Vláda chce zavést školné. Souhlasíte s tím?

Vláda chce zavést školné. Souhlasíte s tím?
Čeští vysokoškoláci by mohli za rok studia platit až dvacet tisíc korun. S tímto plánem přišla rodící se vládní koalice. Je to podle vás cesta, jak zlepšit české vysoké školství, nebo školné bude od studia spíše odrazovat? Napište, co si o tom myslíte.

K zavedení školného na českých veřejných vysokých školách asi nebylo nikdy tak blízko jako nyní. Rodící se vládní koalice plánuje, že by studenti platili maximálně dvacet tisíc korun za rok studia. Za pětileté studium by tedy zaplatili sto tisíc korun. Variant placení školného je několik. Buď ho budou studenti platit už během studia, nebo polovinu za ně zaplatí při studiu stát a studenti budou celou částku splácet, až si začnou nadprůměrně vydělávat. Kdo na nadprůměrný výdělek nedosáhne ani ve 45 letech, školné splácet nebude.

Výši školného si budou moci určit jednotlivé vysoké školy samy, nebudou ovšem smět překročit dvacetitisícový strop. Placení za studium by měly usnadnit i studentské půjčky a později i programy dlouhodobého spoření rodičů na studia dětí. Školné by se týkalo jen nových studentů. O datu jeho zavedení zatím jasno není. Hovoří se o školním roce 2011/2012, ale i o roce 2013/2014.

Mělo by se na českých veřejných vysokých školách platit školné? Je dvacet tisíc korun za rok moc? Kolik byste byli ochotni platit za studium svých dětí? Jak by se musely vysoké školy změnit, aby za zaplacené peníze daly studentům opravdu to nejlepší vzdělání?

NAPIŠTE, CO SI O TOM MYSLÍTE, A PŘEČTĚTE SI NÁZORY OSTATNÍCH.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 77 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

4. 11. 2010 13:52 | EVA

Se školným nesouhlasím.Ti chytří ,chudí, nebudou mít šanci ,bohužel ti hloupí bohatí budou mít vše.Je to nespravedlivé ,horší jak za totality.Nevím na co přidávat učitelům,dříve měli málo a naučili mnohem více.A ty svátky ani nepočítám,celkem to bude dělat 3 měsíce prázdnin.A jak je nyní vidět i na nových státních zkouškách ,třetina žáků vypadla.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 10. 2010 1:10 | Cenda

Soupeřit náklady na výrobu asiatům nemůžeme, z mnoha důvodů. Jedna z možností je mít kvalitní pracovní sílu a vytvářet výrobky s vyšší přidanou hodnotou. K tomu je zapotřebí mít kvalitní vzdělání a to nejen VŠ. To určitě neznamená nechat studenty platit školné a hnát je do práce, student má studovat a až ve vyšších ročnících studium propojit s praxí - pokud to jde. Čili žádné školné, když už, tak zpoplatnit druhé zápisy a výši nechat na škole (dle obtížnosti předmětu). Tím se zvýšené náklady na flinky mohou zaplatit a tito studenti budou reálně tlačeni k aktivitě. Na druhou stranu ale nevidim absolutně důvod, proč platit vzdělání lidem na soukromých školách. Když je soukromá, ať si ze studentů náklady vytáhne sama.
Problém s financováním školství je ale daleko složitější, než jen přihlouplé školné.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 8. 2010 18:29 | Nemo

Pane Janulo, uvažoval jsem obdobně jako Vy, avšak doba se změnila a dnešní absolventi VŠ už nesplácejí společnosti peníze, které společnost do nich investovala při studiu . My jsme museli po škole nastoupit kam nás poslali či vzali a většinou celý život za nivelizované platy společnosti vraceli. Dnes už jsou značné rozdíly v platech a také hodně mladých odchází pracovat do zahraničí, odkud se už mnozí nevrací. Mám souseda, kde jeho nadprůměrně schopní kluci po VŠ oba skončili v zahraničí a už se nemají v úmyslu vrátit. Proto by tak bylo správné, aby studenti platili hotově a na tyto platby si vzali půjčku. Pro ty co vydělávají v zahraničí by neměl být problém třeba do 15 let ji splatit. Ti co zůstanou doma by měli mít umožněno půjčku splácet na úkor daní. Tak třeba aby při ročním vyučtování mohli část daně přesměrovat na poskytovatele půjčky. To by bylo spravedlivé, protože by si to odpracovali pro ty, kteří na ně přispívali na škole. V současné době budou hledat náplň činnosti stavební spořitelny, které jinak zkrachují. Tady se jim otvírá nové pole působnosti.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2010 21:50 | Dr Jan Janula

Ja jsem studoval zadarmo a vsichni ti dobráci, kteří chtějí zavádět školné také vystudovali zdarmo. Nevidím nejmenší důvod avádět školné. Když to fungovalo dosud, nevidím důvod proč by to zadarmo nemohlo fungovat dál. Povede to k výrazně snížené vzdělanosti národa a o to asi politikům jde. Je snazší ovládat nevzdělance. Studium si budou moci dovolit jen děti z bohatších rodin, protože ani odložená platba nic neřeší. Ko si bude moci po ukončení školy, kdy obvykle zakládá rodinu a má mizerný plat a těhotnou manželku zaplatit dluhy za školné? To můžou možná v americe ale ne u nás.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 6. 2010 15:46 | Miwal

školství a zdravotnictví musí být bezplatné, to už věděl i Masaryk. Ale vzhledem k tomu že mladí volili TOP spícího dědu tak ať si v tom hezky vykoupou držku, a příště možná budou číst program :-). Já mám peněz dost a sem student takže mi je to jedno co se platí ale nejsem sobeckej kretén tak nebudu nikdy volit pravici i kdyby mě to mělo stát na platu 20%.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 6. 2010 1:09 | jancream

Studoval jsem za totality dálkově ČVUT - jezdil jsem do Prahy vlakem na konzultace. I se skripty půjčenými nebo kupovanými z druhé ruky a se slevou na dráze (poloviční jízdenka) jsem spočítal výdaje okolo 10 až 13 tis Kčs ročně. Na zkoušky a soustředění jsem většinou jezdil na motocyklu, protože dráhy to nechtěly uznávat na průkazce musel být vyplněn den konsultace. Byl jsem zaměstnán jako konstruktér (3 až 4 tis./měs.) a měl jsem rodinu. Studium nebylo ani za totáče laciné
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 6. 2010 23:52 | DADA

BOHATÝ SYNEK TO ZACÁLUJE PRAVOU ZADNÍ.TEN NEBUDE ŽEBRAT O PŮJČKU,TEN MÁ ZLATOU KARTU.CHUDAS, TEN BUDE DŘÍT JAK BAREVNÝ ABY SPLATIL 100 000KČ.A JEŠTĚ PO STUDIÍCH PONESE PUNC SOCKY,PROTOŽE DOBRÉ A TEPLÉ MÍSTA BUDOU ZASE OBSAZENY MOVITÝMI,CHUDAS SE ZAŘADÍ DO PRŮMĚRU,ALE DOMŮ SI PONESE POLOVINU Z PRŮMĚRŮ.JSEM RÁDA ŽE JSEM VYRŮSTALA V SOCIALISMU KDE SI BYLI VŠICHNI ROVNI,A NEMUSELA SE STRACHOVAT O BUDOUCNOST.DO PŘÍŠTÍCH VOLEB MAJÍ MLADÍ DOST ČASU NA PŘEMÝŠLENÍ ZDA ZA TUHLE SVOBODU CHTĚJÍ PLATIT PONIŽUJÍCÍM A NUZNÝM PŘEŽÍVÁNÍM.MASARYKOVÉ DĚTI SE DNES DOŽÍVAJÍ AŽ 100LET.GOTWALDOVÉ SE DOŽÍVAJÍ CIRKA 70LET.HUSÁKOVÉ DĚTI SE BOHUŽEL DŮCHODU ANI NEDOŽIJÍ,PŘI CHYSTANÉ REFORMĚ A SOUČASNÉ CHEMII BUDOU PADAT NA HUBU JIŽ V 60LETECH.A JAKÉ JE VZDĚLÁNÍ NA NAŠICH ŠKOLÁCH?ŘÍKÁ SE ŽE PO ČEM H...O,TAK ZŮSTALO A JEŠTĚ SE NAVÍC VRÁTILO JAK RÁDI TVRDÍ Z EXILU,KAPACITY ODEŠLI PO REVOLUCI JAK ZE ŠKOLSTVÍ,TAK ZE ZDRAVOTNICTVÍ,TAK NECHÁPU ZA CO VLASTNĚ MAJÍ PLATIT.NAKONEC TO CHTĚLI TAK AT PLATÍ.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

16. 6. 2010 8:23 | Fana

Mirdo, a ten zámečník teda bude teď platit míň na daních?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 6. 2010 6:57 | JPR

Je to podobné jako se spoluúčastí pacientů. Levice si vymýšlela hrůzostrašné historky jak naše babičky budou umírat na nedostupnou lékařskou péči a ony zatím ušetří, protože s regulačními poplatky byl zaveden strop. Takže kdo dříve doplácel za léky i desítky tisíc ročně, je na tom teď mnohem lépe.
Studium na VŠ je i dnes těžko dostupné studentům z chudých rodin, protože je nemyslitelné bez spousty výdajů za ubytování, dojíždění, literaturu, atd. VŠ jsou navíc ve velkoměstech, kde bývá život podstatně dražší, než v obcích na okrajích republiky. Školné s sebou přinese nejen nové výdaje, ale i více možností půjčit si na veškeré studijní náklady. Kdo bere studium vážně a zodpovědně, vydělá si po škole dost. Takže bez ohledu na svůj sociální původ školu zaplatí. A na zvolenou školu se spíše dostane, protože mu nebudou zabírat místo lovci titulů a ti, kteří jdou na VŠ jen proto, že se jim ještě nechce do práce. Volněji bude nejen na školách, ale i na kolejích. A tak mnohý student z chudé rodiny nebude muset shánět předražený podnájem.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 6. 2010 22:29 | mirda

pozdě ale snad přece,co je zadarmo tak si toho nikdo neváží.
neznám jediný důvod aby např.zámečník platil školu právníkovi,lékaři,apod.a nebo někomu jež "študuje" a nikdy z něj nic nebude(rodiče si to přejí)
jsem přesvědčen kdyby si lidi stavěli byty sami (včetně cikánů),že by si je udržovali lépe.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 6. 2010 7:43 | jan

Pro p. Kováře a další.
Jaká je úroveň našeho školství? Na jakém stupni je naše slavná Karlova univerzita ve světě? Je to bída. A proč? Také proto, že je studium zadarmo. A co je zadarmo.... Školné ČASEM zvýší zájem NĚKTRÝCH studentů o skutečně kvalitní vzdělání za své peníze! To podpoří i zájem NĚKTERÝCH škol stát se prestižním ústavem! Nebo je jiná cesta? Jednu známe a výsledek je takový jaký je.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 6. 2010 7:41 | jan

Pro p. Kováře a další.
Jaká je úroveň našeho školství? Na jakém stupni je naše slavná Karlova univerzita ve světě? Je to bída. A proč? Také proto, že je studium zadarmo. A co je zadarmo.... Školné ČASEM zvýší zájem NĚKTRÝCH studentů o skutečně kvalitní vzdělání za své peníze! To podpoří i zájem NĚKTERÝCH škol stát se prestižním ústavem! Nebo je jiná cesta? Jednu známe a výsledek je takový jaký je.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 6. 2010 7:18 | Pavlína

Podle mě je to pěkná kravina. Pokud se školné zavede, tak se počet studentů omezí na ty studenty z bohatších rodin. A pokud se školné zavede tak by školy měly uvažovat jestli výše školného bude odpovídat kvalitě vzdělání. V mnohých školách tomu tak není.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 6. 2010 14:06 | Tonda

Citace - Karina / 12.06.2010 22:28

Ano,souhlasím se školným pro ti mladé,kteří si sami o to již dávno koledovali a teď ať hezky platí!!! Na jiných VŠ se platí i přes dvacet -třicet tisic celá léta, a ještě by měli platit více, aby věděli ti všichni,co volili pravici, jaké to je,platit za cše a nemít na to !! Tak jen ať to teď mají.


Svým dětem školné zaplatím. Pokud by byla u vesla několik období levice, nebude to školné v témto zemi.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 6. 2010 11:08 | Kučírková

Souhlasím. Student si více bude vážit svého studia a bude více motivován vrátit tuto možnost společnosti tím, že bude dělat čest vystudovanému oboru.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit všech 77 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Co se podle vás stane s daněmi po sestavení vlády?

3. 6. 2010 | redakce Peníze.CZ | 32 komentářů

Co se podle vás stane s daněmi po sestavení vlády?

Pravicové vlády, které vyjednávají o nové vládě, chtějí zastavit zadlužování státu. Jen příští rok musí najít 60 miliard korun. O zvyšování daní však zatím moc nemluví. Půjde podle... celý článek

Jste pro vyvlastňování pozemků kvůli stavbě silnic?

27. 5. 2010 | redakce Peníze.CZ | 22 komentářů

Jste pro vyvlastňování pozemků kvůli stavbě silnic?

Spor o pozemky pod plánovanou částí dálnice do Hradce Králové dospěl k tomu, že je stát vyvlastní. O vyvlastňování se začalo mluvit i v souvislosti se stavbou protipovodňových staveb.... celý článek

Jak byste pomohli obětem letošních záplav?

20. 5. 2010 | redakce Peníze.CZ | 3 komentáře

Jak byste pomohli obětem letošních záplav?

Letošní povodně sice nebyly tak katastrofální jako ty v roce 1997, ale i tak způsobily velké škody. Přiměly vás záběry na vytopené domy poslat postiženým finanční nebo jiný dar? Napište,... celý článek

Stát by měl od ČEZu dostat letos 20 miliard korun. Co s nimi má udělat?

13. 5. 2010 | redakce Peníze.CZ | 25 komentářů

Stát by měl od ČEZu dostat letos 20 miliard korun. Co s nimi má udělat?

Elektrárenský gigant ČEZ navrhuje vyplatit letos dividendu ve výši 53 korun na akcii. Stát, jako majoritní vlastník, by si přišel na necelých dvacet miliard korun. Co s nimi má podle... celý článek

Partners Financial Services