Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Učitelé mají učit finanční gramotnost, ale často neznají ani základní pojmy

| rubrika: Když se řekne | 13. 11. 2009 | 23 komentářů
Rozdíly ve znalostech učitelů, kteří mají učit finanční gramotnost na základních a středních školách, jsou velké. Přitom do dvou let by se finanční témata měla učit na všech českých školách.
Učitelé mají učit finanční gramotnost, ale často neznají ani základní pojmy

„Zákonem nelze ochránit nikoho před vlastní pošetilostí,“ zakončila členka Bankovní rady ČNB Eva Zamrazilová svůj příspěvek na semináři o lichvě. Regulace je sice pro ochranu spotřebitele na finančním trhu důležitá, nicméně nemůže nahradit alespoň základní znalosti a obezřetnost klientů. „Proto je tak důležitá podpora finanční, ekonomické a právní gramotnosti,“ dodala Zamrazilová.

Typickým příkladem jsou spotřebitelské úvěry, zejména od pochybných nebankovních poskytovatelů, které dostanou dlužníky do finančních problémů. Pokud by se klienti ptali na podmínky úvěru nebo si přečetli smlouvu a řídili se alespoň selským rozumem, na první pohled nevýhodný úvěr by si pravděpodobně nevzali. Odborníci na dluhové poradenství se nicméně shodují, že tento typ finanční gramotnosti v Česku stále chybí.

Sama Česká národní banka(ČNB) se angažuje zejména ve školení učitelů základních a středních škol. Loni s její pomocí vyšla učebnice Finanční a ekonomická gramotnost, jejíž autoři, Michal Skořepa, poradce viceguvernéra Mojmíra Hampla, a jeho manželka, učitelka, stihli zatím uskutečnit třicet seminářů, kterých se zúčastnilo na šest set učitelů z pěti set škol.

Důraz na učitele je logický. Už letos by podle rámcových vzdělávacích programů, na jejichž základě si každá škola vytváří vlastní výukové plány, měly střední školy zařadit do vyučování výuku finanční gramotnosti. „Na všech školách by se tato látka měla učit do dvou let,“ říká Klára Hájková, náměstkyně ministra financí.

Potíž je v tom, že ani sami učitelé toho často neznají o moc víc než jejich svěřenci. „Velké rozdíly ve znalostech učitelů nás překvapily,“ říká Skořepa. „Učitelé většinou mají nějaké základní znalosti, protože v životě se s některými produkty setkali. Většinou ale neví, co znamenají speciální pojmy jako fixace úrokové sazby, refinancování úvěruči RPSN,“ dodává Skořepa.

Mezi učiteli, kteří se seminářů pořádaných ve spolupráci s ČNB, zúčastnili, někteří dříve zkoušeli profesi finančního poradce. Na jeden seminář jich v průměru přišli jeden až dva ze zhruba dvacítky účastníků. „Byli tam ale i takoví, kteří vůbec nevěděli, o čem je řeč. Ti většinou mlčeli a na nic se neptali,“ vypráví Skořepa.

Učitelé se liší i v tom, jak chtějí finanční gramotnost učit. Ti ze základních škol se často na seminářích zajímali o formu, jakou dětem ekonomickou a finanční problematiku vysvětlit, aby je to bavilo. „Naopak učitelé ze středních škol chtěli co nejvíc faktických informací. Hráli jsme s nimi třeba hru na pravěké tržiště, při které žáci snadno pochopí výhody peněz oproti naturální směně zboží. Po hře za mnou přišla jedna z učitelek a řekla: „Ale nebudeme si tady jen hrát, že ne.“,“ říká Skořepa.

Kniha, podle které Skořepa učitelům finanční gramotnost vysvětluje a která slouží i pro výuku dětí, přitom obsahuje řadu podobných her a aktivit. Právě sázka na aktivitu dětí se vyplatila, soudí Skořepa z ohlasu učitelů. Děti musí samy vyhledávat informace na internetu či zjišťovat, jak daný problém či finanční rozhodnutí řešili jejich známí, rodiče či kamarádi. „To je připraví pro praxi nejlépe,“ myslí si Skořepa.

Školy sice musí začít finanční gramotnost učit, je ovšem jen na nich, jakou formu zvolí a kolik hodin tématu věnují. Některé základní školy vyčlenily pro finanční vzdělávání jen deset hodin za celé čtyři roky, které žáci stráví na druhém stupni. „Jsou ovšem i takové, které na to věnovaly hodinu týdně v deváté třídě,“ tlumočí zkušenosti učitelů Skořepa. Často záleží přímo na učitelích, kolik hodin si pro finanční vzdělávání vydupou.

Nic, kromě vlastní touhy vychovat děti pro praktický život, je k aktivitě nenutí. Školní inspekce výuku finanční gramotnosti zatím nesleduje. „Neexistuje jednotná metodika, jak to učit. Není stanovena ani doporučená časová dotace pro finanční vzdělávání. Takže v podstatě ani nemáme co kontrolovat,“ vysvětluje Libor Vacek, tiskový mluvčí České školní inspekce.

Samy školy si mohou vybrat z řady způsobů jak finanční vzdělávání učit. Ať už jde o formu, kterou nabízí Skořepa z ČNB ve své učebnici, či projekt Rozumíme penězům, který sází na simulace a diskuse žáků s učitelem, nebo různé deskové hry a další školení, které pořádají neziskové organizace či některé poradenské firmy.

ČNB chce šíření finanční gramotnosti do škol dál rozvíjet. Letos v říjnu vznikl i speciální tým pro finanční gramotnost. Na školení učitelů by tak mohlo být vyčleněno více lidí než jen manželé Skořepovi. Připravuje se také spuštění edukativních internetových stránek, uvádí Eva Zamrazilová.

Zájem učitelů o toto téma určitě nepoleví. V Česku je přes čtyři tisíce základních škol. Na každé z nich by měl být schopen učit finanční problematiku minimálně jeden až dva učitelé. Ve srovnání s tímto počtem ale zatím nejrůznějšími kurzy prošel jen zlomek z nich.

Na jaké téma by se především měla soustředit výuka finanční gramotnosti? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+2
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 11. 2009 8:15, Honza

Neprekvapuje me financni negramotnost ucitele. Ucitel je financne negramotny, protoze se dobrovolne rozhodol pro studium ucitelskeho smeru, negramotnost potvrdil pri nastupu do povolani a systematicky je potvrzuje kazdy den, kdy zcela dobrovolne prichazi ucit za penize, ktere dokazuji, ze neumi pocitat.

Reagovat

 

+2
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 11. 2009 0:53, benzin

Ten film sem taky videl. Vypada to vsechno logicky, ale pravda to neni. Penize naopak kryji realnou hodnotu. Kdyz si pujcite 1000 Kc, zmizne tech 1000 Kc z uctu banky (takze se nevytvorily) a za tech 1000 Kc koupite treba postel. Penize se vrati zpatky do banky (ten kdo postel udelal je do banky vrati). Takze nakonec zustane dluh kryty majetkem a 1000 Kc. Zadne nove penize pri tom nevzniknou. Vznikl pouze dluh a zbozi ktere ho kryje.


Inflace neni dan vlady. Inflace je odrazem ekonomickeho rustu, znamena to ze lide maji vice penez, ktere jsou ochotni utracet za drazsi zbozi.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Stanislav 13. 11. 2009 18:05)

Další příspěvky v diskuzi (23 komentářů)

16. 11. 2009 | 7:11 | benzin

Vice penez ma vetsina zamestnancu. Naprosta vetsina zamestnancu ma totiz ve smlouve zakotvenu i valorizaci btw. to maji i duchodci. Prumerny plat leze rok po roce nahoru.
Ale abyste dostal vyssi plat musite bud vice...
více

16. 11. 2009 | 7:06 | benzin

Vzhledem k tomu ze existuji pomery vlozenych a pujcenych penez. Tusim ze CS ma 40:60, tak kdyz si vlozite do CS 1000Kc oni nekomu pujci 400Kc, ty se pak oklikou zase vrati do banky a banka z nich pujci 160Kc atd.
Postupne...
více

15. 11. 2009 | 19:38 | Hráč

Ještě odkaz na:
Krotitelé dluhů : http://www.ceskatelevize.cz/program/10213556322-30.03.2009-05:00-2.html
více

15. 11. 2009 | 19:36 | Hráč

Finanční gramotnost mám jako volitelný předmět na ZŠ už 4 roky. a to pro žáky 8. a 9.tříd. .Neřešíme to jak se stát klienty bank,ale jak si pasivní příjem zařídit sami -tedy jak být finančně nezávislými. Využíváme myšlenky...více

15. 11. 2009 | 17:11 | zřec

Přece nejde jen o učitele. Vzdělávací systém přímo vyučuje finanční negramotnost, páč kdyby byla vyučována finanční gramotnost, nikdo by nespořil a nikdo by ani nepoužíval bezcenné bankovky, které neuvěřitelným způsobem zperverzovaly...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Odpisy, Nekrytý úvěr, Účastník smlouvy, restaurace, andrej babiš, psd2, elektronická evidence tržeb, start-up, ekonomové, koupě domu, odhadní cena, ředitel školy, ppl, převzetí IPB, warren harding, roman bartíšek, strukturované produkty, trojúhleníkový

5AC3307, 2M43490, 5C58511, 5C53548, 2M42777

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK