Vysvědčení pro banky: dvě mínus

Patrik Nacher | rubrika: Banky | 9. 5. 2007 | 9 komentářů
Vysvědčení pro banky: dvě mínus
České banky mají k dokonalosti daleko, soudí jejich klienti. Nejvíce zákazníkům vadí dlouhá doba, kterou musí na pobočkách strávit. Vcelku spokojeni jsou naopak s jejich dostupností.

Klienti bank oznámkovali jako ve škole své peněžní ústavy za dostupnost, úroveň poskytovaných služeb a poskytované informace. V průměru bankám dali známku mezi dvojkou a trojkou. Nejvíce klientům vadí čas, který musí v bance strávit a s tím související čekací doba, než si na ně některý z úředníků udělá čas. Vyplývá to z prozatímních výsledků ankety "Kliente, oznámkuj svoji banku a pobočku" , kterou pořádá server www.bankovnipoplatky.com. Po třech týdnech, kdy se do sondáže zapojilo 1679 čtenářů, si ze sledovaných bank vede nejlépe eBanka. Nejhorší známky zatím dostává Česká spořitelna. S bankami a jejich pobočkami jsou nejvíce spokojeni obyvatelé Královéhradeckého kraje. Na chvostu spokojenosti jsou prozatím pobočky v Plzeňském kraji.

Anketa "Kliente, oznámkuj svoji banku a pobočku" se zaměřuje na tři tématické oblasti - prostředí pobočky, služby pobočky a poskytované informace. V každé části hodnotí respondenti ve třech otázkách kvalitu pobočky známkami od výborné (1) po nedostatečnou (5). V části "prostředí pobočky" mohou klienti vyjádřit svůj názor na dostupnost, otevírací dobu a celkový pocit z návštěvy. V tématu "služby pobočky" klienti známkují čekací dobu, komplexnost služeb a přístup pracovníků banky. A v poslední sekci "informace" čtenáři hodnotí odborné znalosti pracovníků bank, přístupnost k informačním materiálům a informace o produktech dceřinných společností.

Za první tři týdny vyplnilo dotazník 1679 bankovních klientů. Podíl hodnocení jednotlivých bank v zásadě odpovídá velikostem bank na trhu. Tři největší tuzemské banky hodnotilo více než 64 procent respondentů.

Kolik klientů hodnotilo jednotlivé banky
Banka Počet
Česká spořitelna (profil, názory) 536
Komerční banka (profil, názory) 283
ČSOB (profil, názory) 262
GE Money Bank (profil, názory) 202
eBanka (profil, názory) 149
Poštovní spořitelna (profil, názory) 120
Raiffeisenbank (profil, názory) 42
Živnostenská banka (profil, názory) 28
Volksbank CZ (profil, názory) 10
Waldviertler Sparkasse von 1842 (profil, názory) 13
HVB Bank Czech Republic (profil, názory) 12
Citibank (profil, názory) 11
Jiná banka 5
PPF banka 1
Oberbank AG pobočka ČR 2
IC Banka 1
BAWAG Bank CZ (profil, názory) 2
1679

Průměrné známky v jednotlivých sekcích ukazují, že klienti jsou stejně spokojeni s prostředím pobočky a s poskytovanými informacemi. Obě oblasti ohodnotili průměrnou známkou 2,14. Poskytované služby získaly průměrnou známku 2,24. Nejlépe lidé hodnotili dostupnost banky, vzdálenost od MHD, či přístupnost, které ohodnotili v průměru známkou 1,68. Naopak nejhůře hodnotí bankovní klienti čekací dobu a čas strávený v bance, a to známkou 2,54, a otevírací dobu bank známkou 2,46. Z výsledků je zatím patrné, že lidé negativně hodnotí otázky související s časem stráveným návštěvou pobočky.

Co klienti chválí a co jim vadí
Hodnocená kategorie Průměrná známka
Prostředí pobočky dostupnost 1,68
otevírací doba 2,46
celkový pocit 2,28
Služby pobočky čekací doba 2,54
komplexnost služeb 2,2
přístup zaměstnanců 1,99
Informace odborné znalosti 2,13
přístup k dokumentům 2,04
další informace 2,25

Z bank, které hodnotilo alespoň sto klientů, zatím vychází nejlépe s průměrnou známkou 1,57 eBanka. Ta si ale jako jediná od posledního měření, kdy se vyhodnocovalo hlasování 752 klientů, pohoršila. eBanka je jedinou bankou, jejíž průměr je pod hranicí známky 2. Navíc v žádné z hodnocených kategorií se v průměru pod dvojku nedostala. Nejhůře klienti hodnotí Českou spořitelnu - 2,40. Na ní jim nejvíce vadí dlouhé čekací doby (průměrná známka 3,03) a otevírací doba (známka 2,85). Nejlepší známky dali klienti Spořitelně za dostupnost (v průměru 1,76).

Obě banky jsou na opačných pólech a jsou výjimkami, protože ostatní čtyři banky se vměstnaly do průměru mezi 2,15 až 2,22. Pozitivní hodnocení eBanky může vycházet z charakteru jejích klientů. Ti, více než klienti jiných bank, masivně využívají služeb internetového bankovnictví a pobočku navštěvují spíše výjimečně. Dosavadní výsledky ovšem ukazují, že se skóre jednotlivých bank pomalu sbližuje.

Jak si stojí jednotlivé banky
Pořadí Banka Průměrná známka
1. eBanka 1,574 (1,530)
2. GE Money Bank 2,150 (2,171)
3. Poštovní spořitelna 2,163 (2,173)
4. Komerční banka 2,194 (2,334)
5. ČSOB 2,215 (2,227)
6. Česká spořitelna 2,404 (2,485)
Pozn.
v závorce jsou uvedeny průměrné známky při posledním měření, kdy banky oznámkovalo 752 klientů

Anketa umožňuje sledovat i hodnocení bank a poboček podle jednotlivých krajů. Nejlépe hodnotí banky klienti v Královéhradeckém kraji s průměrem 1,94. Tento kraj je jediný, kde se průměrná známka dostala pod hranici 2. Nejhůře hodnotí služby bank v Plzeňském (2,39) a Středočeském kraji (2,35). Mezi nejlépe a nejhůře hodnoceným krajem je rozdíl bezmála půl bodu (0,46). Nejčastěji svůj názor vyjádřili klienti z Prahy (460), což je více než čtvrtina všech respondentů. Nejméně hodnotili obyvatelé Karlovarského kraje (31).

Hodnocení bank v krajích
Kraj Průměr
Královéhradecký kraj 1,94
Moravskoslezský kraj 2,09
Ústecký kraj 2,12
Olomoucký kraj 2,12
Hlavní město Praha 2,16
Zlínský kraj 2,19
Kraj Vysočina 2,2
Jihomoravský kraj 2,22
Jihočeský kraj 2,22
Karlovarský kraj 2,22
Liberecký kraj 2,23
Pardubický kraj 2,28
Středočeský kraj 2,35
Plzeňský kraj 2,39

Ankety je možné se i nadále zúčastnit. K 5. květnu se do hodnocení zapojilo více než 2600 bankovních klientů.

Otestovali jsme pro vás!

Průběžně podrobujeme kritickému redakčnímu oku či oku externí poroty různé produkty a finanční instituce. Co vše jsme zatím otestovali:

  • Přemýšlíte o tom, že byste využili služeb finančního poradce? Podívejte se, jak dopadly námi testované poradenské firmy.
  • Je vaše internetbankingová aplikace bezpečná, uživatelsky příjemná a cenově výhodná? Podívali jsme se jí na zoubek.
  • Jak kvalitní poradenství a služby poskytuje vaše banka? Za kolik půjčují lichvářské společnosti?
  • Otestovali jsme 10 pojišťoven, zda poskytují svým potenciálním klientům všechny důležité informace, jak jim to nařizuje zákon. Výsledky byly skoro k pláči.
  • Nabízejí banky úvěry skutečně za ty úžasně nízké sazby, které inzerují? Podívali jsme se "na zoubek" i firmám poskytujícím spotřebitelské úvěry.
Výsledky našich testů naleznete ve zcela nové sekci Otestovali jsme pro vás.

Jste se službami své banky spokojeni nebo uvažujete o změně peněžního ústavu?

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 5. 2007 23:07

Kecáš. Než něco takového vypustíš z klávesnice, tak si to radši ověř.

Zobrazit celé vlákno

+50
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 5. 2007 9:19, V.Mlich

Cela anketa je divna, zejmena kdyz je na serveru s bankovnimi poplatky ve jmenu. Na pobocku jezdit nepotrebuji, tak mne nezajima ani pristup MHD, ani cekaci doba, znalosti pracovniku atd. Jako klienta mne zajima, aby banka delala to, co ma a nechtela za to majlant.

Dlouho jsem mel konto u CSOB, ted jsem presel na FIO, pres internet toho umi vic a mesicne mam usporu cca 1000 Kc (pri obratu kolem 100 tis. a zustatku kolem 300 tis.) na bankovnich poplatcich a urocich. Taky se mi zda, ze rychleji reaguji, ale to je asi tim, ze CSOB hlasi zmeny jednou za den a od FIO mi chodi emaily s hlasenim pohybu prubezne cely den.

-9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

anketa, banky, Pojišťovny

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Banky se konečně přizpůsobují klientům: na co se můžeme těšit?

5. 4. 2007 | Josef Janda

Banky se konečně přizpůsobují klientům: na co se můžeme těšit?

V českém bankovním sektoru dochází ke zvyšování platů, ale i zisků. Jakých zisků a v jaké skladbě dosáhly loni domácí banky? Vybraly na poplatcích klientů více či méně? Vrátí se bankovnictví... celý článek

Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek 2006 už má svého vítěze

2. 3. 2007 | Kateřina Boušová | 2 komentáře

Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek 2006 už má svého vítěze

Štvou vás bankovní poplatky? A které nejvíc? Na tuto otázku se pokusil najít odpověď již 2. ročník ankety "o neabsurdnější poplatek", který za mediální podpory Peníze.CZ uspořádal portál... celý článek

Bankovní poplatky tvoří třetinu zisku bank

23. 1. 2007 | Patrik Nacher | 4 komentáře

Bankovní poplatky tvoří třetinu zisku bank

Z hlediska celkového zisku tuzemských bank mají bankovní poplatky významné postavení. Od roku 2004 sice jejich podíl mírně klesá, ovšem stále tvoří až 1/3 a jsou v celkovém "portfoliu"... celý článek

Mohou banky svoje služby libovolně zdražovat?

27. 10. 2006 | Kateřina Boušová | 1 komentář

Mohou banky svoje služby libovolně zdražovat?

Porušují banky, stavební spořitelny a hypoteční banky jednostrannou změnou sazebníku zákon? Neměl by klient při změně sazebníku podepsat novou smlouvu? Jaký je názor právníků? Chrání... celý článek

Bankovní poplatky: proč za totéž platíme vícekrát?

26. 9. 2006 | Patrik Nacher

Bankovní poplatky: proč za totéž platíme vícekrát?

Vedle poplatku za příchozí platbu jsou poplatky za položku a za vedení účtu dalšími bankovními poplatky, které jdou lidem "na nervy". A stejně jako poplatek za příchozí platbu, který... celý článek

Partners Financial Services