Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Cestou na vysokou školu: Vybíráme přípravný kurz II.

| rubrika: Seriál | 27. 7. 2016 | 1 komentář
V předchozím dílu našeho seriálu jsme vybírali přípravný kurz k přijímačkám na vysokou školu. Tyto kurzy dnes nabízí velké množství vzdělávacích agentur. Jak poznat tu, která vám opravdu pomůže, od té, do které byste jen zbytečně lili peníze?
Cestou na vysokou školu: Vybíráme přípravný kurz II.

Přípravné kurzy nabízí široké spektrum agentur. Jsou tu velké agentury, které mají v nabídce širokou škálu kurzů (od jazykových kurzů přes manažerské vzdělávání až po přípravu na vysoké školy), pak jsou agentury specializované, které se soustředí výhradně na přípravu na vysoké školy, a nijak výjimečné nejsou ani „garážové agentury“, které stojí a padají s jedním člověkem, zpravidla studentem či pedagogem, a které připravují typicky na jeden konkrétní test. (Kromě toho nabízejí někdy přípravu i samotné VŠ – těm se ale v tomto článku věnovat nebudeme). Z pohledu uchazeče ale není až tak podstatné, jaké zázemí je na druhé straně, ale jestli agentura poskytuje kvalitní služby. A ty může poskytovat stejně mikroagentura, jako velká společnost s milionovými ročními obraty. Klíčové je ovšem uvědomit si, že kvalitní agentura má především kvalitní a stabilní lektorský tým a svým hlavním produktům – tedy kurzům – věnuje maximální pozornost.

U přípravného kurzu, podobně jako třeba u zájezdu od cestovní kanceláře, klient platí až na výjimky předem a následně očekává… Jak (alespoň částečně) předejít případnému zklamání? Hlavní pravidlo zní: kvalitní agentura vyloží karty na stůl. Podstatné věci jsou zřejmé z jejího webu, další případná komunikace s agenturou je přiměřeně rychlá, věcná a individuální.

Cestou na vysokou školu

Naučíme vás, jak přemýšlet nad volbou vysoké školy. Kde hledat ty opravdu důležité informace – jaké je uplatnění lidí, kteří studovali to, o čem já přemýšlím, jaká je kvalita školy, jak vyhodnotit své šance na přijetí...

Připravujete se na přijímačky na Masarykovu univerzitu v Brně?
Podívejte se na řešení vybraných úloh z testů TSP MU!

Chystáte se na Národní srovnávací zkoušky na testy OSP Scio?
Máme pro vás sady úloh na procvičování!

Tyto bezplatné projekty stejně jako tento seriál připravuje vzdělávací agentura kurzy-fido.cz

Lektoři

U kvalitní agentury víte, kdo jsou její lektoři, máte přehled o tom, kdo dané kurzy vede. Samozřejmě se může stát, že se lektor i v průběhu kurzu z nějakých důvodů změní, noví lektoři nastupují, jiní odcházejí – dá se ale obecně říct, jestli agentura má, nebo nemá stabilní lektorské zázemí.

V ideálním případě jsou na webu agentury stručné medailonky lektorů. Jakou mají praxi? Spolupracují s agenturou dlouhodobě? Podílejí se na tvorbě studijních materiálů? Píšou učebnice? Podílejí se na tvorbě internetových kurzů? Píšou o přípravě na vysoké školy do novin, magazínů, …? U některých agentur není problém tyto informace na webu najít, pokud je nemůžete najít, neváhejte se na agenturu obrátit s dotazem.

Někdy se setkáváme s tím, že agentura dává na odiv jakési „garanty“, kteří se honosí profesorskými či docentskými tituly – ti ovšem nemusí mít o samotných přijímačkách a koncepci kurzů relevantní znalosti, agentury někdy využívají jejich jmen k získání lepšího obrazu v očích důvěřivých uchazečů. Věty typu „naše agentura zaměstnává přátelské lektory s bohatými zkušenostmi, kteří vás provedou všemi úskalími přijímaček“ můžete při čtení materiálů s klidným svědomím vynechat, tu si na svůj web nebo na letáky může dát firma s několika studenty, kteří nikdy neučili a jejichž kvalifikace spočívá v tom, že jednou přijímačkami prošli…

Vztah k přijímačkám – obsahu kurzů

Na dobré agentuře je poznat, že přijímačkami – obrazně řečeno – žije. Poskytuje o přijímačkách informace, aby se uchazeči (aniž byli jejími klienty) v problematice orientovali. Dává k dispozici (třeba) část materiálů, které používá při výuce, publikuje analýzy a komentáře ke konkrétním testům, poskytuje rady – nikoliv univerzální „kdovíkdestáhnuté“ desatero o tom, jak zvládnout přijímačky, ale odborné texty, které uchazečům skutečně přinášejí hodnotné informace. Klíčovou charakteristikou je věcnost a aktuálnost.

Naproti tomu podezřelé agentury apelují na pocity, snaží se vyvolat zdání, že „s námi je všechno v pohodě“. Informace, které najdete na jejím webu o přijímačkách, mívají často velmi obecný charakter, jsou zjevně neaktualizované, reálně uchazečům nepomáhají.

U dobré agentury jsou produkty (= kurzy) solidně a obsáhle popsány, potenciální klient získá informace o tom, co je obsahem kurzu, na co se klade důraz a podobně. Podezřelé agentury se uchylují ke stručným a obecným popisům.

Komunikace

Cena za přípravný kurz nebývá úplně malá. Je proto dobré se o uvažovaném kurzu detailně informovat. Protože ne vždycky je všechno k dispozici na webu agentury, dojde občas na dotazy. Jak agentura reaguje? Obdržíte univerzální odpověď odkudsi z klientského centra, stručně a obecně odpovídající na dotaz, nebo adekvátní odpověď i od lektorů, která vás navíc seznámí s dalšími věcmi, které by vás mohly ve vaší konkrétní situaci zajímat? I to odlišuje dobrou agenturu od méně dobré.

Hlavy otevřené o vzdělání

Jsou připravení uspět na trhu práce?

Je potřeba dobře vybírat. Nebo ne? Není rovnou lepší škola života?

Je to potřeba? Je to k dobrému?

Hledáme perspektivní obor

Reference známých, ohlasy na internetu

Reference od známých, doporučení ze strany různých autorit, pozitivní ohlasy na internetu – to všechno jsou často cenné informace, které nám často pomáhají vybrat kvalitní výrobek či službu. V případě přípravných kurzů je tomu také tak, je ovšem dobré si uvědomit několik důležitých rozdílů oproti jiným službám.

Předně, osobní zkušenost s kurzem je zkušenost daného člověka s konkrétním během vedeným konkrétním lektorem. Řekne-li někdo, že daný kurz byl skvělý, pak u miniagentury (třeba typu „naMedicinuSnadno.cz či OSP-BezProblemu.cz“) o jednom lektorovi jde o klíčovou informaci. U větších agentur, pro které učí mnoho lektorů, nám tato informace zdaleka tolik neříká: v našem případě nemůžeme vyloučit, že narazíme na strašného lektora, jehož kurzy budou utrpením pro obě strany. Proto je dobré podívat se zpět na bod 1. Dobrou cestou v případě pochybností je též požádat agenturu o možnost navštívit část lekce s konkrétním lektorem.

Internetové ohlasy je nutné brát s rezervou, anonymní záporné komentáře mohou být psány též konkurencí či nespravedlivě rozhořčeným klientem. Důležitá je konkrétnost: napíše-li někdo pouze „pro mě byl kurz totálně na nic“, těžko říci, co vlastně tím autor myslel. Vytkne-li někdo konkrétní věci („lektor XY přišel na kurz dvakráte po sobě totálně nepřipravený a kapitole ZZ vůbec nerozuměl“), má to mnohem vyšší informační hodnotu. Je také dobré si uvědomit, že mezi velikostmi agentur jsou významné rozdíly. Dvacet záporných ohlasů na kurzy agentury mající ročně několik tisíc klientů nemusí značit tak vážný problém jako pár negativních komentářů o kurzech agentury, kterou projde ročně pár desítek klientů.

Úspěšnost absolventů u přijímaček

Samostatnou kapitolou bývají čísla, která mají ilustrovat úspěšnost absolventů u přijímaček. Kdo by taky chodil do agentury, jejíž absolventi u přijímaček neuspějí? Problém je, že tato čísla si nemůžete ověřit, teoreticky si je může agentura vycucat z prstu, každopádně k nim nedostanete žádný interpretační klíč: 95 procent klientů kurzu bylo přijato na vysokou školu? Dobrá, ale bylo to na tu školu, na kterou je měl připravit kurz, nebo na jakoukoli školu – včetně těch, kde jsou přijímačky formalita, jsou-li vůbec jaké? A jak vlastně agentura úspěšnost zjišťovala? Obeslala všechny frekventanty svých kurzů? Kolik jich odpovědělo?


Jak vidno, při výběru agentury i kurzu je dobré zapojit kritické a analytické myšlení, získávat relevantní informace a filtrovat reklamní balast. Všímat si toho, jak agentura pracuje, jak se chová a jak komunikuje s klienty – jinými slovy, používat zdravý rozum. Ten především pomůže oddělit vzdělávací agentury od agentur vydělávacích.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+4
Ano
Ne

Diskuze

27. 7. 2016 | 19:20 | David

:-) více

Čtenáři také navštívili

14. 7. 2016 |  | 4 komentáře

Cestou na vysokou školu: Vybíráme přípravný kurz I.

Od přijímaček na vysoké školy uběhlo jen pár týdnů, přesto už agentury zveřejňují nabídku přípravných kurzů pro následující školní rok. Agentur je řada, nabídky vypadají lákavě – jak se v té džungli orientovat?...

30. 3. 2016 |  | 5 komentářů

Cestou na vysokou školu: Morbidní čísla. O úmrtnosti studentů

Jedním z hlavních cílů našeho seriálu je podněcovat uchazeče o studium k tomu, aby se rozhodovali na základě faktů, ne pocitů a dojmů. Dostat se k nejrůznějším číslům je čím dál snazší při jejich interpretaci...

23. 5. 2015 |  | 4 komentáře

Šéfka českého Googlu: Think big, přemýšlejte ve velkém

Její společnost patří mezi firmy, kde by chtěla velká část studentů jednou pracovat. S ředitelkou české pobočky Googlu jsme se proto bavili hlavně o konkurenceschopnosti Čechů na mezinárodním pracovním...

14. 12. 2012 |  | 24 komentářů

Očima expertů: Co studovat a který obor bude mít zlaté dno?

Na pomoc při hledání nejperspektivnějších oborů jsme si přizvali prestižní ekonomy, sociology, zástupce státní správy, personálních agentur, ale také osobností z byznysu.

22. 5. 2012 |  | 23 komentářů

Humanitní obory líhní nezaměstnaných nejsou! Spíš obecnou přípravkou „na cokoli“

Sezóna přijímacích zkoušek je v plném proudu. Čeští maturanti tradičně pořádají hony na humanitní obory. Mnozí rodiče se děsí, že jejich děti budou jako „humanitní vzdělanci“ živořit. Jaká je realita?...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Harmonogram burzovního dne, Prémie za likviditu, PX 50, porušení pracovních povinností, dohoda o zrušení pracovního poměru, zákoník práce, kariéra, ochranná lhůta, bytová politika, odboráři, era účet k podnikání, účet cenných papírů, , biankosměnka, rozhodčí, rebalancování, délka investice, FIO

2B58179, 1U00172, 1J88888, 5L02606, 9A42388

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK