Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Státní rozpočet: trvalé snížení deficitu ohrožuje několik rizik

| rubrika: Analýza | 5. 10. 2010 | 1 komentář
Státní rozpočet: trvalé snížení deficitu ohrožuje několik rizik
Jak bojovat s deficitem státního rozpočtu? Rozhodně nikoliv jen díky škrtům, shodují se ve studii Jak na státní rozpočet: ekonomický přístup Libor Dušek, Vilém Semerák a Jan Švejnar z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA). Přinášíme její stručný výtah.

V letošním roce dosáhne deficit veřejných rozpočtů 208,8 miliard Kč, tj. 5,7 procenta hrubého domácího produktu a dluh 38,4 procenta HDP. Dominantní roli v celkovém deficitu i v nárůstu dluhu hraje schodek státního rozpočtu (166,7 miliard Kč, tj. 4,5 procenta HDP). Boj s deficitem je jednou z hlavních priorit nové vlády. K jeho trvalému snížení stojí ale v cestě několik rizik:

  • Riziko, že ochota prosazovat škrty ve výdajích rychle vyprchá. Zkušenosti ze zemí jako Švédsko a Nizozemí ukazují, že k dlouhodobému snížení deficitu je třeba víceletá a maximálně závazná strategie.
  • Riziko, že i v příštích letech bude snižování výdajů prováděno plošně a náhodně, vedeno hlavně snahou rychle a politicky přijatelně ušetřit výdaje, bez ohledu na priority a vyhodnocení přínosů jednotlivých programů. Česko nepotřebuje ani tak nutně další škrty, jako spíše restrukturalizaci a zefektivnění výdajů.
  • Riziko, že snižování výdajů či daní nebudou provázet hlubší reformy, které zefektivní daně i výdaje a pomohou k nižšímu deficitu i k lepšímu fungování ekonomiky.

Zkušenosti z různých zemí a moderní ekonomická teorie nabízí odpovědi na otázky: Jak by se boj s deficitem měl projevit v chystaném rozpočtu na rok 2011 a v dalších krocích k reformě veřejných financí? Jak snížení deficitu dosáhnout efektivně a udržitelně?

Co by vláda měla v rozpočtové oblasti prioritně prosazovat?

  1. Stanovit dlouhodobý plán snižování deficitu
    Mít rozpočtovou strategii a odpovídající cíle ve výdajích a daních pro všechny roky volebního období. Cíle musí být konkrétní, jasně formulované a věrohodné. Minimálně by měly zahrnovat stabilizaci dluhu v poměru k HDP na úrovni do 50 procent.
  2. Dodržovat a aktivně využívat výdajové rámce
    Výdajové rámce jsou zákonné mantinely pro růst výdajů státního rozpočtu v budoucích letech, které schvaluje Sněmovna spolu s rozpočtem. Jakkoli je rozpočet na rok 2011 momentální prioritou, spolu s ním budou schváleny i výdajové rámce na léta 2012 a 2013. Budou v mnohém důležitější než samotný rozpočet, neboť předurčí budoucí výdaje.
  3. Provést reformu fiskálních institucí.
    Fiskální instituce jsou pravidla a omezení upravující přípravu a schvalování rozpočtu. Pokud jsou kvalitně nastavené, pomáhají snižovat deficity a efektivněji alokovat vládní výdaje – kupříkladu úspěšné rozpočtové reformy v Nizozemí a Švédsku se opíraly o reformy institucí. Ekonomie nabízí nástin optimálních fiskálních institucí pro Česko: Procedurální pravidla a transparentnost jsou efektivnější než uzákoněné vyrovnané rozpočty a podobná omezení. Aby měly fiskální instituce pozitivní vliv na rozpočty, musejí být vynutitelné mocenským orgánem nezávislým na Sněmovně. Změna pravidel musí být mnohem obtížnější než změna samotného rozpočtu.
  4. Důsledně zrušit a omezit daňové výjimky a nezavádět nové
    Ekonomicky zdůvodnitelných výjimek je málo. Případné zachované výjimky by měly být cíleny jen na chudší poplatníky.
  5. Systematicky zefektivňovat daňový systém sbližováním sazeb
    Česko nemá efektivní daňový systém. Neefektivnost nespočívá jen v administrativních nákladech pro poplatníky a stát. Velké rozdíly mezi daňovými sazbami přímo vybízejí k přesouvání příjmů a zisků do kategorií, které jsou zdaňovány mírně. Na ně doplácí zejména ti, kdo podobné kličky provádět nemohou – řadoví občané.
  6. Bojovat s korupcí a zprůhlednit veřejné zakázky
    I velmi opatrný odhad předražení veřejných zakázek v důsledku jejich neprůhledného a neefektivního přidělování činí 24 % plánovaného deficitu. Cestou ke snížení této částky je zveřejňovat všechny informace o státních výdajích a veřejných zakázkách (předložených nabídkách, zdůvodnění výběru, znění smluv, aj.), intenzivnější využívání aukcí, kombinované s intenzivnějším odhalováním korupce a účinnějšími tresty.
  7. Neškrtat výdaje plošně, ale rušit zbytečné výdaje
    Některé programy nevytvářejí hodnotu, která by ospravedlnila jejich štědré státní financování. Některé jsou možná podfinancované a je nesmyslné je redukovat plošnými škrty. Racionální přístup vyžaduje systematicky zhodnotit skutečné přínosy jednotlivých programů a jejich rušení na základě získané evidence.
  8. Při škrtech dnes myslet na optimální strategii do budoucna
    Aktuální krácení výdajů by mělo směřovat do oblastí, u nichž se předpokládá dlouhodobý útlum. Je též nutné myslet na politickou průchodnost škrtů v následujících letech a prosazovat je již dnes v jednom legislativním návrhu.
  9. Nahrazovat veřejné výdaje inteligentními reformami
    V posledních letech se významně zakořenil princip, že nedostatek čehokoli se vyřeší přidáním dotace z veřejných peněz. Lepším řešením je často odstranění strukturální příčiny nedostatku.
  10. Dát důraz na racionální investice do infrastruktury
    Kvalitní infrastruktura má ve všech zemích silné přímé i nepřímé pozitivní dopady na fungování ekonomiky. V malé zemi jako Česko může být tento pozitivní dopad silnější než v mnoha jiných zemích, zejména na vytvoření jednotného a flexibilního trhu práce a následně i snížení nezaměstnanosti a zvýšení produktivity práce. Rozvoj infrastruktury nevyžaduje nutně vyšší výdaje ze státního rozpočtu, ale zejména jejich efektivnější využití a vyšší spoluúčast samotných uživatelů.
  11. Neohrozit a dokončit reformu terciárního vzdělávání, vědy a výzkumu
    Pro stát, který je chudý na nerostné zdroje, jsou investice do kvalitního lidského kapitálu strategicky důležité. Jednak pro zvýšení produktivity práce a příjmů lidí, jednak pro odstranění nerovností v příjmech – relativní nedostatek vzdělaných lidí na trhu práce způsobuje, že Česko má mezi zeměmi OECD druhý nejvyšší rozdíl v příjmech mezi zaměstnanci s vysokoškolským a středoškolským vzděláním (v průměru 83%). Pro zavedení školného hovoří (kromě rozšíření dostupnosti) i čistě rozpočtový argument – umožňuje zvýšit zdroje peněz pro vysoké školy při nižších výdajích ze státního rozpočtu.
  12. Zvážit přijetí eura okamžitě, jakmile to stav veřejných rozpočtů dovolí
    Vládní prohlášení naznačuje připravenost veřejných financí na vstup do eurozóny cca od roku 2013-14. Přijetí eura bude mít i (převážně pozitivní) dlouhodobé rozpočtové efekty.

Zkráceno a mírně stylisticky upraveno redakcí. Celou studii, nazvanou Jak na státní rozpočet: ekonomický přístup si přečtete na webu IDEA .

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+14
Ano
Ne

Diskuze

5. 10. 2010 | 10:34 | rejpal

a co ve skutečnosti dělá vláda. 1. přesouvá problémy do budoucna a zadlužuje ještě rychleji budoucí generace. 2. zvyšuje daně přímé i nepřímé a dále odvody a poplatky. 3. vydává stále více dluhopisů na svůj vlastní provoz....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Rally, Základní kapitál, Předpokládaná doba dožití, spotřebitel, elektronická evidence tržeb, mobilní operátoři, lime, vodafone, BH Securities, Burzovní komora, radka dudová, forwardové obchody, je, ceny zboží, cizinci, herman kahn, Platební karta, sms

3H01636, 4C40689, 4P75572, 1U56446, 1SY3450

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK