Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

David Ondráčka: Přišlo mi zbabělé Babiše odmítnout

| rubrika: Rozhovor | 6. 2. 2014 | 12 komentářů
„Po kauze Parkanová si politici začínají uvědomovat, že pokud pod sebou nebudou mít kvalitní úřednický aparát, tak můžou snadno skončit v kriminále,“ vysvětluje ředitel nevládní organizace Transparency International David Ondráčka, co bylo jedním z hlavních důvodů toho, že se politici konečně odhodlali přistoupit k novele zákona o státní službě.
David Ondráčka: Přišlo mi zbabělé Babiše odmítnout

S šéfem české pobočky Transparency International jsme se sešli v době, kdy už bylo jasné, že post ministra vnitra připadne rychlostudentovi z plzeňských práv Milanu Chovancovi. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš dal totiž při koaličních jednáních nakonec přednost jiným rezortům, takže se na jeho kandidáta na vnitru nedostalo. „Asi je dobře, že to tak dopadlo. Práce v Transparency mě baví a naplňuje, a byla by to přece jenom hodně velká změna,“ vyprávěl mi nad šálkem kávy David Ondráčka. Bylo ale vidět, že plány, jak z pozice ministra vnitra reformovat státní správu, šetřit při veřejných zakázkách a jít korupčníkům (ještě víc) po krku, má pořád v hlavě. První část našeho rozhovoru se tak točila především kolem těchto témat.


Nedávno jmenoval prezident Miloš Zeman novou vládu. Křeslo ministra vnitra v ní nakonec připadlo Milanu Chovancovi. Jedním z možných kandidátů, o kterých se hovořilo v souvislosti s tímto úřadem, jste byl ale i vy. Jak se zpětně díváte na to, co se dělo kolem vašeho možného působení ve funkci ministra vnitra?

Sám se to ještě snažím vstřebat a přemýšlím, co pro mě tohle období vlastně znamenalo. Je pravda, že to bylo dost překotné. Někde uvnitř si říkám, že je asi dobře, že to nakonec nedopadlo.

David Ondráčka

David Ondráčka

Studoval politickou ekonomii na Středoevropské univerzitě v Budapešti, mezinárodní vztahy na Univerzitě Palackého v Olomouci a politologii na Univerzitě Karlově v Praze. V české Transparency International působí od roku 2001, poslední tři roky je jejím ředitelem. Pod jeho vedením se Transparency International ČR zaměřuje na konkrétní kauzy, které poukazují na korupci v politickém prostředí a ve veřejných zakázkách.

Jakým způsobem probíhala vaše jednání s Andrejem Babišem, který vás do funkce navrhoval?

Několikrát jsme se spolu po volbách sešli a bavili se o tom, za jakých podmínek bych do toho šel. Svou roli samozřejmě hrálo i to, že žádná z koaličních stran neměla na tuto pozici připraveného kandidáta. Jeroným Tejc, jediný člověk, který se na to dlouhodobě chystal, už nepřicházel v úvahu. Řekl jsem, že bych na tu nabídku klidně kývnul, ale pouze pokud se na mě jako nestraníkovi jednomyslně shodnou všechny tři koaliční strany. Jasně jsem popsal svoje priority a cíle. Změny, které bych prosazoval, by měly nadrezortní charakter, takže by bylo třeba častých konzultací s premiérem a dalšími koaličními partnery z ostatních ministerstev.

Proč jste nakonec souhlasil s tím, že se ministrem vnitra klidně stanete? Neobával jste se, že vás politické prostředí semele?

Přistoupil jsem na to ze dvou důvodů. Především jsem v tom viděl příležitost věci měnit a dostat se do pozice, ve které k tomu má člověk všechny potřebné nástroje. Jako kritikovi poměrů v české politice a státní správě mi přišlo zbabělé jen tak odmítnout a nepokusit se s tím něco udělat. Zároveň agenda ministra vnitra zasahuje do oblastí, ve kterých se dlouhodobě angažuji a ve kterých jsem kompetentní. Nejde jen o reformu státní správy a protikorupční opatření, ale také o efektivní hospodaření s veřejnými penězi. Samozřejmě jsem si uvědomoval i všechna rizika. Věděl jsem, že bych neměl lehkou pozici. Když člověk přijde do politiky zvenčí a nemá žádné politické zázemí, je z něho v podstatě solitér. S tím bych se musel vyrovnat.

Když se poprvé objevila informace o tom, že by vás Andrej Babiš rád viděl ve funkci ministra vnitra, tak to vyvolalo také dost negativních reakcí. Často i od politických a ekonomických komentátorů. Psalo se například, že aktivista není správný kandidát na ministra. Jak jste to všechno vnímal?

Já se rozhodně necítím být aktivistou. To, co v Transparency děláme, je spíš expertní a analytická práce. Radíme, vyšetřujeme, poukazujeme na korupci, podáváme trestní oznámení a žaloby, lobujeme za změny v politice a ve společnosti, které jsou podle nás potřeba. Samozřejmě, že nemám jenom přátele. To, co dnes dělám, vyvolává řadu konfliktů s mocnými lidmi a vlivnými lobbistickými a finančními skupinami, takže jsem pro mnoho z nich nebyl moc přijatelný.

A co se týče komentátorů, ti mnohdy nejsou schopni přijmout fakt, že někdo překročí hranici a přechází z jedné zaškatulkované oblasti do druhé. To samé ale přece platí, když jde do politiky člověk z byznysu. Proč by někdo nemohl v politice uplatňovat svoje zkušenosti, přestože nemá politickou minulost? Naopak si myslím, že by to naší politice dost pomohlo. Ale když už mě chce někdo kritizovat, ať nejprve poměří moje vzdělání, praxi a kvality s ostatními kandidáty na tu pozici.

Nebojíte se toho, že vám teď média budou spojenectví s Andrejem Babišem neustále předhazovat a že by se to mohlo negativně projevit i na práci Transparency International?

Chápu, že se bude občas připomínat, že mě Andrej Babiš navrhoval na ministra. Nevidím ale důvod, proč by se to mělo podepsat na tom, jak Transparency pracuje. Je to přece nezávislá organizace. Kdybych šel do politiky, tak bych z Transparency samozřejmě odešel.

Mnoho poslanců podpořilo iniciativu Rekonstrukce státu, na které se také podílíte. Věříte, že se blýská na lepší časy?

Myslím si, že se konečně podařilo jasně definovat priority, jak bojovat proti korupci a rozkrádání státu. Dosavadní aktivity v těchto oblastech byly totiž bezbřehé, složitě uchopitelné. Úspěchem Rekonstrukce státu je, že se to zúžilo do několika opatření, která jsou v tuhle chvíli klíčová. Že se spousta poslanců zavázala prosazovat tyto změny, je pozitivní signál. Ďábel je ale ukrytý v detailech. U každého zákona bude rozhodující jeho konečné provedení a implementace.

Je tedy možné, že si poslanci najdou cestičky, jak se přísnějším opatřením opět vyhnout?

Samozřejmě mám obavy, aby se zejména složitější zákony nevykostily takovým způsobem, že nakonec nepřinesou požadovaný efekt. Další riziko je, že politici budou zavaleni každodenními úkoly a problémy ve svých úřadech a ztratí chuť pouštět se do větších legislativních změn. Úkol Transparency International, Rekonstrukce státu a dalších neziskovek bude připomínat politikům, k čemu se zavázali. Pokud chtějí opravdu pohnout s touhle zemí, tak nesmí ztratit ze zřetele obecný rámec, který je potřeba nastavit.

Co byl podle vás největší problém vlády Jiřího Rusnoka?

Hlavní problém této vlády byla její legitimita. Přechodné vládnutí se navíc prodloužilo na dlouhých osm měsíců. Značnou část z toho bez kontroly parlamentu. Jednotliví ministři se svých rolí ujali hodně odlišně. Někteří opravdu fungovali spíše jako úředníci a udržovali ministerstvo v chodu, jiní se ale rozhodli pro velké strukturální a personální řezy. Někde to nebylo vůbec nutné, jindy bylo zase celkem pochopitelné, že se šéfovi rezortu nelíbilo řadu měsíců koukat na něco, co nefunguje nebo je nějak podezřelé.

Můžete být trochu konkrétnější?

Tak třeba personální čistky na Ministerstvu dopravy. Tam šlo opravdu jen o výměnu lidí, přitom tenhle úřad podle mě potřebuje změnit hlavně strukturu. Naopak ministr financí Jan Fischer začal chystat užitečné změny ve státních podnicích a jejich dozorčích radách.

Čím to je, že dřív byly úřednické vlády u veřejnosti hodně oblíbené, zatímco o Rusnokově kabinetu se to říct nedalo?

To máte pravdu. Já si ale myslím, že to není na škodu. Upírat se k tomu, že přechodné vlády úředníků spasí tuhle republiku, nedává moc smysl. Měli bychom si uvědomit, že mnohem efektivnější jsou politické vlády, které získaly důvěru v řádných volbách a pak si ji musí snažit udržet, jinak je lidé příště nezvolí.

Vždycky jste tvrdil, že je nutná důsledná reforma státní správy. Ta se neobejde bez novely zákona o státní službě. Jak se díváte na podobu této novely, kterou nedávno podpořila sněmovna?

Je skvělé, že se tím politici začali zabývat. Negativní je naopak to, že kvůli tlaku prezidenta Zemana nedochází ke klasickému připomínkovému řízení a novela není předkládána vládou, ale poslaneckou iniciativou. Taková je ale realita. S tím už nic neuděláme. Podstatné je, že prošlo první čtení a teď běží devadesát dnů, ve kterých se musí připravit funkční a komplexní pozměňovací návrhy. Aktuální podoba novely není podle mě vůbec špatná. Je to solidní podvozek, na kterém se dá postavit celé auto. Je potřeba vyřešit určitá citlivá místa a musí se zajistit široká politická shoda, aby tu státní správa tímto způsobem fungovala klidně příštích třicet let. Musí se určit, co všechno bude řídit ministr, co bude spadat pod státního tajemníka a jaká bude role politických náměstků vůči dalším úředníkům. Jasné musí být i to, kdo koho může jmenovat a odvolávat. A samozřejmě také to, jakým způsobem úředníky odměňovat a motivovat k lepší práci.

transparency international

Transparency International

Mezinárodní organizace zaměřující se na boj s korupcí nejen v politice vznikla v roce 1993 v Německu. Dnes má více než osmdesát poboček v různých zemích světa.

Transparency International – Česká republika je nevládní nezisková organizace, jejímž posláním je mapovat stav korupce v Česku a svou činností aktivně přispívat k jejímu omezování. Zaměřuje se především na prosazování systémových změn v oblasti veřejné správy a legislativy, ale také v soukromém sektoru. Kromě projektů, které se dlouhodobě věnují konkrétním oblastem (například problematice veřejných zakázek, střetu zájmů či nakládání s veřejnými prostředky) poskytuje Transparency International také právní a vzdělávací služby.

Přeměnit podobným způsobem státní správu ale nějakou dobu potrvá…

Samozřejmě. Musíme počítat s určitým přechodným obdobím, které může trvat klidně dva tři roky. Budou probíhat konkurzy na vedoucí úředníky. Musí se domyslet, jestli umožnit účast i lidem z venku, nebo se bude primárně hledat jen uvnitř státní správy. Dnes je tam řada zkušených a kvalitních úředníků, ale taky spousta naplavených lidí, kteří tam byli dosazeni politicky a jejichž kompetentnost je pochybná. Musí nastat opravdu zásadní změny, procesní přednastavení na další desítky let dopředu. Nesmí dojít jen k tomu, že se přemaluje fasáda, vytvoří nové pozice, jiné se zruší nebo přejmenují a pojede se dál.

Jak plánované změny přijímají samotní úředníci? Nemají strach?

Je pravda, že to je pro ně citlivé téma. Mělo by se jít hodně do hloubky, nechceme jen změny na pár řídících místech. Nové nastavení se tak přímo dotkne desítek tisíc úředníků. Spousta z nich má přirozeně obavu. Úředníci jsou z principu konzervativní. Už se nám ale podařilo přesvědčit politiky, tak věřím, že se to povede i u úředníků. Vždyť je to nakonec v jejich zájmu.

Co přesvědčilo politiky?

Asi více faktorů, ale třeba po kauze Parkanová si mnoho politiků uvědomuje, že pokud pod sebou nebudou mít kvalitní a spolehlivý úřednický aparát, můžou snadno skončit v kriminále. Když budou jasně rozdělené kompetence, bude celý systém mnohem transparentnější. Zároveň se můžete lépe domáhat odpovědnosti za jednotlivé kroky.

Co si má člověk vlastně představit, když se řekne odpolitizovaný státní úřad?

Státní aparát má být předvídatelný. Ministr a jeho úředníci by měli mít jasně vymezené role a kompetence. Úředníci se nesmí bát sami rozhodovat. K tomu by jim měla pomoci jistota, že je nikdo neodvolá z politických důvodů. Na druhou stranu rozhodně není cílem vytvořit vládu úřednictva, priority a cíle mají určovat politici.

Jak by měla vypadat ideální spolupráce ministrů a jejich úředníků?

Ministr by měl se svým týmem jasně definovat základní strategii úřadu. Měl by říct, co jsou jeho priority a jakých změn by chtěl dosáhnout. Jeho úředníci by mu pak měli být schopni říct, jaké legislativní a institucionální změny jsou k tomu potřeba a kolik to bude stát. To všechno v několika variantách, ze kterých si ministr vybere jednu, a tu pak bude prosazovat na vládě a v parlamentu.

Pokračování v pondělí

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+39
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 2. 2014 8:06, frantisekmarek-1

Zda je (byl) pan Ondráčka ten správný adept na post ministra vnitra není rozhodující. Zásadní by bylo až to, kam by mu bylo dovoleno zajít, co se týče nápravy stavu demokracie v ČR. A tady se obávám, že by velmi záhy stál před zásadním rozhodnutím, zda otevřít všechny komnaty a vyčistit je, nebo a to předpokládám, by některé musel vynechat. Stál by před zrcadlem a pokud by byl měl stále čisté svědomí, tak by musel odejít. Bez podpory vlivných, ale zároveň s vědomím jejich nedotknutelnosti, by se tam neudržel ani pár měsíců.

Jen tak pro zajímavost doporučuji poslechnout tuto besedu. Je sice dlouhá, ale zajímavá. Hlavně to, co říkali pánové Havlík a Robejšek.
Je to zde: https://docs.google.com/file/d /0BybQF0ESahnPbktOa0Z5QS15N3c/ edit?pli=1

Reagovat

 

+5
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

7. 2. 2014 21:25, íčko

no jasně, kašlem na to, necháme tam ty největší gaunery ať si to tady rozkradou! jsem rád, že se konstruktivně přidáváte do diskuze, vaše děti se jistě budou dmout pýchou, jak odvážné mají rodiče

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 07. 02. 2014 17:06)

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

8. 2. 2014 | 13:17

Hele,ty bys mel kandidovat. více

7. 2. 2014 | 21:25 | íčko

no jasně, kašlem na to, necháme tam ty největší gaunery ať si to tady rozkradou! jsem rád, že se konstruktivně přidáváte do diskuze, vaše děti se jistě budou dmout pýchou, jak odvážné mají rodiče více

7. 2. 2014 | 17:06

naivní íčko, ó bóže... více

7. 2. 2014 | 8:06 | frantisekmarek-1

Zda je (byl) pan Ondráčka ten správný adept na post ministra vnitra není rozhodující. Zásadní by bylo až to, kam by mu bylo dovoleno zajít, co se týče nápravy stavu demokracie v ČR. A tady se obávám, že by velmi záhy stál...více

6. 2. 2014 | 18:56 | íčko

Když do ní nepůjde víc normálních a slušných lidí, jako například pan Ondračka, tak se nepohneme z místa. Naše politika svinstvo nesporně je, ale když to přijmeme jako samozřejmost a nebudem proti tomu nic dělat, můžem to...více

Čtenáři také navštívili

13. 11. 2013 |  | 14 komentářů

Zeštíhlí Sobotka s Babišem státní správu?

Kvalitnější státní správa znamená buď propouštění, nebo další zadlužení.

18. 2. 2013 |  | 21 komentářů

Jak škodí korupce a daňové úniky ekonomice? Méně, než si myslíte

Podrobnější rozbor ukazuje, že nepoctivost při zadávání státních zakázek neškodí bohatství národů až tolik, někdy dokonce naopak. Totéž platí o některých daňových únicích.

10. 12. 2011 |  | 5 komentářů

Šéf Transparency International: V parlamentu se strhly lobbistické orgie

Za lobbistické orgie označil David Ondráčka, šéf české pobočky Transparency International, schvalování zákona o veřejných zakázkách. O frustraci, která vládne Česku, i o naději, že jednou korupční hydra...

3. 12. 2011 |  | 4 komentáře

David Ondráčka: Kdo nemá „protikorupční aktivitu“, jako by nebyl

V exkluzivním rozhovoru s šéfem české pobočky Transparency International se dozvíte, kvůli čemu u nás pracují kontrolní orgány špatně, jak probíhala spolupráce s Radkem Johnem a proč by lidé jako Aleš...

16. 9. 2011 |  | 17 komentářů

Očima expertů: Jsou anonymní akcie nástrojem ďábla?

Anonymní akcie na doručitele jsou nástrojem ďábla, díky němuž snadno mizí peníze ze státních zakázek v kapsách korupčníků. Souhlasí s tímto tvrzením ekonomové Jan Procházka a Jiří Weigl, šéf české Transparency...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

strono zájezdu, výdaje, mzda, pronájem, dovolená, numismatik, Obchodník s cennými papíry, Fiat Punto, znehodnocení, nekuřáci, ochrana, modernizace, zkušební provoz, prošlé zboží, rok 2008, hypotéční kalkulačka, elektřina, plyn, cestovní pojištění, povinné ručení, rychlá půjčka

1AM3625, 6U71799, 8B08546, 2A32474, 3M60256

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK