Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Státní rozpočet: jak díky škrtům nevylít s vaničkou dítě

Státní rozpočet: jak díky škrtům nevylít s vaničkou dítě
Plošné škrty rozpočtových výdajů jsou nutné, jde však o provizorium, shodují se odborníci, které oslovil server peníze.cz. Nejde jen o disciplínu státních institucí a zejména politiků, ale i o stanovení správných priorit.

Parlament by měl v říjnu začít projednávat státní rozpočet na příští rok. Snad nikdy ale nebyly diskuse, které se vedou na toto téma tak bouřlivé, jako letos. Schválit a hlavně udržet příští rok deficit ve výši 135 miliard korun, tedy 4,6 procenta rozpočtových výdajů, nebude lehké. Všude se šetří. Kde tedy hledat rezervy a kde by se naopak škrtat nemělo?, zeptali jsme se vybraných celebrit.

Hlavní ekonom Patria Finance David Marek:

Plošné škrty považuji za provizorium pro letošní rozpočet a pro příští rok. Ideální to ani zdaleka není. Státní finance mají plnit dva cíle: financovat priority vládní politiky a neohrožovat stabilitu ekonomiky nadměrnými deficity. Správné je tedy stanovit priority, podle toho selektivně přizpůsobit výdaje a adekvátně tomu nastavit daňový systém . Některé resorty se mohou ukázat jako podfinancované, jiné mohou výrazně škrtat, vše záleží na volbě priorit, což je hlavně politická volba.

Úvaha nad budoucí podobou veřejných financí by měla zahrnovat i nezbytné změny v oblasti financování penzí a zdravotní péče . Ekonom se k ní může vyjádřit z pohledu vlivu výše a struktury daní a systému sociálních dávek na ekonomickou aktivitu a konkurenceschopnost země, případně z pohledu dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí.

Dlouhodobě by bylo žádoucí věnovat více pozornosti školství. U daňového systému jde hlavně o volbu mezi přímými a nepřímými daněmi, u zdanění příjmů fyzických osob o nastavení progrese. Seškrtání výjimek je také důležité, a čím více tím lépe.

Luděk Nidermayer, ředitel oddělení Consulting poradenské firmy Deloitte:

Plošné škrty považuji za užitečné, ale jen v určitém rozsahu. Minimálně stejně důležité je trvale snížit náklady státu na provoz. Některé činnosti a organizace by měly být zrušeny, a nikoliv jen kráceny jejich výdaje. Měl by se také trvale snížit počet lidí, placených státem. K úsporám může přispět centrální nákup a stanovení standardu pro vybavení, ale i centralizace správy nemovitostí, standard, optimalizace využití, eventuálně jejich prodeje.

Petr Robejšek, nezávislý analytik:

Provádět plošné rozpočtové škrty je pro každou vládu nejpohodlnější cesta k úsporám. Politici se tak zříkají možnosti použít promyšleně růstové impulzy. Zmíněné škrty navíc vyvolají na trzích i u veřejnosti dojem panické reakce. To poškozuje hospodářský růst, protože strach snižuje ochotu konzumovat a investovat. Česko ale není Řecko. Vláda nemá jen sanovat rozpočet, ale i podpořit ekonomický rozvoj.

Milan Zelený, profesor působící na univerzitách v USA, Číně a v ČR:

Plošné škrty během krize jsou obecně nelogické, protože zřetelně omezují růst a tak prohlubují krizi. Ve spojení se spíše rafinovaným zvýšením daní dostaneme toxickou protirůstovou kombinaci, navíc v době krize. V podmínkách ČR je ale „polštář zadlužení“ tak načechraný, že i živelně plošné škrty mohou mít dočasný politický „smysl“. Správné by ale bylo nejdříve provést reformu a po ní strukturovanou (neplošnou) škrtformou. Volby jsou ale volby a špatně pochopený mandát je nabíledni.

Deficity způsobili jen politici, nikdo jiný. V době růstu je třeba vytvářet rezervy, ne dluhy. V době krize je nutné stimulovat růst pomocí strukturovaných investic do malých a středních podniků, aplikovaného výzkumu, ekologických technologií a opuštění monokulturního zaměření české ekonomiky. Deficity plošně vyrovnávají zase jen politici, v neutuchající honbě za hlasy. Deficity jsou tedy následek politického a ne ekonomického chování.

Politicky oportunistický rozpočet je následkem (nikdy ne příčinou) neekonomického chování. Arbitrární škrtforma tak účetně vyrovnává následek, bez vlivu na příčinu.

Dlouhodobě je záměna příčiny a následku neúnosná, bez ohledu na to, zda „ostatní“ v EU dělají totéž. Masové chování (často mylné) je příčinou krizí. Nechat se unášet krátkodobou bublinou státně intervenčního (dočasného) růstu v Německu oddaluje nutné reformní kroky, utlumuje růst a zvyšuje nezaměstnanost, která představuje zdaleka největší ohrožení pro evropské ekonomiky. Pakliže se v jakékoliv zemi snaží politici udělat z ekonomů účetní, je to začátek konce; když ekonomové na profesi účetních dobrovolně přistoupí, tak konec již byl.

Jen politici, v honbě za hlasy, způsobili přebujelý nárůst neproduktivního státního sektoru: ten jediný je třeba výrazně a efektivně tlumit jako jediný sektor, který funguje jen z daní, tj. z přidané hodnoty vytvářené ve třech produktivních sektorech (zemědělství, průmysl, služby). Tvorba pracovních příležitostí ve státním sektoru není vyvážena tvorbou přidané hodnoty; jde spíše o formu spotřeby než o žádoucí růst zaměstnanosti.

Ani financování rozvoje školství a vědy a techniky není bez hluboké reformy efektivní. Tyto kritické oblasti musí být nejdříve transformovány do 21. století, až pak mohou sloužit jako investiční cíle, obzvláště pro tržně orientované, přidanou hodnotu tvořící, soukromé instituce.

České hospodářství již přes 20 let „jede“ bez jakékoliv strategie či dlouhodobé ekonomické vize : bez strategie nelze určovat, co je a není důležité, kde lze nebo nelze škrtat, a jak rozpočet vyrovnávat správně či nesprávně; nemluvě o optimalizaci. Česká ekonomika tak zůstává otevřená světu a současně uzavřená vnitřně, národním podnikatelům zkomírajícím pod živelně bující byrokracií. Živelná ekonomika tak stimuluje živelnou politiku; živelná politika pak zpětně utužuje a rozvíjí živelnou ekonomiku. (Živelnou politikou není potřebná politika tržní, ale dusivá politika státně intervenční, deformující tržní signály a vztahy).

Co si o tom myslíte vy? Kde případně jak by se v rozpočtu škrtat mělo a kde je to naopak protismyslné? Napište nám o tom!

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 9. 2010 8:19, tereza

Náš stát žil doposud z těch zdrojů, které mu zanechali všechny vlády bez výjimky od roku 1918. Největšího rozmachu společnosti jsme zažili od konce 2. SV, tak jak ve světě, i když u nás to byla vláda totalitní. Nedokázali jsme se přes tento psychologický moment přenést a uzavírali jsme se před ním.

Je třeba přejít na hospodářskou politiku státu a konsensus, který bude zohledňovat všechny vrstvy státu a jejich priority. Bez toho nemají vlády šanci na společenskou oporu ve společnosti.
Ve vládě chybí ženský element, který je schopen ze své přirozené dannosti se zabývat více věcmi najednou. Čistě mužská vláda toho není schopna.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

2. 2. 2012 | 18:06 | GVKB

Budoucnost je v prioritách. Co je pro někoho prioritou, to pro jiného prioritou není, čas ukáže, kdo měl správné priority a potrestá ty, co měli zde chybné priority. Pokud mi hrozí nebezpečí je pro mě prioritou udělat vše...více

25. 1. 2011 | 11:27 | Katka

A jak se škrty dotkly konkrétně vás nebo vaší profese? Co z toho pro vaši profesi plyne? více

8. 12. 2010 | 10:31 | Aleš

To je teda hnus!Tady už se musí něco stát.Vždyt nás mají za povl se kterým si můžou dělat co chcou.Dělají škrty a usporná(likvidační ) opatření jen obyčejným lidem kteří na ně dřou a sami si přidávají a myslí jen na vlastní...více

5. 9. 2010 | 20:43 | rejpal

Abychom svedli ty, kteri touzi po moci, k jejimu zneuzivani, rozestvali jsme vsechny sily navzajem tim, ze jsme podporovali jejich liberalni tendence k nezavislosti. S timto cilem jsme roznitili vsechnu podnikavost, vyzbrojili...více

3. 9. 2010 | 8:19 | tereza

Náš stát žil doposud z těch zdrojů, které mu zanechali všechny vlády bez výjimky od roku 1918. Největšího rozmachu společnosti jsme zažili od konce 2. SV, tak jak ve světě, i když u nás to byla vláda totalitní. Nedokázali...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Ážio, Věčný dluhopis, Cenový index, banky, matteo renzi, eet, zaměstnanec, evropská unie, nezávislý regulátor, Vaníček, novorozenec, podmínky získání úvěru, nezabavitelná částka, telecommuting, minimální zdravotní pojištění, 159/1999 Sb., rok 2008, člen

6T48639, 3T62565, 6T48639, 6T48636, 6T48636

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK