Důchodce to v českých bankáchnemá jednoduché. Zvlášť pokud neumí pracovat s internetem. Když už důchodcedo banky přijde, často bankovním úředníkům nerozumí. Ti se sice snaží pomoci, ale mluví jazykem, který je pro staršího klienta zcela nesrozumitelný. Nejen to jsem si odnesla z průzkumu, který jsem jako šedesátiletá důchodkyně dělala pro Peníze.cz v šesti bankách.
Také mi bylo nepříjemné, když na mne hleděli jako na absolutně exotickou osobu. Stačilo, když jsem úředníkům řekla, že nemám doma internet a ani s ním neumím pracovat. To většinu bankovních pracovníků zarazilo. Někteří byli i v rozpacích, co mi mají vlastně nabídnout. Veškeré bankovní služby směřují do elektronické podobya málokdo si v bankách uvědomuje, že existuje velká část populace, která internet neumí, odmítá ho či se práci s ním již nechce učit. Anebo nemají k dispozici dobrý počítač s připojením na internet. V mém okolí je takových lidí hodně.
Starší lidé jsou většinou konzervativní. Potřebují mít služby jasné a popsané fyzicky na papíře. Chtějí vidět, co služba obsahuje. Snad by důchodcůmv tomto ohledu pomohly podrobnější informační letáky. Ty, které jsem v bankáchdostala, jsou stručné a ne každému příliš srozumitelné. Navíc mi často úředníci ještě vytiskli z internetu další informace, protože samotný leták by mi prý nestačil. Letáčky navíc bývají psané malým nebo špatně čitelným písmem, zvláště pro člověka bez brýlí. Ten, pokud si je zapomene doma, je odkázaný jen na to, co mu o produktu řekne úředník. To se ale přitom může stát každému a při podpisu nějakého dokumentu může nastat problém. Pomoci by mohly třeba speciální plastikové lupy k zapůjčení, které se na stránky dají přiložit.
Vzhledem k tomu, že banky neumí dobře se staršími lidmi komunikovat, ztrácí důvěru značné části případných klientů, kteří mají zábrany se ptát na podrobnosti nabízených služeb. Pak si tito lidé raději nechávají peníze doma a vystavují se riziku, že je někdo okrade.
Důchodce může od využívání bankovních služeb odraditi výše poplatků. Ty jsou zbytečně vysoké. Lidé v penzi přitom počítají často každou korunu. Proč mám například platit za to, že mi na účet přijdou peníze?
Můj pocit z jednání v bankách? Všichni úředníci byli velice slušní, ale někteří absolutně nechápali, co chci. Řekla jsem, že jsem důchodkyně a chci si v jejich bance zřídit účet. Místo jejich nabídky jsem se musela často rozhovořit o své představě, co by měl účet obsahovat. Setkala jsem se dokonce i s nezájmem, pokud jsem nechtěla účet ihned zřídit.
Nejlepší dojem jsem měla z komunikace v Komerční bance, kde byla velice ochotná mladá slečna. Nabídla mi hodně produktů banky a snažila se mi vše podrobně vysvětlit. Dala mi i vizitku s pracovní dobou pobočky. Bylo to příjemné setkání. Totéž bych mohla říct i o úřednici z ČSOB, i když produkt (spořící účet s týdenní výpovědní dobou),který mi nabízela, asi není vhodný pro lidi mého typu.
Nejméně příjemný dojem jsem naopak měla v České spořitelně. Ze strany jejích pracovníků jsem cítila nezájem. Při jednání v bance je podle mne velice důležité, jak umí referent komunikovat s klientem či s případným klientem. Pokud to neumí, odradí tím i klienta, který přejde ke konkurenčnímu bankovnímu ústavu, nebo si nechá peníze raději doma.
Na závěr bych svým vrstevníkům poradila, aby se nebáli nebo neostýchali více se v bankách ptát. A pokud něčemu nerozumí, zeptat se znova a znova. Nejsme přece všichni počítačoví experti. A mezi námi, ani plno mladých lidí neumí dostatečně pracovat s počítačem, hlavně s aplikací pro internetbanking.
Máte také vy nebo vaši blízcí podobnou zkušenost z jednání v bankách či na úřadech? Podělte se o ni s ostatními čtenáři.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 1. 2009 9:21, Marika
Pane Karo, pokud se podrobneji rozhlednete kolem sebe zjistite,ze bankovni urady se stale rozrustaji.
Pritom si myslim,ze by se elektronickou praci melo vse zjednodusovat,takze naopak by melo byt bankovnich domu mene. Ale pripada minehorazne kdyz bance vlastne "pujcite" sve penize a jeste jim za to musite zaplatit. Myslim, ze jsme skoro ojedinely pripad ve svete. Chapu,ze za provedene operace si banka nauctuje poiplatek.Je to prace a ta se musi zaplatit. Dale napr. u Cs.sporitelny - pokud mate Osobni ucet a jste manzele,platite za bank.karty velice vysoky poplatek. Pokud by Vam bylo umozneno zaplatit kartu jednorazove, bylo by to 400,- Kc/1 karta. Ale toto nelze, tedy musite platit mesicni poplatek : prvni karta 29,-, druha /pro disponenta 40,-Kc/ Tak si prosim spocitejte kolik to je za 3 roky !!! To je pry vyhodnejsi ucet na starsi,kde byly poplatky daleko mensi.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 1. 2009 8:37, Michal Kára
Hm, to je zajimave. Autorka chce, aby banka by kvuli nam vydrzovala kamenne pobocky s uredniky co vse podrobne a zdlouhave vysvetli. Coz je pochopitelne velmi drahe. Ale o poplatcich tvrdi, ze jsou "zbytecne vysoke"...
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.