Jak na to | Petra Dlouhá | 25. 10. 2016 | 12 komentářů
Objednáte si pamětní minci. Zasypou vás dalšími, které jste neobjednali a které nechcete. Platit za ně máte tisíce korun. Pozor na nevyžádané zásilky od Českého mincovního obchodu. Poradíme, jak se bránit.
Co se děje | Petra Dlouhá | 12. 10. 2016 | 15 komentářů
Nejsou, za koho se vydávají. Používají zavádějící jména a mimikry. Vydávají se za důvěryhodné instituce, aby se na vás obohatili. Dřív než kývnete a upíšete se, ujistěte se, že víte, s kým máte tu čest. Máme pro vás přehled případů a varování z poslední doby.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 18. 8. 2016 | 3 komentáře
Proč se operátoři nechtějí starat o své zákazníky? Dělají si něco z pokut Českého telekomunikačního úřadu? A jak by se měla zkrátit výpovědní doba, po které budete moci udělat svému operátorovi pápá? Odpovídá Miloš Borovička, právník spotřebitelského sdružení dTest.
Jak na to | Lukáš Zelený | 29. 6. 2016
Léto je tu! Pokud nejsou váš ideál prázdniny u rybníka a radši byste relaxi u moře nebo poznávání zahraničních památek, nejspíš plánujete dovolenou nad katalogy cestovních kanceláří nebo agentur. Málokdo si uvědomí, že mezi kanceláří a agenturou je rozdíl, který vám může pořádně přitopit, když budete v problémech. dTest přináší rady pro bezpečný výběr zájezdu.
Co reklama neřekla | Petra Dlouhá | 4. 5. 2016 | 26 komentářů
První tři knihy za polovic. A všechny další o třetinu levněji než v knihkupectví. Stačí stát se členem klubu. Jenže. Když kývnete, upíšete se zároveň na dva roky k povinnému objednávání knih. Pokud neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A vy budete muset zaplatit.
Co se děje | Jana Poncarová | 24. 2. 2016 | 13 komentářů
Masová akce může být maso. Přesvědčit se o tom mohli odběratelé, kteří se sdružili v celorepublikové aukci energií. Víc než 66 tisíc domácností stálo dodavatelům za to, aby stočtyřicetkrát snížili svoji nabídku. Vyplatil se vstup do hromadné aukce? A budou odběratelé těžit kromě nízké ceny i ze vstřícných obchodních podmínek?
Jak na to | Lukáš Zelený | 26. 1. 2016 | 3 komentáře
Možná také občas přemýšlíte nad tím, kde byste mohli ušetřit nějakou tu korunu. Můžete si říct, že tenhle měsíc ušetříte o měsíc víc, že nebudete tolik chodit po kávičkách, že si tu nekoupíte tamto, tu ono. Když se podaří, gratulujeme. Lepší než ušetřit jednou deset tisíc je ušetřit pár stovek – ale každý měsíc na pravidelných platbách.
Jak na to | Lukáš Zelený | 1. 12. 2015 | 4 komentáře
Hodně lidí má za to, že nejbezpečnější platba za nákup na webu je dobírka nebo platba při vyzvednutí zboží v provozovně. Divili byste se, ale on-line platby kartou mají výhody, které jiným způsobům úhrady chybí.
Jak na to | Petra Dlouhá | 30. 9. 2015 | 26 komentářů
V trestním řízení přidělí nemajetnému obhájce ex offo. Ale co když se člověk bez peněz potřebuje nebo musí soudit v civilním procesu nebo správním řízení? Žádný nárok na bezplatného advokáta pro chudé v Česku neexistuje. Jisté možnosti, jak se domoci právního zastoupení zdarma, ale jsou. Ročně je využijí stovky lidí. Poradíme.
Jak na to | Lukáš Zelený | 29. 9. 2015
Odmítat půjčky programově, jako zlo a zhoubu, je asi stejně pošetilé jako si brát úvěr na kdejakou zbytečnost. Ačkoli každý úvěr znamená větší nebo menší rizika, existují půjčky, které dávají smysl.
Co se děje | Jana Poncarová | 16. 9. 2015 | 8 komentářů
Zemním plynem topí kolem 1,5 milionu domácností. Další statisíce na plynu vaří nebo ho používají k ohřevu užitkové vody. Čas od času jim dodavatel nabídne nový, prý výhodnější produkt. Podívejte se, jak si velcí dodavatelé plynu hrají s cenami a jestli slibované slevy stojí za to, abyste se jim zavázali, že od nich jen tak neutečete. To totiž musíte výměnou za slevu většinou slíbit.
Jak na to | Lukáš Zelený | 15. 9. 2015 | 4 komentáře
Zdá se vám, že platíte za plyn moc? Popřemýšlejte o změně dodavatele. Právě teď je nejpříhodnější doba. Typická výpovědní lhůta smlouvy bývá tři měsíce, pokud si vyberete nového dodavatele teď, znamená to výhodnější ceny po velkou část topné sezony.
Co reklama neřekla | Petra Dlouhá | 7. 9. 2015 | 30 komentářů
V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.
Jak na to | Lukáš Zelený | 25. 8. 2015 | 4 komentáře
Padáte při pohledu na účet za elektřinu do mdlob? Řada domácností platí za energie mnohem víc, než je nutné. Máme pro vás pár tipů, jak z vyúčtování udělat příjemnější čtení.
Jak na to | Lukáš Zelený | 11. 8. 2015 | 3 komentáře
Parfémy, elektroniku, oblečení, hodinky, ale i předplatné kosmetických balíčků či tarif u mobilního operátora. To všechno vám na ulici podbízivě vnucují prodejci, kteří nekompromisně útočí na vaši peněženku. Poradíme jak se nenechat napálit.
Jak na to | Lukáš Zelený | 30. 7. 2015 | 3 komentáře
Zazvoní vám u dveří a nabízí supervýhodné ceny za elektřinu a plyn. Z prvního vyúčtování ale zjistíte, že za nově sjednané služby budete muset naopak ještě připlatit. Máme pro vás pět dobrých rad, jak si poradit s dotěrnými podomními prodejci energií.
Jak na to | Ondřej Tůma | 13. 7. 2015 | 1 komentář
Případů, kdy telefonní operátoři zasahují do uzavřených smluv a mění jejich podmínky, stále přibývá. Poradíme vám, na co byste si měli dávat největší pozor a jak se můžete bránit.
Jak na to | Lukáš Zelený | 26. 5. 2015 | 27 komentářů
Osoby samostatně výdělečně činné dostaly před dvěma roky na vybranou: buď si do daňového přiznání vyčíslí výdaje procentní paušální částkou, nebo dostanou slevu na manžela/manželku či dítě, obojí mít nemůžou. Pro řadu z nich to byl impulz začít víc nakupovat na firmu. Jenže pozor: při nákupu na IČO přicházíte o ochranu, kterou zákon zaručuje spotřebitelům.
Jak na to | Ondřej Tůma | 13. 11. 2014
Loni Češi utratili při předvánočních nákupech na internetu přes 18,5 miliardy korun. Letos by to mělo být ještě o tři miliardy víc. Poradíme vám, jak se orientovat v nabídkách tisíců českých e-shopů, na co si dávat pozor, abyste neskočili podvodníkům na špek a jak správně vracet a reklamovat doručené zboží.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 8. 9. 2014 | 9 komentářů
Kupujete ledničku. Vyberete značku i typ a hledáte na internetu nejvýhodnější nabídku. Jeden e-shop ji nabízí podstatně levněji než konkurence. Než po lákavé nabídce skočíte, zbystřete. Může jít o zboží ze šedého dovozu; v téhle lednici si měl původně chladit kokos Filipínec. A to se nemusí vyplatit – zvlášť, když se chladnička porouchá a budete muset reklamovat.
Jak na to | Petra Dlouhá | 19. 8. 2014 | 6 komentářů
Transfer z letiště trval o hodinu víc, animační program o dva dny míň, hotelu chyběla hvězdička, na pláž to byla pěkná štreka, a místo jemného písečku – kameny. Dostali jste od cestovky něco jiného, než slibovala? Reklamujte zájezd. Od letoška je to snazší než dřív. Poradíme, jak na to.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 21. 6. 2014 | 18 komentářů
Autobazarová půjčka má tři strany. Zákazníka, úvěrovou společnost a autobazar jako zprostředkovatele. Zákazník býval bit a zdá se, že za to přichází trest. Zatím dopadá na úvěrovky. Miloš Borovička, právník dTestu, ale upozorňuje na roli bazarů samotných: „Zástupci úvěrových společností naznačují, že se nechali natlačit do něčeho, co se jim už příliš nelíbí a ani zas tak nevyplácí. Samozřejmě je ale nikdo nenutil s pistolí u hlavy…“
Co se děje | Ondřej Tůma | 5. 6. 2014 | 1 komentář
Boj o poplatky za vedení úvěrového účtu skončil, schyluje se ale k novému velkému sporu klientů a finančních institucí. Některým splátkovým společnostem prý reálně hrozí, že budou muset kvůli manipulaci s RPSN u půjček na ojetá auta vracet miliardy.
Rozhovor | Petra Dlouhá | 24. 5. 2014 | 34 komentářů
„Přijdou k dlužníkovi v sedm ráno, znovu v devět a pak v jedenáct, všechno oblepí, včetně dětské postýlky, a řeknou – nezabavíme to, když do zítřka seženete pět tisíc. Exekutor ví, že dlužník nemá majetek, který by bylo možné exekučně postihnout, ale ví, že dlužník to neví. V podstatě jde o klasické výpalné,“ popisuje Daniel Hůle z Člověka v tísni metody některých českých exekutorů. A dodává, o kterých je řeč.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 2. 5. 2014 | 14 komentářů
Obchodní řetězce, výrobci, spotřebitelé, nebo všichni dohromady? V dalším pokračování pravidelné ankety Očima expertů nás zajímalo, proč kvalita potravin v českých obchodech pořád tak kulhá.
Co se děje | Petra Dlouhá | 30. 4. 2014 | 10 komentářů
Konec přemrštěných odměn za „vymáhání“ drobných dluhů, konec jejich umělého navyšování. A také zhoršení situace spotřebitelů, kteří se domáhají svých práv. Obojí může přinést novela, která právě leží ve Sněmovně. Když projde, nebude už mít u sporů do deseti tisíc vítězná strana automaticky nárok na náhradu nákladů na soudní řízení, typicky na advokáta.
Co se děje | Petra Dlouhá | 20. 3. 2014
Kvízová otázka na úvod: kolik máte času na odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet? Čtrnáct dní? Někdy dokonce o rok víc! Tvůrci nového občanského zákoníku nezapomněli ani na nákupy na internetu. Některá pravidla přidali, jiná upřesnili. Vše důležité přinášíme – ve spolupráci s právní poradnou dTestu – v následujícím přehledu.
Co se děje | Petra Dlouhá | 19. 3. 2014 | 1 komentář
Češi dluží mobilním operátorům na nezaplacených fakturách miliardy. Teď vláda chystá novelu, která pravidla sporů mezi operátory a zákazníky mění. Když projde, neplatiči faktur si ve výsledku připlatí: spory o nízké částky se výrazně prodraží. A když nepůjde o víc než deset tisíc, ztratíte šanci se odvolat.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 13. 3. 2014 | 22 komentářů
Nový občanský zákoník, účinný od ledna, se dotýká tisíce a jedné životní situace. Nová pravidla dostala i ta, které se obvykle vyhýbáme jak čert kříži: reklamace. Co přesně se od ledna změnilo? Na co máte nárok? Odpovědi přinášíme ve spolupráci s právní poradnou dTestu.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 8. 12. 2013 | 2 komentáře
Po několika soudních rozhodnutích a legislativních změnách, které se zastaly spotřebitelů, nyní zákon opět nahraje podnikatelům a firmám, především lichvářům. Tvrdí to spotřebitelský časopis dTest.