Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Asertivita: klíč k lépe placené práci a postupu

| rubrika: Tip na knihu | 9. 7. 2009 | 2 komentáře
Asertivita: klíč k lépe placené práci a postupu
Umět řídit a dobře motivovat tým nebo na něj delegovat úkoly nemusí zvládat každý manažer. Knižní novinka Asertivita pro manažery je praktickou učebnicí, jak se to naučit a dosáhnout v kariéře lepší výsledky, další růst i vyšší příjem.

Autorce Dagmar Lahnerové se v publikaci Asertivita pro manažery podařilo propojit osobní manažerské a lektorské zkušenosti a nabízí v ní praktické rady a cvičení, jak se naučit chápat ostatní, ovládat emoce a naslouchat druhým. „Vzájemný respekt našich názorů je základní kámen mezilidské komunikace. Respekt neznamená vždy souhlas, je to především vyjádření úcty k druhému. Navíc názory jiných mohou obohatit a rozšířit naše myšlení,“ píše Lahnerová.


Asertivita pro manažery
Autor: Dagmar Lahnerová
160 stran
Nakladatelství Grada
www.grada.cz

Řada lidí má podle autorky často velmi zkreslené názory na to, zda se v pracovních vztazích chovají k druhým přijatelně. V publikaci je proto i několik testů a cvičení, podle nichž si může každý porovnat, jak vnímá sám sebe v různých situacích a jak ho přitom vnímají druzí. Lze tak poznat, v čem je užitečné změnit vlastní chování při obchodních jednáních, v řízení pracovního týmu a v navazování nových pracovních kontaktů.

„Umění přesvědčit druhé spočívá z větší části v naší schopnosti dívat se na problém jejich očima. Schopnost co nejrychleji určit osobnostní typ našeho protějšku je jedním z účinných nástrojů efektivní komunikace. Umožňuje nám vstoupit do jeho světa a prokázat, že přijetí naší myšlenky, názoru nebo postoje mu pomůže uspokojit jeho potřeby,“ upozorňuje Dagmar Lahnerová. V knížce pak rozebírá jednotlivé typy osobností a postupně navádí, jakým způsobem s takovým protějškem jednat, aby nedocházelo ke konfliktům, ale naopak aby každý dosáhl svého cíle.

Kde se stala chyba

Ondřej ve firmě povýšil a z jeho kolegů se stali podřízení. Na novou práci se těšil, cítil, že má na víc než dělal dosud. „To musíme oslavit,“ pozval své podřízené na skleničku. Polovina pozvaných vůbec nepřišla, u stolu zábava vázla a kolegové jeden po druhém s úlevou mizeli. Kde udělal manažer Ondřej chybu?

„Ondřej se zaměřil jen na oslavu svého povýšení, aniž si uvědomil, co může tato změna znamenat pro jeho kolegy. Nedal druhým možnost vyjádřit se, postavil je před hotovou věc. Nehledal řešení přijatelné pro všechny,“ vysvětluje se v publikaci Asertivita pro manažery.

Na konkrétních modelových situacích a skupinových cvičeních se dá podle knížky naučit také to, jak správně vyjadřovat nesouhlas. „Než odmítneme, ujasníme si svůj postoj: chci požadovanou věc udělat, nebo ji chci odmítnout? Své rozhodnutí neodkládejte. Pokud chcete odmítnout, odmítněte ihned, nedávejte ještě naději, že si to třeba rozmyslíte. Právo odmítnout mají také všichni kolem nás,“ doporučuje se v publikaci.

Aby asertivní komunikace opravdu fungovala a člověk si osvojil nové vzorce chování, je důležité naučit se ovládat a v konkrétních situacích volit vhodné asertivní techniky jednání. Publikace jich nabízí celkem šest, například známou techniku gramofonové desky, ale i méně známé, jako je technika přijatelného kompromisu, technika negativního dotazování nebo otevřených dveří. Každou techniku autorka rozebírá, vysvětluje, kdy je vhodné ji využít a přináší rady a tipy za jakých podmínek je tento zvolený způsob asertivní komunikace účinný.

Například techniku „otevřené dveře“ je užitečné podle Lahnerové použít při reakci na neoprávněnou kritiku. Spočívá v tom, že agresor čeká náraz jako do zavřených dveří, ale ke svému překvapení vůbec na nic nenarazí. „Musíte ale striktně oddělit to, co může být v kritice alespoň trochu pravděpodobné a co jsou jen subjektivní názory kritika. Vyjádřete souhlas s tím, co by mohla být pravda. Kritikovo subjektivní hodnocení zásadně ignorujte, “ radí Dagmar Lahnerová.

Deset základních asertivních práv

  • Právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky i emoce a být za ně a jejich důsledky sám odpovědný.
  • Právo nenabízet žádné výmluvy ani omluvy ospravedlňující naše chování
  • Právo dělat chyby a být za ně odpovědný.
  • Právo dělat nelogická rozhodnutí.
  • Právo měnit svůj názor.
  • Právo posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědní za řešení problémů druhých lidí.
  • Právo být nezávislý na dobré vůli ostatních.
  • Právo říci: „Já nevím.“
  • Právo říci: „Já nerozumím.“
  • Právo říci: Je mi to jedno.“
    Zdroj: Asertivita pro manažery, podle psychoterapeuta Andrew Saltera

V knížce je také řada cenných návodů jak se vyhnout manipulaci a zvládat silné emoce druhých. Přibližuje, že manipulátoři mohou mít několik podob a často není jednoduché je rozpoznat. Mistry v manipulaci mohou být nejen typičtí diktátoři, ale i „obětavci, „počtáři“ lidé, kteří se litují či chovají tak, že v druhých vyvolávají pocit viny. „Manipulativní chování je protipólem asertivity. Jedním ze základních úloh asertivity je manipulativní chování rozpoznat a zastavit, což ovšem není vůbec jednoduché,“ říká autorka.

Zároveň zobecňuje základní znaky, podle kterých lze manipulátora rozpoznat. „Takový člověk nesděluje jasně své požadavky a názory, k dosažení cíle volí nepřímou cestu a vzbuzuje určitý nepříjemný pocit. Snaží se vám podávat nereálný obraz o vaší osobnosti a v případě negativního výsledku odmítá přijmout odpovědnost,“ vyjmenovává pětici typických znaků pro manipulativní chování.

Publikace je určená především manažerům, vedoucím týmů a podnikatelům. Je ale i cennou učebnicí pro každého, kdo chce na sobě zapracovat, naučit se přijímat názory ostatních, dosahovat své cíle snadněji a zvládat každodenní životní situace bez zbytečných konfliktů.

S jakými typy lidí máte na pracovišti problémy? Jaký způsob jednání u svých nadřízených nesnášíte? Podělte se o názor s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

18. 12. 2011 | 11:17 | Tereza

Nsprosto souhlasím, příkladem jsou opravdu naši politici, člověk by si myslel, že ti co nás mají reprezentovat se bucou chovat v rámci mravních zásad a to samozřejmě za pomoci asertivního jednání, bohužel ve většině případů...více

9. 7. 2009 | 11:31 | Zdenek

Ano , asertivita je dobrá, ale dnes ji mnoho lidí zaměňuje za agresivitu. Bohužel. Základní nedorozumění dnes. Stačí sledovat média , která tomu napomáhají. Zdenek více

Oblíbená témata

tip

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

p. a., per annum, Smíšené životní pojištění, Užitková funkce, banky, elektronická evidence tržeb, česká spořitelna, fayn, psd2, gregorz hóte, elektronický výpis z účtu, Petr Šmída, portofilio, oficiální trhy, JP Morgan Chase, poplatek za správu portfolia, expert, Česká národní zdravotní pojišťovna, Belize

5B09320, 5P69026, 6B86826, 7T62189, 4AK0948

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK