Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

VZP: Pojišťovny tu nejsou kvůli lékařům, klíčový je občan

| rubrika: Rozhovor | 10. 4. 2009 | 8 komentářů
VZP: Pojišťovny tu nejsou kvůli lékařům, klíčový je občan
Všeobecná zdravotní pojišťovna testuje ve čtyřech krajích již čtvrt roku nový program péče o pacienty nazvaný Akord. Ten šetří jejich čas a má napravit i deformované odměňování lékařů, říká Pavel Vepřek, ředitel pro strategii a rozvoj VZP.

VZP testuje program péče o pacienty. Proč s ním přicházíte až nyní?
O podobné projekty jsem se pokoušel už v minulosti, ale teprve nyní dozrála doba na jejich skutečné uplatnění. Pojišťovny dosud fungují spíše jako úřady než aktivní zdravotní pojišťovny. Jejich rolí je financovat zdravotní péči, která je daná zákonem. Náš program Akord je aktivita navíc. VZP postupně přestává být jenom úřadem, daleko více se zajímá o potřeby svých pojištěnců. Až dosud byl hlavním partnerem pojišťovny lékař. Pokud pojišťovna jeho výkon správně zúčtovala, učinila to, co jí ukládá zákon. Pojišťovny tu ale nejsou kvůli lékařům, klíčový je občan.

Na jakém principu jste nový program kvality péče postavili?
Naším cílem je, aby pacient ušetřil čas, nechodil na zbytečná vyšetření, péče o něj byla lépe organizovaná a náklady efektivně vynaložené. Chceme se dívat, jak jsou pacienti léčeni a přemýšlet o tom, co by se dalo zlepšit. Zajistit, aby lékaři mezi sebou lépe komunikovali, předávali si informace o pacientovi, rozhodovali o léčbě na základě již získaných informací a předávali si navzájem nové informace o zdravotním stavu pacienta. Pacient má přitom právo nečekat v ordinaci na to, až na něj přijde řada, a má možnost dohodnout si s lékařem návštěvní hodinu. To by přitom mělo ve veřejném systému fungovat standardně.

Máte vyčísleno, jaké úspory chcete pomocí nového programu péče dosáhnout?
Nejde o samotné úspory, jde o přesun peněz. Pokud se na jedné straně ušetří, zbývá více financí na kvalitní péči o pacienty, kteří ji potřebují. Očekáváme, že lepší organizací by se mohlo efektivněji využít 10 procent výdajů VZP, což je zhruba 14 miliard korun

Lékařům zapojeným do programu Akord poskytujete servis dat. Jaký?
Hlavní oblast informací se týká léčivých přípravků a dále způsobů vyšetření, aby se lékař mohl porovnávat s ostatními, jak léčí. Může tak třeba zjistit, že používá antibiotika, která již nezabírají a existují účinnější léky. I ve vyšetřovacích metodách dochází k vývoji. V některých případech ale přetrvává zvyk praktiků postupovat podle zaběhaných vyšetřovacích metod, přitom je to již zbytečné obtěžování pacientů. Jde nám o jakýsi proces kontinuálního sebevzdělávání. To nyní českému zdravotnictví chybí. Lékaři, kteří pracují samostatně, sice chodí na pravidelné semináře, učí se nové věci, ale v každodenní praxi již nemají zpětnou vazbu. A tu jim chceme dát.

Akord umožňuje, aby praktik svého pacienta objednal ke specialistovi. Jaká je podle vás optimální objednací lhůta?
Vždy to bude záviset na naléhavosti případu. Proto je dobré, že se neobjedná pacient sám, ale vyšetření mu zajistí praktický lékař, který dokáže specialistovi odborně vysvětlit, nakolik je případ naléhavý. V tom vidíme významný přínos pro správné načasování vyšetření. A pokud se lékaři nepodaří ve správný čas dostat pacienta ke specialistovi, je to úkol pro pojišťovnu, abychom problém řešili a postarali se o naše klienty.

Proč jsou objednací lhůty na odborná vyšetření někde nepřiměřeně dlouhé?
V řadě případů není délka čekání způsobena nedostatkem lékařů. Celé to vzniklo tím, jak jsou nastavené úhradové mechanismy. Ty na jedné straně nemotivují praktického lékaře, aby se o pacienta staral, a na druhé straně motivují odborného lékaře, aby si vzal do péče i méně komplikované případy, o které by měl pečovat praktik. Pro specialitu jsou ale tito pacienti výhodní, protože za ně od pojišťovny inkasuje stejně, jako za složité komplikované případy.

Znamená to, že řešením je změna v motivaci praktických a odborných lékařů?
Nechci dopředu prozrazovat chystané změny. Současné úhradové mechanismy v mnoha případech zdeformovaly přirozené chování lékařů. Pokud je lékař motivován výkonem, pak jich vykáže co nejvíc. A pokud je placený paušálem, snaží se pracovat co nejméně. V tom je potřeba najít správnou rovnováhu. Specialisty chceme motivovat tak, aby se starali o složité pacienty a s odlivem méně komplikovaných případů nepociťovali finanční ztrátu. Zároveň jde o to, aby se praktičtí lékaři ujali pacientů, kteří patří do jejich péče. Nyní řešíme odborné mantinely, které pacienty by měli ošetřovat specialisté a kteří by měli být v péči praktiků. Pak lékařům nabídneme úpravy smluv, abychom dosáhli systémové změny.

Jak motivujete lékaře, aby se do programu Akord zapojili?
Zapojení do AKORDU je spojeno s navýšením odměny lékaře, která je přiměřená novým nárokům. Po lékařích chceme, aby si vedli dokumentaci v elektronické podobě, aby s námi komunikovali elektronicky. Zrušili jsme papírovou komunikaci. Za to navyšujeme kapitační platbu praktickým lékařům pro dospělé o čtyři koruny a pro děti a dorost o pět korun za měsíc. Je to vlastně odměna za to, že si lékaři pořídí počítače a každý den s nimi pracují a elektronicky komunikují i se specialisty. Pokládáme to za důležitý krok. Digitální forma komunikace je praktická, rychlá a přesná.

Máte zmapováno, kolik praktiků stále nepoužívá elektronický způsob komunikace?
Jen 10 až 15 procent z celkového počtu 8 tisíc smluvních praktických lékařů nám posílá svá vyúčtování elektronickou formou. Do programu Akord, který od ledna testujeme ve čtyřech krajích, se přihlásila už více než čtvrtina praktiků. Počet lékařů komunikujících po internetu se tak skokem zdvojnásobil.

Kdy rozběhnete Akord naplno?
Od 1. července rozšiřujeme celý projekt na dětské lékaře po celé republice. Po roce chceme zkušenosti vyhodnotit. Počítáme, že během tří let by měl celý projekt fungovat celoplošně na všech lékařských úrovních v celém českém zdravotnictví.

Budete se snažit nastavit i základní podmínky, jak by se měl smluvní lékař pojišťovny vůči pacientovi chovat?
Ano, chceme nastavit standardy chování. Více než třetina praktických lékařů takto funguje, chceme, aby takto fungovali všichni. Pacient, který přijde k lékaři kdekoliv v České republice, má právo na standardní chování lékařů.

Jak by si měly zdravotní pojišťovny konkurovat? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 4. 2009 15:42, Roman

To: SocPredator

Jak to, že není vydět do vyúčtování, které lékař předkládá pojišťovně? Já si už pět let pravidelně nechávám posílat přehled úhrad, které lékaři na mě vykázali, a vždy se pečlivě podívám, jestli je tam to, co tam má být a ne to, co tam být nemá. Zatím jsem neshledal rozdíl, počet návštěv i výkony odpovídaly skutečnosti.

Reagovat

 

+2
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 4. 2009 11:44, SocPredator

Peníze nejsou, protože není vidět do vyúčtování, které lékař předkládá pojišťovně. Nová pojišťovna Média sice toto chce umožnit, ale sázím, že 50000 lidí nezískají a licenci nedostanou. A ty, kteří k ní přejdou, čeká další změna a byrokracie, takže se na to každej vybodne.
Mají sice něco navíc, ale nic zásadního to není. Třeba příspěvek na kontaktní čočky je naprd, lepší by byl příspěvek na HA :-)

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

17. 4. 2009 | 10:33 | tommik

Vážený pane Vepřeku, pokud tedy dle vašich slov tady ZP nejsou pro lékaře, ale pro občany, proč neuděláte základní krok a nezačnete konečně tvořit smluvní vztahy právě s občany a nikoliv s lékaři ? My se velmi rádi přestaneme...více

12. 4. 2009 | 16:21 | Bianca

Mily Zdono, dokud nebude nemocny odpovedny za platbu za peci poskytnutou lekarem, dokud nemocny nebude pojistencem opravdove pojistovny, nikolivek pouhym platcem zdravotni dane, s radne uzavrenou smlouvou, ze ktere bude zretelne...více

10. 4. 2009 | 22:24 | Michal Kára

To s tim uzdravenum je zajiste chvalyhodna a spravna idea. Ale jak v praxi to "zvyhodneni za uzdraveni" realizovat? více

10. 4. 2009 | 22:14 | David Kasal

Nadpis článku mě přilákal k tomu, abych si ho přečetl, protože jasně vyjadřuje způsob jednání VZP s lékaři prakticky od jejího založení - lékař pro ní není partnerem a ješte se tím netají. VZP po 16 letech zjistila že partnerem...více

10. 4. 2009 | 20:45 | SocPredator

Ano, vidět do toho je, když o to požádáte. Média to hodlá zprovoznit přes internet bez žádosti.
Více tady: http://zpravy.idnes.cz/nemocnice-sidi-pojistovnu-dcy-/domaci.asp?c=A021226_222851_domaci_pol
více

Oblíbená témata

VZP

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Kotace měnových kurzů, IPO, Stínová ekonomika, Český telekomunikační úřad, odstoupení od smlouvy, třetí pilíř, petr brousil, penzijní fondy, hybrid, spolehlivost, notebook, CME, Nicolas Sarkozy, informativní osobní list důchodového pojištění, Podkladové aktivum, § 696b , druhotná platební neschopnost, deficit

3AY0288, 3AY0284, 3AY0289, AHL9514, 2K93818

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK