Chcete se rozčílit? Zavolejte do stavební spořitelny!

Chcete se rozčílit? Zavolejte do stavební spořitelny!
Infolinky stavebních spořitelen by měly především pomáhat klientům i potencionálním zákazníkům s řešením jejich problémů. Zkusili jsme se opět vžít do našeho programátora <a href="/info/zpravy/zprava.asp?NewsID=25">Miloše</a> a vyzkoušet infolinky v praxi.
Každé čtvrté volání do stavební spořitelny skončí ve vzduchoprázdnu. Přestože spořitelny v testu telefonní dostupnosti dopadly o mnoho lépe než v podobném testu z jara 1999 (každý druhý pokus dovolat se tehdy nevyšel), je stále co dohánět. Evropský standard (nezdaří se každý dvacátý hovor) je prozatím v říši fantazie.

Největší zlepšení oproti minulému roku zaznamenala Liška - Českomoravská stavební spořitelna (profil, názory, koupit), která se dostala z posledního (ztratí se tři čtvrtiny hovorů) na první místo (neuskuteční se pouze každý sedmý). Operátoři jsou však stále velice neosobní a neochotní. Dalším významným "šplhounem" je Buřinka (ČS-stavební spořitelna) (profil, názory, koupit), kde se ještě loni ztrácely dvě třetiny hovorů. Dobře dostupná je i Hypo stavební spořitelna (profil, názory, koupit), jež i loni patřila k nejlepším.

Testující volali nejen na infolinky společností, ale i na centrály společností. Zajímavé je, že centrály se v testu umístily obecně lépe než infolinky. Na infolinkách se vypaří každý čtvrtý hovor, zatímco na centrálách je to "jen" každý pátý. Proč by však zákazník volal na centrálu, když na infolinku může (u většiny stavebních spořitelen) volat zdarma?

Kromě samotné dosažitelnosti je problematickým bodem přístup operátorů. U institucí soupeřících o zákazníky by se dal očekávat zájem a aktivní snaha pomoci, velmi často je však pravdou pravý opak. Operátoři jsou velice neosobní (úsečné odpovědi, snaha se zákazníka rychle zbavit), někdy i nepříjemní (otrávený a neochotný tón hlasu), zaměstnankyně infolinky Raiffeisenu při komunikaci se zákazníkem dokonce jedla. Operátoři občas poskytují zavádějící informace (pracovnice infolinky neřekla, že k založení stavebního spoření pro dítě je třeba jeho rodný list), častým prohřeškem je také hovorový jazyk: "Heleďtese, to je různé, někdy tři procenta, někdy čtyři a půl, podle toho, jestli si vezmete úvěr," jsou slova z Modré pyramidy (Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky)(profil, názory, koupit). Snaha zákazníkovi aktivně pomoci je obecně spíše výjimkou.

Jak dopadly jednotlivé stavební spořitelny a čím si získaly pozornost testujících?

V následující tabulce jsou všechny stavební spořitelny seřazeny podle pravděpodobnosti, že se dovoláte k osobě, která zodpoví váš dotaz (tzv. funkční dosažitelnosti) od nejlepší k nejhorší.

Pořadí Spořitelna Dosažitelnost funkční (%) Spojení se správnou osobou do 15 vteřin(%)
1. Českomoravská stavební spořitelna (profil, názory, koupit) 86 18
2. Hypo stavební spořitelna (profil, názory, koupit) 82 18
3. Všeobecná stavební spořitelna KB (profil, názory, koupit) 75 21
4. ČS-stavební spořitelna (profil, názory, koupit) 75 14
5. Raiffeisen stavební spořitelna (profil, názory, koupit) 72 14
6. Wüstenrot stavebni sporitelna (profil, názory, koupit) 68 18
  průměr 76 17

Tento test, který je volným pokračováním testu obchodních zástupců "Jak uspokojit Miloše, aneb stavební spořitelny chodí brzy", provedla pro Peníze.CZ v době od 15. srpna do 1. září společnost Positive. V rámci testu bylo uskutečněno 28 hovorů do každé stavební spořitelny (z toho 14 na infolinku a 14 na centrálu společnosti).


Jak hodnotí jednotlivé spořitelny zaměstnanci společnosti Positive, kteří prováděli výzkum?

Českomoravská stavební spořitelna:
Telefonní dosažitelnost vysoká, ovšem nepříliš zákaznicky orientovaný přístup pracovníků, úsečné a neochotné odpovědi, ne vždy formálně správné (např. při vyjmenování dokumentů, které jsou nutné k uzavření stavebního spoření pro dítě).
Citace z denních výkazů:
"Správná odpověď, fakta jsem se dozvěděla, ale osobní přístup žádný."
"Prodejní dovednosti podprůměrné, výhody týkající se nabídky společnosti jsem z ní musela páčit."
Výsledek centrály a infolinky vyrovnaný.

Hypo stavební spořitelna
Zákaznicky orientovaný přístup, ve výjimečných případech by pracovníci mohli být aktivnější.
Výsledek centrály výrazně lepší než infolinky. Infolinka bývá pravděpodobně přetížena (záznamník s informací o momentální nedostupnosti čísla), výjimečně obsazená.
Firemní styl na centrále "Ano, prosím". Telefonát je sice přijat aparátem, na kterém je informace o tom, do které společnosti jsme se dovolali, až potom kontakt s pracovnicí centrály, přesto "Ano, prosím" působí nepříliš profesionálním dojmem.

ČS-stavební spořitelna
Zákaznicky orientovaný přístup, pracovníci se nechtějí zákazníka "co nejrychleji zbavit".
Velmi dobrý výsledek centrály je v kontrastu se špatným výsledkem infolinky. Na infolince problémy technického charakteru (přetížené linky, mnohdy se k operátorům volající během 2 minut vůbec nedostane). Velká škoda, pracovníci infolinky se chovají ve většině případů profesionálně.

Všeobecná stavební spořitelna KB
Telefonní dosažitelnost v kontextu stavebních spořitelen podprůměrná.
Vcelku zákaznicky orientovaný přístup, odpovědi v některých případech nekompetentní, hovorový jazyk.
Citace z denních výkazů:
"Heleďte se, to je různé, někdy 3%, někdy 4,5% podle toho, jestli si vezmete úvěr."
Zmatená a nekonkrétní odpověď ihned na centrále.
Výsledek centrály je lepší než infolinky, ovšem ne výrazně. Infolinka bývá obsazena či bez odezvy.

Raiffeisen stavební spořitelna
Výsledek telefonní dosažitelnosti v kontextu spořitelen podprůměrný.
Nepříliš zákaznicky orientovaný přístup, na centrále a při přepojení nejčastěji ze všech spořitelen prohřešky proti pravidlům správné telefonní komunikace s klientem (nepříjemné jednání, hovorový jazyk, pracovnice jí uprostřed hovoru).
Na infolince jednání vcelku profesionální, zato volajícího šokují firemním stylem typu "Osobní servis specialisty, dobrý den."
Citace z denních výkazů:
"Volající není dán na hold (vypnutý mikrofon), zřetelně slyší rozhovor recepční s kýmsi stojícím vedle ní, hovorový jazyk."
"Nebyla zrovna příjemná."
"Dělá dlouhé pauzy mezi slovy, protože má plnou pusu jídla."
"Tam to neberou, dám vás ještě jinam. (Pro kolegu: "Oni šli všichni na oběd, to je hrozný.")"
Výsledek centrály lepší než infolinky. Infolinka bývá pravděpodobně přetížena (záznamník s informací o momentální nedostupnosti čísla).

Wustenrot stavební spořitelna
Nejslabší výsledek v kontextu spořitelen.
Nepříliš zákaznicky orientované jednání. Odpovědi v některých případech úsečné, jednání nepříjemné.
Citace z denních výkazů:
"Velmi neochotná odpověd, snaží se mě co nejdříve zbavit, nezná výhody nabízené jejich spořitelnou."
Zodpovězeno již na centrále jedním slovem: "Občanku."
"Já nevim odkud voláte prosimvás!!!"
Není aktivní, na moji otázku, co k uzavření spoření pro syna potřebuji:"Myslím, že jen rodné číslo."
Výsledek centrály lepší než infolinky. Infolinka bývá pravděpodobně přetížena (záznamník s informací o momentální nedostupnosti čísla).

Obecné závěry výzkumu
1. Bezchybné zákaznicky orientované chování pouze ve výjimečných případech.
2. Výsledky dosažitelnosti infolinek výrazně horší než výsledky centrál.
3. Infolinky bývají přetíženy.
4. Firemní styl představování se ve většině společností poměrně sjednocen, v některých případech zvláštní typ firemního stylu ("Ano, prosím" na centrále či "Osobní servis specialisty" na infolince.
5. Pouze ve výjimečných případech jsme zaznamenali ze strany společnosti nadstandardní zájem o klienta, tj. snahu z vlastní iniciativy domluvit osobní schůzku, zafaxovat informace či nabídku, oslovovat volajícího jeho jménem.

Chcete-li hlasovat o kvalitě jednotlivých stavebních spořitelen a přidat svůj názor, klikněte prosím na symbol spořitelny v závorce za jejím jménem. Na pravé straně profilu najdete hlasovací formulář, po hlasování můžete připojit také svůj názor.

Za provedení testu a poskytnutí výsledků děkujeme společnosti Positive.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

19. 4. 2024 | Martin Pleštil | 3 komentáře

Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid

Obliba investování v Česku roste. I s takovými výdělky je ale spojena nepříjemná povinnost – daně. Poradíme, co si jako běžný investor musíte ohlídat a kdy přiznání řešit nemusíte.

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Těžba bitcoinu po halvingu: Vyplatí se to ještě?

16. 4. 2024 | PR text

Těžba bitcoinu po halvingu: Vyplatí se to ještě?

V letošním roce dostanou těžaři za každý nalezený blok méně bitcoinů. Největší americká banka J.P. Morgan vidí v tomto odvětví riziko, ale zároveň rozpoznává potenciál ve snížení ceny... celý článek

Dražší ropa i zlato? Panika kvůli Íránu se nekoná

15. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Dražší ropa i zlato? Panika kvůli Íránu se nekoná

Přestože byl víkendový útok Íránu na Izrael podle řady expertů bezprecedentním krokem, světové trhy ho podle všeho zatím ustály.

Bitcoin má týden do halvingu a Ripple chce vlastní stablecoin. Týden v kryptu

13. 4. 2024 | Tomáš Krause

Bitcoin má týden do halvingu a Ripple chce vlastní stablecoin. Týden v kryptu

Na burzách vysychají bitcoiny. Ripple chce svůj stablecoin a americká Komise pro cenné papíry má další oběť. V Salvadoru mají problém, v Zimbabwe novou měnu a vy právě tady nový Týden... celý článek

Partners Financial Services