Fénix z popela: Poštovní spořitelna se vrací, Era se jde zahrabat

Před pěti lety se pobočky Poštovní spořitelny přejmenovaly na Eru. Mohutná reklamní kampaň přesvědčovala lidi, že je tu nová a moderní značka, bez zápachu poštovní zatuchliny. Nyní se loga Poštovní spořitelny vracejí, o novou značku nikdo nestál.
Fénix z popela: Poštovní spořitelna se vrací, Era se jde zahrabat

Musím se hned v úvodu omluvit Československé obchodní bance: My jsme tady na největším peněžním webu samozřejmě zaznamenali, že chcete Poštovní spořitelnu přejmenovat na Eru, ale nikdy jsme to tak docela nebrali vážně. Většinou jsme o ní psali jako o Poštovní spořitelně. Pokud došlo na Eru, Poštovní spořitelna následovala za lomítkem nebo v závorce. Nerozuměli jsme vašemu záměru a máme za to, že tu změnu vlastně nikdo nezaznamenal – možná některý z klientů Ery/Poštovní spořitelny, ale nevěříme tomu, že to hned zase nepustil z hlavy.

Ono to ale, spanilomyslná čtenářko a ctěný čtenáři, ve skutečnosti bylo a je ještě složitější. Až nepřehledné.

Od Adama: Poštovní spořitelna není žádná samostatná firma. Ani Era není firma. A přejmenování neexistující firmy nikdy neproběhlo dokonale; obě značky, které patří Československé obchodní bance, žily vedle sebe, a to v řekněme poněkud neuspořádaných poměrech.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Petra Růčková: Finanční analýza – 5. aktualizované vydáníMetody, ukazatele, využití v praxi.

Naučte se pracovat se základními účetními výkazy – rozvaha, výkaz zisku a ztráty a cash flow – při zpracovávání finanční analýzy. Osvojte si metody výborně využitelné v podnikatelské praxi. Součástí je komplexní příklad, upozorňující i na možná úskalí při interpretaci výsledků.

Maglajz

Československá obchodní banka má smlouvu s Českou poštou, že na poštách bude nabízet bankovní služby. Případně že je nechá nabízet pošťáky. A co na poštách nabízela, nabízela do roku 2010 jako Poštovní spořitelna. A jako by se ze všech sil snažila lidi přesvědčit, že je součástí pošty samotné – ostatně dlouholetým maskotem značky byl pošťák. Zároveň ale ČSOB měla i „pobočky Poštovní spořitelny“ mimo pošty.

  • V první fázi přejmenování došlo na produkty, z Postžira se například stal Era osobní účet.
  • Po nějaké pauze došlo na pobočky – zmizel kartonový pošťák a vyměnily se cedule.
  • Přepážky na poštách ale měly nést a dál nesly označení Poštovní spořitelna.

ČSOB tak tedy vlastně nabízela produkty pod třemi názvy – pod svým vlastním, jako Era a jako Poštovní spořitelna. Era a Poštovní spořitelna nabízely navlas totéž: služby spojené s účty měly i vlastní parametry, náročnější produkty jako hypotéky byly v podstatě jen produkty nabízené pod značkou ČSOB, jen s jinou nálepkou. Mezi službami Ery/Poštovky a ČSOB byla a je navíc značná propustnost, kromě jiného měli klienti ČSOB privilegium platit na poště kartou, stejně jako klienti Poštovní spořitelny.

Všichni s kartou na poštu

Od podzimka už na (některých) poštách můžou s kartou uspět i klienti jiných bank. Přiznáváme, že jsme byli poněkud skeptičtí:

Maglajz? Já jsem tedy lepší slovo nenašel. Průměrný klient Poštovní spořitelny už dřív nevěděl, jestli patří České poště nebo ČSOB – a pak do toho ještě Era. Jistěže existuje řada případů, kdy firma podobnou nebo totožnou službu prodává pod několika značkami. Jedno balení pro mladé, jedno pro starší a pokročilé, jedno pro majetnější, jiné pro méně mohovité. Ale případ Poštovní spořitelna by měl vstoupit do učebnic. Jako příklad, jak se to nemá dělat.

Za dobré slovo knížku

Minule byla v rubrice Co si o tom myslíte? řeč o povinné předškolní docházce. Do škol chodí děti, které na ni nejsou připraveny, a to přes to, že máme bžiliony odkladů. Tož se zavede povinný předškolní rok v mateřince. Prorokujeme, že tím to nekončí. Protože do něj budou nastupovat nepřipravené děti, zavede se povinný předpředškolní rok v mateřince...

Přestože se diskuze pěkně rozběhla nedaří se nám z ní tentokrát vybrat výherce knížky. S dovolením a odpuštěním si ji necháme napříště.

Nesmrdíme poštou

Proč vlastně k přejmenovávání na Eru došlo? V roce 2010 překopala ČSOB podmínky produktů Poštovní spořitelny. Nebyly to změny jen kosmetické a velké přejmenovávání bylo vcelku logické. Pro Poštovní spořitelnu opravdu nastala nová éra, produkty se zjednodušily, zpřehlednily – a uznejte sami, Postžiro zní jak z filmu pro pamětníky. Nový název měl být přitažlivější zejména pro mladší klienty, pro které je pošta místo, kam se nanejvýš chodí pro důchod.

A teď po pěti letech se obchodní místa Era – je jich přes sedm desítek – budou zase měnit na Poštovní spořitelny. Po letech investic do nové značky si ČSOB nechala vypracovat průzkum, podle kterého klienti změnu nepřijali. A tak se bude investovat do značky staronové. Konečně proč ne, moje peníze to nejsou.

Služby označené slovem Era budou ale dál pokračovat. I když časem asi může přijít ledacos, podle vyjádření člena představenstva ČSOB Petra Hutly pro Hospodářské noviny si banka uvědomuje, jaký marketingový guláš navařila: „Naší snahou je, aby retail celé naší banky byl pro klienty srozumitelnější a necítili se v něm ztracení. Vždyť v současné době lidé úplně nevědí, co je naše a co ne, že Era je součástí ČSOB nebo že Poštovní spořitelna je obchodní značka ČSOB."

Otázka je, jestli si banka ještě neměla počkat. Smlouva s Českou poštou, na základě které působí Poštovní spořitelna na jejích pobočkách, totiž vyprší už za dva roky. A je možné, že nová už nebude. Pošta si jednak může vybrat docela nového parťáka nebo si může zažádat o bankovní licenci a bankovní služby nabízet sama za sebe. Kdyby byla nezávislým podnikem, určitě bych nesázel na první variantu, na druhou možná, kdyby byl pěkný kurz. Jenže Česká pošta je státní podnik zřizovaný Ministerstvem vnitra. A to je okolnost, která jakékoli rozumnější předpovídání dělá prakticky nemožným. Ale možná už v ČSOB vědí víc a jejich jednání je docela racionální. Konečně.

Co si o tom myslíte vy? Co vám zní seriózněji – nebo víc sexy, podle toho čemu dáváte přednost? Měli byste radši účet v Poštovní spořitelně, nebo u Ery? Věděli jste, že Poštovní spořitelna není poštovní? A věděli jste, že to vůbec není firma? Všimli jste si existence Ery? Měli byste pro ČSOB / Poštovní spořitelnu / Eru dobrou radu, jak si ve značkách udělat pořádek? A co Česká pošta? Má se udělat jako banka pro sebe?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+31
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 28 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

10. 11. 2018 23:40 | Anton

Pred asi 10 roky bylo Cervene konto snad nejlepsim domacim produktem, a predevsim asi jako jediny ucet bylo zcela zdarma pri rozumnem vyuzivani. Slozenky a vselijake druhy prikazu byly k dostani zdarma na pobockach banky, nekdy i na postach, kdyz jste si je nestihli objednat predem s dodanim postou zdarma do vasi domovni schranky. Pak ale nastal zlom...a to zrovna v dobe, kdy zacaly vznikat prvni bezplatne bankovni ucty napr. u Fio banky a u Equy. V teto dobe nepochopitelne zpoplatnila Postovni sporitelna Cervene konto, takze vetsina lidi vcetne mne od nich presla k FIO.
Pozdeji v prubehu nekolika let mi postovni urednice pri obcasnych platbach v hotovosti na postach nabizely znova zalozeni Cerveneho konta a jeste se divily, ze jsem od nich odesel k FIU, o kterem casto ani neslysely. FIO vsak uz v te dobe bylo se svoji kartou zdarma, platbami v ramci EU a eurovym uctem zdarma na mnohem vyssim levelu.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 2. 2018 16:13 | Jenda

V poslední době sleduji reklamu na poštovní spořitelnu bez poplatků, když jsem před mnoha lety musel přejít k poště tak ač bylo slíbeno plno výhod pro výběr na poště nakonec jsem zjistil, že vlastně za tento výběr na přepážce pošty zaplatím mnohem víc než v bankomatu nehledě na poplatek za kartu za výběr kartou atd...to jsem na ty poplatky zvědav,,,
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 3. 2016 11:30

... tady zřejmě paní pisatelka neměla kompletní informace než napsala tento článek. Ale to se občas v médiích stává...

Pravý důvod zavedení nové značky Era byl kvůli naprosto jiným záměrům týkajících se přístupu k obsluze klientů. Jen mi řekněte v kolika bankách (kromě typicky online bank) si můžete poslat příkaz přes počítač pro klienty, můžete využít tablet pro vyzkoušení bankovnictví v mobilu, a navíc Vás práci na této elektronice pracovníci i ochotně naučí. V kolika bankách se Vás zeptají, jestli si dáte kávu, vodu nebo čaj, když si přijdete založit účet? Myslím si že rozdíl mezi Erou a Poštovní spořitelnou lidé nevnímali první dva roky. A ráda bych ještě podotkla jeden nepřesný údaj, který jste v článku uvedla a to, že hypotéky byly nabízeny jen pod značkou ČSOB. Era prodává hypotéky, stejně tak jako na poště Vám pracovnice udělá předběžný model a sjedná Vám schůzku. A pro doplnění, ČSOB nabízí hypotéky od Hypoteční banky. A víte proč? .... protože Hypoteční banka, Českomoravská stavební spořitelna, ČSOB a ERA Poštovní spořitelna jsou jedna velká rodina, která patří jedné belgické skupině - KBC.
A zkuste příště při psaní projevovat méně agrese a zášti vůči této bance, není to od Vás hezké ani profesionální.
Přeji Vám krásný den.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 3. 2016 23:58 | Dave

Nezlobte se na mě, ale přestaňte tu furt opakovat ten mýtus, že klienti Poštovní spořitelny netuší, že patří pod ČSOB. To je opravdu úsměvné tvrzení. Je to asi stejně naivní blábol jako napsat, že většina Čechů je zmatená a netuší jakému koncernu patří Škodovka. Kdybyste napsali, že plno klientů Poštovky netuší pod jakou finanční skupinu patří ČSOB, to bych ještě chápal, ale tohle je prostě neuvěřitelný nesmysl a vůbec netuším jak k tomu autor tohoto článku + někteří lidé v diskuzi přišli.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 1. 2016 21:21 | Jakub H.

Nějak nenásilnou cestou, jsem i já postupem času poznal, že se jedná o součást ČSOB a Poštovní spořitelny. Každopádně mi to přišlo pouze atraktivní kvůli pomyslnému propojení s Českou poštou, které však je asi pouze výmyslem mé fantasie, takže v nejbližší době přecházím k Fio bance.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

23. 12. 2015 14:23 | Honza

ERA je jednoznačně srozumitelnější značka. Poštovní spořitelna je archaismus. Pokud to opravdu zmeni na poštovní , tak s nima končím. Musel bych se stydět někde vytáhnout platební kartu s nazvem poštovní spořitelna. Myslím , ze si toho jsou vědomi. Logiku mi tedy dává co bude za dva roky po skončení smlouvy s českou poštou. Zřejmě chtějí mít lepší vyjednavači pozici při novém výběrovém řízení posty na bankovni služby. ceska pošta by je mohla vypect pokud si požádá o vlastní bankovni licenci. I to by dávalo smysl. Není na trhu jediná kdo doručuje zásilky a tímto by si mohli vylepšit byznys.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 11. 2015 19:09 | kadlik

Mám poštovku pár let.Upsal jsem si u Hypoteční banky hypotéku,podmínkou lepší sazby úroků bylo založení účtu u PS. Nelituju.Bydlím ve svym.V telefonu mám stáhlou Era aplikaci,funguje to skvěle.Ani bych neřekl že je to zkostnatělá banka.Na poštu skoro nechodim.vše přes tel.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 11. 2015 14:43 | Karel

V Čechách už jednu opravdu českou banku máme a tou je Fio banka.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 11. 2015 1:28 | Gabriel Pleska

No... vždyť to povidám.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

6. 11. 2015 8:26 | Jaroslav Hnojsky

Na produktu ERA ,spořícím účtu, tzv. Červeném kontu je nejlépe vidět jak tato intituce hospodařila a hospodaŕí.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 11. 2015 8:17 | Jaroslav Hnojsky

Era není vstřícna k lidem s nizkým příjmem !
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 11. 2015 20:08 | Janička

Výpis z účtu na 4 listy. Na začátku kecy, na konci kecy. Než si to vytisknu, strávím tím mládí. I tak se na 1 stránku nevejde. Prostě hloupé, nemoderní, alá belgické
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 11. 2015 18:18 | White

Hypotéční banka , která patří také ČSOB mě donutila při refinancování hypotéky založit si účet u ERA - jinak mě hypotéku od ČMSS nechtěla rafinancovat, takže musím ze svého účtu posílat peníze do ERA, odkud si je inkasuje Hypoteční banka.
Fakt maglajz :)
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 11. 2015 16:14 |

Tento případ by mohl být v učebnicích marketingu jak se dá nejhorším způsobem manipulovat s brandem. Jako málokdo od začátku znám historii IPB a následně ČSOB/PS/Era a co je obchodní název, značka a součást skupiny. Ale i bez drahých průzkumů mi je jasný, že 90% klientů ani neví, že PS je součást ČSOB. Nový brand ERA jsem nikdy nepochopil, protože nejhorší je snad zdvojený značky u stejných služeb, kdy opravdu nebylo jasné jaký v tom je rozdíl. To chápali možná jen draze zaplacení manažeři v ČSOB/KBC, kteří doufám, že dnes už nejsou zaměstanci ČSOB pro tento fatální diletanský úlet:) Já se domníval, že časem zanikne značka PS a nahradí ji ERA i když ten název je podivný a hlavně mně asociuje radiolokátory ERA známé firmy z Pardubic po celém světě. A dále, že to je příprava na možné exit z České pošty, ale asi už v ČSOB si jsou jistí, že spolupráce bude pokračovat i po roce 2017 jinak to bude další fatální chyba a opět se bude muset draze rebrandovat, protože asi název Poštovní spořitelna, když už nebude na pobočkách ČP by bylo divný. Nejlepší by bylo bud úplné sloučení brandu s ČSOB nebo vyčlenění do samostatné banky vč. kódu banky jako nízkonakladová internetová dcera, takto to bude vždy podivný brandový paskvil, který bude degradován se spojováním poštou jako domnělým majitelem banky.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 11. 2015 14:38 | yetti

Ja, plus minus. Jenže ČSOB chtěla pro Poštovní spořku/Eru obojí – být co nejvíc poštovní, ale nenechat ji spojovat s poštou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Zobrazit všech 28 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Kdo s koho! Jak se banky perou o klienty

19. 8. 2015 | Ondřej Tůma | 11 komentářů

Kdo s koho! Jak se banky perou o klienty

Hraje se o velké peníze. O vaše peníze. Komu z nich dáte ukousnout. Sledujeme, jak v Česku probíhá boj o bankovní klienty, jaké je skóre a čím vás banky v nejbližší době zkusí dostat... celý článek

Očima expertů: Babiš chce privatizovat státní firmy. Dělá dobře?

26. 6. 2015 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Očima expertů: Babiš chce privatizovat státní firmy. Dělá dobře?

Má smysl privatizovat strategické státní podniky, nebo by si v nich měl stát držet podíl a nepřenechávat je volnému trhu? Zeptali jsme se sociologa Jana Kellera, ekonoma Aleše Michla,... celý článek

Prodej finančních produktů na poště? Šikana a zhůvěřilost, říká pošťačka

26. 5. 2014 | Petra Dlouhá | 53 komentářů

Prodej finančních produktů na poště? Šikana a zhůvěřilost, říká pošťačka

Na poště pracuje přes dvacet let. Dnes je vedoucí pobočky. Na přepážku by se prý „nevrátila ani za nic“. Musela by totiž prodávat finanční produkty aliančních partnerů České pošty.... celý článek

A co chcete od své pošťačky vy?

13. 3. 2014 | Petra Dlouhá | 25 komentářů

A co chcete od své pošťačky vy?

Pochopili jsme svou sociální úlohu, cigarety už prodávat nebudeme. Oznámila (trochu) kajícně a (nanejvýš) uvědoměle Česká pošta. A mediální bouře zhasla jak zapomenuté cigáro, z orkánu... celý článek

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

12. 7. 2012 | Petra Dlouhá | 116 komentářů

Pošta razí tvrdý byznys: dělá z kozlů zahradníky

Česká pošta nutí zaměstnance prodávat finanční produkty. Úspěšnost prodeje ovlivňuje jejich plat. Těm, co neprodají dost, prý dokonce nadřízení vyhrožují vyhazovem. Jenže někteří pošťáci... celý článek

Partners Financial Services