Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Desatero jak snadno změnit banku

| rubrika: Jak na to | 26. 2. 2008 | 11 komentářů
Desatero jak snadno změnit banku
Banky změní své chování vůči klientům jen tehdy, když budou cítit, že o ně mohou snadno přijít, tvrdí experti. V Česku se však ke změně banky odhodlá jen málokdo. Přitom nejde zase o tak složitý proces.

Změna banky není tak složitá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Zrušení i založení účtu je zpravidla otázka několika minut, shodují se zástupci oslovených bank. Některé banky nově příchozím klientům „pomáhají“ speciálními informačními letáky (ČSOB), návody na webu banky (GE Money Bank) či jim nabízejí zvýhodněné služby, třeba ohledně bezplatného nastavení trvalých příkazů či inkasa (Komerční banka).

Pro ty, co stále váhají, jsme připravili  krátkého průvodce, který jim může při změně banky pomoci. Vše by měl každý zvládnout v jednom dni, respektive v několika málo desítkách minut.

Co zvážit při změně banky

  • Jaké úrokové sazby ke zhodnocení peněz na účtu nabízí nová a původní banka.
  • Kolik budete platit, pokud se ocitnete v mínusu (kontokorentu) oproti původní bance.
  • Jaké typy půjček banka nabízí a co říkají v žádosti o půjčku odstavce napsané malým písmem.
  • Budete mít bezplatný přístup k penězům i z bankomatů jiných bank?
  • Jaké jsou bankovní poplatky nové banky a co vše je případně zahrnuto „zdarma“ v balíčku služeb?
  • Zvažte, kolik poboček je poblíž vašeho bydliště či práce, jaké mají otevírací hodiny a zda poskytují všechny služby, které potřebujete.
  • Pokud žijete či pracujete v lokalitách s malou občanskou vybaveností, zjistěte, zda můžete využívat i partnerských organizací nebo pošt.
  • Jaké možnosti vzdálené obsluhy účtu banka nabízí.
  • Má banka vlastního ombudsmana, který může případně vyřizovat vaše stížnosti?
  • Jak funguje call centrum banky? Dovoláte se snadno na telefonního bankéře nebo stále jen mluvíte s automatem banky? Ještě než k nové bance přestoupíte, zavolejte si několikrát na její call centrum.

Zdroj: Zpracováno podle www.startups.co.uk

1) Udělejte si přehled všech pravidelných plateb, tedy trvalých příkazů na stálé platby. Nezapomeňte si poznamenat, kolik peněz a kolikátý den v měsíci (nebo čtvrtletí, pololetí, roce) platbu vždy posíláte. Celkový přehled trvalých příkazů si můžete u většiny bank vytisknout přímo z internetbankingu či si o něj požádejte alespoň na pobočce původní banky.

2) Teprve když získáte přehled trvalých plateb, můžete jednotlivé trvalé příkazy zrušit, ideálně až když je opět zřídíte u nového účtu. Ohlídejte si, abyste ale neplatili dvakrát nebo naopak platbu nevynechali.

3) Podobně postupujte, pokud využíváte příkazů k inkasu pro některé služby, jako jsou například telefonní operátoři, energetické společnosti. Do seznamu inkasních společností si poznamenejte vždy i vlastní zákaznické číslo, název a adresu každé firmy, která inkaso z vašeho účtu využívá. Jednotlivé inkasní společnosti určitě o změně účtu informujte.

4) Pro nepravidelné platby, které posíláte na stále stejná čísla účtů, si vytiskněte nebo opište i přehled šablon příjemců. Urychlí vám to vytváření šablon pro stejné příjemce v internetbankingu v nové bance.

5) Ke zrušení původního účtu se musí téměř vždy vypravit ten, kdo je jeho majitelem. Kdo se nemůže osobně dostavit, musí u notáře zplnomocnit k takovému jednání někoho jiného. Účet můžete rušit u většiny bank i korespondenčně, ani v takovém případě se ale nevyhnete ověřování vlastního podpisu. Například při plánování delšího pobytu v zahraničí se rozhodně vyplatí na tuto situaci myslet dopředu a k notáři zajít ještě v Česku. Většinou se za zrušení účtu u tuzemských bank až na výjimky (Poštovní spořitelna) neplatí žádný poplatek.

6) Kromě čísla účtu a platebních karet si s sebou do původní banky nezapomeňte vzít doklady totožnosti (obvykle stačí jeden, nic ale nezkazíte, budete-li mít dva). Pokud si všechny poslední platby nezařídíte sami přes internetbanking, nezapomeňte ani na údaje k trvalým příkazům, abyste se s bankéřem dohodli, kdy ze starého účtu odejde poslední platba.

7) Podání žádosti o zrušení účtu by mělo na pobočce banky trvat několik minut. To ale neznamená, že okamžikem podpisu žádosti přestává váš účet existovat. Doba zrušení účtu závisí na dalších službách napojených na účet. Například ten, kdo využíval platební karty, musí počítat s delší výpovědní lhůtou. Teprve po jejím skončení je možné se s bankou vypořádat a uhradit všechny platby, které jste kartou ještě před zuřšením účtu provedli. Kvůli tomu bývá také nutné, aby klient nechal na původním účtu odpovídající finanční obnos. Případný přebytek banka vyplatí způsobem, který si klient předem zvolí.

8) Ke zřízení nového účtu budete zpravidla potřebovat občanský průkaz a další doklad totožnosti. Mohou se vám někdy hodit také tři poslední výpisy ze „starého“ bankovního účtu a případně i kontaktní údaje zaměstnavatele. Platí to především pro ty banky, které nabízejí, že za klienta kvůli změně bankovního spojení kontaktují inkasní společnosti či zaměstnavatele. Pokud chcete z nového účtu hradit i SIPO, vezměte si s sebou spojovací číslo.

V UniCredit Bankmůžete při první schůzce ke zřízení nového účtu rovnou s bankéřem nastavit i trvalé příkazy. „Proto je třeba, aby klient měl k dispozici informace o příkazech a datu, ke kterému budou naposledy provedeny v původní bance. S bankéřem se poté domluví, od jakého data je třeba nastavit příkaz na novém účtu. Příkazy je možné zadat na pobočce banky na papírovém formuláři, nebo pomocí systémů elektronického bankovnictví,“ vysvětluje mluvčí banky Tomáš Pavlík.

9) Zřízení nového účtu je u některých bank spojené i s odměnami. „Pro všechny klienty Komerční bankyplatí, že během prvních tří měsíců od zřízení libovolného balíčku má možnost nastavit všechny trvalé příkazy a inkasa na účtu zcela zdarma. Stejně tak je samozřejmě zdarma i samotné zřízení účtu. Banka poskytuje klientům i šestiměsíční záruku v podobě vrácení poplatků za vedení balíčku v případě, že je s ním klient nespokojen,“ upřesňuje Zuzana Čepelková z Komerční banky.

V  GE Money Bank klientovi pomohou přímo s převedením jeho platebního styku do nové banky.

10) Výpisy ke starému účtu nevyhazujte. Měli byste si je ponechat alespoň tak dlouho, jak doporučuje reklamační řád původní banky.

Už jste někdy měnili banku? Jaké máte se změnou účtu v Česku i v zahraničí zkušenosti?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+23
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 2. 2008 9:29, V.Mlich

Pri prechodu do jine banky jsem mel nejvice problemu se zrusenim stareho uctu. I kdyz jsem tam mel zustatek kolem 4 stovek, musel jsem nakonec jeste dalsi 3 stovky dodat, abych se bremena CSOB zbavil.

Reagovat

 

+48
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 2. 2008 7:53, Pavel

Já narazil právě v bodu tři. S bankou jsem při zakládání ani rušení účtu problém neměl, bohužel některé společnosti, kterým jsem povolil inkaso, moje oznámení o změně účtu ignorovaly a vytrvale se snažily inkasovat ze starého účtu, načež mě zařadily mezi neplatiče se všemi nepříjemnými důsledky. Dávání všeho dopořádku a dokazování, že chyba byla na jejich straně, mě stálo nepředstavitelně času a nervů.

Reagovat

 

-11
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

27. 8. 2012 | 19:13

BOHUŽEL MUSÍM SOUHLASIT.pRÁVĚ NĚCO VYŘIZUJI S RAIFFEISEN BANKOU A NESKUTEČNÝ,PŘEHAZUJOU SI MĚ JAK HORKÝ BRAMBOR,NIKDO NIC NEVÍ,SAMÉ CHYBY ,NEUMÍ JE UZNAT,NATOŽ SE OMLUVIT A JEŠTĚ UDĚLAJ BLBCE Z VÁS. NEVÍM Z JAKÉHO DŮVODU...více

9. 6. 2012 | 19:24

ba ba ať všechny banky táhnou do hajzlu, je to jen zlo,a´t žije recese v tomhle případě ano a za cvilku nebude z čeho vybírat, půjdou ke dnu i z touto vládou....... více

28. 5. 2012 | 20:56 | bobo

pozor na banku RAIFAISEN BANK. Jen slibujou , ale skutek utek. Neodbornost neschopnost. Při opoždění splátky vyhrožování, buzerace až 167 telefonátů během 10 dnů. Hlavně špatná zkušenost z CHOMUTOVSKOU POBOČKOU, pan ředitel...více

4. 5. 2010 | 8:58 | Mike Rosoft

Nejlepší je, že mě nikdo nemůže nutit, abych využíval jen jednu banku. Takže já v současnosti využívám: * mBank na výběry z bankomatu, * Fio na hotovostní operace a spořící účet s trvalými příkazy a platební kartou zdarma,...více

20. 2. 2009 | 18:51 | Magda

Mám už dva roky účet u FIO a jsem naprosto spokojená, krásný a jednoduchý internetbanking a v něm celá historie účtu, poplatek jen za výběr hotovosti z bankomatu (vyšší částky lze vybrat i vložit na pobočce RM systému zdarma),...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Tržní nabídka, Vklad s výpovědní lhůtou, Syntetická evidence, t-mobile, restaurace, mobilní operátoři, telefónica, nemovitosti, start-up, marek orawski, Saldo státního rozpočtu, slabý dolar, depozitní sazby, přesčas, dopravní infrastruktura, EQUAL, Marcus Evans, kurzy měn

4AH6555, 4AH6565, 4AH6555, 1SU0048, 1SU0045

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK