Ptal jsem se, které byly ty nejdůležitější faktory a moc mě nepřekvapilo, že to byly:
- Vztahy na pracovišti
- Vztahy s přímým nadřízeným
- Celková atmosféra ve firmě
Nikos Balamotis
Týmový kouč a facilitátor
Výzkumy ukazují, že když firma splňuje jistou minimální úroveň mezd odpovídající pozici a podmínkám na trhu, peníze už ztrácí svou motivační hodnotu a lidé jsou citlivější na jiné oblasti pracovního života. Co vlastně firmy dělají pro zlepšování vztahů na pracovišti nebo vztahů mezi manažerem a jeho týmem? Ono se toho tolik zas nenabízí. Firmy nejčastěji zvolí různé team-building aktivity, které jsou určitě jistou formou posílení vzájemných vztahů mezi zaměstnanci, jenže takové akce mají často velmi krátkodobý vliv na změnu chování jednotlivců v týmu. Problém je v tom, že vztahy na pracovišti se budují dlouho, stejně jako v životě. Jen velmi dobře připravené aktivity s jasným cílem dokáží alespoň nějaké přemostění mezi zážitkem o víkendu a normálním pracovním dnem.
To, co je třeba dělat, můžeme najít u týmů, které fungují pod výrazným stresem, pokud jde o život a zdraví jich samotných i lidí kolem. Ti se učí a na pravidelné bázi zlepšují, jak spolu mají lépe komunikovat a jak funguje jejich spolupráce. Nedělají to ale tak, že si jednorázově spolu zahrají nějaké vtipné hry. Dělají to tak, že si pravidelně vyhodnocují, co a jak konkrétně se jim v uplynulé době ve spolupráci dařilo a kde jsou nesoulady, rizika a hrozby, kterým čelí a které je třeba vyřešit. A s případnými návrhy, jak a co zlepšit, přicházejí sami členové takovýchto týmů. Někdo z venku jim může samozřejmě přinést nějaké tipy, co se dá dělat, co by doporučil, ale konečné řešení je na nich samotných, protože když se sami nerozhodnou a nebudou motivovaní, tak ty dobré rady stejně nebudou dělat. Příklady najdeme ve vesmírném výzkumu, kdy je skupina astronautů vystavena podmínkám, které simulují např. cestu na Mars. Poslední experiment trval přes 520 dnů, během kterých bylo 6 astronautů v naprosté izolaci ve velmi omezeném prostoru, který představoval vesmírnou loď. Zkušenost z podobných experimentů v minulosti ukázala, že efektivní komunikace a vztahy v týmu jsou klíčové pro úspěch experimentu a jednou budou kriticky důležité pro úspěšné splnění reálné mise a návrat astronautů na zem.
K tomu, aby něco takového mohli pravidelně dělat, ale potřebují kvalitní nástroje, protože nelze jen tak si sednout a říct si, jak to vidí někdo z nich. Celou situaci je třeba kvalitně zmapovat tak, aby byly brány v potaz názory a pohledy všech zúčastněných. Unikátním nástrojem, který takovou analýzu efektivity vzájemné spolupráce provede je metoda Sociomapování(R). Jedná se o způsob, jak klíčové faktory spolupráce a komunikace mapovat a sledovat jejich vývoj v čase. Metodu vyvinula česká psychologická firma, která se na experimentu podílela. Sociomapování využívá česká armáda v zahraničních misích pro sledování kritických faktorů ve vztazích např. ve speciálních jednotkách ale také mnohé z velkých firem, začínají na rozvoji vztahů a mapování spolupráce také pracovat.
Sociomapování je metoda vhodná nejen k mapování vztahů v kolektivu nebo celkové atmosféry ve firmě. Je to také vhodná metoda pro sledování vývoje v čase a k měření efektivity dalších aktivit, které cílí na zvýšení spokojenosti a lepší spolupráci v týmech.
Tento rok slaví Sociomapování 20 let od vzniku metody a prvních tehdy ručně malovaných sociomap. Na konferenci Empowering Teams 2013 budeme mít možnost vidět aktuální podobu řešení mapování vztahů nejen pomocí nejmodernější techniky ale i obyčejných smartphonů. Setkáme se také s profesionály z USA, kteří Sociomapování používají pro rozvoj spolupráce v týmech amerických firem z Fortune 1000.
Nikos Balamotis
Týmový kouč a facilitátor
Sdílejte článek, než ho smažem