Klienti bank oznámkovali jako ve škole své peněžní ústavy za dostupnost, úroveň poskytovaných služeb a poskytované informace. V průměru bankám dali známku mezi dvojkou a trojkou. Nejvíce klientům vadí čas, který musí v bance strávit a s tím související čekací doba, než si na ně některý z úředníků udělá čas. Vyplývá to z prozatímních výsledků ankety "Kliente, oznámkuj svoji banku a pobočku" , kterou pořádá server www.bankovnipoplatky.com. Po třech týdnech, kdy se do sondáže zapojilo 1679 čtenářů, si ze sledovaných bank vede nejlépe eBanka. Nejhorší známky zatím dostává Česká spořitelna. S bankami a jejich pobočkami jsou nejvíce spokojeni obyvatelé Královéhradeckého kraje. Na chvostu spokojenosti jsou prozatím pobočky v Plzeňském kraji.
Anketa "Kliente, oznámkuj svoji banku a pobočku" se zaměřuje na tři tématické oblasti - prostředí pobočky, služby pobočky a poskytované informace. V každé části hodnotí respondenti ve třech otázkách kvalitu pobočky známkami od výborné (1) po nedostatečnou (5). V části "prostředí pobočky" mohou klienti vyjádřit svůj názor na dostupnost, otevírací dobu a celkový pocit z návštěvy. V tématu "služby pobočky" klienti známkují čekací dobu, komplexnost služeb a přístup pracovníků banky. A v poslední sekci "informace" čtenáři hodnotí odborné znalosti pracovníků bank, přístupnost k informačním materiálům a informace o produktech dceřinných společností.
Za první tři týdny vyplnilo dotazník 1679 bankovních klientů. Podíl hodnocení jednotlivých bank v zásadě odpovídá velikostem bank na trhu. Tři největší tuzemské banky hodnotilo více než 64 procent respondentů.
Kolik klientů hodnotilo jednotlivé banky |
Banka |
Počet |
Česká spořitelna (profil, názory) |
536 |
Komerční banka (profil, názory) |
283 |
ČSOB (profil, názory) |
262 |
GE Money Bank (profil, názory) |
202 |
eBanka (profil, názory) |
149 |
Poštovní spořitelna (profil, názory) |
120 |
Raiffeisenbank (profil, názory) |
42 |
Živnostenská banka (profil, názory) |
28 |
Volksbank CZ (profil, názory) |
10 |
Waldviertler Sparkasse von 1842 (profil, názory) |
13 |
HVB Bank Czech Republic (profil, názory) |
12 |
Citibank (profil, názory) |
11 |
Jiná banka |
5 |
PPF banka |
1 |
Oberbank AG pobočka ČR |
2 |
IC Banka |
1 |
BAWAG Bank CZ (profil, názory) |
2 |
|
1679 |
Průměrné známky v jednotlivých sekcích ukazují, že klienti jsou stejně spokojeni s prostředím pobočky a s poskytovanými informacemi. Obě oblasti ohodnotili průměrnou známkou 2,14. Poskytované služby získaly průměrnou známku 2,24. Nejlépe lidé hodnotili dostupnost banky, vzdálenost od MHD, či přístupnost, které ohodnotili v průměru známkou 1,68. Naopak nejhůře hodnotí bankovní klienti čekací dobu a čas strávený v bance, a to známkou 2,54, a otevírací dobu bank známkou 2,46. Z výsledků je zatím patrné, že lidé negativně hodnotí otázky související s časem stráveným návštěvou pobočky.
Co klienti chválí a co jim vadí |
Hodnocená kategorie |
Průměrná známka |
Prostředí pobočky |
dostupnost |
1,68 |
|
otevírací doba |
2,46 |
|
celkový pocit |
2,28 |
Služby pobočky |
čekací doba |
2,54 |
|
komplexnost služeb |
2,2 |
|
přístup zaměstnanců |
1,99 |
Informace |
odborné znalosti |
2,13 |
|
přístup k dokumentům |
2,04 |
|
další informace |
2,25 |
Z bank, které hodnotilo alespoň sto klientů, zatím vychází nejlépe s průměrnou známkou 1,57 eBanka. Ta si ale jako jediná od posledního měření, kdy se vyhodnocovalo hlasování 752 klientů, pohoršila. eBanka je jedinou bankou, jejíž průměr je pod hranicí známky 2. Navíc v žádné z hodnocených kategorií se v průměru pod dvojku nedostala. Nejhůře klienti hodnotí Českou spořitelnu - 2,40. Na ní jim nejvíce vadí dlouhé čekací doby (průměrná známka 3,03) a otevírací doba (známka 2,85). Nejlepší známky dali klienti Spořitelně za dostupnost (v průměru 1,76).
Obě banky jsou na opačných pólech a jsou výjimkami, protože ostatní čtyři banky se vměstnaly do průměru mezi 2,15 až 2,22. Pozitivní hodnocení eBanky může vycházet z charakteru jejích klientů. Ti, více než klienti jiných bank, masivně využívají služeb internetového bankovnictví a pobočku navštěvují spíše výjimečně. Dosavadní výsledky ovšem ukazují, že se skóre jednotlivých bank pomalu sbližuje.
Jak si stojí jednotlivé banky |
Pořadí |
Banka |
Průměrná známka |
1. |
eBanka |
1,574 (1,530) |
2. |
GE Money Bank |
2,150 (2,171) |
3. |
Poštovní spořitelna |
2,163 (2,173) |
4. |
Komerční banka |
2,194 (2,334) |
5. |
ČSOB |
2,215 (2,227) |
6. |
Česká spořitelna |
2,404 (2,485) |
Pozn.
v závorce jsou uvedeny průměrné známky při posledním měření, kdy banky oznámkovalo 752 klientů |
Anketa umožňuje sledovat i hodnocení bank a poboček podle jednotlivých krajů. Nejlépe hodnotí banky klienti v Královéhradeckém kraji s průměrem 1,94. Tento kraj je jediný, kde se průměrná známka dostala pod hranici 2. Nejhůře hodnotí služby bank v Plzeňském (2,39) a Středočeském kraji (2,35). Mezi nejlépe a nejhůře hodnoceným krajem je rozdíl bezmála půl bodu (0,46). Nejčastěji svůj názor vyjádřili klienti z Prahy (460), což je více než čtvrtina všech respondentů. Nejméně hodnotili obyvatelé Karlovarského kraje (31).
Hodnocení bank v krajích |
Kraj |
Průměr |
Královéhradecký kraj |
1,94 |
Moravskoslezský kraj |
2,09 |
Ústecký kraj |
2,12 |
Olomoucký kraj |
2,12 |
Hlavní město Praha |
2,16 |
Zlínský kraj |
2,19 |
Kraj Vysočina |
2,2 |
Jihomoravský kraj |
2,22 |
Jihočeský kraj |
2,22 |
Karlovarský kraj |
2,22 |
Liberecký kraj |
2,23 |
Pardubický kraj |
2,28 |
Středočeský kraj |
2,35 |
Plzeňský kraj |
2,39 |
Ankety je možné se i nadále zúčastnit. K 5. květnu se do hodnocení zapojilo více než 2600 bankovních klientů.
Otestovali jsme pro vás! |
Průběžně podrobujeme kritickému redakčnímu oku či oku externí poroty různé produkty a finanční instituce. Co vše jsme zatím otestovali:
-
Přemýšlíte o tom, že byste využili služeb finančního poradce? Podívejte se, jak dopadly námi testované poradenské firmy.
-
Je vaše internetbankingová aplikace bezpečná, uživatelsky příjemná a cenově výhodná? Podívali jsme se jí na zoubek.
-
Jak kvalitní poradenství a služby poskytuje vaše banka? Za kolik půjčují lichvářské společnosti?
-
Otestovali jsme 10 pojišťoven, zda poskytují svým potenciálním klientům všechny důležité informace, jak jim to nařizuje zákon. Výsledky byly skoro k pláči.
-
Nabízejí banky úvěry skutečně za ty úžasně nízké sazby, které inzerují? Podívali jsme se "na zoubek" i firmám poskytujícím spotřebitelské úvěry. Výsledky našich testů naleznete ve zcela nové sekci Otestovali jsme pro vás.
|
Jste se službami své banky spokojeni nebo uvažujete o změně peněžního ústavu?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 5. 2007 23:07
Kecáš. Než něco takového vypustíš z klávesnice, tak si to radši ověř.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
9. 5. 2007 9:19, V.Mlich
Cela anketa je divna, zejmena kdyz je na serveru s bankovnimi poplatky ve jmenu. Na pobocku jezdit nepotrebuji, tak mne nezajima ani pristup MHD, ani cekaci doba, znalosti pracovniku atd. Jako klienta mne zajima, aby banka delala to, co ma a nechtela za to majlant.
Dlouho jsem mel konto u CSOB, ted jsem presel na FIO, pres internet toho umi vic a mesicne mam usporu cca 1000 Kc (pri obratu kolem 100 tis. a zustatku kolem 300 tis.) na bankovnich poplatcich a urocich. Taky se mi zda, ze rychleji reaguji, ale to je asi tim, ze CSOB hlasi zmeny jednou za den a od FIO mi chodi emaily s hlasenim pohybu prubezne cely den.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.