Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Drahý benzín dává šanci hybridním autům

| rubrika: Analýza | 12. 6. 2008 | 9 komentářů
S růstem cen benzínu a nafty se zase začíná hovořit o hybridních autech, které jezdí na elektřinu i benzín. Jejich větší rozvoj se dá podle expertů čekat, až se budou moci baterie nabíjet přímo ze zásuvek. Otázka zní, co by to udělalo s cenou elektřiny.
Drahý benzín dává šanci hybridním autům

Automobilka Nissan se nedávno nechala slyšet, že do roku 2009 chce s firmou NEC, výrobcem elektroniky, vyvinout novou autobaterii, která dokáže pohánět elektromotor a spolehlivě fungovat více než 100 tisíc ujetých kilometrů. Týden před Japonci přišel s podobným prohlášením německý Volkswagen.

Logika těchto příslibů je jednoduchá: čím jsou benzína nafta dražší, tím více výrobci aut hledají způsob, jak spotřebu omezit. A jednou z už vyzkoušených cest jsou hybridní motory, které mohou jet na benzín i na elektřinu. Zrychlení vozu zajišťují dohromady spalovací a elektromotor. Nadbytečná energie ze spalovacího motoru slouží k dobíjení akumulátoru. Podle podmínek jízdy automobil využívá režim, který je nejvýhodnější, spotřeba je nízká zejména při pohybu ve městě. Například u nejprodávanějšího hybridu Prius od Toyoty výrobce uvádí spotřebu kolem čtyř litrů paliva na sto kilometrů. Elektromotor ovšem dá autu rychlost jen 24 km/h.

„Rozšíření hybridních vozů má největší šanci v případě hybridů, které bude možné zapojit do běžné elektrické sítě,“ uvedl v polovině minulého roku Jerry Flint, novinář, který se auty zabývá od roku 1958. Na elektřinu by řidič jezdil třeba po městě a spalovací motor by začal využívat až při vyšších rychlostech a větších vzdálenostech. „Hlavní překážkou zatím jsou baterie. Žádná nevydrží tak dlouho, aby tuto podmínku splnila.“ Mnohé automobilky to dnes vidí stejně a nechtějí si nechat ujet vlak, který žene dopředu Toyota s vozem Prius. Honda nedávno oznámila, že na trh uvede levnější hybridní vůz než je Prius.

Vize Jerryho Flinta o autech zapojených v noci do elektrické zástrčky v garáži má ovšem minimálně jednu vadu na kráse. Evropa se už dnes potýká s velkou poptávkou po elektřině. Pokud by třeba po Česku jezdilo půl milionu osobních aut, která by spotřebovala 12 kWh/100 kilometrů (jako dnešní malé elektromobily), a průměrně by každý vůz ujel výhradně na elektřinu denně právě 100 kilometrů, zvýšila by se poptávka po elektřině o 2,2 TWh ročně, což je zhruba šestina roční produkce Temelína. Dnešní roční spotřeba České republiky je 61 TWh. „Určitě by šlo o významnou poptávku, která by se za určitých okolností mohla projevit v ceně,“ říká mluvčí ČEZ Ladislav Kříž a dodává.

Anketa

Podle čeho si vybíráte auto?

Hlavní nevýhodou hybridních automobilů je zatím jejich vysoká cena. I proto se jich v průměru prodává kolem jednoho procenta ze všech nových prodaných aut. Nicméně stále více automobilek se do tohoto segmentu a také čistě elektřinou poháněných aut pouští. Minulý rok se na poli elektromobilů objevila nová americká firma, Tesla Motors, která vyvíjí nový sportovní elektromobil. V Evropě chce v příštím roce prodat 250 těchto vozů za cenu bezmála 100 tisíc eur (asi 2,5 miliónu korun). Do hybridního pohonu se hodlá pustit americký koncern General Motors.

„Na vyspělých trzích roste tlak na úspory a ekologičnost provozu, daný jak růstem cen ropy, tak zvyšujícími se požadavky na ochranu životního prostředí,“ komentuje pomalý nástup hybridů Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus. Zatím jdou výrobci automobilů cestou snižování váhy vozů či vylepšování účinnosti, což vede k menší spotřebě. Rychlý rozvoj technologií ovšem podle některých expertů umožní automobilkám brzy vyrábět hybridní auta za stejnou cenu jako nynější vozy s naftovým motorem.

Jak myslíte že bude vypadat automobilová doprava za pět let? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+13
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 6. 2008 9:39, Synergid

Jenže nezapomínej, že je snazší postavit jadernou elektrárnu, než najít nové ložisko ropy. V elektromobilech vidím budoucnost, sám o jeho koupi uvažuji a realizaci vidím tak do 5ti let. Jakmile překonají technické problémy, že elektromotor má malý výkon, případně lepší výdrž baterie či snazší dobíjení baterie, pak to bude doslova hybrid-boom. A ten na sebe nenechá dlouho čekat.

Reagovat

 

+31
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (XXL 12. 06. 2008 05:20)

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

18. 8. 2012 | 15:50 | Gabriel Pleska

Článek je především čtyři roky starý. více

18. 8. 2012 | 4:00 | EKOLO

Údaje jsou zavádějící a matoucí. Dnes existují baterie, která dovolí ujet v běžném provozu přes 500 i tisíc km na jedno nabití. Takové auto vlastním. Autor počítá s ročním nájezdem téměř 40 tisíc km. To ale vozidlo "do...více

12. 6. 2008 | 23:30 | JIrik H

Není pravda. Akumulátory z hybridů jsou recyklovatelné. O problémech hovoří pouze německé automobilky, které jsou v těchto technologiích sto let za opicemi. více

12. 6. 2008 | 23:24 | Pavel

Hybridy nejsou řešením. Především je výroba i následná likvidace baterií doslova ekologickou pohromou a jejich použití v masovém měřítku katastrofou. Váha vozu pak roste a tím i spotřeba energie. Dnešní hybrid spolkne víc...více

12. 6. 2008 | 10:49 | XXL

No to bych netvrdil viz. dostavění Temelínu :D
Když už náhradu tak vodíkovou ekonomiku. Protože elektřina má obrovskou nevýhodu nelze skladovat. Díky tomu a faktu že jaderné elektrárny nelze po straně výkonu flexibilně...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Fundamentální analýza, Warrant, Operace na volném trhu, mobilní operátoři, fayn, andrej babiš, spotřebitel, vodafone, Orange, Americký dolar, Théta, kalendářní den, spekulativní bublina, Komise pro úpravu stanov, riziková zóna, index Deutsche Bank, personál, hospodářská krize

2K26666, 1SB6023, 2SY7924, 3U32127, 4AP2252

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK