Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Noví hráči na bankovním trhu. Podaří se jim uspět?

| rubrika: Očima expertů | 14. 10. 2011 | 3 komentáře
S novými bankami se v poslední době roztrhl pytel. Cílí na nespokojené klienty velkých bank. Můžou však ve velké konkurenci uspět? A budou pro své klienty opravdu výhodné? Zeptali jsme se ekonomů Petra Macha a Lubomíra Lízala, podnikatele Tomia Okamury a dalších osobností.
Očima expertů: Noví hráči na bankovním trhu. Podaří se jim uspět?

Na bankovních účtech občanů České republiky najdete stovky miliard korun. Češi jsou totiž při nakládání se svými penězi značně konzervativní, a když pomineme úspěšné stavební spoření, tak ostatním produktům finančního trhu příliš nedůvěřují. Přesto se však pravidelně objevuje kritika zaběhnutých bankovních institucí, které jsou si prý až příliš jisté svou pozicí na trhu. Jsou jim vytýkány vysoké poplatky a značná zkostnatělost při jednání s klienty. Někdy bývají dokonce připodobňovány k vypaseným kaprům, kterým vyhovuje stojatá voda kalného rybníka. Nyní budou do jejich teritoria nasazeny nové štiky – podle všeho (zatím?) malé, ale pořádně hladové a dravé.

Na český bankovní trh hromadně vstupují nové banky, které by na svou stranu chtěly zlákat klienty, kteří už mají své stávající banky dost a chtějí zkusit něco nového.

Podaří se nováčkům uspět?

Equa – Simply better banking! Air Bank – První banka, kterou budete mít rádi! Zuno – U nás získáte vždy top úroky! Fio – Fíííjoo, účet bez poplatků! To jsou smělá hesla, kterými nové banky lákají klienty do svých poboček. Všechny mají jedno společné, zaujmout se snaží jednoduchostí a transparentností. Někteří odborníci z bankovního sektoru však upozorňují na to, že i za novými bankami stojí většinou již zaběhlé finanční subjekty, které chtějí vylepšit svou pozici na trhu. Nebudou to mít jednoduché, Češi jsou totiž při výběru finančních produktů konzervativní, neradi mění své návyky a ke změnám a novinkám nemívají velkou důvěru. Další otázkou je, zda období, ve kterém se vyhlíží další finanční krize a spousta lidí má strach o své úspory, představuje ideální čas k pokusům o získávání klientů. Na zvýšení konkurence v českém bankovním sektoru ale rozhodně není nic špatného, potřebuje ho totiž jako sůl.

Jak se na příchod nových bank na český trh dívají námi oslovené osobnosti? Domnívají se, že mají noví hráči šanci na úspěch? A pomůže podle nich zvýšení konkurence k lepším službám našich bank?

PETR MACH

ekonom

Petr Mach - ekonom, předseda Strany svobodných občanů
+14
Líbí
Nelíbí

Vstup nových hráčů vždy znamená dynamiku. Velká část české veřejnosti je ale konzervativní a mění banku jen neochotně a raději platí vyšší poplatky. Myslím, že Zuno je spíš ochranou Raiffeisenbank před odlákáním dynamičtějších klientů novými low cost bankami, než snahou získat klienty nové.

LUBOMÍR LÍZAL

ekonom, člen bankovní rady ČNB

Lubomír Lízal
+4
Líbí
Nelíbí

Konkurence na trhu zvyšuje diverzitu nabízených služeb, a tedy umožňuje zákazníkům lépe si vybrat produkt, který jim vyhovuje. Bankovní sektor není z tohoto pohledu nijak výjimečný. Zda se nové banky prosadí, záleží na tom, zda budou schopny přijít s takovou nabídkou, která potenciální klienty skutečně osloví a bude vnímána jako výhodnější než nabídky jiné.

TOMIO OKAMURA

viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Tomio Okamura - vícepreziden Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
+22
Líbí
Nelíbí

Ne všechno jsou noví hráči, ale minimálně v několika případech hráči staří, jen s novým produktem. Zuno patří k Raiffeisenbank, družstevní záložna Fio funguje tuším od roku 1996. Air Bank skupiny PPF se tváří, že chce zjednodušit naprosto nepřehledný systém poplatků v českém bankovnictví – uvidíme. Neprůhledné náklady na bankovní služby jsou pro banky velmi výhodné.

TOMÁŠ SOKOL

advokát

Tomáš Sokol
-17
Líbí
Nelíbí

Je mi to celkem lhostejné. Vždycky neplatí, že rozšíření konkurence zákonitě vede k zlepšení situace na trhu. Na druhé straně v případě bankovnictví nevidím žádný problém v tom, že zde další banky začínají působit. Jak se prosadí, záleží na nich. Možná by se to dalo odhadnout podle toho, jaké produkty nabízejí a za jakých finančních podmínek. Přiznám se ale, že to jsem nesledoval a nesrovnával, ani tyto banky mezi sebou, ani s nabídkami bank, které zde již působí déle.

JIŘÍ SKUHROVEC

ekonom, analytik EEIP

Jiří Skuhrovec
+6
Líbí
Nelíbí

Zvíření stojatých vod bankovního trhu jsme už pěkných pár let potřebovali, díky bohu za něj. Dokud se ČNB bude dařit všechny hráče ohlídat a držet tak naše úspory v bezpečí, pak pro klienty starých i nových bank plynou z větší konkurence prakticky pouze pozitivní změny.

JAN TRAXLER

ekonom, ředitel FINEZ Investment Management

Jan Traxler – ekonom, ředitel FINEZ Investment Management
+12
Líbí
Nelíbí

Pro trh je větší konkurence vždycky dobrá. Konkurence znamená tlak na zlepšování nebo zlevňování služeb. Zároveň však nevěřím, že na malém českém trhu bude dlouhodobě profitovat tolik bank, všechny se neuchytí. Ze zmíněných Fio působí v Česku řadu let, má před ostatními náskok.

MARTIN PROKOP

ekonom, analytik Next Finance

Martin Prokop
+8
Líbí
Nelíbí

Tyto banky zatím nabízejí pouze spořicí produkty. Nabízejí relativně zajímavý výnos s nízkými poplatky. To jsou hlavní rozdíly oproti větším bankám, které nabízejí mnohem větší paletu produktů. Právě tím se dokážou prosadit na českém trhu, kde bankám je často vytýkán nízký výnos a vysoké poplatky. Ostatní banky si na příchod nových hráčů nebudou moci dovolit pouze nečinně přihlížet. Budou muset reagovat, a kdo na tom vydělá, bude klient.

A jaký je váš názor? Uspějí nové banky v silné konkurenci? A zlepší se pozice klientů bankovního sektoru?

Buďte Skoti!

Anketa

Který z expertů vám je se svým názorem nejblíž?

Dře vás banka z kůže? Tak jí zamávejte a běžte jinam. Buďte Skoti!

Vyplatí se vám ale napřed si stáhnout z Peníze.cz, několik formulářů, aby se vám škudlilo snáz a radostněji. Když je vyplníte a odevzdáte v nové bance, ta pak za vás vyřídí spoustu otravných úkonů, včetně veškerého jednání se starou bankou, kam sami nebudete muset vkročit.

Je to tak zařízené díky takzvanému kodexu mobility, kterým se většina našich bank zavázala nebránit lidem ve volném pohybu mezi sebou, ba být jim při něm nápomocny. Máme pro vás tedy:

  • Oznámení o změně účtu společnosti, které si z vašeho účtu strhávají inkaso 
  • Oznámení o změně účtu pro zasílání plateb na nový účet
  • Žádost o změnu banky

Spolu s vlastním Kodexem mobility jsme pro vás připravili všechny tyto formuláře ke stažení na jediném místě serveru Peníze.cz.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

15. 10. 2011 | 9:18 | mitri

myslim ze nejlepsi je vlastnit majetek,tudiz i cast banky ale chce to znacnou diverzifikaci...treba podilovy fond ktery ma portfolio slozene z nekolika bank i dluhopisu.. a nejen toho.. více

14. 10. 2011 | 9:55 | Mary

To je relativní, podle toho jak si konkrétní banka vede. :) Pokud špatně, tak není co závidět ani majiteli banky. více

14. 10. 2011 | 9:22 | eďa

Také si dovoluji položit jednoduchou otázku. Je lepší vlastnit banku anebo vlastnit účet v ní ? více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Depozitář fondu, Garanční fond obchodníků s cennými papíry, Převis poptávky, zbyněk stanjura, architektura, andrej babiš, podnikání, martin stára, sazka telecommunications, plánovaná ekonomika, MoneyExpo, miliony, srovnání spořicích účtů, spotřeba, watchdog, ruleta, barvivo, obce

8B55591, 320LIMIT, 3H62646, 7B77777, 2B70026

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK