Osobní doprava

Osobní doprava je jednou z forem dopravy a umožňuje jednotlivcům a menším skupinám osob přepravu z jednoho místa na druhé. Jejím účelem je vyplnění osobních potřeb a pomáhá v dopravování se na místa denních aktivit, jako je práce, studium a další důležité pochůzky. Oproti veřejné dopravě je individuální a nemá pevně stanovenou trasu, umožňuje změny a odpovídá preferencím řidiče.

Osobní doprava poskytuje lidem určitou možnost svobody v časovém plánování, komfortu a uzpůsobuje se osobnímu rozvrhu daného člověka. Zároveň má ale silný dopad na životní prostředí a vede k přeplnění vozovek, znečištění ovzduší a krajiny. Je proto důležité vždy zvážit nutnost použití osobního dopravního automobilu.

Další články na téma osobní doprava najdete na Finmag.cz.

Deset zajímavých statistik o Češích a jejich sousedech

Publicistika | Kateřina Hovorková | 22. 10. 2023

+40

Víte, že kolem nás právě prosvištěl Den statistiky? Dobrá příležitost ukázat si, že ve skutečnosti není zdaleka tak nudná, jak se zpívá v pohádkách. Z čerstvých dat statistického úřadu Evropské unie jsme vybrali deset cenných údajů o Česku, které vás možná překvapí.

Nerušit! Vláda maká, vylepšuje slevy na jízdné

Komentář | Pavel Jégl | 4. 11. 2019 | 16 komentářů

+25

Sociální dávky berou v železniční a autobusové dopravě nejen senioři a junioři, ale také – dopravci.

Revoluce u Českých drah? Jízdenku vrátíte snadněji. Přibude wi-fi a výhody v první třídě

Aktuálně.cz | Petr Kučera | 3. 9. 2017 | 9 komentářů

-1

Státní železniční dopravce reaguje i na novou autobusovou konkurenci. Po letech příprav během září zjednoduší vracení nebo výměnu jízdenek. Rozšíří bezplatnou wi-fi na řadě dalších spojů a přidá nabídku občerstvení. Chce také zatraktivnit první třídu, v ceně nabídne i denní tisk. Současně ale dráhy omezí možnost vrátit jízdenku nevyužitou kvůli zpožděnému odjezdu.

Očima expertů: Zdanit nebe?

Očima expertů | Ondřej Tůma | 25. 8. 2017 | 13 komentářů

+4

Poletíš, zaplatíš! Měla by se na leteckou dopravu vztahovat speciální ekologická daň, nebo už nejsou další regulace v téhle oblasti potřeba?

Evropská jízdenková loterie

Komentář | Michal Kašpárek | 4. 8. 2017 | 7 komentářů

+44

Ostuda sjednocené Evropy: obstarávání lístků na mezistátní vlaky je pořád peklo.

Jan Charouz: Dělíme se o bydlení, proč ne o auta

Rozhovor | Ondřej Tůma | 3. 6. 2017 | 13 komentářů

+6

„Nechtěl jsem umět jen točit volantem a šlapat na pedály,“ vysvětluje bývalý testovací jezdec formulí 1 Jan Charouz, proč dal přednost byznysu před závoděním. Dnes pilotuje start-upu SmileCar, přes který si Češi vzájemně půjčují auta.

Proč udělat z taxislužby volnou živnost

Komentář | Michal Kašpárek | 26. 5. 2017 | 11 komentářů

+34

I fotografování bývalo koncesované řemeslo, digitální technologie ale umenšily rizika, před kterým regulace víc než sto let chránily. Teď je na řadě taxidoprava.

Liftago, Taxify a Uber: Jak fungují a za kolik vás svezou?

Když se řekne | Monika Veselíková | 23. 5. 2017 | 1 komentář

-7

Mávat na taxík na ulici se dneska už moc nenosí. Volat nemusíte ani na dispečink. Odvoz vám zprostředkuje mobilní aplikace. Jak jednotlivé aplikace fungují a kdo vás odveze nejlevněji? Poradíme.

Těším se na samořiditelná auta, říká majitel AJO carsharingu Klimek

Rozhovor | Kristýna Kašpárková | 13. 5. 2017 | 8 komentářů

0

Zbavit se vlastního auta a začít jezdit autem sdíleným se vyplatí, když v součtu najedete do deset tisíc kilometrů ročně. V čem se brněnské a brzy už pražské AJO liší od konkurence, vysvětluje v druhé části rozhovoru majitel firmy Jaromír Klimek. Na sebe pak prozradí, proč sám jezdí ve vlastním, proč je pro AJO peklo blokové čištění a proč se těší na samořiditelná auta.

Sdílení aut má výhody i pro ty, kteří na něj plivou

Rozhovor | Kristýna Kašpárková | 6. 5. 2017 | 19 komentářů

+49

Jaromír Klimek založil carsharingovou firmu AJO před třemi lety v Brně. Známí ho od podnikání odrazovali a vymýšleli scénáře, co všechno se může nepovést. Sýčkovali zbytečně. Dnes má přes třicet aut a díky sedmimilionové investici se rozšiřuje i do Prahy. V čem se liší od klasických půjčoven? A proč je sdílení aut výhra i pro jejich odpůrce?

Očima expertů: Je Uber nelegální?

Očima expertů | Ondřej Tůma | 28. 4. 2017 | 18 komentářů

+24

Když města zakazují společnosti Uber za současných podmínek fungovat, házejí tím klacky pod nohy inovacím a sdílené ekonomice a nakonec i spotřebitelům, nebo jen správně hlídají, aby se dodržovaly rovné podmínky mezi podnikateli?

Kola se musí točit. Německo dá miliardy na dotace elektroaut. Chcete taky?

Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 28. 4. 2016 | 14 komentářů

+43

Německo začne nejspíš už v květnu vyplácet prémie (čti dotace) na koupi elektroauta. Můžete si myslet, že tím chtějí potěšit matičku Přírodu, pravda ale bude spíš ta, že to udělá radost kmotříčkovi Autoprůmyslu.

Očima expertů: Daň z auta pro všechny, abychom mohli dotovat elektromobily?

Očima expertů | Ondřej Tůma | 11. 12. 2015 | 11 komentářů

+16

Podnikatelé platí za auta silniční daň. A proč jen podnikatelé? Jak se na možnost zavést silniční daň pro všechny automobily dívá ministr dopravy Dan Ťok, viceprezident Autoklubu ČR Jan Štovíček, ekonom Aleš Michl, předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr a další osobnosti?

Dotace na elektromobily je nemorální a neekologická

Komentář | Michal Kašpárek | 6. 11. 2015 | 23 komentářů

-21

Není správné, aby chudí majitelé ojetin přispívali na drahé vozy bohatým. Elektromobil navíc není o moc zelenější než běžné auto: k destrukci měst a krajiny přispívá přinejmenším stejně.

Očima expertů: Patří budoucnost elektromobilům? Měl by jim pomáhat stát?

Očima expertů | Ondřej Tůma | 25. 9. 2015 | 17 komentářů

+11

Budou elektromobily vládnout našim silnicím? Brzy? Měli bychom přechod na technologii nezávislou na nerostných zdrojích z politicky neklidných regionů zkusit uspíšit nějakou státní podporou. Aspoň morální? Ptáme se ministra dopravy Dana Ťoka, viceprezidenta autoklubu ČR Jana Šťovíčka, zástupců automobilek, ekonomů a dalších odborníků.

Ochráníme vás líp než EU

Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 30. 4. 2015

+16

Od roku 2018 by měla auta vyráběná v Evropské unii být vybavená systémem, který v případě nehody naváže kontakt s tísňovou linkou. Odešle na ni základní informace o vozidle a o místě nehody a umožní hlasové spojení. Nabízíme pár dalších tipů, jak zachraňovat životy. Jsou blbé, takže na ně jistě dojde. připravte se.

Miliardy, které necháme vyletět výfukem

Komentář | Jakub Skala | 11. 6. 2014 | 3 komentáře

+9

České silnice jsou prý drahé, četli jsme o tom ostatně leckde a mnohokrát. Jenže ve skutečnosti jsou ještě mnohem dražší! Nejde totiž zdaleka jen o to, kolik stojí štěrk a asfalt, provoz bagru a práce stavební firmy. Podstatné je také to, jak se dopravní infrastruktura spravuje a provozuje. Jako každý monopol: neefektivně.

Jančurova kouzelná krabička taxikáře neumravní

Komentář | Michal Kašpárek | 24. 1. 2014 | 16 komentářů

+79

Taxametry s turbem nejsou problém technický, ale společenský. Proto bacha na koumáky s „geniálním řešením“.

Leoš Novotný: LEO Express a České dráhy? Srovnáváte ferrari s ojetou škodovkou!

Rozhovor | Ondřej Tůma | 18. 8. 2012 | 12 komentářů

-3

V prosinci vyrazí byznysmen Leoš Novotný s vlaky svého LEO Expressu na trasu Praha–Ostrava a utká se s Českými drahami a „žlutým“ RegioJetem. V druhé části exkluzivního rozhovoru říká, jak hodlá na konkurenci vyzrát a jak chce přesvědčit Čechy, aby pro ně železniční doprava byla na prvním místě.

Radim Jančura: Pendolino je nešťastný vlak

Rozhovor | Martin Vlnas | 11. 6. 2011 | 10 komentářů

+45

„Celkem na chod státu přispíváme stovkami milionů korun ročně. Při představě, že třicet procent z toho někdo rozkrade, se mi dělá zle. Pokud to tak půjde dál, jednou uteču a půjdu daně platit někam, kde se vynaloží efektivně,“ říká Radim Jančura v závěrečné části exkluzivního rozhovoru.

Převodník měn

Rozšířená verze kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů
Partners Financial Services