Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zákon o DPH: jak odpovídá ministerstvo

Zákon o DPH: jak odpovídá ministerstvo
Zaslali jsme ministerstvu financí žádost o vysvětlení některých nejasností v zákoně o DPH. Přečtěte si, jak ministerstvo na naše dotazy odpovědělo a jaký byl následný komentář daňového poradce.

Od 1. května platí nový zákon o DPH. Jelikož se ukázalo, že obsahuje řadu nejasností a podle některých i pochybení, viz například analýza, kterou sepsal právník a daňový poradce Milan Marko (vydali jsme ji pod názvem Zákon o DPH? Největší legislativní paskvil!), zaslali jsme na ministerstvo financí několik dotazů s žádostí o vysvětlení a stanovisko k uvedeným pochybnostem. Odpovědi, které nám z úřadu přišly, jsme zaslali panu Marko s žádostí o komentář. Protože reakce ministerstva, a především daňového poradce, jsou poměrně rozsáhlé, rozhodli jsme se je publikovat po částech.

PCZ: Proč zákon zařazuje do snížené sazby služby, které tam podle direktivy EU zařadit nelze - např. poplatky za vysílání rozhlasu a televize (ty navíc podle direktivy předmětem daně nejsou), provozování hřbitovů (což je něco jiného než služba hřbitovní) atp.?

MFČR: Ve směrnici H se hovoří o zpřístupnění příjmu vysílacích služeb. Nejedná se tedy o přenos signálu. Navíc jsou poplatky za vysílání, rozhlasu a televize uvedeny v rámci ostatních kulturních služeb.
Co se provozování hřbitovů týče, to provádí město nebo obec, takže ani zde není rozpor se směrnicí.
Samozřejmě jsme vycházeli z textu direktivy ES.
MM: Typický zde úřední jazyk, ze kterého vůbec není jasné, co chce autor sdělit. Příslušný bod přílohy H 6. směrnice ES zní:
anglicky – Reception of broadcasting services,
německy - Empfang von Rundkfunk- und Fernsehprogrammen,
francouzsky – Réception de services de radiodiffusion et de telévision,
česky – příjem rozhlasu a televize.

V praxi se tedy jedná o poplatky provozovateli kabelové televize nebo společné (domovní) televizní antény za možnost příjmu vysílání. Tuto službu ale v příloze zákona nenajdeme, takže musí být zdaňována 19 %, ačkoliv Směrnice připouští zdanění sníženou sazbou.

V příloze zákona se naproti tomu hovoří o "poplatcích za vysílání rozhlasu a televize", tedy o tom, co platíme České televizi a Českému rozhlasu, a co by se tedy podle zákona mělo zdaňovat sníženou sazbou. Podle směrnice ES i podle § 5 odst. 3 je to ovšem činnost veřejnoprávních osob v rámci jejich poslání a ta vůbec není předmětem daně!

Jeden příklad "jednoznačnosti" zákona: jak mají funebráci zdaňovat rakve? Je to dodání zboží se sazbou 19 % nebo součást pohřební služby se sazbou 5 %? Na každém pohřbu to znamená několik stovek, a to pro důchodce není zanedbatelná částka.
Příloha H 6. směrnice je na rozdíl od našeho zákona jasná: "pohřební a kremační služby včetně dodání s nimi souvisejícího zboží". Kdybychom to uměli alespoň přeložit, bylo by o rakvích, věncích, stuhách a urnách jasno. Naši zákonodárci tam ale namísto toho v rozporu se Směrnicí napsali navíc hřbitovní služby (obsekávání hrobů, odklízení a odvoz uschlých věnců a květin, půjčování kropáčů a nářadí, voda na zalévání, sypání cestiček v zimě). Asi nechápou, že je to něco jiného než služba pohřební (uložení zesnulého v chladicím boxu, umytí, oblečení, obřad s hudbou a řečníkem, kremace nebo vykopání a zaházení hrobu).

PCZ: Z analýzy zákona, kterou provedl pan Marko, vyplývá, že řada pro občany ČR nepříjemných nařízení v zákonu vůbec být nemusela, protože to po nás EU nechce. Proč je tedy zákon přesto obsahuje?

MFČR: Zařazení ostatního zboží a služeb, které neurčuje šestá směrnice je v kompetenci jednotlivých členských států.
MM: Zákon ovšem směrnici nerespektuje ani v dalších bodech. Neosvobozuje např. soukromou dopravní zdravotní službu nebo kondice dávané soukromými učiteli, ačkoliv to Směrnice vyžaduje, a na druhé straně osvobozuje příjmy "nadstandardních" zdravotnických zařízení (např. kliniky plastické chirurgie), ačkoliv to Směrnice nepřipouští.

PCZ (z článku Zákon o DPH? Největší legislativní paskvil!): "Ačkoliv daňová kapitola byla v přístupových jednáních uzavřena již v roce 2001, do vlády byl návrh předložen až v říjnu 2003 a o jeho kvalitě svědčí již skutečnost, že samo ministerstvo financí, z jehož dílny pochází, k němu do rozpočtového výboru sněmovny předložilo více než 250 pozměňovacích návrhů. Přestože byli poslanci, ministerstvo i ministr osobně upozorňováni na závažné chyby vládního návrhu, neučinili pro jejich odstranění vůbec nic."

MFČR: Návrh zákona o DPH nebyl předložen až v říjnu 2003, ale již v roce 2001, začalo probíhat jeho projednávání v legislativních orgánech vlády, ale vzhledem k blížícím se řádným volbám v roce 2002 bylo projednávání odloženo a návrh byl znovu předložen v roce 2003. Pokud jde o termín předložení na přelomu října a listopadu 2003, šlo o předložení vládního návrhu (po projednání ve vládě ČR) do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
MM: Od voleb v červnu 2002 do října 2003 se tedy kolem již připraveného zákona nedělo prakticky nic. Rozhodně návrh nebyl zveřejněn a nebyl dán k diskusi odborné veřejnosti.

MFČR: Při přípravě návrhu zákona se vycházelo z platných směrnic Evropských společenství a tyto předpisy byly konzultovány s odborníky z členských zemí i s pracovníky Evropské komise pro oblast daní a cel.
MM: Ano, ale podstatný je výsledek. Kdyby místo konzultací (ať už se konaly v Praze nebo v Bruselu) ministerstvo financí raději předložilo dlouholetou praxí prověřený německý nebo rakouský zákon o DPH, nemuseli bychom dnes diskutovat o zásadních vadách našeho zákona. Ale MF se vydalo typickou českou třetí cestou (takže např. vytvořilo "převod nemovitosti" jako třetí druh zdaňovaných transakcí, ačkoliv 6. direktiva zná pouze dvě: dodání zboží a poskytnutí služby). Důsledky teď dopadají na všechny.

MFČR: Pokud jde o pozměňovací návrhy iniciované v rozpočtovém výboru Poslanecké sněmovny, jednalo se o návrhy různého charakteru, od legislativně technických úprav až po změny vyplývající z jednání vedení vládní koalice, tedy k návrhu sazeb daně a uplatnění snížené sazby daně u některých druhů zboží a služeb. Je třeba si uvědomit, že tyto návrhy vyplývaly i z podnětů z míst mimo ministerstvo financí a často šlo o náměty, které byly uplatněny až po ukončení připomínkového řízení a nebylo je možné dříve posoudit a případně zohlednit.
MM: K čemu je tedy připomínkové řízení, když je možné v takovém vysokém počtu případů zasahovat do již opřipomínkovaného zákona? A proč nebyly vzaty v úvahu připomínky, které na vady zákona upozorňovaly, a proč chce některé z nich ministerstvo vzít na vědomí až v novele, kterou teď připravuje?

PCZ: Nehrozí nám za porušení šesté direktivy (viz např. otázka č. 1) sankce ze strany EU?

MFČR: Podobu nového zákona budeme konzultovat s Bruselem. Například u dětských plen jsme již Brusel oficiálně informovali, že budeme žádat o výjimku. V tuto chvíli připravujeme příslušné žádosti.

Jak byste odpovědi ministerstva financí komentovali vy?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-116
Ano
Ne

Diskuze

12. 5. 2004 | 10:14 | voit

Po úpravách fakturačního SW jsme narazili na drobný problém. V určitých případech je nutné i po 1.5.2004 uplatňovat sazbu daně 22%. Vyplývá to (ne)konkrétně z §111 odst. 12. Takže v přechodném období existují celkem 3 sazby...více

6. 5. 2004 | 20:33 | reddy

S touhle vládou by se mělo zacházet jakou s bandou naprosto nezodpovědných a nebezpečných zločinců. více

6. 5. 2004 | 16:03 | aksůvhjkae kbre a

Samopalem více

5. 5. 2004 | 8:17 | Jirka

Pana Marka obdivuji, že má ještě sílu s touto vládou diskutovat. Současná vláda, i kdyby jí byl předložen jakýkoli argument, bude dál neochvějně tvrdit, že osel štěká a pampeliška je hudební nástroj. Je přece jedno, jestli...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Stálá cena, Tempo růstu, Cizí zdroje, daňové úniky, andrej babiš, eet, česká spořitelna, elektronická evidence tržeb, telefony, družstevnictví, Liga na ochranu zvířat, systém pro výměnu informací o podezřelých okolnostech, Kongres, webdesign, ČP Invest Český, darovací smlouva, Petr Halva, aktivní příjmy

3A07436, 4J86891, 1BA2858, 3AH9451, 3AH9452

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK