Jaké dopady by měla vyšší produkce elektromobilů trh se vzácnými kovy?

Prodejům automobilů v současnosti stále jednoznačně dominují vozy s benzínovými/dieselovými motory.
Přestože výroba funkčních elektromobilů (při relativně rozumných nákladech) již dávno není hudbou budoucnosti, na jejich masivnější rozšíření si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.
Růst produkce elektromobilů s sebou nese řadu vedlejších efektů, které nemusí být na první pohled patrné.
V tomto článku se zaměříme na možné dopady vyšší produkce elektromobilů na trh se vzácnými kovy – především na lithium a platinu.

Společnost Tesla Motors, která je světovou jedničkou na poli výroby elektromobilů, zveřejnila po středečním closu výsledky hospodaření za uplynulý kvartál. Společnost během Q1 2016 dodala zákazníkům 14,8 tis. automobilů (což je méně, než čekal trh), řadu investorů však překvapil ambiciózní výhled společnosti. Tesla posunula svůj odhad období, kdy roční produkce přesáhne 500 tis. vozů již na rok 2018, tedy o 2 roky dříve, než počítaly předchozí odhady.
V roce 2020 by potom společnost chtěla vyprodukovat 1 milion vozidel. Tesla Motors přitom v současnosti není jediným výrobce elektromobilů, v blízké budoucnosti se navíc očekává vyšší angažovanost tradičních automobilek v tomto sektoru.


Je zřejmé, že pokud by k takto rychlému nárůstu produkce elektromobilů v nejbližších letech skutečně došlo, dopady na komoditní trh by rozhodně nebyly zanedbatelné.
V dlouhodobém pohledu řadu lidí na první pohled napadne snížení poptávky po pohonných hmotách/ropě a zvýšení poptávky po elektřině.
Mnohem rychlejší reakci však lze v případě expanze elektromobilů očekávat na trhu s kovy.


Lithium – hrozí převis poptávky nad nabídkou?


Na trhu s lithiem, které se využívá při výrobě baterií, se tento trend již projevovat začal. Dle dat společnosti Benchmark Mineral Intelligence vzrostla v 1Q 2016 cena lithia takřka o 50 % oproti průměru za předchozí rok.
I v roce 2015, kdy cena většiny komodit klesala, vzrostla cena lithia o 28 %.
Pokud by Tesla chtěla za jediný rok vyprodukovat oněch 500 tis. aut, na jejich výrobu by padla veškerá světová produkce lithia z loňského roku.
Je zřejmé, že pokud by producenti lithia nedokázali reagovat dostatečně pružně, takto výrazný nárůst poptávky by měl za následek vytvoření velkého tlaku na další růst ceny tohoto kovu.


Dle analytiků banky Goldman Sachs se v následujících devíti letech celosvětová poptávka po lithiu ztrojnásobí a v roce 2025 dosáhne 570 tis. tun/rok, především z důvodu nárůstu produkce elektromobilů a chytrých telefonů.
Jen pro představu – na výrobu jedné baterie pro Model S je (dle odhadů Goldman Sachs) potřeba přibližně stejně lithia jako na výrobu 10 tis. telefonů.
Teslou odhadovaná produkce v roce 2018 tedy představuje ekvivalent 5 mld. telefonů, tedy cca 3,5x více než činily celosvětové prodeje smartphonů v roce 2015 (dle serveru statista.com). Vývoj celosvětové spotřeby lithia za roky 2008-2014 ukazuje graf níže.


 
Vývoj světové spotřeby lithia; zdroj: statista.com


Lithium tedy představuje nekonvenční alternativu pro investory, kteří věří masivnímu rozšíření elektromobilů, ale nechtějí sázet na úspěch jediné automobilky.
Tento kov momentálně nelze obchodovat na burze, lze však obchodovat akcie některých těžařů, případně lze využít ETF Global X Lithium (LIT). To sleduje vývoj skupiny těžařů lithia a producentů lithiových baterií, vývoj ceny tohoto ETF ukazuje graf níže.
Na druhou stranu, strategie sázky na lithium může být velmi riskantní.
V případě, že se scénář rychlého růstu produkce elektromobilů nenaplní, hrozí naopak převis nabídky a tlak na pokles ceny.



Vývoj ETF LIT za poslední 2 roky; zdroj: Bloomberg


Platina, palladium a jejich využití v katalyzátorech


Opačnou reakci než v případě lithia lze s dlouhodobým vývojem na automobilovém trhu očekávat na platině a palladiu.
Tyto dva vzácné kovy se ve velkém využívají v katalyzátorech konvenčních automobilů.
Zároveň automobilový průmysl tvoří významný podíl celkové poptávky po těchto kovech.
Následující graf ukazuje, jaký podíl z celkové produkce platiny připadá na jednotlivá odvětví.
Z grafu je patrné, že cca 40 % celosvětové produkce tohoto kovu nachází uplatnění v katalyzátorech aut a kamionů.


 


Na druhou stranu, platina by nemusela ztrácet ani za předpokladu, že bude podíl benzínových a naftových motorů klesat.
Tento drahý kov by mohl nalézt využití mimo jiné ve vodíkových motorech, na jejichž vývoji některé automobilky pracují.


Vývoj v automobilovém sektoru má potenciál změnit trh s některými kovy, otázka je jakým směrem


Lze očekávat, že případné změny v automobilovém sektoru se promítnou do cen řady komodit.
Pro rychlou reakci v případě některých kovů hovoří fakt, že se využívají při samotné výrobě automobilu, nikoliv až postupně v průběhu jeho provozu (tak jako pohonné hmoty). Tento rozdíl je poměrně zásadní – zatímco situaci na trhu s kovy bude ovlivňovat změna struktury vyráběných vozů (která může být relativně rychlá), na trhu s ropou se bude projevovat změna složení automobilů v provozu (ta bude probíhat pomaleji).


Mezi kovy, jejichž ceny by mohly být výrazněji ovlivněny změnami v automobilovém sektoru, lze zařadit především platinu, palladium a lithium. Tyto kovy mají jednoho společného jmenovatele – velká část jejich produkce se využívá při výrobě automobilů/baterií.
Jakým směrem se bude evoluce v automobilovém sektoru ubírat, však ukáže až čas.


Zdroj: Bloomberg, The Wall Street Journal, Tesla Motors, statista.com


Tomáš Spousta, Fio banka, a.s.


Zdroj:    FIO
Partners Financial Services