Drahý benzín likviduje benzínové pumpy

Jan Stuchlík | rubrika: Co se děje | 16. 5. 2008 | 7 komentářů
Drahý benzín likviduje benzínové pumpy
Američtí řidiči čím dál více nadávají na stále dražší benzín. Starosti mají i majitelé malých rodinných benzínových pump. Jejich staré stojany s vysokou cenou benzínu přestávají umět počítat. Navíc se kvůli drahému palivu snadno porouchají.

Rychle rostoucí cena benzínu ve Spojených státech nahání hrůzu majitelům osmi a půl tisíc čerpacích stanic. Ne snad, že by Američané, kteří v průměru za benzín platí 3,7 dolaru za galon (3,78 litru), tankovali méně. Se zvyšujícími se cenami nestačí držet krok jejich čerpací stojany. Pokud bude stát galon benzínu více než čtyři dolary, což není nepravděpodobné, až sedmnáct tisíc stojanů nebude umět správně změřit konečnou sumu za natankované palivo. Umí totiž počítat maximálně s cenou 3,99 dolaru za galon.

Kolik stojí benzín v ČR a USA

Tento problém, píše agentura AP, se týká především malých pump na americkém venkově. Často jde o rodinné firmy, které pumpu provozují po několik generací. Třeba jako Chip Colville z jednoho malého města na východě státu Washington. Jeho děda pumpu založil v roce 1919, kdy galon benzínu stál méně než dolar. A Chip používá původní šedivé stojany dosud. Na nové, moderní, které se umí ceně benzínu snadno přizpůsobit, nemá peníze. „V malých městech, kde nemáme takový obrat a kde jsou nízké marže, si výměnu stojanů nemůžeme dovolit,“ vysvětluje Chip Colville. Nový elektronický stojan stojí od 10 do 15 tisíc dolarů.

Poměrně drahá je i modernizace starých stojanů a jejich osazení novými číselníky, které budou umět počítat s vyšší cenou. Podle expertů oslovených agenturou AP vyjde nový číselník zhruba na 650 dolarů na jeden stojan. Pumpaři přitom museli k výměně sáhnout už v roce 2005, kdy se galon benzínu přehoupl přes hranici tří dolarů.

Benzín v USA - strmě vzhůru

Samotná výměna číselníku ovšem nemusí staré stojany zachránit. Podle firem, které se jejich modernizací zabývají, jim kvůli drahému benzínu hrozí i tak časté poruchy. Stojany byly konstruovány na levný benzín, kdy se při tankování počítadla točila pomalu. S drahým benzínem se vše musí pohybovat mnohem rychleji. To vede k poškození ozubených kol či řemenic a kolapsu celého stojanu.

Samotnou cenou ovšem problémy Colvilla a stovek dalších pumpařů nekončí. Většina starých stojanů umí počítat pouze do částky 99,99 dolaru. A s tím nic nezmůže ani modernizace. Takže, když přijede majitel velkého auta s prázdnou nádrží, musí tankovat nadvakrát, protože celkovou cenu za plnou nádrž stojan prostě neumí spočítat.

Anketa

Kolik budeme v létě platit za litr benzínu?

V některých státech proto přikročili k provizorním nouzovým opatřením. Státní regulátoři pumpařům dovolili zobrazovat a počítat pouze s cenou za půl galonu. U pokladny pak výslednou sumu ze stojanu vynásobí dvěma. V Severní Dakotě mohou majitelé benzínových pump takto postupovat až do příštího dubna. Do té doby musí nalézt trvalé řešení, které bude umět počítat útratu správně.

V Minnesotě úřady povolily malým venkovským čerpacím stanicím zakrýt výslednou natankovanou částku. Řidič tak vidí pouze počet galonů. Útratu mu na kalkulačce spočítá až pokladní. Majitelé těchto pump ovšem zákazníkům musí předem jasně sdělit, za jakých podmínek palivo čerpají.

Českým řidičům mohou tyto starosti připadat malicherné. Za benzín platí dvakrát tolik co Američané a jsou zvyklí na moderní stojany, které s cenou nemají problémy. Jenže američtí venkovští pumpaři až donedávna k podobným starostem neměli důvod. Ještě před čtyřmi lety inkasovali za galon benzínu sotva polovinu toho, co dnes.

Automobilky lákají na příspěvky na benzín

Američtí prodejci aut řeší problém, jak prodat svá žíznívá auta v době, kdy cena benzínu strmě stoupá. Automobilky Chrysler a Suzuki teď přišly s programy, kdy řidičům zaplatí část ceny za benzín, nebo jim poskytnou předplacené karty, za které mohou nějakou dobu tankovat. Kdo si například koupí vybrané modely od Chrysleru, bude za benzín platit v příštích třech letech jen 2,99 dolaru za galon. Rozdíl doplatí automobilka. Řidiči, kteří si koupí do konce června auto od Suzuki dostanou předplacenou kartu Visa nebo MasterCard, na níž bude částka od 320 do 470 dolarů v závislosti na koupeném modelu. Tyto peníze mohou majitelé použít k placení na pumpách.
Automobilky se tím snaží bojovat proti poklesu prodejů, vysvětluje americký magazín Smart Money. Od loňského do letošního března klesl počet prodaných aut o dvanáct procent. Jenže zkušenosti automobilky General Motors, která podobné příspěvky na benzín zkoušela v minulosti, ukazují, že tyto nabídky na řidiče nezabírají. Možná i proto, že modely, k nimž se akce váže, lze považovat za nefalšované žrouty benzínu.

Podle čeho byste si vybírali auto? Byla by jedním z hlavních kritérií i spotřeba? Podělte se o názor.

 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

19. 5. 2008 12:54, Luboš

Také bych chtěl být takový chudák jako Američané. Mít poloviční cenu benzínu, jako v ČR , daleko vyšší plat a levnější potraviny než v ČR.

+39
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Ropy bude ještě dlouho dost

4. 3. 2008 | Petr Čermák | 5 komentářů

Ropy bude ještě dlouho dost

Řada vědců se snaží už několik let dopátrat, kdy začne světová těžba ropy klesat. Dat už padlo několik, přesto světová nabídka stále roste. Čeští přírodovědci Václav Cílek a Martin... celý článek

Kam tečou miliardy dolarů za drahou ropu

28. 2. 2008 | Petr Sklenář | 3 komentáře

Kam tečou miliardy dolarů za drahou ropu

Díky drahé ropě zbohatly ropné státy od roku 2001 o tři biliony dolarů. I proto dnes stojí v Dubaji a jeho okolí čtvrtina všech stavebních jeřábů ve světě. Kromě stavby mrakodrapů ovšem... celý článek

Ropa za 100 dolarů? Možná ještě letos

30. 10. 2007 | Jan Stuchlík

Ropa za 100 dolarů? Možná ještě letos

Hrozivý růst cen ropy Čechy zatím děsit nemusí. V korunách se díky oslabujícímu dolaru cena ropy zdaleka nezvyšuje tak rychle jako na světových trzích.

Drahou ropu USA zvládají díky nemovitostní bublině

13. 9. 2005 | Simona Ely Plischke

Drahou ropu USA zvládají díky nemovitostní bublině

Cena barelu americké lehké ropy vzrostla z 18 dolarů v listopadu 2001 na současných 67 dolarů. Tento skok se podobá ropným šokům v 70. letech, po kterých přišly světová recese a inflace.... celý článek

Partners Financial Services