Outsourcing. Každý, kdo dnes pracuje ve větší firmě, která jednoho dne zjistila, že je zkrátka příliš velká na to, aby všechno řešila vlastními silami, tohle kouzelné slovíčko zná. A řada z těch, kteří se s ním dostali do křížku, bitvu prohrála a skončila na dlažbě. Optimalizovat se přece musí. Jenže je to s tou optimalizací skutečně pravda? Není najímání externích firem jen přesouvání cifer z kolonky „náklady na zaměstnance“ do kolonky „pomalejší, nefungující, ale externí, tím pádem snadno vyhoditelné“ – takže všechno ve finále stojí ještě víc, jen šéfové mají více času na golf, protože místo nich prudí jiní? A když je potřeba říznout, tak se jednoduše řízne. Odbory ať se vzteknou…
Optimalizovat chce i mladoboleslavská Škodovka. Přesněji chce být HPO! Že nevíte, co to znamená? Ne, není to zkratka nového motivačního programu Hákuju Přes Oběd. HPO označuje High Performance Organisation – tedy Vysoce Výkonnou Firmu. Tou se chce největší česká automobilka stát tím, že outsourcuje některá pracovní místa externím firmám a „zajistí efektivnější chod celé automobilky. Jak napsal server iDnes, HPO by se mohlo týkat až osmi stovek zaměstnanců z 24 tisíc, které Škodovka zaměstnává. Škodovákům se nápad nelíbí. A to i přes to, že by stávající zaměstnanci měli do outsourcingových firem přejít, a o místo tak – zatím – nepřijdou. Proč zatím? Jakmile se v odůvodnění automobilky, proč do toho jít, objeví floskulky jako pružnější reakce, zajištění konkurenceschopnosti nebo přežití podniku, jistého není vůbec nic.
Jenže outsourcing je zkrátka v módě… Časy, kdy jediná outsourcovaná paní ve firmách byla uklízečka, jsou nenávratně pryč. Marketing se spoléhá na externí marketingové agentury, účetní oddělení outsourcuje účetnictví specializované účetní firmě, ajťáci ve firmách zase koordinují externí ajťáky z dodavatelské firmy, outsourcují se call-centra, pokladní i celé výrobní linky. Na první pohled to dává smysl, proč se nespolehnout na odborníky, kteří svému řemeslu rozumějí, makají za tři, a tak snížit vlastní stavy, ušetřit a mít čas na to opravdu důležité. Jenže jsou tu i jenže…
Jistoty
Z pohledu zaměstnanců první jenže naznačil už odstavec o české automobilce: „Jsem zaměstnanec Škodovky“ a „pracuju pro firmu, kterou si najala Škodovka, aby pro ně makala“. V jakém zaměstnání se budete cítit bezpečněji, budete mít jakousi jistotu, že vás ze dne na den nevyhodí? Vztahy na pracovišti, benefity velké silné firmy, strach o ztrátu dobré pověsti, odbory. To všechno velké zaměstnavatele nutí přemýšlet. Hlavní devizou firem specializujících se na outsourcing je flexibilita.
Mzda
Outsourcingové firmy dokážou ušetřit tím, že plně vytěžují své zaměstnance. Nepřicházejí faktury od Fordu, budeš makat v účetnictví pro Škodovku a pak třeba pro Fiat. Díky optimalizaci – méně lidí zvládne více práce pro více klientů – by mělo na konci měsíce zbýt víc peněz na platy, jenže opak je pravdou. Konkurence je obrovská a velmi často rozhoduje cena. Proto se musí dolů i s platy.
Rychlost odvedené práce
Zadejte prosím požadavek do našeho systému, jakmile budeme mít volné kapacity, váš problém vyřešíme. Tady teprve začíná peklo na zemi. U jednoduchých prací jako je úklid, dodávka brigádníků na doplňování zboží do regálů nebo ostraha, je spoléhání na externí firmy logické. U marketingu, IT a všech ostatních odvětví, kde je nutné znát klienta a jeho potřeby a komunikovat s ním, jsou tiketovací systémy neuvěřitelným žroutem času. Co byste normálně vyřídili během jedné cesty ke kolegovi, trvá dva dny. Proces je proces. A když po 48 hodinách zjistíte, že váš požadavek byl sice odbaven, jenže úplně jinak, než jste si představovali, a celé kolečko vás čeká znovu… K nezaplacení! Nejste spokojeni? Pak si objednejte naši prémiovou službu za čtyřnásobek ceny s garancí odezvy do jedné hodiny.
Kvalita
Na předchozí jenže můžeme plynule navázat kvalitou odvedené práce. Máte v týmu zaměstnance, kterého práce baví, má rád firmu, ve které pracuje, zná ji, a pak ho jednoho dne vyměníte za někoho, kdo řeší problémy pěti klientů najednou a ti ho všichni prudí, kdy už to bude… Kdo lépe pochopí, co chcete, a svou práci neodflákne?
Negativ je nakonec poměrně hodně. Na počet určitě víc než pozitiv. Jenže ve finále jde zas a znovu jen o peníze. Pokud outsourcing ušetří, je to pro management a akcionáře nejsilnější argument. Na druhou stranu na trhu najdete už řadu firem, které se spálily, a dnes opět hledají zaměstnance na zrušené pozice, protože zjistily, že se jim nakonec vyplatí zaplatit víc za vlastní lidi. Trend je ale stále spíš opačný. Vlastně ještě můžeme být rádi, že se u nás nemluví anglicky. V Indii totiž anglicky mluví kdekdo a vzdálenost v mnoha službách dávno nehraje roli…
Co si o outsourcingu myslíte vy? Je to benefit nebo cesta do pekel? Zažili jste pohled z obou stran? Podělte se s námi o své zážitky.
Na vaše názory, postřehy a zkušenosti se těšíme v diskuzi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám určitě nechte mailový kontakt. V tomto případě doporučujeme spíš ten domácí než firemní.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
9. 2. 2015 7:53 | Pavel
6. 2. 2015 12:45
Dělám tu 21 let a všechna moje snaha mít vše ok vezme za své....
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
6. 2. 2015 12:44 | Markéta
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
5. 2. 2015 12:30 | BOPO
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 1. 2015 23:48 | Karel
Ale je to hlavně o fondech, do kterých musí zaměstnavatel přispívat, když má regulérní zaměstnance. Když má najaté agenturní pracovníky, má nižší mzdové náklady a do všech fondů přispívá méně. Najaté firmy zaměstnancům platí méně, takže také méně přispívají do fondů. Výsledkem je např. ochuzení zdrojů pro výplatu důchodů a pod. Švarc systém je sice zakázán, ale asi to platí jen pro někoho.
29. 1. 2015 21:49 | Technik
Ale ať dělají jak myslí, nakonec si to musejí obhájit především oni sami.
29. 1. 2015 16:03 | Jarda
Znám případ, kdy město vyhodilo zkušeného právníka a místo něj přijalo jiného. Vyhozený se bránil soudní cestou. Zatímco on se bránil sám, město si muselo najmout právníka, protože ten nový byl neschopný. Ovšem ani outsourcing v tomto případě nepomohl, jenom zvýšil náklady města na soudní výdaje o palmáre.
29. 1. 2015 14:39 | Jarda
29. 1. 2015 14:32 | lajos
a ve finale to vypada tak, ze kazdyho 1/2 roku ( v lepsim pripade) nekomu vysvetlujete to same, stoji vas to stejne, nebo vic, nez kdybyste meli kmenovyho zamestnance, ale ten by na rozdil od cloveka z asie neposkozoval vazby leta budovane pristupem manika zvykleho pracovat u beziciho pasu. ale kdo chce kam, pomozme mu tam...!
29. 1. 2015 14:16 | lajos
pak poradaji miliony konferenci na kterych lide bez finalni zodpovednosti za urcitou agendu melou naucene, tisickrat odrikane zvasty a zviditelnuji se ve snaze dostat se na vysnenou zidli.
Fuck this shit!
29. 1. 2015 12:13 | Ivan
Předpisy je dobré předložit před placením po předání hotového díla, tedy ne před podpisem smlouvy, aby si externista mohl udělat řádnou kalkulaci nákladů. Tím velmi účinně snížím náklady.
Současně mi zmizí výdaje, jako jsou třeba daně ze superhrubé mzdy pracovníků.
Nástrojem, optimalizujícím cashflow je pak zpožděné proplacení faktur, což u vyplácení mezd pracovníkům dost dobře nejde. Outsourcing může mít smysl u speciálních, většinou jednorázových prací. Pokud ale poroste, můžeme nejspíš v budoucnu očekávat růst nezaměstnanosti.
29. 1. 2015 11:19 | Marcela
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 1. 2015 11:16 | Marcela
29. 1. 2015 10:46 | jezevec
1) nepravidelné požadavky na práci, případně práce není tolik aby uživila celé pracovní místo - typickým příkladem je například úklid jednou za týden
2) vysoce specializované práce (advokát, účetní) kde širší rozhled dodavatele a případně i zastupitelnost jeho zaměstnaneckého kmene je výhodou - nebo práce s vysokým nákladem na pořízení pracovního místa (například asi nemá smysl si na transport v objemu hodiny denně pořizovat vlastní kamion).
3) management jsou blbci neschopní zorganizovat práci.
zatímco v prvních dvou případech může outsourcing ušetřit, třetí verze je cesta do pekel. jakmile se na zaměstnance začne pohlížet jako na náklad, nikoliv jako na zdroj příjmu - je to začátek konce.
29. 1. 2015 10:34 | D
Zobrazeno všech 15 komentářů