Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Slevy: někdy jde o klamavé obchodní praktiky

| rubrika: Jak na to | 28. 7. 2008 | 7 komentářů
Slevy: někdy jde o klamavé obchodní praktiky
Nejčastější klamavou praktikou obchodníků je chybná informace o ceně zboží. Při slevách musejí obchodníci dodržovat tři základní pravidla. Za klamání jim hrozí vysoké pokuty až do výše pěti milionů korun.

"No, nekupte to, když je to za půlku původní ceny," chlubí se zpravidla každý, kdo nakoupí ve slevách opravdu výhodně. Letní výprodeje jsou v plném proudu. Začaly většinou už začátkem července a budou pokračovat až do vyprodání zboží do konce srpna i začátku září. Sezónní zboží za nižší cenu nyní nabízí 64 procent obchodníků a průměrná výše slev se pohybuje kolem 50 procent. Vyplývá to z průzkumu GE Money Multitervis, kterou společnost provedla u 50 nejvýznamnějších obchodníků v Česku.

Podle průzkumu GE Money Multiservis lidé využívají spíše prvních kol slev, než aby čekali na kola další, při kterých je zboží ještě levnější. Dávají tak přednost tomu, že si mohou zlevněné zbožívybrat ze širší výprodejové nabídky. Kromě letního oblečení, obuvi a sezónního zboží, jakými jsou zahradní nábytek nebo grily, se zlevňují i starší kolekce nejrůznějšího sortimentu.

Ne vždy ale prodejci informují spotřebiteleo ceně výprodejového zboží správně a používají někdy i klamavé obchodní praktiky. Česká obchodní inspekce v první polovině roku narazila na 115 takových případů a v průběhu léta nejspíš inspektoři vyměří další pokuty. "Letošní nejvyšší sankce za klamavé praktiky, které již nabyly právní moci, se pohybují ve výši 30 a 50 tisíc korun," říká Marek Ženkl, mluvčí Ústředního inspektorátu České obchodní inspekce (ČOI). Při slevách prodejci nedodržují nejčastěji tři základní pravidla.

Klamou zákazníky třeba tak, že na zlevněném zboží uvedou nižší cenua teprve při placení u pokladny zákazník zjistí, že zboží bude stát podstatně více. "V takovém případě platí ale vždy ta cena, která je vyznačena na zboží," upozorňuje mluvčí ČOI Marek Ženkl. Tvrzení ochodníků, že jde o chybu, která se vloudila při oceňování a platí tudíž cena, kterou udává pokladna, je v rozporu se zákonem. "I když obchodník opravdu udělá chybu, měl by prodat zlevněné zboží vždy za cenu, která je na něm uvedená," říká Ženkl.

Další klamavou praktikou obchodníků bývá to, že při slevách strhnou původní cenu nebo ji přelepí novou cenou, aby ji zákazník už neviděl.  "V případě, že se jedná o slevovou akci, je nutné, aby měl spotřebitel možnost porovnat původní cenu a cenu po slevě," upozorňuje mluvčí ČOI. "Na zlevněné zboží se přitom vždy vztahuje stejná záruční doba. Pokud ale obchodník zlevní zboží proto, že jsou na něm konkrétní vady, zákazník tyto vady již nemůže reklamovat," doplňuje mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.

Třetím pravidlem, které musí obchodníci při slevách dodržovat, je uvádění konečné ceny na zboží. To znamená, že v prodejně mohou sice upozorňovat na konkrétní procentní slevy, ale na zboží musí být už vždy uvedená konkrétní vypočtená cena po slevě. Pokud tedy obchodník u slevového zboží například uvede: "Při placení u pokladny vám snížíme tuto cenu o 30 procent!" – porušuje tím zákon o ochraně spotřebitele a dopouští se opět klamavé praktiky.

Anketa

Nakupujete ve slevách?

Jestliže zákazník zjistí, že zboží, které koupil, ve skutečnosti zlevněné nebylo, například původní přelepená cena bude stejná jako cena po slevě, může se bránit tak, že zboží bude u prodejce reklamovat. "Jestliže u obchodníka spotřebitel neuspěje, měl by se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci, a to buď přes e-podatelnu na www.coi.cz, nebo nebo telefonicky či písemně na adresu ČOI," doporučuje Marek Ženkl.

Za 1. pololetí letošního roku zaznamenala Česká obchodní inspekce již celkem 6 910 podání, ve kterých si zákazníci stěžovali na obchodní řetězce. "Zatím v šedesáti případech jsme kontrolou zjistili, že je stížnost oprávněná," přibližuje mluvčí ČOI. Vloni Česká obchodní inspekce řešila více než 12 tisíc stížností a 190 z nich bylo oprávněných.

Vlastními kontrolami inspektoři ČOI každoročně odhalí stovky pochybení obchodníků, nejčastěji jde právě o chybné infomování spotřebitele o ceně výrobku, v prvním pololetí to bylo již ve 115 případech. V dalších 78 případech zjistili chybné účtování a 18 obchodníkům prokázali klamání spotřebitelů. Jen za první půlrok 2008 inspektoři přitom zjistili, že prodávající předražili jejich kontrolní nákupy o celkových 70 253 korun.

Jaké máte zkušenosti se slevami v obchodech? Jde jenom o triky, nebo obchodníkům věříte? Podělte se o zkušenosti.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+18
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 7. 2008 1:08, jezevec

zákazník by se měl rozhodovat výhradně podle toho, zda mu cena připadá přijatelná. pokud se někdo rozhoduje podle výše slevy, koleduje si aby o svoje peníze přišel. krám v ceně sta korun nekoupim přece za 200, jen protože ho někdo slevní z litru.

Reagovat

 

+12
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 7. 2008 20:08, Igor Šíp

Zákon o ochraně spořebitele je špatný jako skoro všechny zákony v ČR! Nahrávají prodejcům a ne kupujícím!Já bych doporučil zákonodárcům uzákonit zákon, kde by nesměla být informace ohledně slev v %. Pouze by tam musela být uvedena současná cena, nic víc. Tím by se vyřešil problém s %!Dále bych doporučil, aby všechny informace na výrobku, nebo službách byly napsány stejně velkými písmeny!A ne jak je to obvyklé, že velmi důležité informace jsou napsány někdy v rohu velmi malými písmeny a člověk to někdy ani nepostřehne!

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

5. 5. 2016 | 17:05 | valešovav@seznam.cz

Dobrý den,chtěla bych se zeptat co mám dělat když jsem si objednala zboží na slevovém portálu 23.3.2016 s dodávkou do 14 dní a do dnešního dne .5.2016 zboží nedorazilo.Když tam napíšu odpověď je stále stejná naskladňujeme.Nemohu...více

29. 7. 2008 | 17:13 | Jaromír Adámek

"Pouze by tam musela být uvedena současná cena, nic víc."
Ale tak to v současném zákoně je? Nebo ne? Jsem ho nečetl, ale nedávno bylo v TV, že na každém zboží musí být koncová cena (a nestačí jen přidat cedulku -xx%)....
více

28. 7. 2008 | 20:08 | Igor Šíp

Zákon o ochraně spořebitele je špatný jako skoro všechny zákony v ČR! Nahrávají prodejcům a ne kupujícím!Já bych doporučil zákonodárcům uzákonit zákon, kde by nesměla být informace ohledně slev v %. Pouze by tam musela být...více

28. 7. 2008 | 13:49 | Ols

Klasicky priklad: Tesco, hlavak Brno - libi se mi (oprvadu jen mirne) slevnena kosile, jdu na pokladnu a pani oznami: Bohuzel nastala chyba, skutecna cena je vyssi a (s usmevem) muzete se rozhodnout, jestli ji chcete. Tak...více

28. 7. 2008 | 11:10 | bull

Reaguji na dva první komentáře. Jde o princip, jako u všeho. Jestliže slevy existují, tak dle jasného řádu a jeho porušování se musí trestat. Lidi mají různé finanční možnosti a co někdo vůbec neřeší, tak pro jiného je zásadní...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Averze, Ebit, Auditing, o2, česká spořitelna, daň z příjmů, eet, neveřejná nabídka, sociální postavení, Jihomoravský kraj, Car Price Report, správní řízení, daň z převodu nemovitosti, hospodářská krize v USA, MSCI Frontier Markets, procesy, pojistné, Jiří Hos

1Z37459, 3S50220, 3S50220, 4H11215, 8X888888

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK