Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Privátní bankovnictví: masový produkt s pěknou mašličkou

| rubrika: Komentář | 19. 7. 2011 | 6 komentářů
Privátní bankovnictví: masový produkt s pěknou mašličkou
Využívání privátního bankovnictví se je prý znak úspěchu. Jak ale poznat to správné a co se doopravdy vyplatí?

Privátní bankovnictví by mělo splňovat několik základních charakteristik. Mělo by být diskrétní, mělo by šetřit čas a starosti a mělo by klientovi přinášet nějakou zajímavou hodnotu.

S diskrétností banky, které v České republice privátní bankovnictví nabízejí, problém nemají a o klienty se umí starat velmi příkladně. Řada klientů si dokonce péče své banky cení tak, že u ní zůstane i v případě, že jejich privátní bankéř přejde k jiné bance. Ve světě obvykle klient odchází s bankéřem a přetahování zkušených privátních bankéřů je tak často hlavní růstovou strategií bank.

V Česku je tato strategie mnohem méně úspěšná, protože i bohatí klienti často cítí spíše vztah ke značce než ke svému bankéři. Nejen proto, že se bankéři často mění, ale i proto, že stále ještě existuje obrovský rozptyl kvality. S některými privátními bankéři můžete podrobně probírat detaily svého portfolia, zatímco jiní se soustřeďují spíše na své prodejní dovednosti a úspěchy slaví především v nabídce platinových karet a drahých bankovních balíčků.

Úkol privátního bankéře: nejprve přání pojmenovat, pak plnit

Jenže podstata privátní bankovnictví není o exkluzivních kartách a vstupech zdarma do letištních salonků či ochutnávkách drahých vín. Jeho jádrem má být schopnost pomoci klientovi definovat jeho cíle a podle toho udržovat portfolio jeho produktů. To ovšem vyžaduje schopnost navázat s klientem vztah a umět spolu s ním jeho přání a cíle formulovat – a pak mít dostatečně širokou produktovou nabídku se zajímavými podmínkami.

A tady se v řadě případů českého private bankingu láme chleba. Poprvé právě ve schopnosti pomoci klientovi definovat jeho cíle a vést s ním skutečný dialog. Většina klientů pochopitelně přichází s požadavkem zachování vytvořených hodnot, otázkou ale je, zdali je to skutečně to, co by chtěl informovaný klient. Čeští zákazníci totiž často vůbec nevědí, jak nad penězi přemýšlet, jak si definovat cíle a že by mohlo dávat smysl pro různé cíle využívat různé produkty.

Zde by samozřejmě mohl pomoci zkušený privátní bankéř, řada z nich ale pragmaticky ví, že s takovým postupem je hodně práce a výnosy jsou nejisté. Mnohem jednodušší je klientovi přání, se kterým přišel, a prostě zajistit jeho peníze proti ztrátě.

Produkty pro masy v hezčím obalu

A zde se láme chleba podruhé. Jako každá věc, i podobné zajištění lze udělat levně (kombinací konzervativních a dynamických produktů) nebo draze (pomocí zajištěných produktů s neprůhlednou poplatkovou strukturou). Často bohužel vítězí druhá možnost, protože je pro banku samozřejmě výnosnější – a na méně finančně gramotné klienty navíc působí lépe, protože mají pocit, že za své peníze dostali „jistotu“.

Navíc některé banky ve své nabídce privátní klientele využívají především klasické retailové produkty vlastní skupiny, pouze s hezčím obalem, aby klient získal pocit výjimečné služby. Správný private banking by ale měl umět klientům, kteří u banky mají uloženy miliony korun (i když se za oficiální minimální limit obvykle udává deset milionů, v reálu většině bank bude stačit polovina a „potenciál růstu“), nabídnout lepší řešení.

Pytlíky

Anketa

Až budete mít miliony, využijete služeb privátního bankovnictví?

Nejde přitom jen o poplatky, kdy by měl klient dostat výrazně příznivější podmínky. Především jde o šíři nabízených produktů a nabídku investic připravených na míru. Private banking postavený na produktech vlastní finanční skupiny je výhodný pro onu finanční skupinu. Klient ale výrazně ztrácí tím, že nemůže využít podobné produkty od jiných dodavatelů a přichází tak o možnost zajímavého výnosu či o možnost úspory na poplatcích. Proto by vždy jedním z prvních testů při volbě privátního bankovnictví měla být kontrola toho, jaké produkty bankéři mohou využívat – a jestli je k dispozici dostatečně široká nabídka na pokrytí všech typů zhodnocení peněz.

Druhým testem je samozřejmě cena. Pár ušetřených desetin procenta na poplatcích se může zdát nepodstatných, ale v konečném důsledku znamenají miliony. Ale cenu řešte až ve chvíli, kdy se rozhodnete svému bankéři věřit a kdy víte, že vám skutečně pomáhá se správou vašich peněz.

Psáno pro E15

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 7. 2011 9:20, chk

co mate na mysli tim "draze pomoci zajistenych produktu s neprehlednou poplatkovou strukturou"? vysvetlete prosim. dekuji

Reagovat

 

+1
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 7. 2011 14:08, chk

znovu se ptam, kde je ta neprehledna poplatkova struktura? to, o cem tu pisete, neni poplatkova struktura, ale "slozitost" cenneho papiru, na coz jsem se neptal:). hledisko zajisteni nema s poplatkovou strukturou nic spolecneho. bid-offer spread u tohoto typu instrumentu vetsinou neni, podobne jako u fondu. cena jednotky po upisu zakonite pada, nebot do hry vstupuji takove veci, jako casova hodnota, zmena forwardu, ceny opce atd. navic vetsinou emitent pouziva rozdilny hodnoty mezi porizovaci cenou a trzni cenou pri upisu pro prvni obchodni den, coz je jeho zisk. pro investora je to sekundarni informace (ale mel by o ni vedet), protoze to neni primy naklad investora. primy naklad ve vasem uvadenem priklade je pouze poplatek za nakup. takze velmi transparentne receno. poplatek za koupeny instrument je 2%. nenazyval bych to tedy neprehlednou poplatkovou strukturou:).

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Jahoda František 19. 07. 2011 12:51)

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

20. 7. 2011 | 9:52 | EVa

Protože jste si zrovna vybral jako příklad fondu právě klikovou strukturu nabízenou ČSOB za 2% vstupního poplatku, musím říct, že za 5 let jsem navíc vydělala 33%. Což není tak špatné! více

19. 7. 2011 | 14:08 | chk

znovu se ptam, kde je ta neprehledna poplatkova struktura? to, o cem tu pisete, neni poplatkova struktura, ale "slozitost" cenneho papiru, na coz jsem se neptal:). hledisko zajisteni nema s poplatkovou strukturou nic spolecneho....více

19. 7. 2011 | 12:51 | Jahoda František

Část poplatků je samozřejmě v sedmnáctistránkovém zjednodušeném prospektu anebo čtyřicetipětistránkové nezjednodušené verzi, i když musíte trochu přepočítávat a vědět, kam se mrknout. Kolik je ale bid-offer spread u derivátové...více

19. 7. 2011 | 11:06 | chk

...a kde je ta neprehledna poplatkova struktura? více

19. 7. 2011 | 10:59 | Jahoda František

Myslím, že například třeba tohle: http://www.csob.cz/cz/fondy/Zajistene-fondy/Stranky/LU0640984208.aspx je skvělý způsob, jak si uložit peníze na 4,5 roku za celková 3%, která dostanete vyplaceny až na konci, když Vám na...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

    Osoby v obchodním rejstříku

    Části obce

    Městské části

    Obce

    Okresy

    Témata

    Depozitní účet, Medvědi, Depotní směnka, investiční zprostředkovatelé, česká národní banka, kurzy měn, wsm bohemia, koruna, Mitsubishi, offline, říjen, vozíky, cestovatel, platební služby, revolving, novela zákona o zaměstnanosti, dodání tepla, základní úrokové sazby

    1AP5911, 5C82731, 4C83407, 3AN9460, 3AN9460

    Přihlášení

    Jméno

    Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

    Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

    ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
    Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
    Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

    Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK