Problémy s použitou domácí pekárnou a boj o vrácení peněz
Dobrý den,od dcery jsem dostala k vánocům jeden rok starou domácí pekárnu. Zakoupila jí přes inzerát jako "nepoužívanou". Po rozbalení jsem se zhrozila - pekárna špinavá, víko rozviklané, pečící nádoba uvnitř silně poškrábaná a zvenku má šedý nepřirozený povlak, na který jsem coby alergička okamžitě začala "reagovat". Pravděpodobně nějaké zoxidování. Silné poškrábání bylo způsobeno špatným zabalením pekárny na přepravu (těžké pečící háky byly volně vloženy do pečící nádoby) a šedý povlak je dle posudku výrobce způsoben vlhkem. Navíc jsem k pekárně neobdržela prodejní paragon.
Neprodleně jsem tedy kontaktovala paní prodávající, že je pekárna závadná a nepoužitelná, že kolem ní nemohu ani projít, že jí chci vrátit. Paní mi tvrdí, že je odzkoušená, nepoškozená, že zboží nechce ani náhodou vrátit. Ať pekárnu tedy prodám, že ona se obrací na právníka. Právník mi drze napsal, že neodpovídá za vady, které vznikly mým používáním! Požádala jsem je o fotky pekárny před odesláním (paní tvrdila, že je má jako důkaz). Ale ani jeden na mé emaily vůbec nereaguje. Před měsícem jsem požádala jistou společnost o pomoc ale do dnešního dne se taktéž neozvali.
Hledám na internetu rady, jak bych v tomto případě měla postupovat, ale všude se píše jen o zboží novém - z obchodu.
Mám, prosím, naději na vrácení peněz?
Děkuji, s pozdravem Jana
Otázku poslal/a: , 24. 2. 2017 21:26
Na otázku odpovídá:
dTest, Kolektiv odborníků
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Nevzdáte-li se z pozice kupujícího svých práv z vadného plnění předem a v písemné formě (jak vyžaduje § 1916 odst. 2 občanského zákoníku), pak můžete dle § 2112 odst. 1 občanského zákoníku uplatňovat práva z vadného plnění po dobu dvou let od převzetí zboží. Představuje-li vada podstatné porušení smlouvy, můžete žádat bezplatnou opravu, výměnu či přiměřenou slevu z kupní ceny nebo můžete od smlouvy odstoupit. Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala. Domníváme se, že ve Vámi popisovaném případě by se o podstatné porušení smlouvy mohlo jednat. Zašlete proto zboží prodávající nazpátek a žádejte vrácení kupní ceny. Je pravdou, že prodávající neodpovídá za běžné opotřebení a mechanické poškození, které si kupující způsobí sám. Pokud jste však vady vytkla ihned při převzetí, nebude zřejmě prodávající schopna prokázat, že jste vady způsobila sama, a to zejména u těch vad, které spočívají v dlouhodobějším působení vnějších vlivů (vlhka apod.). Za tímto účelem si můžete nechat vypracovat znalecký posudek. Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/znalci. Cenu posudku lze v případě oprávněné reklamace požadovat po prodávajícím jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
27. 2. 2017 12:41