenže jen vůči dolaru. Týden v kryptu

12. 7. 2025 | Tomáš Krause | 2 komentáře

Bitcoin má nové maximum. Jenže jen vůči dolaru. Týden v kryptu

Bitcoin má nový rekord, jenže tentokrát jde spíš o slabost dolaru než sílu bitcoinu. Letenku u Emirates koupíte příští rok snad i za bitcoin, ve Švédsku platí přes půl roku presumpce... celý článek

Dolar slábne. Je čas nakoupit, nebo rychle vycouvat?

10. 7. 2025 | Timur Barotov

Dolar slábne. Je čas nakoupit, nebo rychle vycouvat?

Americký dolar letos vůči české koruně oslabil o více než 13,5 %. Zatímco na začátku roku bylo možné směnit dolar za 24,3 koruny, včera to bylo už jen za 21 korun. Čím to je a jak si... celý článek

Nejlepší podílový fond letos vydělal skoro 60 %. Žebříčky za pololetí

10. 7. 2025 | Petr Kučera

Nejlepší podílový fond letos vydělal skoro 60 %. Žebříčky za pololetí

Nejúspěšnější podílový fond, který je běžně dostupný českým investorům na domácím trhu, je zatím letos v plusu 58,8 %. Nejméně úspěšný je v minusu přes 20 %. Ukazuje to Index českého... celý článek

Partners Financial Services