Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Ona opisuje, aneb jak se učitelé učí finanční gramotnosti

| rubrika: Co se děje | 25. 3. 2009 | 12 komentářů
Ona opisuje, aneb jak se učitelé učí finanční gramotnosti
Rozhodování, kdy a jak si vyměnit peníze na cestu do zahraničí nebo co dělat s neuváženým dluhem, měl na svých bedrech učitelský sbor ze základní školy v Buštěhradě. Učitelé si tak vyzkoušeli, co vše se skrývá pod pojmem finanční gramotnost.

Z učitelů se na jeden den staly děti. V buštěhradské základní škole si na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to je učit se finanční gramotnosti. „Přátelé, co bychom tam ještě mohli napsat,“ pronesl jeden z učitelů ke kolegům, s nimiž měl vymyslet, co vše zahrnuje pojem finanční gramotnost. „Zkuste se zaměřit například na zodpovědné rozhodování. Na tabuli máte termíny, které by vám mohly pomoci,“ ukazovala lektorka Jitka Kašová na arch papíru, kam předem napsala slova jako hypotéka, slevy, mzda.

Zahřívací kolo dostalo učitele do správné provozní teploty. Teď se mohl tzv. ochutnávkový seminář z projektu Rozumíme penězůmrozběhnout naplno. Cílem semináře je ukázat celému učitelskému sboru, co finanční vzdělávání obnáší, do jakých předmětů a jak ho lze zařadit a jak děti zaujmout a naučit je orientovat se ve světě peněz. Zároveň má mezi pedagogy vzbudit o finanční vzdělávání zájem. Buštěhradská základní škola je jednou ze zhruba deseti škol, které se do tohoto projektu zapojily ve Středočeském kraji.

Jako první čekala na učitele hra o měnách. Lektorka na chodbě rozmístila informace o zemích a jejich měnách. Učitelé měli vyběhnout ven a zapamatovat si, kde se platí jakými penězi a vše zapsat do připravené tabulky. „Ona opisuje!“ vykřikla najednou jedna z učitelek. Její kolegyně chodila místo po chodbě okolo jednotlivých týmů a výsledky opisovala.

Tuto hru lze zařadit například do hodin zeměpisu, vysvětlila po jejím skončení Kašová. Dětise při ní mohou naučit, že v různých státech se platí různými měnami, které nemají stejnou hodnotu. Na hru může učitel navázat výkladem o měnových kurzech.

Když se učitelé vrátili ze „světa“, museli vyřešit situaci zadluženého známého. Rozdělili se do skupin, které představovaly domácnosti. Jedna si lámala hlavu s příběhem jistého Cyrila, vášnivého rybáře a vyučeného elektrikáře, který si odmítal zvyšovat kvalifikaci. Místo toho tvrdil, že on se o rodinu vždy nějak postará. Aby svá slova dokázal, vzal si úvěr 250 tisíc korunna rekonstrukci podkroví.

„To se Cyril má, rozjímání u vody, to bych si také nechala líbit,“ ozvalo se z jedné skupinky. „Úvěr na 250 tisíc a ručit za něj domem?“ podivovali se učitelé. Podobně mručely i další „rodiny“, když případové studie dočetly k půjčkám, které si „jejich známí“ vzali u různých pochybných institucí, někdy prezentovaných jako supervýhodná nabídka nebo akce či sleva v supermarketu.

Příběh Cyrila ovšem pročtením zadání neskončil. Učitelům po chvíli „přišel“ dopis s informací, že se věci trochu změnily. Firma, ve které Cyril pracoval, vyhlásila bankrot. Jelikož měl Cyril nějaké finanční rezervy, pár měsíců vydržel, ale nyní už pomalu neví kudy kam a bojí se, že přijde o dům, který dal jako zástavu na úvěr. Na učitelích bylo, aby vymysleli, co by měl Cyril udělat.

„Bude muset omezit své koníčky – fotbal a rybaření,“ tvrdili. Nebo by měl prodat rybářské pruty, které si pořídil za 15 tisíc korun. „Co takhle pronajmout to zrekonstruované podkroví,“ ozval se další návrh. Pomoci by mohla i babička, která žije s Cyrilovou rodinou. „Bude si muset najít místo vrátné v domově důchodců,“ říkali učitelé s trochou nadsázky.

„Právě proto hrají účastníci různé role, aby hájili svoje pozice,“ vysvětluje Jitka Kašová. „Babička by třeba mohla oponovat, že ona se přece nezadlužila, takže není důvod, aby dluhypomáhala splácet.“

Na závěr čekalo učitele školení o finančních produktech, jejich kladech a záporech. To vedla Hana Latová z GE Money Bank, která je partnerem projektu. Mimo jiné zhodnotila návrhy, které učitelé Cyrilovi a jemu podobným doporučili. Třeba Anna si koupila na úvěr notebook za 21 tisíc s 36 měsíčními splátkami za 899 korun (celkem tedy 32 364 korun). RPSN činí přes 35 procent, upozornila učitele Latová. „To už by se dalo považovat za lichvu,“ dodala.

Anketa

Má finanční gramotnost přesahovat do dalších předmětů?

Souhlasila s hodnocení pedagogů, že tento úvěr si Anna vůbec neměla brát. „Obecně platí, že bychom si neměli brát úvěr na to, co nevydrží déle než je doba splácení,“ uvedla Latová.

Podobné krátké příběhy budou řešit i děti v rámci celodenního projektového vyučování. Místo klasického rozvrhu se ten den věnují jen finančnímu vzdělávání. „Ten den není problém vyčlenit,“ tvrdí ředitelka buštěhradské základní školy a dodává: „My jsme v rámci pilotní fáze vyzkoušeli projektové vyučování i začlenění finanční gramotnosti do občanské nauky. Projektové vyučování se nám osvědčilo více. V rámci občanské výchovy to bylo na žáky příliš mnoho nových informací.“

Učitelé, kteří budou mít nakonec výuku finanční gramotnostina starosti, absolvují ještě osmdesátihodinné školení, říká Kašová. Ochutnávkový seminář měl učitele navnadit a ukázat jim, že finanční vzdělávání není komplikované. Minimálně v Buštěhradě by teď nemuselo být složité nahradit vyškoleného učitele, který by třeba ze školy odešel. Zaskočit by za něj po ochutnávkovém semináři mohl prakticky každý z jeho kolegů.

Jak by se měli naučit finanční gramotnosti učitelé? Podělte se o radu.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 3. 2009 6:09, Hráč

Finanční gramotnost máme jako volitelný předmět na naší ZŠ již 4.rokem. Včera jste se mohli podívat na 12. díl pořadu Krotitelé dluhů. Je o této finanční gramotnosti pro žáky ZŠ a řešíme ji poněkud jinak.Našim cílem je,aby se žáci v budoucnu postarali sami o seba a nespoléhali jen na pomoc státu.To ale bude ještě chvíli trvat,dřívější socialistický pohled ještě i u dětí převládá.
Více na :www.krotiteledluhu.cz, díl č.12.

Reagovat

 

+2
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 3. 2009 19:41

Prosím o ještě nějakou hezkou frázi...

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Hráč 25. 03. 2009 19:15)

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

26. 3. 2009 | 8:36 | SocPredator

Krotitelé dluhů mají o práci do konce života vystaráno, tedy alespoň v ČR, kde je fin. negramotů jasná většina a ještě asi 2 generace se to nezmění :-) více

26. 3. 2009 | 6:12 | Hráč

Tímto jste se stal finančně gramotným, k čemuž vám blahopřeji. více

26. 3. 2009 | 0:10

Dík. Hned jsem finančně gramotnější, hned je mi všechno jasný, konečně vím, za co mám utrácet, aby to bylo účelné. Krotitelé dluhů, máte po práci, jste vyřízení !!! více

25. 3. 2009 | 20:35 | Hráč

Pro Vás : Blahoslaveni chudí duchem neb jejich je království nebeské. Sbohem. více

25. 3. 2009 | 19:41

Prosím o ještě nějakou hezkou frázi... více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Užitek, Home banking, Burzovní výbory, česká spořitelna, michal wantulok, daň z příjmů, restaurace, psd2, Verizon, volební kampaň, uspořené prostředky, R/R Ratio, korunoví investoři, práva exekutora, Jan Kratochvil, NYMEX, ekonomická situace, KOPM

4C40689, C00LPAD5, 1K111111, 4C40689, 8S76068

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK