Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kdo vydělá na lednových slevách

| rubrika: Jak na to | 15. 1. 2008 | 9 komentářů
Kdo vydělá na lednových slevách
Slevy v řádu desítek procent, které lákají zákazníky do obchodů k lednovým výprodejům, bývají mnohdy nepravdivé. Prodejci zkoušejí i další triky, které zákon na ochranu spotřebitele nedovoluje.

Kontroly České obchodní inspekce (ČOI)  v několika obchodních řetězcích narazily na výrobky, jejichž reálná prodejní cena neodpovídala reklamní nabídce. Od konce prosince si pracovníci ČOI posvítili na některé řetězce ve Středočeském, Plzeňském a Karlovarském kraji. „Jako silvestrovský vtip byl kupříkladu prodej malého elektrického spotřebiče v jedné velkoprodejně v Kolíně. Podle reklamy se měl prodávat v akci za sníženou cenu 1 100 korun. Kupující až při placení, právě 31. prosince zjistil, že nakoupil o 250 korun dráž,“ uvádí jeden z mnoha příkladů ústřední ředitel ČOI  Jiří Pěkný.

Při slevách vybírejte s rozvahou

  • Vyhněte se předraženým značkovým butikům, za maximálně 20% slevu nabízejí často výrobky, které leží na skladě i dva roky
  • Zkontrolujte, zda je na orginální visačce uvedena původní cena a nová cena
  • Nenakupujte tam, kde jsou staré ceny napsány pouze ručně. Jde většinou o nadsazenou cenu.
  • Dejte si pozor na obchody nabízející slevu na tzv. vybrané výrobky. Obvykle u nich nenajdete ani původní cenu
  • Než budete kupovat, obejděte si několik prodejen se stejným zbožím. Slevy se mohou lišit až o 20 %
  • Nenechte se odradit tvrzením, že na zlevněné zboží se vztahuje doba reklamace pouze na 6 měsíců nebo jeden rok
  • Je-li na regálu uvedena sleva 30 či 70 procent, prověřte si na kalkulačce, zda nová cena odpovídá realitě.
  • Než zaplatíte, zeptejte se u pokladny na skutečnou cenu. Někdy obchodníci míchají dohromady zlevněné a nezlevněné zboží.

Zákazníci při výprodejích sice něco ušetří, ale vydělá vždy i prodejce. I po slevách totiž obchodníci prodávají dráž, než nakoupili ve velkoobchodě. Prodejci snižují ceny zboží, které se při nákupní předvánoční horečce neprodalo. V lednu jsou to pro ně vlastně druhé vánoce, na kterých vydělávají. Poklesem cen a slevami si v podstatě udržují zájem zákazníků i za cenu nižších zisků.

„Sezonní slevy jsou doprovázené velkou reklamní kampaní, která má ovšem především za cíl dostat zákazníky po Vánocích znovu do obchodů,“ potvrzuje tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková. Na kupující však čeká celá řada triků. Sleva  může být ve skutečnosti nižší, než obchodník tvrdí, protože u velkého množství zboží není uváděna původní cena, ale pouze nová. Prodávající často na zlevněné zboží poskytují pouze šestiměsíční, nebo roční záruku. Původní cena, za kterou se zboží prodávalo například před dvěma dny, je navýšena, aby prodávající vzbudil zdání, že sleva je vyšší.

Zkušenosti SOS však naznačují, že prosadit své právo je velmi obtížné. Když se zákazník ozve, že slibovaná částka na cenovce byla nižší, než ta na účtence, obchod se omluví, že cena zůstala v obchodě omylem z předchozí akce, která již skončila. A trvá na tom, že platí ta, která je uvedena v jejich počítačovém systému.

„V rámci výprodejních akcí se v obchodech mění stovky, ve velkých hypermarketech až tisíce cen. Stává se, že ceny nesedí,“ zdůvodňuje tyto prohřešky Michal Kramer z agentury Field Research. V mnoha obchodech jsou umístěny takzvané čtečky čárových kódů, kde si každý může ověřit cenu. „Na displeji se objeví název výrobku, cena ze systému, tedy ta, která mu bude účtována na pokladně,“ dodává Michal Kramer.

Podle Idy Rozové, šéfredaktorky časopisu dTest, je samozřejmé, že zákazník má právo u pokladny žádat, aby byla účtována ta cena, která byla u zboží. Při každé koupi vlastně uzavírá podle občanského zákoníku s prodávajícím smlouvu o koupi a její součástí je i pravdivá informace o ceně. Pokud obchod účtuje vyšší cenu, než jaká je uvedena u zboží, porušuje zákon o ochraně spotřebitele. Ten totiž výslovně zakazuje uvádět nepřesné informace o ceně. Jasně říká, že cena nesmí vzbuzovat dojem, že byla snížena, když tomu tak není. „Pokud obchod účtuje víc, než je uvedeno u zboží, je to jasné porušení zákona o ochraně spotřebitele. A za to hrozí sankce až padesát milionů korun,“ potvrzuje advokát Jan Oškrdal.

Na slevu naletěla i slečna Eva. Ve značkovém butiku si koupila tričko. Původní cena 790 Kč, nyní 590 Kč. Až doma zjistila, že tričko má rozpáraný rukáv. Prodavačka jí nemohla vadný výrobek vyměnit, protože měli pouze jeden model, ale vrácení peněz odmítla s tvrzením, že se nevztahuje na výprodeje.

»To je další z mnoha používaných triků prodavačů a nejčastěji se tím ohánějí u reklamací textilu a obuvi. Nemají pravdu. Záruka, tedy odpovědnost prodávajícího za vady výrobku, se týká výrobku celého a ze záruky nelze vyjmout žádnou součást výrobku (tedy například onen rozpáraný rukáv),« uvádí Ida Rozová. Navíc, neplatí tu výmluva, že zlevněné zboží nelze vracet.

Podle jejích slov, když se na výrobku objeví vada, jedná se o rozpor s kupní smlouvou (§ 616 odstavec 3 občanského zákoníku). V takovém případě má spotřebitel právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu uvedl výrobek do stavu, který odpovídá kupní smlouvě, tj. aby byl bez vad. Pokud výrobek nelze opravit, nebo pokud není možná výměna, protože už není v prodeji, má kupující právo odstoupit od kupní smlouvy, tedy chtít zpět své peníze.

 

Jaký je váš vztah k povánočním slevám? Vyrazíte do obchodů, nebo na ně nereagujete?

 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+29
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 1. 2008 19:25, Charly

Když se ohradím , tak mi pokladní sdělí, ze za to můžou zákazníci, kteří to přehází. Když se mi to nezdá, tak nekoupím.

Reagovat

 

+81
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 1. 2008 14:13, naštvanej zákazník

Moc by mě zajímalo, kolik těch zlodějských podvodníků se slevama dostalo pokutu. Kolik by asi musela mít čoika kontrolorů, aby to všechno stihla. To radši jdu nakoupit k Vietnamcum nebo Činanum, ty si sice moc slevy nevymejšlí, ale jsou levní a každou prkotinu za pár korun ochotně vymění

Reagovat

 

-23
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (9 komentářů)

1. 3. 2011 | 22:40 | Ondra

Zdravím, chtěl bych upozornit na možnost diskuze o slevách na diskuze.slevove.info . více

17. 1. 2008 | 20:54 | hykacu

No když si jdu nakoupit tak je mi celkem jedno jestli je rohlík za 2,50 nebo teď v akci za 0,80 ten prostě koupit musím... Slevy si hlídám na účtence,a když něco nesedí jdu si to nechat vyplatit na informace...někdy se stane...více

15. 1. 2008 | 23:52 | jezevec

Tady dneska asi řádí smečka dementů z ústavu!!!! Děcka - když něco kupuju, NEŘÍDÍM se cedulkou slevy nebo o okolik bylo slevněno - ALE ŘÍDÍM se cenou kterou mám a chci zaplatit!!!!! Dobrou věc, která má pro mně hodnotu...více

15. 1. 2008 | 19:25 | Charly

Když se ohradím , tak mi pokladní sdělí, ze za to můžou zákazníci, kteří to přehází. Když se mi to nezdá, tak nekoupím. více

15. 1. 2008 | 14:13 | naštvanej zákazník

Moc by mě zajímalo, kolik těch zlodějských podvodníků se slevama dostalo pokutu. Kolik by asi musela mít čoika kontrolorů, aby to všechno stihla. To radši jdu nakoupit k Vietnamcum nebo Činanum, ty si sice moc slevy nevymejšlí,...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

PX 50, Krytá opční pozice, Úrok, architektura, operátoři, brno, tarify, martin stára, eliška wagnerová, icahn capital, pravidelná platba, nebankovní poskytovatelé, ZP, zóna pohodlí, KB - Dětské konto, inominátní smlouva, United Airlines, uživatelské prostředí

3AC0926, 3AC0926, 3AD4238, 8B49809, 7C02051

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK