Umění dosáhnout svých cílů prostřednictvím druhých lidí by měl zvládat každý schopný manažer. Firmě by to mělo přinést trvalý rozvoj, zisk a větší konkurenceschopnost. Samotnému manažerovi upevnění pozice ve firmě a kariérní růst. Martin Cipro, autor knižní novinky „Delegování jako způsob manažerského myšlení“ tvrdí, že tuto manažerskou techniku ve své praxi využívá správně jen zlomek manažerů. Svůj názor opírá o dlouholeté zkušenosti z psychologické a poradenské praxe. V publikaci přináší řadu cenných rad a doporučení, proč se naučit na podřízené delegovat úkoly, jak delegovat správně a zajistit si tak dobrou pozici ve firmě.
Psycholog uvádí, že manažeři vznášejí zhruba dvacet nejrůznějších důvodů, proč nemohou ve své firmě na podřízené úkoly delegovat a raději je zvládají sami. Jde například o tvrzení: „Sám jsem efektivnější!“, „Beze mne to nepůjde!“, „Manažer musí dřít!“ ,„Nejsou lidi!“nebo otevřenou obavu: „Někdo se tlačí na mou židli!“. Každou námitku Cipro detailně rozebírá, aby zastánci jednotlivých postojů mohli pochopil, jaký mají problém a jak je vnímají podřízení. Ke každému případu pak nabízí konkrétní řešení, jak na sobě zapracovat, naučit se potlačovat své příliš silné nebo slabé ego a začít bez problémů zvládat techniku delegování.
Například těm, kteří si raději řeší úkoly sami, než aby ztráceli čas a podřízeným vysvětlovali detaily, Cipro říká: „Máte vážné problémy s řízením svého času.“ Podle Cipra je důležité uvědomit si vždy vlastní problém a začít vnímat delegování jako investici do budoucnosti. „Manažer si musí jasně zvolit, které činnosti chce delegovat a které si chce ponechat.“ Zároveň doporučuje, aby manažer nikdy nedelegoval osobní kontakty, které si sám vybudoval a na kterých mu osobně záleží. „Vztahy delegovat nelze!“ doporučuje Cipro.
V publikaci psycholog rozebírá i nejčastější chyby a příklady špatného delegování. Doporučuje například, aby se manažeři při úkolování podřízených neřídili heslem: „Hodit do vody a nechat plavat! Kdo se utopí, stejně za nic nestál?“ Podle odborníků jde o jeden z typických znaků špatného delegování, které může mít pro firmu i samotného manažera velmi nepříznivé následky. Stejně nepříznivý dopad může mít i to, jestliže manažer nedokáže s delegováním úkolů jasně vymezit pravomoci, které pro zvládnutí úkolu podřízení potřebují. „Podřízení se v takovém případě raději samostatně do ničeho nepustí a odpovědnost pro jistotu přenechávají vedoucímu,“ upozorňuje Cipro.
Psycholog manažerům rovněž doporučuje , co nelze na podřízené delegovat, aby si v týmu nepodkopali autoritu. Jde třeba o nové úkoly, na které nejsou podřízení připraveni. Delegovat na podřízené by dobrý manažer neměl i špatně definované úkoly, pro jejichž zvládnutí chybí podřízeným informace. Zároveň vymezuje deset typů úkolů, které lze na podřízené delegovat bez potíží. Jde například o úkoly, které dovede podřízený plnit lépe a odborněji než samotný manažer nebo úkoly, které podřízeným oživí rutinu a zpestří stereotyp práce. Podle Cipra je přitom velmi důležité umět v týmu vybrat pro splnění každého úkolu vhodné kandidáty. Na konkrétních příkladech poskytuje psycholog také návody a doporučení, jak při delegování úkolů s podřízenými komunikovat a dosáhnout svého cíle.
Publikace je užitečná pro všechny manažery, kteří chtějí na svém kariéře dál pracovat a zajistit si další postup. Může být ale cenným rádcem i pro pracovníky, kteří jsou ve firmách v nižších pozicích a mají potíže vyjít se svým šéfem. Cipro v knížce popisuje jakými znaky se vyznačuje třeba narcistický, byrokratický nebo diktátorský manažer a doporučuje, jak s takovým vedoucím nejlépe komunikovat a vyhýbat se zbytečným pracovním konfliktům. Pokud stojí včele týmu například manažer - byrokrat, Cipro radí, aby se jeho podřízení vyhýbali při přebírání úkolů přímé konfrontaci. „Diplomatické je zdůraznit vše, co vnímáte stejně a podobně, abyste nadřízeného přesvědčili, že i vám jde o kvalitní výkon,“ zní jedno z doporučení psychologa.
U narcistického šéfa psycholog říká, že nemá smysl se s ním hádat a vyvracet jeho názory. „Narcistický člověk nesnáší, pokud je přistižen při nedokonalosti. Pokud je vaším nadřízeným a musíte či chcete s ním vydržet v pracovní situaci, je třeba být velmi trpělivý a unést jeho devalvování, ponižování a přezíravost. Je uměním sebekontroly, abychom naslouchali jen faktům, a ne jedovatostem, které útočí na naši sebeúctu. Čím více si připadáte důležití, tím více vás bude narcista provokovat,“ poznamenává psycholog.
Sdílejte článek, než ho smažem