Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) v několika obchodních řetězcích narazily na výrobky, jejichž reálná prodejní cena neodpovídala reklamní nabídce. Od konce prosince si pracovníci ČOI posvítili na některé řetězce ve Středočeském, Plzeňském a Karlovarském kraji. „Jako silvestrovský vtip byl kupříkladu prodej malého elektrického spotřebiče v jedné velkoprodejně v Kolíně. Podle reklamy se měl prodávat v akci za sníženou cenu 1 100 korun. Kupující až při placení, právě 31. prosince zjistil, že nakoupil o 250 korun dráž,“ uvádí jeden z mnoha příkladů ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný.
Zákazníci při výprodejích sice něco ušetří, ale vydělá vždy i prodejce. I po slevách totiž obchodníci prodávají dráž, než nakoupili ve velkoobchodě. Prodejci snižují ceny zboží, které se při nákupní předvánoční horečce neprodalo. V lednu jsou to pro ně vlastně druhé vánoce, na kterých vydělávají. Poklesem cen a slevami si v podstatě udržují zájem zákazníků i za cenu nižších zisků.
„Sezonní slevy jsou doprovázené velkou reklamní kampaní, která má ovšem především za cíl dostat zákazníky po Vánocích znovu do obchodů,“ potvrzuje tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková. Na kupující však čeká celá řada triků. Sleva může být ve skutečnosti nižší, než obchodník tvrdí, protože u velkého množství zboží není uváděna původní cena, ale pouze nová. Prodávající často na zlevněné zboží poskytují pouze šestiměsíční, nebo roční záruku. Původní cena, za kterou se zboží prodávalo například před dvěma dny, je navýšena, aby prodávající vzbudil zdání, že sleva je vyšší.
Zkušenosti SOS však naznačují, že prosadit své právo je velmi obtížné. Když se zákazník ozve, že slibovaná částka na cenovce byla nižší, než ta na účtence, obchod se omluví, že cena zůstala v obchodě omylem z předchozí akce, která již skončila. A trvá na tom, že platí ta, která je uvedena v jejich počítačovém systému.
„V rámci výprodejních akcí se v obchodech mění stovky, ve velkých hypermarketech až tisíce cen. Stává se, že ceny nesedí,“ zdůvodňuje tyto prohřešky Michal Kramer z agentury Field Research. V mnoha obchodech jsou umístěny takzvané čtečky čárových kódů, kde si každý může ověřit cenu. „Na displeji se objeví název výrobku, cena ze systému, tedy ta, která mu bude účtována na pokladně,“ dodává Michal Kramer.
Podle Idy Rozové, šéfredaktorky časopisu dTest, je samozřejmé, že zákazník má právo u pokladny žádat, aby byla účtována ta cena, která byla u zboží. Při každé koupi vlastně uzavírá podle občanského zákoníku s prodávajícím smlouvu o koupi a její součástí je i pravdivá informace o ceně. Pokud obchod účtuje vyšší cenu, než jaká je uvedena u zboží, porušuje zákon o ochraně spotřebitele. Ten totiž výslovně zakazuje uvádět nepřesné informace o ceně. Jasně říká, že cena nesmí vzbuzovat dojem, že byla snížena, když tomu tak není. „Pokud obchod účtuje víc, než je uvedeno u zboží, je to jasné porušení zákona o ochraně spotřebitele. A za to hrozí sankce až padesát milionů korun,“ potvrzuje advokát Jan Oškrdal.
Na slevu naletěla i slečna Eva. Ve značkovém butiku si koupila tričko. Původní cena 790 Kč, nyní 590 Kč. Až doma zjistila, že tričko má rozpáraný rukáv. Prodavačka jí nemohla vadný výrobek vyměnit, protože měli pouze jeden model, ale vrácení peněz odmítla s tvrzením, že se nevztahuje na výprodeje.
»To je další z mnoha používaných triků prodavačů a nejčastěji se tím ohánějí u reklamací textilu a obuvi. Nemají pravdu. Záruka, tedy odpovědnost prodávajícího za vady výrobku, se týká výrobku celého a ze záruky nelze vyjmout žádnou součást výrobku (tedy například onen rozpáraný rukáv),« uvádí Ida Rozová. Navíc, neplatí tu výmluva, že zlevněné zboží nelze vracet.
Podle jejích slov, když se na výrobku objeví vada, jedná se o rozpor s kupní smlouvou (§ 616 odstavec 3 občanského zákoníku). V takovém případě má spotřebitel právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu uvedl výrobek do stavu, který odpovídá kupní smlouvě, tj. aby byl bez vad. Pokud výrobek nelze opravit, nebo pokud není možná výměna, protože už není v prodeji, má kupující právo odstoupit od kupní smlouvy, tedy chtít zpět své peníze.
Jaký je váš vztah k povánočním slevám? Vyrazíte do obchodů, nebo na ně nereagujete?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 1. 2008 19:25, Charly
Když se ohradím , tak mi pokladní sdělí, ze za to můžou zákazníci, kteří to přehází. Když se mi to nezdá, tak nekoupím.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 1. 2008 14:13, naštvanej zákazník
Moc by mě zajímalo, kolik těch zlodějských podvodníků se slevama dostalo pokutu. Kolik by asi musela mít čoika kontrolorů, aby to všechno stihla. To radši jdu nakoupit k Vietnamcum nebo Činanum, ty si sice moc slevy nevymejšlí, ale jsou levní a každou prkotinu za pár korun ochotně vymění
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.