Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Šest kroků, jak vyřešit odmítnutou reklamaci bez soudu

| rubrika: Jak na to | 14. 8. 2009 | 1 komentář
Šest kroků, jak vyřešit odmítnutou reklamaci bez soudu
Již stovky lidí řešili spotřebitelské spory zdarma a bez soudu. Přinášíme šest kroků, jak lze mimosoudní cestou vyřešit spotřebitelskou reklamaci, kterou nepoctivá firma nemíní uznat.

Neúspěšnou reklamaci dotáhne až k soudu málokdo. A na to řada nepoctivých obchodníků či řemeslníků spoléhá. Od loňska ovšem se lze svých práv domáhat i mimosoudní cestou díky projektu ministerstva průmyslu a obchodu, Hospodářské komory a spotřebitelských organizací. Přinášíme šest kroků, jak tento systém využít a jak se rychleji a zdarma s obchodníkem, který reklamaci odmítá, vypořádat.

1. Vyberte si kontaktní místo nejlépe poblíž bydliště
Spotřebitelský spor, jako je neuznaná reklamace vadného nebo poškozeného zboží či nekvalitní práce řemeslníků, lze řešit prostřednictvím 22 kontaktních míst rozmístěných po celé České republice. Čtrnáct z nich provozuje Hospodářská komora České republiky, osm jich provozují spotřebitelské organizace. Aktuální seznam kontaktních míst zveřejňuje Hospodářská komora na své webové adrese. Užitečné je vybrat si kontaktní místo poblíž bydliště, aby na jednání s odpůrcem a specialistou, který pomáhá spor urovnat, nebylo nutné jet stovky kilometrů.

2. Vyplňte elektronický formulář stížnosti
Stížnost se podává on-line prostřednictvím jednoduchého elektronického formuláře. Vyplňuje se jméno a příjmení stěžovatele včetně kontaktu i kontaktní údaje na firmu, na kterou je stížnost podaná. Dobré je zjistit telefonní spojení na protistranu, případně emailovou adresu. Pracovník kontaktního místa tak může řešit případ bez průtahů. Ve formuláři stěžovatel také stručně popíše, čeho se spotřebitelský spor týká a odešle stížnost na zvolené kontaktní místo. „Přijetí stížnosti potvrdí pracovníci kontaktního místa emailem, případně zavolají, aby stěžovatel doplnil některé údaje,“ říká Lucie Plachá, právnička Hospodářské komory ČR.

3. Připravte si doklady o reklamaci zboží či služby
Doklady o koupi zboží či služby a doklady o reklamaci se k elektronickému formuláři nepřikládají, pouze se uvádí seznam doložitelných dokladů. Pro jednání s protistranou je ale potřeba si je připravit. „Častou chybou spotřebitelů je, že jim chybí doklad o reklamaci, nebo si například převezmou stavební práce, aniž by si je na místě dobře prohlédli. Spor se pak prakticky nedá řešit,“ upozorňuje právnička Hospodářské komory.

4. Vyčkejte na kontakt specialisty, který stížnost řeší
Přijetím spotřebitelské stížnosti telefonicky nebo emailem vyzve pracovník zvoleného kontaktního místa protistranu, aby se ke stížnosti vyjádřila, a to do 15 dnů. Klíčové je, že protistrana musí s mimosoudním řešením sporu souhlasit. Pokud mimosoudní cestu odmítne nebo se do patnáctidenní lhůty nevyjádří, případ lze řešit jen soudně. Jestliže ale protistrana s mimosoudním vyřešením sporu souhlasí, dostanou obě strany na výběr, zda chtějí urovnat spor prostřednictvím nestranné osoby (mediátora) nebo formou rozhodčího řízení. „Ve většině případů se řeší spory prostřednictvím mediátora,“ přibližuje Lucie Plachá.

5. Zvolte si mediátora ze seznamu specialistů
Vybrat si mediátora má právo stěžovatel, druhá strana by s výběrem měla souhlasit. Jinak určí mediátora pracovník kontaktního místa. Seznam několika desítek mediátorů je veřejně dostupný na webu Hospodářské komory. Obě strany sporu se s mediátorem sejdou, aby spor urovnali. „Jednání s nestranným specialistou probíhají na kontaktním místě. Mediace je bezplatná a oběma stranám je zaručena důvěrnost celého procesu. Mediační řízení je ukončeno uzavřením dohody nebo odstoupením jedné ze stran od mediace. Strany mohou odstoupit v kterékoliv fázi procesu, aniž by bylo nutné sdělit důvod,“ upozorňuje Plachá.

6. Arbitráží lze řešit spor přímo nebo i po neúspěšné mediaci
Jestliže se nepodaří vyřešit spor prostřednictvím mediátora, lze pokračovat v řešením sporu v rozhodčím řízení. Na urovnání sporu v arbitráži je ale možné se dohodnout i přímo. Žalobu k Rozhodčímu soudu při Hospodářské komoře podává vždy stěžovatel. Celé rozhodčí řízení je zpoplatněné, osobní přítomnost u Rozhodčího soudu ale není potřebná a neztrácí se tak čas. „Poplatek, který hradí stěžovatel, činí tři procenta z hodnoty předmětu sporu, nejméně ale 800 korun,“ poznamenává Lucie Plachá. Jak dodává, rozhodčí soud spor posoudí a vyzve žalovaného, aby se k žalobě vyjádřil. Řízení končí vydáním rozhodčího nálezu, které je pro strany sporu závazné.

Jaké máte zkušenosti s řešením reklamací? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+15
Ano
Ne

Diskuze

20. 5. 2015 | 16:11 | Věra Tomisová

Chtěla jsem koupit remosku na pečení , prodavačka mi doporučila pečenku ,která údajně dobře peče ,sama jí má doma . Doma jsem zjistili ,že pečenka jen vaří a nepeče. Rekalmovala jsem tuto vadu. věc byla odeslána do servisu...více

Oblíbená témata

spotřebitel

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Frikční nezaměstnanost, Šek, Politický cyklus, tarify, martin stára, architektura, operátoři, mobilní operátoři, COCA-COLA, televizní karta, dlouhodobé půjčky, základní úroková sazba, Kotace, mapleleaf, antivirus, Svaz zdravotních pojišťoven České republiky, vyhrazená místa, eFaktura

3T91467, 6P16221, 8B58110, 4AJ2878, 6C29466

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK