Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Drahý benzín likviduje benzínové pumpy

| rubrika: Co se děje | 16. 5. 2008 | 7 komentářů
Drahý benzín likviduje benzínové pumpy
Američtí řidiči čím dál více nadávají na stále dražší benzín. Starosti mají i majitelé malých rodinných benzínových pump. Jejich staré stojany s vysokou cenou benzínu přestávají umět počítat. Navíc se kvůli drahému palivu snadno porouchají.

Rychle rostoucí cena benzínu ve Spojených státech nahání hrůzu majitelům osmi a půl tisíc čerpacích stanic. Ne snad, že by Američané, kteří v průměru za benzín platí 3,7 dolaru za galon (3,78 litru), tankovali méně. Se zvyšujícími se cenami nestačí držet krok jejich čerpací stojany. Pokud bude stát galon benzínu více než čtyři dolary, což není nepravděpodobné, až sedmnáct tisíc stojanů nebude umět správně změřit konečnou sumu za natankované palivo. Umí totiž počítat maximálně s cenou 3,99 dolaru za galon.

Kolik stojí benzín v ČR a USA

Tento problém, píše agentura AP, se týká především malých pump na americkém venkově. Často jde o rodinné firmy, které pumpu provozují po několik generací. Třeba jako Chip Colville z jednoho malého města na východě státu Washington. Jeho děda pumpu založil v roce 1919, kdy galon benzínu stál méně než dolar. A Chip používá původní šedivé stojany dosud. Na nové, moderní, které se umí ceně benzínu snadno přizpůsobit, nemá peníze. „V malých městech, kde nemáme takový obrat a kde jsou nízké marže, si výměnu stojanů nemůžeme dovolit,“ vysvětluje Chip Colville. Nový elektronický stojan stojí od 10 do 15 tisíc dolarů.

Poměrně drahá je i modernizace starých stojanů a jejich osazení novými číselníky, které budou umět počítat s vyšší cenou. Podle expertů oslovených agenturou AP vyjde nový číselník zhruba na 650 dolarů na jeden stojan. Pumpaři přitom museli k výměně sáhnout už v roce 2005, kdy se galon benzínu přehoupl přes hranici tří dolarů.

Benzín v USA - strmě vzhůru

Samotná výměna číselníku ovšem nemusí staré stojany zachránit. Podle firem, které se jejich modernizací zabývají, jim kvůli drahému benzínu hrozí i tak časté poruchy. Stojany byly konstruovány na levný benzín, kdy se při tankování počítadla točila pomalu. S drahým benzínem se vše musí pohybovat mnohem rychleji. To vede k poškození ozubených kol či řemenic a kolapsu celého stojanu.

Samotnou cenou ovšem problémy Colvilla a stovek dalších pumpařů nekončí. Většina starých stojanů umí počítat pouze do částky 99,99 dolaru. A s tím nic nezmůže ani modernizace. Takže, když přijede majitel velkého auta s prázdnou nádrží, musí tankovat nadvakrát, protože celkovou cenu za plnou nádrž stojan prostě neumí spočítat.

Anketa

Kolik budeme v létě platit za litr benzínu?

V některých státech proto přikročili k provizorním nouzovým opatřením. Státní regulátoři pumpařům dovolili zobrazovat a počítat pouze s cenou za půl galonu. U pokladny pak výslednou sumu ze stojanu vynásobí dvěma. V Severní Dakotě mohou majitelé benzínových pump takto postupovat až do příštího dubna. Do té doby musí nalézt trvalé řešení, které bude umět počítat útratu správně.

V Minnesotě úřady povolily malým venkovským čerpacím stanicím zakrýt výslednou natankovanou částku. Řidič tak vidí pouze počet galonů. Útratu mu na kalkulačce spočítá až pokladní. Majitelé těchto pump ovšem zákazníkům musí předem jasně sdělit, za jakých podmínek palivo čerpají.

Českým řidičům mohou tyto starosti připadat malicherné. Za benzín platí dvakrát tolik co Američané a jsou zvyklí na moderní stojany, které s cenou nemají problémy. Jenže američtí venkovští pumpaři až donedávna k podobným starostem neměli důvod. Ještě před čtyřmi lety inkasovali za galon benzínu sotva polovinu toho, co dnes.

Automobilky lákají na příspěvky na benzín

Američtí prodejci aut řeší problém, jak prodat svá žíznívá auta v době, kdy cena benzínu strmě stoupá. Automobilky Chrysler a Suzuki teď přišly s programy, kdy řidičům zaplatí část ceny za benzín, nebo jim poskytnou předplacené karty, za které mohou nějakou dobu tankovat. Kdo si například koupí vybrané modely od Chrysleru, bude za benzín platit v příštích třech letech jen 2,99 dolaru za galon. Rozdíl doplatí automobilka. Řidiči, kteří si koupí do konce června auto od Suzuki dostanou předplacenou kartu Visa nebo MasterCard, na níž bude částka od 320 do 470 dolarů v závislosti na koupeném modelu. Tyto peníze mohou majitelé použít k placení na pumpách.
Automobilky se tím snaží bojovat proti poklesu prodejů, vysvětluje americký magazín Smart Money. Od loňského do letošního března klesl počet prodaných aut o dvanáct procent. Jenže zkušenosti automobilky General Motors, která podobné příspěvky na benzín zkoušela v minulosti, ukazují, že tyto nabídky na řidiče nezabírají. Možná i proto, že modely, k nimž se akce váže, lze považovat za nefalšované žrouty benzínu.

Podle čeho byste si vybírali auto? Byla by jedním z hlavních kritérií i spotřeba? Podělte se o názor.

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+4
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 5. 2008 12:54, Luboš

Také bych chtěl být takový chudák jako Američané. Mít poloviční cenu benzínu, jako v ČR , daleko vyšší plat a levnější potraviny než v ČR.

Reagovat

 

+39
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

19. 5. 2008 | 12:54 | Luboš

Také bych chtěl být takový chudák jako Američané. Mít poloviční cenu benzínu, jako v ČR , daleko vyšší plat a levnější potraviny než v ČR. více

16. 5. 2008 | 23:13 | nova technologia

www.efuel100.com více

16. 5. 2008 | 16:25 | jezevec

+1 účtovat v centech a před displej nalepit x10 je asi v USA moc složité . . . . . možná většina populace nezvládne posunout desetinnou čárku více

16. 5. 2008 | 9:23 | Ladislav

No, už trochu patřím mezi pamětníky, a vzpomínám si že podobný problém jsme měli před lety taky, pumpy neuměly ukázat cenu drahého benzínu, tak se na stojanu nastavovala cena poloviční...8A4A více

16. 5. 2008 | 8:50 | Harry

A to se mluví jen o stojanech. Jakýpak je asi stav nádrží na benzín (v zemi?). Jestli do nich investovali podobně jako do stojanů v roce 1919 tak to musí být hukot. Nedělám si iluze :) více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

FF (fully funded), Reálný výnos, Nerozdělený zisk, neveřejná nabídka, eet, ivnestice, brno, spotřebitel, ESPA český fond peněžního trhu, 136/2011 Sb., zakládání firmy, znění, regulované profese, média, ukončení, korekce, rodinná politika, finanční cíle

9A14408, 2AR7254, 3AR5153, BUBUBUS1, 66DEVIL

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK