Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Banka není mamka

| rubrika: Komentář | 12. 9. 2014 | 11 komentářů
Proč by zrovna banky měly být rovnostářské?
Banka není mamka

Česká spořitelna spustí novou značku Blue a vyčlení do ní movitější klienty: pokud vám na účet měsíčně přijde víc než 30 tisíc, můžete se těšit na „osobního bankéře, lepší úroky na úvěrech a spoření“ a taky na „vstup do VIP salonku na pražském letišti, rezervaci oblíbených restaurací nebo donáškovou službu“. Nepamatuju, že by nějaká banka jediným krokem urazila a odehnala tolik lidí v mém okolí. Ale taky nepamatuju, že by ti samí byli takoví rovnostáři jinde než v bance. Což prostě nedává smysl.

Propojeno!

Na Českou spořitelnu si kvůli značce Blue zaštěkaly i Peníze.cz. Ne kvůli „segregaci nemajetných“, spíš kvůli amatérskému provedení a nešťastnému načasování chvilku po zdražování poplatků.

S lístečkem jak drban? Proč zrovna já?

Když sportovní klub „vyčleňuje movitější klienty“ na lepší sedačky a do VIP zón, žádný fanda kvůli tomu prapor nezabalí. V divočejších zemích prý na nóbl tribuny hážou z těch levnějších kelímky naplněné močí, v O2 Aréně se ke skyboxům jen závistivě vzhlíží a doufá, že vás jednou nějaký kámoš z korporátu protáhne. S principem „víc peněz, větší zážitek“ jsme dobře sžití i v divadlech nebo na koncertech a pro spoustu lidí je nakonec spravedlivé i to, že zdravotní pojišťovny neproplácejí bílé plomby. Není nad to poznat z prvního otevření pusy, jestli mluvíme s bráhmanem, nebo se šúdrou.

Ovšem pozor, banka si prý ke klientům něco takového rozhodně dovolovat nesmí.

Za rozhořčení může částečně to, že třicítka čistého měsíčně už je přece jen nedostižná meta i pro huráburžoazii. Ten trapný pocit, když z vašich daní postavili málem celou Blanku a tyhle telecí líčka teda nic moc, to my jsme byli minulý měsíc v Imperialu, Jarča má i fotku se Zdeňkem… – a pak ve Spořce musíte čekat s lístečkem jak drban, zatímco kdejaká sekretářka jde do „Blue“ rovnou k osobnímu bankéři. Tohle teda ne. Rovnost, volnost, bratrství, a když už kastovat, tak nejvýš od dvaceti tisíc výš.

Odpustky? Za co?

Částečně za to pak může i přesvědčení, že banky působí zlo už pouhou svou nenažranou existencí a že se z toho musí neustále vykupovat tím, že budou nezištné, vlídné, a cool. Víc mamky než banky. Jenomže jak postupně zjišťují noví klienti nízkonákladových „bank, které můžete mít rádi,“ na něčem se vydělávat musí. Když to nebude okaté přitahování těch klientů, kterým na účet chodí víc než ubytovací stipendium a šušně z brigád, budou to třeba hůř viditelné nevýhodné kurzy při platbách v zahraničí. Anebo ty nenáviděné poplatky, o kterých existuje všeobecně přijímané přesvědčení, že jsou „za nic“. Co na tom, že podle soudů ani údajně nesmyslné poplatky nejsou nutně „bezdůvodné obohacení“, tím spíš, pokud je tak stěžovatelé začali vnímat až po několika letech ochotného placení (#51). Zdravý spotřebitelský tlak na lepší bankovní služby v Česku přerostl do masové protibankovní hysterie.

Zpátky na zem: banky se nemají z čeho vykupovat rovnostářstvím nebo nezištností. Jsou byznys jako každý jiný. Dokonce obecně prospěšnější než leckterý jiný. Jak připomínají Daron Acemoğlu a James Robinson v knize Why Nations Fail (Proč národy nejsou úspěšné), existuje úzká souvislost mezi dostupností finančních služeb a „národním úspěchem“. I kritikům bank je jasné, že jsou všude tam, kde jsou peníze, jenže autoři na příkladu raně kapitalistické Anglie ukazují, že to může být taky naopak. Že banky a jejich produkty můžou fungovat i jako navhlčená vata, ve které vzklíčí prosperita.

Anketa

Jak moc vám záleží na službách na pobočce banky?

Kde se bít o rovnost

Pokud někomu vadí, že ta prosperita není pro všechny nebo že banky v posledních dekádách privatizují zisky a socializují ztráty nebo že exekutoři z dlužníků dělají dojné krávy, ať ráčí napsat politikům, kteří rozhodují o pravidlech. Ti se jim mají co zodpovídat, vedení bank se zodpovídá vlastníkům.

Vůbec by bylo pěkné, kdyby měli občané aspoň půlku sebevědomí a ideálů, co spotřebitelé. Kdyby separování na lúzry a elitu víc vadilo ve školství nebo zdravotnictví než ve spořitelně. Tam všude jsou ale masy pořád v podrevolučním stavu, protože hranice dobrý–blbý vede přece jenom níž než hladinou třiceti tisíc čistého měsíčně. Zatím.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 9. 2014 10:19, Martin

Souhlas. Naopak me umi vytocit opacna situace - kvuli necemu potrebuji zitra na pobocku, zavolam slavne osobni bankerce, ale ona nema cas - ok, zajdu na pobocku, vezmu listek jdu k normalni prepazce a tam mi s usmevem reknou, co tam lezu, ze mam prece osobni bankerku...

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honza 12. 09. 2014 09:20)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 9. 2014 8:33, Jirka

Jo, to je super. Nebo když máte zařizovací den, lítáte po městě a v mezičase potřebujete něco vyřídit v bance, přijdete tam, vezmete lísteček, u přepážek se všichni tváří, že pracují, jdete za paní, co to má na starosti, že tady sedíte už 10 minut, nikdo nikde, tak co se teda děje. Že prý kolegyně mají klienty- tak jí obřadně ukážete, že nejenom, že u přepžek, které mají obsluhovat nejsou klienti, ale ani ty kolegyně, tak si zavoláte ředitele, ten je naštvanej, ne na to, že mu lidi nedělají, ale že on to musí řešit..., to je katastrofa...

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Martin 12. 09. 2014 10:19)

Další příspěvky v diskuzi (11 komentářů)

15. 9. 2014 | 8:33 | Jirka

Jo, to je super. Nebo když máte zařizovací den, lítáte po městě a v mezičase potřebujete něco vyřídit v bance, přijdete tam, vezmete lísteček, u přepážek se všichni tváří, že pracují, jdete za paní, co to má na starosti,...více

12. 9. 2014 | 22:56 | Rada

Na přepážce jsem byl naposledy před několika lety, ale to jsem tam nejspíš ani neměl účet. Myslím, že jsme řešili s manželkou úpravu balíčku služeb, který šel měnit přes IB jen částečně...něco ale zase nešlo měnit na přepážce...více

12. 9. 2014 | 22:02 | az

Já jsem tam měl také osobní bankéřku, její přístup mi vyhovoval. Nikdy jsem jí neviděl, nikdy mě nekontaktovala, nic nenabízela, jen jsem věděl, že existuje - dozvěděl jsem se to jednou náhodně na přepážce. více

12. 9. 2014 | 20:27 | Rada

První část článku mě velmi pobavila, škoda, že druhá část už tak vtipná nebyla.
Doplnění: osobního bankéře dostává i klient, který má součet vkladů a úvěrů nad 500 000 Kč, což má skoro každý člověk, který má u ČS hypotéku....
více

12. 9. 2014 | 12:17 | Hugo

No vidíš, lepší klient a přitom ani netušíš, že se po čárce dělá mezera... To jsme to se školstvím dopracovali... více

Čtenáři také navštívili

4. 9. 2014 |  | 59 komentářů

Chudí vlevo, bohatí vpravo. Česká spořitelna staví pro mohovitější banku v bance

Modrá je dobrá. To si myslí nejen Ondřej Hejma a Žlutý pes, ale taky Česká spořitelna, která prý chce od října nabízet služby pod novou značkou Blue. Lepší služby pro lepší lidi. Pro ty, kteří mají měsíční...

18. 8. 2014 |  | 39 komentářů

Česká spořitelna ždímá! Přinesou jí vyšší poplatky vyšší tržby?

Zatímco většina bank se snaží nalákat klienty nízkými či nulovými poplatky, největší česká banka přitlačila na pilu. Co ji k tomu vedlo? Nechají si její zákazníci zdražování líbit, nebo utečou ke konkurenci?...

2. 7. 2014 |  | 9 komentářů

Zlatá karta: Vstupenka do světa výjimečných, nebo holka za padesát?

Posloužila by stejně spolehlivě – jenže proč jezdit škodovkou, když můžete mít BMW? Stříbrné, zlaté, platinové, diamantové… kreditní a debetní karty. Jsou výsadou pro vyvolené… Opravdu? Nestala se z „prestižní...

10. 4. 2014 |  | 9 komentářů

Banky lákají na běžné účty: Kdo dá zadarmo víc?

Stále větší počet bank nabízí vedení běžného účtu zdarma. Nově se do boje o klienty, který se na našem trhu v posledních letech rozhořel, přihlásila UniCredit Bank. Lákat chce na služby zdarma, včetně...

21. 3. 2014 |  | 7 komentářů

Očima expertů: Banky musí snížit poplatky za použití karty. Kde se zahojí?

Když platíte kartou, zadarmo je to jen zdánlivě. Banka za každou platbu inkasuje od obchodníka. Evropská unie nutí banky tyto poplatky snížit. Jak se se ztrátou vypořádají? Nebude ji nakonec zase platit...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Koncese, Vyrovnání, Inflace, raiffeisenbank, polsko, clubcard kreditní karta premium, bankovní poplatky, nákupy, Go sada, modelína, Schwarzenberg, Rudolf Chlad, balkán, Voharčíková, cashback, Kavánek, Kalifornie, opravna

5AB9054, 7B55662, 2AC6293, 9B61029, 8B69256

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK