Vzkaz pro marketingové společnosti: auta a nářadí používají i ženy

Vzkaz pro marketingové společnosti: auta a nářadí používají i ženy
Poslední dobou se stále častěji začíná marketing firem zaměřovat speciálně i na potřeby žen. To je pozitivní zpráva pro obě strany. Firmy díky tomu více vydělávají a ženy mají zboží či služby na míru svým potřebám.

S rovnými příležitostmi mužů a žen souvisí i marketing. A to především v dnešní době, kdy marketingová oddělení či agentury potřebují vymýšlet stále nové strategie, aby uspěly v silné konkurenci. I proto se začínají zaměřovat na ženy tam, kde dříve oslovovaly pouze muže a naopak. Světe div se, ale pivo nepijí jen muži a kosmetiku nepoužívají pouze ženy.

Cílem marketingu respektujícího rovnost příležitostí žen a mužů je rozpoznat a zvážit rozdílné potřeby žen a mužů při rozvoji, prodeji, tvorbě ceny a propagaci výrobků a služeb. Jde o to, aby ženy i muži byli oslovováni prostřednictvím vhodně cílených marketingových strategií.

Známými příklady marketingu, který se soustřeďuje na ženy, je například Your Concept Car. Jedná se o projekt společnosti Volvo, kdy tým čtyřiceti žen představil auto uživatelsky praktické pro ženy. Čekali byste malé růžové nákupní vozítko do města, nebo alespoň velmi bezpečný, ale trochu těžkopádný rodinný vůz? Omyl, výsledkem je sportovní vůz, který má prakticky řešený vnitřní prostor s více variantami využití. Pedály vozu jsou třeba postaveny tak, aby nebylo problém řídit i v botách na podpatku. Automobil je ekonomičtější než srovnatelné vozy a velká pozornost byla věnována i ekologii. YCC se v neposlední řadě vyznačuje také snadnější údržbou.

Dalším příkladem takzvaného genderově senzitivního marketingu je reklamní kampaň společnosti Hornbach, která se zaměřila na ženy - kutilky. Hornbach citlivě pracuje s lehkou nadsázkou a ženy v podobě svérázných kutilek zapojuje do manuálních prací.

Nejen Volvo, ale i jiné automobilové firmy cílí marketing na ženy. Na základě otázek, které kladly potenciálním zákaznicím, vytvořily také doplňky přímo pro ně. V autě je tak navíc možné najít například zrcátko, ve kterém je vidět dítě v zadní sedačce, stojánky na pití nebo světla „follow me home“, která se zhasnou až po několika minutách po vystoupení z auta. Díky nim se pak nemusí nikdo bát jít domů od auta po tmě. Firma Bosch začala vyrábět menší a lehčí vrtačky. Za půl roku se jich prodalo stejně jako za celý rok předešlý. Neznamená to, že by jmenované výrobky byly vhodné pouze pro ženy, naopak využívají je ve velké míře také muži. To, že ale k jejich výrobě byly ženy pozvány a byly zohledňovány jejich potřeby, produkty zdokonalilo.

Ženy tvoří 80 procent kupní síly, nelze je tedy v marketingových strategiích opomíjet, naopak je nutné se na ně více zaměřit. Jedním z marketingových pravidel je: Rozuměj svému zákazníkovi, respektive zákaznici. Poukazuje se jím na to, že ženy mohou mít jiné priority než muži, tj. jejich každodenní zkušenosti ovlivňují zákaznické chování odlišným způsobem. Je třeba sledovat i trendy, které se týkají postavení žen ve společnosti: narůstající úroveň jejich vzdělání, aktivnější participace na trhu práce a další charakteristiky, které mohou přispět k jejich lepšímu poznání a tím i – lapidárně řečeno – získání více z peněz, které mají k dispozici.

Úkolem marketingu je zvyšování zisku, nárůst počtu zákazníků a zákaznic a vytváření pozitivního image. Má přinášet maximální ekonomický efekt a vytvářet poptávku po produktu. Hlavním cílem je dostat se na špičku. A to je možné jen v případě, že ve svých kampaních nezapomeneme na 50 procent populace – na ženy.

Autorka je odbornice v oblasti rovných příležitostí žen a mužů z o.p.s. Gender Studies

S jakými reklamami, které se nově obracejí nejen k mužům ale i k ženám, jste se v poslední době setkali? Co si o nich myslíte?

 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 7. 2008 22:41, PP

Cetl jsem ten clanek a neverim svym ocim, co se zde ctenarum podsouva o umele diskriminaci zen. Pred nekolika mesici jsem menil zamestnani a nastoupil do Skoda Auto. v kancelari personalistiky jsem byl svedkem prijimaciho pohovoru se zenou : Toto je pro Vas tezka prace, toto je pro Vas nevhodna prace, na tomto stredisku se zase pracuje nocni. Takze co zbyva : Monotonni prace u pocitace, ktery soude poslechu ani nevidela, po zapracovani se mi o jejim vydelku muze snit, pracuji v lince za tezkych podminek s maturitou, kterou vyse uvedena ani nemela. Nekdy bych opravdu rad mel mezi nohama prazdno, v nekterych pripadech i v hlave. V tomto statu jsou diskriminovany zeny, invalide, duchodci, kofoly, ptam se sam sebe, kdo tady bude ve finale delat a odvadet dane ?

+16
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

marketing, reklama, výrobky

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Rovné příležitosti jako konkurenční výhoda

22. 7. 2008 | Alexandra Jachanová Doleželová | 4 komentáře

Rovné příležitosti jako konkurenční výhoda

Proč se rovné příležitosti vyplatí? Mnohé studie ukazují, že firmy, které nediskriminují a poskytují rovné příležitosti ženám a mužům, podporují politiku sladění osobního a pracovního... celý článek

Diskriminace není abstraktní, ale reálná životní situace

15. 7. 2008 | Alexandra Jachanová Doleželová | 14 komentářů

Diskriminace není abstraktní, ale reálná životní situace

Češi často diskriminaci podle pohlaví zpochybňují. S některou formou znevýhodňování kvůli pohlaví se přitom už ve svém pracovním životě setkalo mnoho českých žen a mužů. Bránit se jí... celý článek

Živitel a pečovatelka? Nebo už začneme žít moderně.

8. 7. 2008 | Alexandra Jachanová Doleželová | 15 komentářů

Živitel a pečovatelka? Nebo už začneme žít moderně.

Tradiční rozdělení rolí otce jako živitele a matky jako pečovatelky přináší ekonomice nemalé ztráty. Přitom by pro začátek stačilo, aby stát umožnil a podporoval větší zapojení otců... celý článek

Vláda chce slyšet jen to, co se jí líbí

1. 7. 2008 | Alexandra Jachanová Doleželová | 16 komentářů

Vláda chce slyšet jen to, co se jí líbí

Premiér Mirek Topolánek si pochvaloval, jak dubnové hodnocení OECD podporuje reformní snažení jeho vlády. Některé pasáže zprávy ovšem vyzývají vládu ke změnám, k nimž se kabinet zatím... celý článek

Částečné úvazky mohou pomoci nejen ženám s dětmi

24. 6. 2008 | Alexandra Jachanová Doleželová | 4 komentáře

Částečné úvazky mohou pomoci nejen ženám s dětmi

Jak je možné sladit rodinný a pracovní život? Důležitá je kombinace dostatečné nabídky zařízení péče o děti ve spojení s flexibilními formami práce. Mezi ty patří např. částečné úvazky.... celý článek

Partners Financial Services