Pozor na levné pojistky

Dušan Hradil | 11. 6. 2003
Pozor na levné pojistky
Stačí mi na dovolenou ta nejjednodušší pojistka? Kolik vlastně stojí ošetření v zahraničí? A nebude po mně lékař v zahraničí chtít zaplacení ošetření v hotovosti? Na tyto a další otázky odpovídá šéf úseku cestovního pojištění Allianz Jaroslav Kratochvíl.

Po přečtení hlavního článku o cestovním pojištění vás možná napadla řada otázek. Na některé z nich odpoví Jaroslav Kratochvíl, ředitel úseku cestovního pojištění pojišťovny Allianz.

Jak byste charakterizoval vývoj v oblasti cestovního pojištění?

Za posledních deset let jsme zaznamenali výrazný posun. Počátkem devadesátých let vyjíždělo do zahraničí méně než dvacet procent pojištěných lidí, dnes je to přes devadesát procent. Češi už dbají na to, aby byli zabezpečeni.

Z letmého pohledu do sazebníku je jasné, že čím dražší pojistka, tím vyšší limity. Nestačily by ale i ty nejnižší?

Pokud se nestane nic horšího než že budeme muset zajít k lékaři s menším úrazem, postačí nám jakékoli cestovní pojištění, které je na trhu. Náklady na jedno jednorázové ambulantní ošetření i s léky se v Evropě pohybují mezi 100 a 300 euro. Sem by patřily odřeniny, šlápnutí na ježka, úžeh, úpal, žaludeční nevolnost a podobně. V Chorvatsku se dostaneme obvykle i pod 100 EUR. V Itálii či Francii to už bude dražší, v Karibiku ještě více. Záleží samozřejmě i na typu zdravotnického zařízení.

Situace se mění v okamžiku, kdy musíme být hospitalizováni v nemocnici. Tady se částky pohybují od tisíce euro výše. Například taková operace slepého střeva by přišla na zhruba dva až tři tisíce EUR. U autonehod, vícečetných zranění nebo pobytu na jednotce intenzivní péče se dostáváme ještě o řád výše. Velmi nákladná je také přeprava vrtulníkem. Například ve Švýcarsku se tabulkové sazby pohybují mezi 60 a 80 euro za letovou minutu.

Takže na výši pojistného limitu opravdu záleží…

Rozhodně, musíme dávat pozor, na co jsme pojištěni a na kolik. V zásadě pojistné částky pod jeden milion nepovažuji za dostatečné ani pro cesty po Evropě. To jsou pojistky, které nejsou plnohodnotné a je nutné je s něčím nakombinovat. Jinou kapitolou je cestování třeba do Ameriky, Austrálie nebo na Nový Zéland. Tady je lékařská péče ještě dražší. Například autonehoda v USA, která si vyžádala převoz vrtulníkem, operaci a pobyt na jednotce intenzivní péče si vyžádala náklady převyšující dva a půl milionu korun.

Velmi nákladná může být také repatriace, neboli transport pacienta zpět do České republiky. Pokud je prováděn letecky, je nutné rezervovat i několik řad sedadel, která se nechají vymontovat a na jejich místo přijde lehátko (tzv. stretcher) s pacientem. Všechna tato "ztracená" místa se musí letecké společnosti zaplatit. Dále je nutné zaplatit doprovod – sestru či lékaře. V případě převozu z USA se takové náklady dostávají i přes půl milionu korun. U mimoevropských destinací je pojistná částka u repatriace skutečně velmi důležitá.

Velmi častou zkušeností turistů je situace, kdy přijede sanitka a požaduje okamžité zaplacení výjezdu v hotovosti. Stejně tak lékař za ošetření zlomené ruky. Nad kartičkou pojišťovny často mávne rukou.

Žádná pojišťovna nemůže donutit lékaře, aby akceptoval kartičku pojištěnce. Součástí většiny kvalitních pojistek je ale tzv. asistenční služba, která má mimo jiné k dispozici seznam lékařů, se kterými spolupracuje a kteří nevyžadují platbu od pacienta, anebo je schopna zajistit úhradu ošetření. Buď zašle garanci platby faxem, anebo zabezpečí přímo transfer peněz. U banálních ošetření, řekněme do 50 eur, je obvykle rychlejší zaplatit z vlastních peněz a účty si nechat proplatit po návratu domů.

Doporučujete tedy brát s sebou nějakou hotovost na zaplacení výjezdu sanitky a ošetření lékařem?

Zdravotníci samozřejmě dodržují určitý etický kodex a nenechají ležet zraněného na místě bez ošetření. Ale souhlasím, že je dobré mít nějakou finanční rezervu, ať už hotovost anebo platební kartu. Jak jsem již zmínil, drobná ošetření je nejjednodušší zaplatit ze svého a později si nechat proplatit od pojišťovny.

Jak má klient postupovat, když platil některé ošetření ze svého a byl přitom pojištěn?

U nás v pojišťovně Allianz stačí, když po příjezdu domů přinese všechny doklady na pobočku pojišťovny. Pokud dostaneme doklad o ošetření v cizím jazyce, nepožadujeme po klientovi, aby jej nechával přeložit. To si zajistíme sami. Stejně tak jsou naše partnerské pobočky v zahraničí schopny posoudit, zda je doklad pravý, zda obsahuje všechny náležitosti. Pokud se nejedná o složitý případ, trvá vyřízení jen několik dnů. Peníze by měl mít klient na svém účtu do dvou týdnů.

A jaké zkušenosti s cestovním pojištěním máte Vy? Díváte se někdy na pojistné podmínky, anebo jen zaplatíte pojistné a o víc se nestaráte? Zkuste přispět do diskuse svým názorem.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-151
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak na cestovní pojištění

11. 6. 2003 | Dušan Hradil | 1 komentář

Jak na cestovní pojištění

Vybrat si správně cestovní pojistku není úplně banální věc. Skládá se totiž z několika částí, které nejsou pokaždé automaticky zahrnuty v základní nabídce. Přitom právě limity a doplňky... celý článek

Partners Financial Services