Evropská komise se rozhodla přepsat směrnici o zprostředkování pojištění. Jde o normu, kterou pak případně budou muset do své legislativy přejmout členské země Unie, tedy i Česko. Tím, kdo z ní nebude mít radost, budou nejspíš pojišťovny. Dnešní směrnice směrnice o zprostředkování pojištění se vztahuje na osoby, jejichž podnikatelskou činností je zprostředkování pojištění a zajištění. Nová pravidla však budou platit i pro přímý prodej pojistných produktů pojišťovnami, a tedy nepřímo i pro jejich zaměstnance.
Důvod? Nejde prý o to, že by pracovníci pojišťoven byli horší nebo lepší než zprostředkovatelé, Evropská komise tvrdí, že zkrátka usiluje o zajištění rovných podmínek pro všechny osoby podílející se na prodeji pojistných produktů a také o posílení ochrany spotřebitelů, tedy pojistníků. Těm se má dostat odborné péče na stejné úrovni bez ohledu na distribuční kanál, jakým si produkt pořídí. Má být zkrátka jedno, zda si pojištění kupujete od zprostředkovatele, nebo přímo od pojišťovny, vždycky vám ho bude prodávat člověk registrovaný u příslušného regulátora – v Česku tedy u České národní banky.
Investiční životní pojištění pod dohledem
Převratnou novinkou oproti současnému znění směrnice je rozlišování investičních a neinvestičních pojistných produktů. Pro investiční pojistné produkty, tedy investiční životní pojištění, budou platit přísnější pravidla. Životní pojištění s investičním prvkem je zcela odlišné od klasických pojistných produktů (třeba pojištění nemovitosti nebo cestovního pojištění). Umožňuje zákazníkovi přímé investování pomocí investičních fondů, za část svých peněz si kupuje podíl ve fondu – a zhodnocení může dosáhnout i záporných hodnot. Je proto zcela na místě, aby se na tyto produkty vztahovala přísnější pravidla, než na klasické pojistné produkty.
Směrnice má u investičních pojištění rozlišovat prodeje s poskytnutím poradenství a bez poskytnutí poradenství. Až začnou nová pravidla platit, bude – v případě, že se rozhodnete si koupit investiční životní pojištění s poskytnutím poradenství – pojišťovací zprostředkovatel nebo pojišťovna zkoumat, zda je pojistný produkt pro vás vhodný. Bude od vás muset získat informace o vašich znalostech a zkušenostech v dané oblasti, dále informace o vaší finanční situaci a investičních cílech. Až na základě takto získaných informací vám bude moci být doporučen vhodný pojistný produkt. V případě, že si budete kupovat investiční životní pojištění bez poskytnutí poradenství, bude pojišťovací zprostředkovatel nebo pojišťovna zkoumat přiměřenost pojistného produktu.
Přijde-li vám to povědomé, nemýlíte se. Obdobná pravidla již několik let platí v oblasti investičních služeb, odkud byla v podstatě převzata.
Kdo to zaplatí?
Evropská komise si od nových pravidel slibuje, že jejich zavedení povede k lepšímu pochopení nabízených služeb, a že spotřebitel tak bude spíš uzavírat pojištění, které vyhovuje jeho potřebám a finanční situaci.
Na druhou stranu je třeba očekávat, že plnění nových požadavků bude mít za důsledek zvýšené náklady na straně prodejců pojistných produktů. Školení, nové formuláře, úpravy vnitřních předpisů – to všechno stojí peníze. Zůstává otázka, zda tyto náklady ponese zákazník, nebo prodejci pojistných produktů, neboť ve finále je někdo zaplatit musí. Odpověď se ale zdá být až příliš nasnadě.
V tuto chvíli je předčasné odhadovat, jak se nová pravidla promítnou na český zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích, zatím nebylo rozhodnuto ani o finální podobě evropské směrnice. Doufejme však, že její finální podoba bude výsledkem diskuze všech zainteresovaných stran, navrhovaný předpis má potenciál přispět k ochraně spotřebitele na finančním trhu. Zda tento cíl bude skutečně naplněn a zda se nová úprava nemine účinkem, ukáže až praxe.
Autorka je doktorandka na Katedře finančního práva a finanční vědy PF UK
Sdílejte článek, než ho smažem