"Nejdříve si půjčím a pak to nějak splatím, snad to nebude takový problém." Tímto způsobem uvažuje dost lidí. A jejich řady se před Vánocemi ještě rozrostou. Zvlášť, když se reklamy na supervýhodné spotřebitelské úvěry valí ze všech stran. Ovšem když takoví spotřebitelé své finanční možnost přecení, mohou se snadno dostat do dluhové pasti. Splátky jedné půjčky řeší dalším úvěrem. Problém tím však pouze odkládají a bance nebo splátkové společnosti platí tučné úroky navíc. A pokud se jejich finanční situace nezlepší a nezačnou úvěry splácet, můžou časem čekat i exekutora.
"Podíl spotřebitelských úvěrů poskytnutých v předvánočním období na celkovém objemu celoročně poskytnutých úvěrů je asi třetinový. Zájem oproti ostatním měsícům roste zhruba o čtvrtinu," pochvaluje si ředitel úseku rozvoje obchodu České spořitelny Martin Techman. Celkem tato banka letos půjčí devět miliard korun. To bude o 1,4 miliardy korun více než loni.
Jenže Michal Kebort, finanční analytik Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), varuje: "Člověk by měl především myslet.
Chvilková radost u vánočního stromku může vyjít pěkně draho. Jak se na vás budou dívat vaši blízcí, zatížíte-li rodinný rozpočet splátkami natolik, že po další roky fvám zbude sotva na nákup základních potravin? Bankovní i nebankovní společnosti nabízejí řadu akčních nabídek, které jsou podle SOS mnohem méně výhodné, než to na první pohled vypadá. V případě úvěrů bez navýšení musí obvykle zákazník splatit celou částku v horizontu několika měsíců, v opačném případě bude splácet včetně vysokých úroků. U splátkových společností se roční procentní sazba nákladů (RPSN) běžně šplhá přes 25 procent, ale dostanete sfge i na čtyřnásobek této sumy," vysvětluje Kebort.
Vstoupí-li navíc spotřebitel do vztahu s některým z nebankovních poskytovatelů úvěrů, měl by zachovávat nutnou ostražitost. Česká obchodní inspekce v listopadu loňského roku prověřovala 129 reklam na spotřebitelské úvěry a soustředila se zejména na ty, které jsou šířeny přes internet. Nedostatky zjistila u 62 procent z nich. Zejména šlo o nedostatečné poskytování informací. Většinou chyběl údaj o RPSN.
"Banky na klienty vytahují nejúčinnější zbraň, a tou je maximální rychlost a jednoduchost. Není nic jednoduššího, než si nyní v bance vyřídit spotřebitelskou půjčku. Stačí jen doložit nějaký příjem a půjčce nic nebrání. V drtivé většině těchto úvěrů není třeba řešit žádné zajištění. Řada klientů má navíc půjčky již „předschválené“, protože jim na účet chodí pravidelně výplata. Pak banka nepožaduje ani žádný doklad o příjmech. V takovém prostředí je pro mnoho lidí velmi obtížné odolat pokušení a nekoupit si nový širokoúhlý televizor, automobil či spoustu jiných zajímavých věcí. Splátky je možné pohodlně rozložit na desítky měsíců, což na první pohled neznamená velkou měsíční finanční zátěž," připojuje šéfredaktorka časopisu Test Ida Rozová.
"Než si půjčíte, udělejte si předem jednoduchou kalkulaci.
V prvé řadě si zjistěte svůj disponibilní měsíční příjem. To znamená, kolik vám měsíčně zbude peněz po uhrazení všech výdajů. Je nutné pamatovat na všechny platby, zejména splátky jiných úvěrů, leasingu či hypotéky a samozřejmě náklady na jídlo a bydlení. Teprve peníze, které zůstanou, je možné využít ke splácení další půjčky. Rozumná výše spotřebitelské půjčky je přitom taková, kterou je klient bez potíží schopen splatit do jednoho roku,« radí Ida Rozová a uvádí následující příklad:
Klient, který má měsíčně navíc tři tisíce korun, by si neměl brát větší půjčku než 36 tisíc korun. Pokud si půjčí více, neznamená to ještě, že se dostává do dluhové pasti. Splátky spotřebitelského úvěru je možné rozložit do několika let. Svůj rozpočet ale zbytečně napíná. V případě nenadálé události, jako je nemoc nebo ztráta zaměstnání, mohou nastat finanční těžkosti. Dostane-li se do takové situace, obvykle požádá o další půjčku, tu předchozí ale stále nemá splacenou. A najednou zjistí, že měsíční disponibilní zdroje na celkové splátky nestačí. A pak vzniká skutečný problém, protože dluhová past je nebezpečně blízko.
SOS proto doporučuje především dobře počítat. Když už si někdo půjčit peníze chce, měl by úvěrovou smlouvu důkladně prostudovat. Pokud spotřebitel některé pasáži nerozumí nebo má pochybnosti o právní kvalitě dokumentu, neměl by ho nikdy podepisovat. V takovém případě se může obrátit i na osobní poradny SOS fungující ve všech krajích ČR či na poradenskou linku 900 08 08 08 (8 Kč/min). Využít lze i elektronické poradny na webových stránkách www.spotrebitele.info.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 12. 2007 13:24, Renata z Jablonce
Ne každý je ekonom, aby si spočítal, jak nevýhodně se mu všechny půjčky a úvěry vnucují. Bohužel máte pravdu, že ti,co tomu vůbec nerozumí tyhle webovky nečtou. A když se neumí ani poradit, tak dobře jim tak. O svátcích se přecpou, zbytky vyházejí a po novém roce budou fňukat, že nemají na nájem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.