Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Má být maturita z matematiky povinná?

Maturitní zkouška z matematiky se možná brzy znovu stane strašákem mnoha středoškolských studentů. Bude povinná. Je to potřeba a je to k dobrému? Ptáme se ministra školství, zástupců vzdělávacích organizací, učitelů a také ekonomů a podnikatelů.
Očima expertů: Má být maturita z matematiky povinná?

Jedni tvrdí, že se člověk v životě bez dobré znalosti matematiky neobejde. Druzí oponují, že matematiku, aspoň takovou, jaká se učí na středních školách, vlastně nikdy pořádně nepotřebovali. První většinou považují povinnou maturitu z matematiky za samozřejmost, pro druhé je taková představa absurdní. Nutno dodat, že oba pohledy jsou značně zjednodušené. Pojďme to zkusit trochu jinak.

Ministr školství Marcel Chládek by rád prosadil povinnou maturitu z matematiky už od roku 2019. Sklízí za to potlesk i pískot. Ministr argumentuje, že maturita neměla být procházka v růžové zahradě. Měla by prý studenty prověřit pořádně, třeba i povinným překonáním úskalí matematických. Opravdu by se s nimi ale měl potýkat úplně každý, kdo chce mít doma maturitní vysvědčení? A učí se dnes vůbec na školách matematika taková a takovým způsobem, aby opravdu rozvíjela exaktní myšlení?

Když se podíváme na loňské výsledky maturantů, není to veselé čtení. Každý čtvrtý, který si maturitu z matematiky dobrovolně zvolil, z tohoto předmětu propadl. Jak by to asi vypadalo, kdyby se matematika týkala všech maturantů? Budeme snad posouvat laťku dolů?

Co si myslí politici, podnikatelé, ekonomové, zástupci vzdělávacích organizací a učitelé? Souhlasí s tím, aby se v Česku zavedla povinná maturita z matematiky?

Marcel Chládek

ministr školství, mládeže a tělovýchovy

Marcel Chládek
-107
Líbí
Nelíbí

Ano, jako ministr se zasazuji o povinnou maturitu z matematiky. Spolu s českým a cizím jazykem tvoří základ, který je klíčový pro drtivou většinu škol. Pokud má mít maturitní vysvědčení nějakou úroveň, tak by jeho součástí maturita z matematiky měla být.

Tomáš Feřtek

odborný konzultant, obecně prospěšná společnost EDUin

Tomáš Feřtek
+118
Líbí
Nelíbí

Přijde mi zaznamenáníhodné, že proti povinné maturitě z matematiky jsou prakticky všichni matematici, které znám a kteří matematiku učí zajímavě a umí motivovat žáky a studenty. Rozumím jejich hlavnímu argumentu, že výuka matematiky se u nás vyvinula v nácvik formálních postupů, které využije jen malá část studentské populace. A jen minimálně se u nás zabýváme matematikou jako způsobem poznávání, pojmenování a uchopování světa, což je věc naopak užitečná prakticky pro každého. A pokud zavedeme povinnou matematiku, logicky se bude skládat z oněch nacvičených formálních postupů. Fakticky tak zabrzdí rozvoj matematického myšlení, které tak nadějně narůstá na základních školách postupným zaváděním Hejného matematiky.

A pokud se domníváme, že povinné zkoušky z matematiky posílí ochotu studentů věnovat se technickým a manuálním oborům, vsadil bych se, že to bude přesně naopak. Školy se soustředí na přeskočení intelektuální laťky, všechno ostatní bude ve výuce ještě méně důležité, než je dnes.

Karel Havlíček

předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR 

Karel Havlíček
+42
Líbí
Nelíbí

Povinná maturita z matematiky je zcela v pořádku. Základy exaktního uvažování začínají mladé generaci chybět. A vůbec nejde jen o to, jestli někdo chce či nechce jít na technické obory. Je ovšem třeba si ale uvědomit, že pouhým uzákoněním matematiky v maturitě to nevyřešíme. Předpokladem je to, že jak na základních, tak středních školách se naprosto změní přístup k výuce tohoto předmětu. To, co dnes někdy předvádějí učitelé ve výuce, je tragikomedie. Místo toho, aby žákům přiblížili tento předmět v praktické a uchopitelné podobě a učili studenty exaktně přemýšlet, přistupují k výuce jak ve středověku.

Ondřej Šteffl

ředitel společnosti Scio

Ondřej Šteffl
+3
Líbí
Nelíbí

Anketa

Máte maturitu z matiky?

Nesouhlasím. Povinná maturita z matematiky by pomohla rozvíjet a kultivovat myšlení, ale jen tehdy, pokud by matematika byla vyučována dobře. V České republice se ale matematika vyučuje převážně nevhodně. Za současné situace by povinná maturita ještě zvětšila škody, které už tak špatná výuka matematiky páchá. Jednak by potvrdila a upevnila nevhodnou výuku jako správnou a žádoucí a zároveň by umrtvila jakékoliv snahy učinit výuku matematiky lepší. Prosím všechny, kteří matematiku umějí a povinnou maturitu z matematiky hájí či prosazují, aby si (přesně logicky) rozmysleli toto: To, že vy matematiku umíte a že rozvinula a kultivovala vaše myšlení, nijak neimplikuje, že to tak musí být u každého. To, že vás učili matematiku vhodně, opravdu neznamená, že se učí vhodně pro všechny. Neučí! O tom se lze ostatně snadno přesvědčit, když se podíváte kolem sebe, jistě ve svém okolí najdete bystré, chytré, pracovité, schopné lidi, kteří matematiku neumějí, rádi ji nemají (nebo ji dokonce nenávidí), a přece žijí smysluplný život a jsou to skvělí lidé. Ano, možná i jim by maturita z matematiky nějak pomohla, ale jen pokud by byla mateamtika správně vyučována (pro ně, ne pro vás!). A to zatím není. A to po zavedení povinné maturity z matematiky nikdy nebude. O tomto tématu jsem podrobně psal také na svém blogu.

Michal Pitín

pedagog

Michal Pitín
-11
Líbí
Nelíbí

Se zavedením povinné maturity z matematiky souhlasím. Matematika by totiž neměla být strašákem studentů, měla by je především obohacovat a rozvíjet jejich myšlení. Jde sice o těžký předmět, ale zároveň může být klíčem k budoucnosti studenta. Stačí se podívat na to, jak široká paleta vysokých škol se maturantům nabízí, pokud mají dobré matematické znalosti. A nemusí jít hned o matfyz nebo strojárnu.

V matematice navíc platí, že co se nenaučíme na střední škole, později už do hlavy nedostaneme. Samozřejmě pomineme-li studenty a absolventy technických oborů. Angličtina, dějepis, informatika nebo třeba literatura – k tomu všemu se různými cestami vracíme. Proto si myslím, že především gymnázia by měla nabízet všeobecný přehled, ke kterému zkrátka matematika patří. I za cenu toho, že je pro mnohé tvrdým oříškem. 

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom Roklen24.cz

Lukáš Kovanda
+46
Líbí
Nelíbí

Středoškolská matematika určitě patří k pilířům vzdělávání na daném stupni. Myslím si ovšem, že není vyučována správně. Měla by být více zaměřena na praktické osvojení si „výpočtů všedního dne“, jakým je třeba složené úročení. Pokud studenti uvidí, že má pro ně smysl matematiku umět, protože je pak třeba jen tak nepřeveze nějaký neseriózní terénní provizní prodejce bankovních produktů (rozuměj: „finanční zprostředkovatel“) nebo si prostě víc vydělají, sami se ji budou mít motivaci učit. Tím však, že zavedeme povinnou maturitu, aniž bychom zásadně změnili způsob výuky, matematiku mladým lidem jenom dále zprotivíme.

Pavel Kohout

ekonom, Partners

Pavel Kohout
+140
Líbí
Nelíbí

Anketa

Kdo podle vás odpověděl nejlíp?

Otázce povinné maturity z matematiky by měla předcházet otázka jiná: proč vůbec maturita? V dřívějších staletích maturita sloužila jako vstupenka na vysokou školu pro extrémně vybranou intelektuální elitu národa. Však také maturitní zkouška před sto lety – ale i před pouhými padesáti lety – byla mnohem přísnější než dnes. Od dob, kdy socialistické školství zavedlo učební obory s maturitou, ji však bere vážně jen málokdo. Maturitu má téměř každý, kdo se dokáže podepsat.

Inflace postihla kdysi elitní zkoušku tak, že dnes již nic neznamená. Máme ji opět zpřísnit? Ne. Raději úplně zrušit. Studenti obdrží na konci střední školy závěrečné vysvědčení. Pro účely přijímání na vysoké školy nechť slouží mezinárodně uznávané zkoušky typu SAT nebo GMAT. Kdo se bude hlásit na práva, bude zkoušen z něčeho jiného než zájemci o matematicko-fyzikální fakultu.

Pokud jde o matematiku, ta se na středních školách stejně neučí. Učí se jen trochu pokročilejší počty, které zahrnují memorování goniometrických vzorců (proč, proboha?) a jen velmi nesmělé základy diferenciálního počtu a maticové algebry. Veškerá středoškolská matematika se vejde do jediné opakovací přednášky na začátku prvního semestru kterékoli vysoké technické školy. Takže proč se zbytečně trápit? Stejně tak dobře by bylo možné trvat na povinné maturitě z antické filosofie, neboť i toto je jeden z pilířů naší civilizace.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 3. 2015 8:04, qwertz

A proč maturita z českého jazyka? K čemu potřebujeme absolventa, jenž se dokázal nabiflovat encyklopedii čas-autor-dílo bez zjevného užitku a přínosu? Pokud mám použít vlastní měřítko, pak ze studenta, který do konce ZŠ přečetl stovky knih (číst začal už v předškolím věku), vyrobilo české školství výukou předmětu "Český Jazyk a Literatura" nečtenáře, který nenávidí knihy a čtení obecně, čímý napáchalo nenapravitelné škody. Tento postoj sepak obtížně mění v dospělosti, kdy člověk znovu naléza literaturu.. Jestli je tohle výsledek povinné výuky ČJL, pak je to tristní. Zrušením povinné maturity z češtiny se ovšem nikdo nezabývá a bude to nejspíše tím, že problémem není maturity z češtiny, ale idioti, kteří ji nevyhodně vyučují a páchají tyto škody. U Matematiky je to stejné. Je zcela bez diskuze, že matematika by měla být nedílnou součástí maturity, dokonce bych ji povinně zavedl i na konzervatoři, protože maturita má být maturita. Problém některých nevhodných kantorů řešme zlepšením kantorů, né degenerací maturitního vysvědčení.

Reagovat

 

+27
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 3. 2015 12:10, Michal

Možná, že vám v práci znalost historie literatury a literatury obecně nebude k ničemu, ale ve společenském životě jistě ano. I když s takovýmto postojem, který často zastávají i mladí (ne všichni), se budeme moct plytce bavit pouze o Facebooku a dvou minutových videích z YouTube. Život přeci není jen práce, i když je její velkou složkou. Proto si myslím, že matematika je pro praktický i pracovní život nezbytná, stejně jako znalost cizího jazyka, mateřský jazyk by měl opravdu ovládat každý, literatura je přeci krásným životním zpestřením a člověk by měl vědět, co čte i kdy to bylo napsáno, aby mohl správně pochopit autora a mohl si tak stavit svůj vlastní názor. A nakonec má člověk možnost vybrat si předmět, ve kterém chce ukázat, že umí něco, co ho baví či o co se zajímá. Povinnou maturitní zkoušku z matematiky bych rozdělil na dvě úrovně. Těžší pro gymnazisty a střední školy a praktičtější se zaměřením na účetnictví a obchodní počty pro učiliště s maturitou.

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 14. 03. 2015 11:02)

Další příspěvky v diskuzi (26 komentářů)

17. 3. 2015 | 16:29 | josef

ta zavislost polomeru a obvodu to pan Hejny popisoval tak, ze každý si mel doma vyrobit nejaky kruk, pak premerit obvod (třeba krejcovskym metrem). Pak udelali ve skole graf zavislosti obvodu a polomeru a vyslo jim, ze je...více

16. 3. 2015 | 21:30 | Pavel

Ani to není tak velký problém. Co si vzpomínám, tak už na základce nám vyložili, že pi je poměr obvodu kruhu k jeho průměru (toto je definice, a z toho plyne, že obvod kruhu je 2*pi*r), a že už staří Řekové jeho hodnotu odvodili...více

16. 3. 2015 | 21:02 | Hunter

No tak fajn, akorát ještě musíte odvodit to pí*r :)
A Pí se "odvozuje" pěkně blbě.
více

16. 3. 2015 | 20:45 | Pavel

No, zrovna tohle se za mého mládí dokonce v základce odvozovalo. Rozřežete kruh na tenké kruhové výseče a ty poskládáte do obdélníku, jedna jeho strana je r a druhá je pi*r, takže plocha kruhu je pi*r^2. Nepochopili to jen...více

16. 3. 2015 | 20:07 | Hunter

Problém je, že pokud byste čekal, než si žáci budou schopni odvodit třeba prostý vzoreček na obsah kruhu - a takové odvození rozhodně není nic triviálního - tak by ho mohli také dřív potřebovat. více

Čtenáři také navštívili

20. 2. 2015 |  | 9 komentářů

Sedm věcí, které ti nikdo neřekl o výběru vysoké školy

Nenechej si poplést hlavu průměrnými platy absolventů nebo chytrými řečmi o tom, jak bude svět vypadat za třicet let.

20. 2. 2015 |  | 6 komentářů

Očima expertů: Co a kam jít studovat

Blíží se termíny podání přihlášek na vysokou. Studium na vysoké škole může člověku zásadně proměnit život. Je ale potřeba dobře vybírat. Nebo ne? Není rovnou lepší škola života? Co budoucím studentům radí...

17. 1. 2015 |  | 12 komentářů

Rektor VŠUP: Tahle ekonomika nemá na tolik studentů

Mívali jsme čtyři vysoké umělecké školy. Dávno tomu. Dnes chrlí absolventy těchto oborů řada regionálních univerzit. Uživí se? A je vůbec o jejich práci zájem, nebo spíš vítězí obecný nevkus? V dvojrozhovoru...

11. 7. 2013 |  | 24 komentářů

11 věcí, které mi měl někdo říct už na střední

Návod na to, jak přestat být na jednu přes držku.

20. 7. 2012 |  | 6 komentářů

Promoční projev, na jaký váš děkan nemá odvahu

Pravda o školství, že vám z ní zvadnou pugety a u slavnostního oběda zaskočí v ústech.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Valuta, Spoluvlastnictví, Zaručený šek, fintech, kurzy měn, euro, valuty, roklen, jorge papandreu, Dukovany, cestovní agentury, hormonální antikoncepce, ukazatel, trvalá výjimka, MasterCard Premium Golf Card, Germael SE, motocykly, východní sousedi

2A72579, 1L60996, 1L61008, 5Z31236, 8U13706

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK