Očima expertů: Národní rozpočtová rada – kladivo na plýtvání, nebo zbytečný úřad?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 5. 4. 2013 | 4 komentáře
Bič na rozhazovačné choutky správců veřejných peněz: Návrh takzvané fiskální ústavy počítá se vznikem Národní rozpočtové rady, která se jim má dívat na prsty. Má takový úřad smysl? Zeptali jsme se Aleše Michla, Pavla Kohouta, Tomáše Prouzy a dalších osobností ze světa financí a byznysu.
Očima expertů: Národní rozpočtová rada – kladivo na plýtvání, nebo zbytečný úřad?

Schodek státního rozpočtu byl v loňském roce 101 miliard korun. Zástupci ministerstva financí si pochvalují, že je míra zadlužení České republiky vůči hrubému domácímu produktu jedna z nejnižších v celé Evropské unii. I tak ale narůstá český dluh o víc než 3500 korun za sekundu. Je to důvod k radosti? A nebude za pár let ještě mnohem hůř? Vyhlídky nejsou zrovna růžové. Česká ekonomika se už dlouhou dobu nemůže vymanit z recese, státním úřadům se příliš nedaří krotit své provozní náklady a z veřejných zakázek ročně odtečou desítky miliard korun do kapes korupčníků. Obyvatelstvo navíc neustále stárne, takže výdaje státu na důchody a sociální péči výrazně porostou. Brzy se tak s obřími dluhy můžeme potýkat i my. Vláda se snaží reagovat zákonem o rozpočtové odpovědnosti, který by měl přísnými pravidly držet veřejné finance na uzdě. Nad samotným zákonem se však vznáší řada otazníků. Odborníci upozorňují třeba na to, že kdyby se v době velkého zadlužení výrazně zvýšily daně, mohlo by to mít na českou ekonomiku smrtící dopad.

Pomůže Národní rozpočtová rada?

Jednou ze změn, které obsahuje návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, je zavedení Národní rozpočtové rady, která by měla mít na starosti kontrolu transparentnosti při nakládání s veřejnými prostředky a upozorňovat na dopady některých zákonů na státní rozpočet. Na tom, že by na fiskální politiku dohlížel nestranný orgán, není jistě nic špatného. Naši zákonodárci by (nejednu) radu od opravdových odborníků rozhodně potřebovali. Problém je však v tom, jaké pravomoci by ve skutečnosti Rozpočtová rada měla. Pokud by sloužila jen jako poradní orgán, mohla by dopadnout podobně jako třeba NERV. Ten si sice vláda ráda vyslechne, jeho doporučeními se ale příliš neřídí.

Co si o zavedení Národní rozpočtové rady myslí odborníci ze světa financí? Mělo by podle nich zavedení tohoto úřadu nějaký smysl?

Petr Mach

politik a ekonom

Petr Mach
+77
+
-

Jako kdybychom už neměli Nejvyšší kontrolní úřad! Nepotřebujeme další úřad, který by kontroloval utrácení úřadů. Smysl ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti by měl být úplně jiný. Měl by prostě zakázat sestavovat deficitní rozpočet. Ona rozpočtová odpovědnost by měla spočívat v neutrácení peněz, které nemáme. Kdyby takový jednoduchý zákon byl v ústavě, vláda by musela předkládat Sněmovně návrh rozpočtu v zásadě jako vyrovnaný a vyrovnaný by musel také skončit. Tak to mají ve Švýcarsku a stačí to.

Lukáš Kovanda

žurnalista a ekonom

Kovanda, Lukáš
+1
+
-

Nejsem zásadně proti. Nejedná se o nijak původní myšlenku, podobný orgán funguje například v Nizozemsku, pokud vím. Je však potřeba zajistit několik věcí. Zaprvé: Národní rozpočtová rada by neměla vzniknout coby další zcela nový úřad či orgán. Proto bych transformoval současný a docela bezzubý NERV právě na Národní rozpočtovou radu. S tím souvisí druhá věc: rada by měla mít mnohem silnější a jasněji definované pravomoci, než má NERV. V NERVu působí řada fundovaných expertů, ale co je to platné, když pak mnohé jejich návrhy končí v koši, neb jsou nekompatibilní s aktuálním mocenským rozložením sil v politické oblasti, případně nezapadají do scénářů politických handlů.

Pavel Kohout

ekonom, ředitel pro strategii Partners

Pavel Kohout
+2
+
-

Národní rozpočtová rada by musela být politicky nezávislá, aby měla nějaký smysl. Respektive, aby měla smysl, musela by zahrnovat představitele daňových poplatníků a majitelů státních dluhopisů. Rozpočtová rada tohoto typu fungovala v Janovské republice během let 1407 až 1805 a fungovala dobře, o čemž svědčí několik staletí dlouhá éra stability a prosperity tohoto městského státu. Mimochodem, kdo byl v Janově v nedávné době, mohl si povšimnout, že toto město zrovna nenadchne návštěvníka svým bohatstvím. Vysoké daně a vysoký dluh, které trápí Itálii, by nemusely existovat, kdyby si politici moderní doby vzali příklad ze svých předchůdců. Jenomže dnes je stěží představitelné, aby se politici dobrovolně vzdali moci nad financemi ve prospěch veřejnosti, která platí daně a která státu půjčuje.

Tomáš Prouza

ekonom

Tomáš Prouza
+8
+
-

Celá Národní rozpočtová rada bude jen fikcí, která bude vypadat hezky v médiích, ale bude mít nulový reálný dopad. Ale aspoň nebude škodit, na rozdíl od nesmyslně nastavených limitů v návrhu takzvané finanční ústavy. Pokud by se měla finanční ústava zrealizovat v navržené podobě, jen posílí recesi české ekonomiky (už tak nejdelší v české historii).

Jaroslav Šura

makléř, investor, podnikatel

Jaroslav Šura
+43
+
-

Domnívám se, že zavádění nových byrokratických úřadů (a trafik) není zapotřebí. Kontrolovat mohou stávající úřady. Nebo doteď nakládání s veřejnými prostředky nikdo nekontroloval? K čemu máme například Nejvyšší kontrolní úřad? Národní rozpočtová rada sice může upozorňovat na dopady některých zákonů na státní rozpočet, ale kdo z politiků ji bude brát vážně? NERV taky upozorňuje a radí, stejně se politici zařídí podle svého, jak jim to nejvíc vyhovuje.

Vít Samek

vedoucí právního oddělení Českomoravské konfederace odborových svazů

Vít Samek
+21
+
-

Ne, stačí si přečíst Parkinsonovy zákony nebo se podívat na několik dílů televizního sitcomu Ano, pane ministře…

Aleš Michl

ekonom, analytik Raiffeisenbank

Aleš Michl
+37
+
-

Na první pohled to zní jako bič na politiky. Vzniknout má finanční ústava. Rozpočtová rada. Navrhnuty jsou mimo jiné limity na zadlužení. Dnes máme dluh za politiky kolem 45 procent HDP. Přesvědčit se můžete třeba na www.verejnydluh.cz. Podle ministra financí je v tom výpočtu i jakási rezerva, takže dejme tomu, že máme dluh cca kolem 42 nebo 43 procent HDP. Jestliže se výše zadlužení dostane někam mezi 48 a 50 procent HDP, vláda bude muset předložit vyrovnaný nebo přebytkový rozpočet. Mantra, jakýsi maximální limit veřejného dluhu, by měla být 60 procent HDP. 

Anketa

Kdo vidí dneska opravdu ostře?

Ponechme stranou, že šedesát procent HDP není žádná bezpečná hranice – většina států, která v historii zbankrotovala, měla dluh pod touto mezí. Ponechme stranou, že na té padesátiprocentní hranici už brzy budeme a předpřipravený vyrovnaný rozpočet nikde (jakože se zákonem už bude?). Vadí mi teď primárně něco jiného: Tenhle na první pohled bič na politiky je pohledem národohospodáře něco jako kudla do zad. Vezměte si, že přijde do dvou, tří let drsná recese. Fakt krize, proti tomu se teď máme fajnově. Naskočí nám dluh a náhle jsme na hraně padesáti, pětapadesáti, šedesáti procent HDP. Politik s ústavním limitem na dluh bude reagovat zvýšením daní. V tom pro ekonomiku nejhorším možném okamžiku. Když bude hospodářství na dně, zvýšením daní ho pošlete do hnoje. Zemi to zacyklí v recesi/krizi. Politik zvedne daně, protože šetřit fakt neumí – na to, že by rozpočet vyrovnával přes škrty provozních výdajů, jako to musí dělat každá firma, fakt nevěřím. Slováci mají limity na dluh také v ústavě a u nich to vidím jako ještě větší riziko. Mít jednotnou měnu (nemožnost oslabení kurzu a pomoci tak exportu) a mít fiskální pravidlo, které de facto znamená nucené zvyšování daní, hmm, no teda... Naše politiky nejsou už ani liberální, ani keynesiánské, regulérně vrážíme ekonomice kudlu do zad.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tomáš Prouza: Zákon o rozpočtové odpovědnosti je dluhová past!

19. 3. 2013 | Tomáš Prouza | 12 komentářů

Tomáš Prouza: Zákon o rozpočtové odpovědnosti je dluhová past!

Škrtáme, škrtáme – a pořád se nemůžeme proškrtat k lepším hospodářským výsledkům. Škrtání bez hlubšího rozmyslu, pro škrtání samo a pro hezčí obrázek u ratingových agentur, k nim totiž... celý článek

Jak škodí korupce a daňové úniky ekonomice? Méně, než si myslíte

18. 2. 2013 | Petr Hampl | 21 komentářů

Jak škodí korupce a daňové úniky ekonomice? Méně, než si myslíte

Podrobnější rozbor ukazuje, že nepoctivost při zadávání státních zakázek neškodí bohatství národů až tolik, někdy dokonce naopak. Totéž platí o některých daňových únicích.

Krach rozpočtové odpovědnosti

5. 2. 2013 | Tomáš Prouza | 19 komentářů

Krach rozpočtové odpovědnosti

Před rokem zveřejnil britský výzkumný ústav National Institute of Economic and Social Research zajímavou analýzu. Srovnával v ní vývoj ekonomiky během „velké krize“ třicátých let s... celý článek

Pavel Kohout: Ne víc, než vybereme

8. 12. 2012 | Martin Vlnas | 18 komentářů

Pavel Kohout: Ne víc, než vybereme

Podle chybných pravidel vznikají špatná rozhodnutí. Pokud například platí pravidlo, že schodek do tří procent HDP je v pohodě, pak schodek bude. Svou novou knihu ekonom Pavel Kohout... celý článek

Kašlete na „národní pověst“, netrapte se „ostudami“. Prostě braňte své peníze a svá práva

7. 12. 2012 | Michal Kašpárek | 12 komentářů

Kašlete na „národní pověst“, netrapte se „ostudami“. Prostě braňte své peníze a svá práva

Češi nikdy nebyli ve světě moc oblíbení, a pokud jde o ostudy, mají tvrdou konkurenci. Proto se kvůli politickým průšvihům bojte spíš o kvalitu vlastního života než o fiktivní národní... celý článek

Partners Financial Services