Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Příručka pro učitele finanční gramotnosti je plná příkladů

| rubrika: Tip na knihu | 26. 1. 2009 | 12 komentářů
Příručka pro učitele finanční gramotnosti je plná příkladů
Ani bohatá rodina nemusí být bohatá, pokud její závazky převyšují osobní majetek. Nejen to by měli vědět čeští učitelé, kteří budou učit žáky finanční gramotnosti. Vše se mohou přehledně dovědět v nové publikaci pro učitele „Finanční gramotnost: obsah a příklady dobré praxe.“

Nedávný prudký růst cen energií ohrožoval mnohdy napjaté rodinné rozpočty. Proto by si už také žáci na školách měli uvědomit souvislost mezi spotřebou energie a náklady na ni a hledat cesty k úsporám energií i výdajů ze svého budoucího rozpočtu. Tak zní jeden z příkladů, které jsou na CD k publikaci Finanční gramotnost: obsah a příklady dobré praxe, z níž by měli nyní při výuce finanční gramotnostičerpat učitelé.

Finanční gramotnost na školách zatím většinou není a nebude samostatný předmět. Velká část teorie většinou spadá do občanské výchovy či základů společenských věd. Další její části ale patří do matematiky či fyziky, kde si při výpočtech a experimentech mají žáci ověřit, kolik mohou získat nebo zaplatit na úrocích či kolik koruna energie „žerou“ domácí spotřebiče.

Kniha finanční gramotnosti


Název: Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol

Autoři: Petr Klínský, Danuše Chromá, Svatava Tesařová, Michal Janák
Vydal: Národní ústav odborného vzdělávání, Praha 2008
ISBN: 978‑80‑87063‑13‑2
Adresa: Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol

Publikace, kterou vydal Národní ústav odborného vzdělávání v rámci projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, se nyní poprvé snaží dát učitelům jasnou představu o tom, co všechno jednotlivé cíle finanční gramotnostipředstavují. „Vycházeli jsme především z toho, co by mělo být obsahem výuky na základních a středních školách,“ uvádí Petr Klínský, jeden z autorů publikace a člen pracovní skupiny pro finanční vzdělávání. Publikace tak začíná plnit další bod vládního akčního plánu v zavádění výuky finanční gramotnosti, tedy doporučení školám, jak jednotlivá témata vyučovat.

Finanční gramotnost: obsah a příklady dobré praxe se snaží dát srozumitelně najevo, co si například představit pod termíny osobní a rodinný rozpočet. V některých věcech se podobá knížce Tajný deník Barborky Syslové, když také zavádí pojmy jako osobní aktiva, resp. pasiva, tedy majetek, který peníze přináší, resp. „požírá“. Učitelé by měli dětem podle knihy rovněž objasnit, že i tento majetek se musí financovat. Osobní rozpočet po odečtení všech příjmů a výdajů může skončit schodkem či přebytkem. Tyto dva pojmy pak například učebnice rozvádí i dále. Člověk může přebytek peněz ukládat – spořit-, či žít na dluh. Ovšem s upozorněním, že si každý musí uvědomit rizika a to, že výsledná cena je po zaplacení úroků vyšší než při nákupu za hotové. „Úvěr, který je nevhodný, se vyznačuje tím, že jej opravdu nezbytně nepotřebujeme (bereme si jej na zbytné věci) nebo o kterém si nejsme jisti, že jej budeme schopni splácet po celou dobu,“ píše se v knize.

Poté, co se publikace vypořádá s hospodařením domácnosti, tvorbou cen a inflacía typy peněz (hotovostní, bezhotovostní, valuty, devizy) a jejich převody, se autoři zaměřují na finanční trh, kde představují to nejdůležitější, co na něm lze potkat. Stručně charakterizují jednotlivé typy institucí, jejich produkty a to, jak se vypořádat s počítáním úroků či co je RPSN. „Zcela jistě lze tuto problematiku pojmout jak do větší šířky, tak i do větší hloubky. To je ale posláním dalších navazujících publikací i souběžného školení či seminářů,“ uvádí Klínský. Naráží tím na fakt, že metodické plány a příručky všechny informace nezajistí, a že učitel musí mít vůli se s danou problematikou seznámit. Autoři na závěr uvádí další možné zdroje, z kterých lze čerpat informace. Například jen základní popisy jednotlivých institucí rozhodně nestačí k tomu, aby se učitel mohl před žáky cítit pevný v kramflecích.

„Publikaci jsme psali z hlediska středoškolského učitele, aby byla co nejjasnější. Text jsme pojali tak, aby nebyl jen výčtem poznatků, ale zároveň poskytoval možnost problematiku pochopit a ukázat ji na příkladech,“ vysvětluje Klínský. Proto si učitelé mohou také mimo příkladů, které uvádí učebnice, prohlédnout i další z oblasti matematiky či fyziky, jakou je například tvorba ceny, náklady na provoz automobilu, volba vhodné investice, dojíždění za prací co nejlaciněji a ekologicky, nebo již v úvodu článku zmíněné měření spotřeby elektrospotřebičů.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+9
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 1. 2009 12:33, Hráč

Tento materiál už využívám aspoň z části v hodinách volitelného předmětu určeného žákům 9.tříd základní školy - Základy finančního vzdělávání. Po dlouhé době je to konečně materiál solidně zpracovaný a myslím, že i vystihující důležité myšlenky z finanční gramotnosti. Od šk.roku 2009/2010 by se gramotnost už měla vyučovat všude- otázka kdo tomu vůbec na základních i středních školách rozumí tak, aby mohl předávat finanční gramotnost novým generacím?
Učitelům nabízím již tříletou zkušenost-kontakt zašlu.

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 1. 2009 17:34

Ale no tak, vždyť Vy zbytečně marníte čas. Ne se mnou, ale měněním lidí. Chcete, aby se chovali odpovědně, ačkoli toho nejsou schopni. Proč by tu měla být vůbec nějaká diskuze? Když si lidi chtějí něco koupit, tak si to prostě koupí. A proč ne, když na to v danou chvíli mají. Mám pro Vás pochopení, jako pro každého tichého blázna. Vy totiž vedete zcela marný boj s lidskou podstatou.

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Hráč 27. 01. 2009 15:04)

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

2. 2. 2009 | 15:14 | Magda

Já bych také konečně uvítala, že se bude na školách učit nový přemět - MANŽELSTVÍ, RODIČOVSTVÍ, atd., další velmi užitečné informace, které jsou potřebné k životu, tak jako finanční gramotnost. více

28. 1. 2009 | 14:59 | Hráč

Omlouvám se autorovi článku Petru Čermákovi,že místo diskuze k finanční gramotnosti-tedy veskrze potřebné záležitosti pro novou generaci českého národa ,jsem se nechal strhnout k objasňování něčeho někomu jen tak vtipkujícímu....více

28. 1. 2009 | 9:01

Nedělejte si z něj legraci, vždyť to myslí dobře. více

27. 1. 2009 | 20:53

Jak jste od finanční gramotnosti přešel k osobnostnímu růstu? To je taky pěknej nesmysl. Ale holt má své konzumenty. Je to vlastně takové náboženství, scientologové by mohli vykládat. více

27. 1. 2009 | 20:29 | Hráč

Konečně nějaký názor! Jsou lidé,kteří se sebou chtějí něco dělat a jsou jiní lidé,kteří buď rezignovali nebo jsou se sebou spokojeni. S těmi,kteří něco chtějí řešit a skutečně i to řeší už spolupracuji a výsledky jsou zřejmé....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Deetatizace, Reálný domácí produkt, Práce, jan raška, andrej babiš, zbyněk stanjura, martin stára, vladimír vaňo, obchody s měnou, výplaty, poškozená bankovka, rozhodčí nález, snížení platů, černé pondělí, korunové fondy, cena zájezdu, kniha návštěv, devizové kurzy

5AA2278, KTH6989, 3AJ6375, 3AJ6375, 3AJ6375

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK