Na úvod, víc než pro co jiné, pro pobavení: dnes již téměř kultovní díl pořadu Michaely Jílkové na České televizi Máte slovo. Polovina května 2012. Zemědělci se šikují k rozhodující fázi odporu. Vládní koalice, v čele s Petrem Nečasem, odmítá vyklidit pozice a změnit stanovisko, zelená nafta skončí. Andrej Babiš, toho času „pouze“ potravinářský a zemědělský gigant (žádný mediální magnát, natož poslanec či ministerský kandidát) hájí v bouřlivé debatě barvy zelené nafty. Na konstruktivní diskusi a věcné argumenty není pro dštění síry kdy:
Střih. Leden 2014. Andrej Babiš horkým kandidátem na ministra financí. Vše nasvědčuje tomu, že zasedne ve vládě, která si v koaliční smlouvě vytyčila: obnovíme zelenou naftu. Čili: začneme znovu vracet českým zemědělcům podstatnou část spotřební daně z pohonných hmot. Loni dosahovala vratka čtyřiceti procent, v předešlých letech dokonce šedesáti. Ostatní (spotřebitelé i producenti) si o takové výhodě můžou nechat zdát.
Rozhodující argument ve prospěch zelené nafty se už leta nemění: musíme naše zemědělce „dotovat“, aby je „nepřejeli“ zahraniční konkurenti – taktéž mocně nadotovaní. Jinak budou české potraviny zdražovat a čeští zemědělci vymírat. A doplatí na to (i) spotřebitel, konzument – zvýší se ceny a dovoz nekvalitních (?) potravin ze zahraničí.
Jestli ten argument sedí, přesně to by nás mělo čekat letos. Od začátku roku je totiž zelená nafta (respektive vratka z daně) zrušena. Vale jí dala v rámci úsporných opatření Nečasova vláda. Teď to ovšem vypadá, že dřív než si budeme moct platnost rozhodujícího argumentu zemědělců ověřit, zasáhne nová vládní skvadra a zelenou naftu vrátí. Spirála dotací – tedy dotací pro dotace (musíme přeci dotovat, když dotují jiní) se tak roztočí novou silou.
Kombajny prý silnice neničí
Spotřební daň z pohonných hmot je určená na opravy silnic a dopravní infrastrukturu, jenže naše kombajny jezdí jen po polích. To je další z často přetřásaných argumentů zemědělců. Do dopravy a infrastruktury ovšem putuje pouze část sumy, která se na spotřební dani vybere, zbytek se rozpustí někde ve státní kase, v rozpočtu. Z něj ostatně plyne i ona vratka. Takže jinými slovy: když se zelená nafta zruší, (možná) podraží tuzemské potraviny. Lidé si tedy (možná) připlatí nebo budou (možná) víc nakupovat potraviny z dovozu. V době, kdy se vratka zemědělcům vyplácela, ovšem občan a daňový poplatník strádal taky – státní rozpočet stála „sleva pro zemědělce“ ročně zhruba 1,4 až 1,8 miliardy. Další otázka logicky následuje: v případě, že dotujeme zemědělce, dáváme jim slevy či úlevy, není to vždycky na úkor někoho jiného? Naši zemědělci by byli bez dotací v nevýhodě? A nejsou naše firmy konkurující zahraničním podnikům v nevýhodě proti firmám, které podnikají v zemích, kde jsou nižší daně? Bylo by jistě dobré jim daně snížit a nevýhodu srovnat...
Udotovat se k smrti
Že už to zní příliš nadneseně, příliš iracionálně? Jenže přesně tak iracionální situace – jakož i debaty o tom, zda zelenou naftu zachovat či nikoli – obvykle je. Tvrdá a na pohled přesvědčivá čísla dokáží dodat obě strany sporu. A obě si berou jako rukojmího občana, spotřebitele, který na to doplatí. Rozsoudit je se zdá skoro nemožné. Když ovšem jejich při redukujeme na princip, vysvítá jedno jasně: na samotném principu dotací a přebíjení se v nich je cosi shnilého. To bychom se taky mohli udotovat k smrti.
A jak už to tak u dotací bývá, pojí se i s vyplácením daňové vratky pro zemědělce řada komplikací a nejasností. Podle dřívějšího vedení Ministerstva financí (ještě za Miroslava Kalouska) se zelená nafta zneužívala. Nárok na vrácení daně se totiž uplatňoval, i když zemědělci pohonné hmoty využívali na jiné účely než zemědělskou prvovýrobu. Uhlídat a ověřit, kolik nafty zemědělci skutečně spotřebovali a na co vlastně, je v reálu téměř nemožné. Často údajně například docházelo k nadsazování osevné plochy, aby odpovídala vyšší spotřebě.
Teď se však zdá být vcelku jisté, že bude sleva na dani pro zemědělce – čili takzvaná zelená nafta – obnovena. Potvrdil to i kandidát na ministra zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Co si o tom myslíte vy? Své názory a postřehy pište do diskuze. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou z nakladatelství Grada.
A vlastně – otázka navíc: neví někdo, proč se zelené naftě vlastně říká zelená?
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno