Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kdo by měl hradit děravé a rozlomené silnice? Daňoví poplatníci nebo stavitelé?

Kdo by měl hradit děravé a rozlomené silnice? Daňoví poplatníci nebo stavitelé?
Ani drahá výstavba dálnic v Česku nezaručuje, že se vozovka nerozlomí, tak jako na Tachovsku. Ta je ale už po záruce. Měli by za takováto poškození nést stále odpovědnost silničáři nebo by škody měl platit stát – a tedy daňoví poplatníci? A víte, kdo vám zaplatí škodu na autě, které si poškodíte kvůli špatné vozovce? Napište, co si myslíte, a přečtěte si názory ostatních.

Dálnice a rychlostní silnice v České republice patří údajně k nejdražším v Evropě. Potvrdila to například i studie Evropského statistického úřadu (EUROSTAT), jejíž výsledky vloni zveřejnil iDNES. Podle vyjádření některých expertů je tak výstavba tuzemských komunikací mnohonásobně předražená. Například jen pouhý čtyřkilometrový úsek rychlostní silnice R6 na Žatecku mezi Bošovem a Lubencem, který má být součástí tahu R6 z Prahy do Karlových Varů, přišel daňové poplatníky už na více než 1647 milionů korun, což je o 70 procent více než se plánovalo. Původní cena měla být podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 980 milionů korun.

Ani vysoká cena za stavbu tuzemských dálnic a silnic ale nezaručuje vysokou kvalitu. Kupříkladu toto úterý se na Tachovsku roztekla vlivem vysokých teplot část dálnice D5 a udělal se na ní čtyřiceticentimetrový schod. Trojproudová dálnice, která byla uvedena do provozu teprve před 13 lety, musela být dočasně uzavřena. Řada odborníků z oboru, kteří se k tomuto vyjadřovali v českých denících, o ničem podobném ani v zahraničí nikdy neslyšela. Silnice se neroztékají ani ve středomořských oblastech Španělska či Itálie, kde dlouhodobě působí vysoké teploty nad 30 stupňů.

Ačkoliv tedy nejspíše jde o konstrukční chybu a dálnice náleží k těm novějším, záruka na její opravu se na ni podle deníku Hospodářské noviny (HN) nevztahuje. Opravu tak s největší pravděpodobností zaplatí stát, respektive daňoví poplatníci. Podle vyjádření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové pro HN má už totiž uvedená stavba po záruční době. Rozteklá vozovka navíc podle ŘSD ani není nijak výjimečná a již se to několikrát stalo i jinde. Podobná situace se tedy může podle silničářů stát kdekoliv. A v případě, že si některý řidič poškodí auto právě kvůli podobnému stavu vozovky, ať už rozteklé v létě, či děravé po zimě, čeká ho patrně dlouhá anabáze vymáhání následků škody. Tu může podle mluvčího České pojišťovny Václava Bálka nejspíš vymáhat právě po správci komunikace, kterým bývá ŘSD či obce.

Měli by podle vás stavitelé českých silnic dlouhodobě ručit za jejich stav a financovat i škody z konstrukčních chyb? Nebo by se pozáruční opravy, například kvůli škodám z počasí, měly platit z peněz daňových poplatníků? A kdo by měl podle vás hradit škody, které vzniknou majitelům aut na špatných vozovkách? Jaké jsou v tomto ohledu vaše zkušenosti. NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

18. 7. 2010 20:10 | F.

Víte, ať už je za tím jakýkoliv zájem, zpravidla stavební firmy staví podle zadání, které někdo za stát vytváří. Tam bych hledal spíše problém.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Honza 17. 07. 2010 10:35)

18. 7. 2010 20:08 | F.

Vážení, především článek neobsahuje odkaz na to, že stavitelé jsou vázáni státními resp. evropskými normami, které jsou striktně určny a ze strany investora (státu) v průběhu výstavby kontrolovány. Domnívám se tedy, že pokud se neprokáže v průběhu výstavby nedodržení daných technických parametrů, a pokud dílo slouží svému účelu po celou dobu trvání záruční lhůty, je skutečně chyba jinde, než u zhotovitele. Pokud jde o neustále omýlané téma ceny dálnic u nás a v zahraničí - žřídka kde, nebo vůbec, se objevuje informace o složení takovéto ceny. Zatímco v zahraničí se jedná zpravidla o cenu za vlastní silniční objekty, u nás se do ceny stavby zahrnují také nemalé náklady na stavbou způsobené přeložky inženýrských sítí a související stavební práce.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

17. 7. 2010 10:35 | Honza

Dobrý den. Určitě by bylo potřeba velmi tvrdě vymáhat škody a reklamace po zhotovitelích silnic a dálnic. Vždyť se stačí podívat na naše ještě včera nové silnice, které již dnes jsou zalátané a hrbaté až běda. Naproti tomu stačí se projet po dálnici nebo i obyčejných silničkách v Rakousku, které tam jsou i desítky let s minimální údržbou, a je to poznat hned na kvalitě jízdy. V Chorvatsku ani zanedbaném Slovinsku nenarazíte na rozbředlý asfalt,a přestože řada těch komunikací pochází ještě z doby bývalého režimu beze změn, jezdí se po nich výrazně lépe. Vždy mě ale dojímá situace, když vidím cestáře jak z hadice prskají poasfaltované kamínky do nějaké díry v silnici, odkud se pak kamínky pod projíždějícími vozidly rozletují na všechny strany, aby tam do týdne zela díra ještě větší a pro řidiče nebezpečnější. To je hospodaření!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

15. 7. 2010 12:47 | J. Salát

zlaté české ručičky...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

15. 7. 2010 10:29 | Zvědavec

Odborníci v oboru asi netuší, že se to děje např. i v Německu: "U západních sousedů dosáhly včera teploty lokálně až 39 stupňů Celsia. To způsobilo, že se na několika kilometrech dálnice A20 u Rostocku povrch vozovky změnil na tekutou hmotu. U dolnosaského Seesenu na dálnici A7 se zas vlivem tropů posunuly betonové panely. Řidiči budou muset v těchto úsecích v příštích dnech jezdit jen čtyřicetikilometrovou rychlostí odstavným pruhem." - viz. http://www.lidovky.cz/evropu-ubijeji-vedra-jsou-i-mrtvi-dln-/ln_noviny.asp?c=A100713_000023_ln_noviny_sko&klic=237919&mes=100713_0
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

15. 7. 2010 7:06 | franc

Toto je zřejmě jasná chyba v konstrukci a odpovědnost by jasně měli mít silničáři. A co je supersvinsto, že provozovatel v podstatě nezodpovídá za stav silnice. Pokud si udělám škodu na svém voze tak musím velmi složitě dokazovat jak a kde se mi to stalo. Takže každý to raději vzdá a o to tady vlastně jde!!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 6 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

PX 50, Krytá opční pozice, Úrok, architektura, operátoři, brno, tarify, martin stára, eliška wagnerová, icahn capital, pravidelná platba, nebankovní poskytovatelé, ZP, zóna pohodlí, KB - Dětské konto, inominátní smlouva, United Airlines, uživatelské prostředí

3AC0926, 3AC0926, 3AD4238, 8B49809, 7C02051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK