Hledáme práci: Jak se chovat na pohovoru

Barbora Buřínská | rubrika: Jak na to | 22. 10. 2012 | 12 komentářů
Váš životopis zaujal a vy jste byli pozváni k pohovoru. První důležitý krok na cestě do nové práce máte za sebou. Druhý a neméně důležitý krok je právě úspěch u pohovoru. Zvyšujeme šance na úspěch!
Hledáme práci: Jak se chovat na pohovoru

Posledně jsme radili, jak napsat správně životopis. Dnes jsme o krok dál. Jak se tedy připravit na pohovor?

Přípravu na pohovor rozhodně nepodceňujte, jinak nebezpečně zvyšujete šanci, že pohovorem budete jen ztrácet čas „Naše zkušenosti ukazují, že mnoho uchazečů stále nepřichází na pohovor dostatečně připraveno. Často si ani nezjistí základní informace o nabízené pracovní pozici nebo společnosti, ve které chtějí pracovat,“ uvádí Tomáš Bergl, manažer české odnože personální agentury Robert Half.

Naše rady, které opravdu pomáhají:

Plánujte poctivě

Budíte se bez budíku, jako byste ho kdysi spolkli. A možná jste ho spolkli, až ho budete hledat, nebude k nalezení. Pokud ho nenajdete, nařiďte si večer mobil. A taky si zkontrolujte, jestli opravdu přesně víte, kam jdete a kdo vás tam bude čekat. Když to neuděláte, zaspíte. Zabloudíte. Ujede vám to. A tak dál.

Pokud neznáte dobře místo, kam se na pohovor vydáváte, napište si na lísteček adresu nebo rovnou vytiskněte si plánek. A promyslete dobře dopravní spojení. Nechte si i časovou rezervu. Pořád je lepší přijet na místo o pár minut dřív než přiběhnout upocený a udýchaný a pozdě.

Nic nezkazíte tím, když si do mobilu uložíte i číslo na personalistu či člověka, se kterým máte schůzku domluvenou. Pokud už máte dorazit pozdě, je rozhodně lepší se předem omluvit. Taky vás takový telefonát může dostat přes stejně neoblomného jako neinformovaného recepčního...

Úřady práce – nabídka pracovních míst na Peníze.cz

Hledáte práci? Připravili jsme pro vás komplexní a pravidelně aktualizovanou nabídku pracovních pozic, nabízených českými úřady práce. Nechcete se za prací stěhovat? Nevadí! Práci můžete hledat také pouze ve svém okolí. Stačí vybrat okres, nebo dokonce obec, kde žijete. Naše nabídka volných pracovních míst se postará o zbytek.

Šaty dělaj člověka

Přípravu věnujte i tomu, co si na pohovor obléknete na sebe. Váš zevnějšek hraje významnou roli. Nezapomeňte, že váš vzhled rozhoduje o prvním dojmu člověka, se kterým budete dále jednat. To, co si obléknete, volte podle pozice, o kterou se ucházíte. Pokud je to místo v bance, vezměte si na sebe oblek. Džíny a svetr jsou přípustné jen v případě manuální práce nebo naopak u takzvaných kreativních pozic. Možná ještě u ajťáků.

Anketa

Jak moc jste ochotni přizpůsobovat svůj styl firmě?

V každém případě je podstatné, abyste vypadali upraveně a čistě. A nejen vypadali: i když se vám podaří díky nařízenému budíku a plánování dopravy dorazit na schůzku včas, bez nutnosti běžet, pořád ještě se můžete zapotit přímo pod palbou otázek. Nevtíravá vůně nic nepokazí, antiperspirant může být jedině ku prospěchu.

Dobrý dojem pro všechny

O vašem přijetí nebo postupu do dalšího kola výběrového řízení bude rozhodovat personalista nebo váš budoucí nadřízený. Dobrý dojem se ale snažte zanechat u každého, jednak je to možná váš budoucí kolega, jednak nikdy nevíte, jaké slovo má u svého šéfa sekretářka, která vás uvítá a nabídne vám kafe. Buďte zkrátka milí a zdvořilí i na recepční či asistentku, i když už chcete být plně soustředění na svůj výkon.

Zjistěte si něco málo o takzvané řeči těla. Prozradí o vás víc než byste chtěli a nejspíš mnohem víc, než si myslíte, že by mohla. A nejen ostřílenému personalistovi, podvědomě ji umíme číst všichni. Zjistěte si, co o vás vypoví stisk ruky, co pohled, co postoj a posez, co gestikulace. Nervozita, nejistota a strach vás například donutí sedět na pouhém krajíčku židle. Výborná věc ovšem je, že vztah mezi vaším duševním a tělesným rozpoložením je obousměrný. Nervozitu, nejistotu a strach můžete zahnat tím, že se hecnete a židle pocítí, kdo je tady pán, prostě se uvolníte.

Povinný je oční kontakt s člověkem či lidmi, kteří s vámi pohovor vedou. Neměli by ale zase mít pocit, že se je snažíte hypnotizovat nebo že na ně prostě trochu moc vejráte.

Kdo je kdo: Obchodní rejstřík na Peníze.cz

Proklepněte si je!

Název subjektu, IČO, jméno osoby

Před pohovorem si vypněte mobil. Udělejte to na začátku rozhovoru, jednak tím svému protějšku dáte najevo, že váš čas patří jen jemu, jednak na chvilenku trochu přeberete iniciativu, máte šanci ještě se uvolnit a v neposlední řadě – dáváte tím i druhé straně šanci vypnout telefony, které by mohly znervózňovat vás.

Lustrujte!

Nezbytné je vědět co nejvíc o nabízené pozici a o práci, kterou by člověk na ní měl provádět. Informovanost je jasným signálem pro personalistu, že o pozici máte skutečný zájem. „Doporučujeme nastudovat si popis pozice, pokud ho má uchazeč k dispozici, a připravit si relevantní dotazy. Jejich absence ze strany uchazečů totiž často působí jako nezájem o nabízené místo i společnost,“ doporučuje Tomáš Bergl ze společnosti Robert Half.

OK, odborník jistě jste a po té stránce jste k pohovoru připraveni, nic vás nezaskočí. Navíc byste ale ještě měli mít nastudovanou firmu samotnou: zjistěte si, jakou má historii, kdo za ní stojí, jaké má úspěchy – pomůžou vám webovky firem, jejich tiskové zprávy, výroční zprávy.

Zeptali jsme se profíků

Co dokáže na personalistu dobře zapůsobit?

Tomáš Bergl, Robert Half

Kladně vždy dokáže zapůsobit připravenost, informovanost a zájem uchazeče o danou pozici a společnost. Je nevhodné, aby si uchazeč navzájem pletl firmy, ve kterých pohovor absolvoval. Základem je pak mluvit pravdu – na nesrovnalosti se přijde během pohovoru či při ověřování referencí.

Michal Toman, Grafton Recruitment

Obecně se dá říct, že od dnešních uchazečů o zaměstnání se očekává asertivní chování při pohovoru, schopnost naslouchat, zajímat se o firmu a pozici vhodnými dotazy, projevovat motivaci a zájem.

Na druhou stranu by neměl kandidát protistraně skákat do řeči – mělo by se jedna o dialog, nikoli o monolog jedné či druhé strany. Dobře působí, pokud si uchazeč o firmě předem zjistil nějaké informace a má jasnou představu, o čem pozice, na kterou se hlásí, je.

Jan Karvánek, ČSOB

Na mě osobně kladně působí, když vidím, že kandidát přesně ví, proč má zájem o konkrétní pozici, dal si práci s tím, že si zjistil relevantní informace (např. o společnosti případně o konkrétním segmentu), je upřímný a dokáže přiznat, že něco neví nebo že nedokáže odpovědět. Ale zároveň dokáže vyzdvihnout své předchozí úspěchy a mluví k věci.

Co personalisté uchazečům o zaměstnání neodpouštějí?

Tomáš Bergl, Robert Half

Nedochvilnost a chybějící omluva v případě, kdy na pohovor nemůžete dorazit. Odradit dokáže i nepříjemné až arogantní vystupování. Není nutné předstírat, že všechno znáte a že nemáte s žádnou oblastí problém. Naopak upřímnost (a například schopnost přiznat, že v konkrétní oblasti přímou zkušenost nemáte, ale že jste schopný se rychle danou věc doučit) je velmi ceněna.

Michal Toman, Grafton Recruitment

Kandidát by si měl při každém pohovoru uvědomit, že firma chce cítit motivaci a personalista jistě položí několik otázek, kterými bude zájem o svou firmu prověřovat. Uchazeč by tuto oblast neměl podceňovat, neboť motivace je pro část firem klíčovou oblastí, kterou sledují. Není také vhodné pomlouvat své předchozí zaměstnavatele či kolegy.

Jan Karvánek, ČSOB

Je několik věcí, které mě i manažery spolehlivě odradí. Mezi ně patří například pozdní příchod, arogantní chování, pomlouvání předchozích zaměstnavatelů a otázky spojené s neschopností vysvětlit vlastní očekávání. Někteří kandidáti jsou bohužel schopní všechny tyto věci zkombinovat dohromady. 

Mluvte k věci a „tak akorát“

Když dostanete při pohovoru slovo, snažte se mluvit k věci a neodbíhat od tématu. Nesnažte se být přehnaně vtipní. Nezapomeňte, že jednáte o své budoucnosti a to je přeci vážná věc, proto byste neměli působit jako šašci, kteří si dělají ze všeho legraci. Navíc je prokázáno, že počet lidí, kteří si myslí, že jsou vtipní, je podstatně vyšší než počet těch, kteří opravdu vtipní jsou.

Na druhou stranu neodpovídejte příliš stroze. Nevypadá dobře, když z vás musí personalista páčit každé slovo. Mohli byste působit jako nekomunikativní a/nebo arogantní člověk.

Neskákejte druhým do řeči.

A teď to nejtěžší: Buďte sami sebou a snažte se působit přirozeně. „Občas se stává, že se kandidát snaží příliš stylizovat do role a požadavků pozice, o kterou se uchází. Bohužel ne vždy se mu podaří udržet si svou přirozenost, což leckdy může vyústit v neúspěšný výsledek pohovoru,“ upřesňuje Michal Toman ze společnosti Grafton Recruitment. A doplňme, že pokud se vám při pohovoru podaří předstírat, že jste komunikativní a extrovertní osoba, dostanete nejspíš práci, kde takovou povahu budete skutečně potřebovat. A zkuste se pak přetvařovat roky...

Nelžete a nepřikrášlujte si informace o sobě

Přetvařovat se roky nepůjde. Lež má krátké nohy. Toto přísloví platí u pohovoru dvojnásob. Pokud si myslíte, že na personalistu zapůsobíte skvělými (leč nepravdivými) informacemi o svém vzdělání, schopnostech či jazykových znalostech, vězte, že se na to přijde. A i kdyby vás neodhalili ještě během pohovoru například pomocí krátkého testíku, v praxi by se vaše lež brzy provalila.

Bohužel s nepravdivými údaji se personalisté setkávají poměrně často. Z výzkumu, který si nechala společnost Robert Half vypracovat mezi 2525 manažery z jedenácti zemí světa, vyplynulo, že převážná většina (70 procent) manažerů v České republice považuje životopisy uchazečů obecně za nedůvěryhodné, kandidáti v nich dle respondentů přehánějí.

Výsledky výzkumu potvrzuje i Jan Karvánek, personalista z ČSOB: „Je velmi důležité nevymýšlet si a nezkreslovat fakta, což je nešvar, který se na pracovním trhu v posledních letech značně rozmohl. Český pracovní trh je poměrně malý a i negativní informace se šíří opravdu rychle.“

Neházejte špínu na svého minulého zaměstnavatele

Pokud si myslíte, že pomlouváním bývalých kolegů a šéfů či prozrazováním firemních tajemství u nové firmy uspějete, jste na omylu. Druhá strana to neocení. Jen vy sami budete působit naprosto neprofesionálně. Toto se prostě nedělá. Kde má váš budoucí šéf jistotu, že příště nebudete házet špínu na něho?

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+47
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 10. 2012 17:36, Pi-jan

Vážení z HR, nevím, zda-li jste někdy procházeli tímto procesem a zda-li jste uspěli. Srdečně je mi to jedno. Vaše rady jsou k ničemu, když na jedno dobře placené místo se hlásí cca 40 a více uchazečů. Ten má předkus, ten blekotá, ten nemá zkušenosti a praxi a každý má nějakou vadu. Nikdo není dokonalý. Já sháním adekvátní zaměstnání již pátým rokem a jezdím po pohovorech jako šílenec.
Jedno zjištění ale mám. Pozice jsou obvykle předem obsazeny a vyhlášení výběrového řízení bývá obvykle formalita. Bez dobrých známých se neobejdete, protože ti mohou doporučit. Pakliže ani jedním nedisponujete, v podstatě nemáte šanci. Také jsem si všiml, že na různé pozice jsou až nepřiměřené požadavky a mnohdy i zbytečné. Kvalitní pracovník, a to může jít o jakýkoliv obor, nemusí být vždy jen vysokoškolák se vzděláním. Mnohdy jsem byl svědkem, jak takový učenec, je v práci úplný budižkničemu.
Byl jsem vojákem, ale profesinálem v elektronice. Myslíte, že v kraji, kde je jen strojírenství se to pozicemi v elektronice jen hemží? Nikoliv. Musím brát i takové pozice, které prostě mému vzdělání a praxi nevyhovují. Vzhledem k tomu, že jsem zvykl být v práci přesný a precizní, jsem se dostal až k funkci výrobního ředitele. Jenže.......... nemám VŠ a platí mne jako dělníka bez přezčasů. Mám svůj plán, samozřejmě, ale v době kdy jsem hledal zaměstnání mi žádná agentura HR nepomohla, neb ta má zájem jen a jen o lidi, kteří jim přinesou velké peníze a zbytkem lidí se nezabývá. Všechny své životopisy jsem na všech HR nechal propadnout. Co si sám neudělám, to nemám.
Běžte s návodama do háje.

+73
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Chcete změnit práci? Poradíme, kde hledat a jak napsat životopis

9. 10. 2012 | Barbora Buřínská | 6 komentářů

Chcete změnit práci? Poradíme, kde hledat a jak napsat životopis

Když hledáte práci, jedno je jisté: prvním krokem k úspěchu je dobře sepsaný životopis. A pokud k němu přidáte i kvalitní motivační dopis, máte nakročeno minimálně k přijímacímu pohovoru. celý článek

Proč největší dříči na světě žijí v chatrčích aneb flákači, braňte se!

5. 10. 2012 | Michal Kašpárek | 5 komentářů

Proč největší dříči na světě žijí v chatrčích aneb flákači, braňte se!

Papuánský kmen Bainingů ukazuje, k jaké bídě může vést workholismus povýšený na náboženství.

Tři chytré tipy, které můžou vaši kariéru převrátit naruby

7. 9. 2012 | Michal Kašpárek | 5 komentářů

Tři chytré tipy, které můžou vaši kariéru převrátit naruby

Napadlo vás někdy udělat si vedle seznamu úkolů i seznam zákazů? Nebo někoho šikovnějšího poprosit, aby vám vysvětlil, jak si můžete ušetřit čas u počítače? Nenapadlo? Tak všeho nechte... celý článek

Pasti pracovního trhu: práce z domu, placená školení, vstupní poplatky. Nenaleťte!

14. 6. 2012 | Petra Dlouhá | 7 komentářů

Pasti pracovního trhu: práce z domu, placená školení, vstupní poplatky. Nenaleťte!

Lepení pytlíků, skládání kuličkových per, firmy, které zahlcují pracovní portály nabídkou tisíce a jedné pracovní pozice, a společnosti, které vám zaručeně najdou práci snů. To všechno... celý článek

Nové požadavky zaměstnavatelů: striptýz nebo písničku!

23. 3. 2011 | Petra Dlouhá | 61 komentářů

Nové požadavky zaměstnavatelů: striptýz nebo písničku!

Hledáte práci? U pohovoru vám slibují pohádkovou budoucnost dlážděnou vydělanými miliony… Zaměstnání snů. První důvod zbystřit. Setkání s realitou pro vás bude hodně hořkou pilulkou.... celý článek

Partners Financial Services