Šéf ČTÚ: Operátoři stavějí dálnice, ale pustí na ně jenom škodovky stodvacítky

Ondřej Tůma | rubrika: Rozhovor | 15. 10. 2016 | 3 komentáře
Otevřený rozhovor s šéfem Českého telekomunikačního úřadu Jaromírem Novákem o tom, co Česku schází k tomu, aby se mohlo stát středoevropským lídrem v digitálních technologiích, o tom, že balíček s pětisty megabajty dat je dnes výsměch, o absenci čtvrtého operátora a o prolobovaných legislativních úpravách, které tlačí spotřebitele do kouta.
Šéf ČTÚ: Operátoři stavějí dálnice, ale pustí na ně jenom škodovky stodvacítky

Jak jsme na tom, pane Nováku, v Česku s digitálními technologiemi?

Když se podíváme na mezinárodní srovnání, která se týkají digitální agendy, rozhodně bychom měli na svém postavení zapracovat. Politici říkají, že se můžeme stát digitálním lídrem našeho regionu. Tak snadné to ale nebude, i když určité předpoklady máme. Češi rozhodně patří mezi národy, které se nebojí moderních technologií. Technické vzdělání tu má dobrou tradici, nevadí nám využívat bezkontaktní technologie i chytré telefony.

Na druhou stranu takový eGovernment, tedy elektronizace státní správy a její využití ve prospěch občanů, tady pořád nějak vázne. Spousta stránek se popsala dobrými myšlenkami, ale uvedení do praxe? Dosavadní služby, které stát poskytuje, jsou roztříštěné a nemají jednotný standard. Každý rezort si podle sebe vyvíjí něco jiného. Všichni si teď hodně slibují od jmenování Tomáše Prouzy koordinátorem digitální agendy. Věřím, že dojde k zlepšení.

Propojeno!

„Máme spoustu geniálních IT start-upů, které jsou ve světě úspěšné. Stát by je měl podpořit,“ tvrdí v rozhovoru nový vládní koordinátor pro digitální agendu Tomáš Prouza.

Tomáš Prouza: Stát by měl víc podporovat start-upy

Čím to je, že se tu eGovernmentu nedaří?

Před lety tu vznikly základní registry, takže se v rámci státní správy podařilo vybudovat jakýsi back office. Pořád se z toho ale nedaří vytvořit uživatelsky přívětivé prostředí. Lidi musí vyvinout velké úsilí, aby zjistili, jestli je agenda daného úřadu digitalizovaná, nebo ne. Taky není většinou jasné, jestli si jednotlivé úřady dokážou potřebné údaje předat, nebo to musíte oběhat s vytištěnými formuláři v ruce a lovit razítka jako za Rakouska-Uherska.  

A kdybyste měl posoudit rozvoj digitálních technologií v oblastech, které spadají přímo pod Český telekomunikační úřad?

Když se podíváme například na infrastrukturu pro vysokorychlostní internet a přístup k rychlému mobilnímu internetu, v mezinárodních srovnáních nevycházíme špatně. Operátoři po aukci frekvencí v roce 2013 dost zainvestovali do LTE sítí. Samozřejmě tu pořád jsou nějaká nepokrytá místa, ale infrastruktura v této oblasti je už dostatečně kvalitní. Naopak za slabinu považuji výstavbu optických sítí, to jsme vyloženě na chvostu mezinárodních tabulek. Do těchto technologií teď investují především regionální operátoři, kteří upgradují svoje sítě.

Jak to změnit?

Hodně si slibujeme od implementace směrnice na snížení nákladů na výstavbu NGA sítí, která by se měla brzy dostat do Sněmovny. Jednorázově určitě pomůže i dotace 14 miliard korun z Evropské unie v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost.

Proč nejsou velcí operátoři aktivnější?

Těžko říct. Vidíme u nich postupné vylepšování jejich současných sítí. Nominálně tím sice můžou dosáhnout vyšší rychlosti, ale pokud se bavíme o technologiích budoucnosti, měl by být jednoznačně kladen důraz na optiku. Stačí se podívat na chování uživatelů. Neexistuje člověk, který by přešel z optiky zpátky na VDSL nebo ADSL. Bohužel na rozdíl od jiných evropských dominantních operátorů u nás do řešení FTTH, tedy optiky do domu, bývalá Telefónica zatím neinvestuje.

Na shledanou

S mobilním operátorem na věčné časy? Kdepak, klidně můžete zvednout kotvy a jít hledat štěstí jinam. Přečtěte si, jak a kdy je možné operátorovi vypovědět smlouvu.

Jak a kdy odejít od operátora

Nedávno jste měřili rychlost internetu na hlavních vlakových koridorech. Jak to dopadlo?

Poprvé v historii úřadu jsme měřili pokrytí koridorů 2G, 3G i 4G technologiemi. U vlakových koridorů se ukázalo, že i když je trasa dobře pokrytá signálem dostatečně silným pro spojení v otevřeném prostoru, může útlum vagonů znemožnit kvalitní příjem signálu uvnitř vozu. Jsou proto potřeba dodatečné investice, aby vagony obsahovaly repeater, který signál dostane dovnitř nebo ho přemění na WiFi.

Na pokrytí koridorů se často podílejí vysílače umístěné ve vesnicích a obcích podél trati. Problém je ale v tom, že se při jízdě velmi rychle střídají pokryté a nepokryté úseky, takže mobilům trvá, než se do sítě nalogují, a uživatelský komfort je pak mnohem horší. Do konce roku chceme vizualizovat výsledky našeho měření ve webové aplikaci. V té si cestující jednoduše zadá, kterým koridorem a jakým typem vagonu bude cestovat, a jako výsledek se mu ukáže, kde by měl být na trati dobrý signál a kde si pravděpodobně nezavolá.

Operátoři se při aukci frekvencí v roce 2013 zavázali k tomu, že budou vlakové koridory do roku 2021 pokryté vysokorychlostním internetem. Podaří se jim to splnit? A pokud ne, co jim hrozí?

Při nesplnění podmínek aukce by po upozornění a následné dodatečné výzvě následovalo řízení o odnětí přídělu kmitočtů. Myslím si ale, že tohle nebude potřeba řešit. Když se podívám na výsledky prvního termínu pokrytí řídce osídlených okresů, tak všichni operátoři splnili svoje povinnosti, někteří i s předstihem. Z mého pohledu je zatím spolupráce s operátory na plnění rozvojových podmínek pokrytí příkladná.

Anketa

Jak jste spokojeni se svým operátorem?

Operátory naopak kritizujete za nedostatečné datové tarify…

Ano. Rozhodně platí, že mobilní data by dnes neměla představovat luxus. Služby, které člověk může konzumovat prostřednictvím svého mobilního telefonu, jsou natolik samozřejmé, vyspělé a potřebné, že balíček s 500 MB je v roce 2016 mimo realitu. Nedávno vyšlo srovnání poskytování neomezených dat v rámci Evropy. Je z něho jasně patrné, že neomezená data už nejsou nic nenormálního. Operátoři u nás sice investují do moderní dálnice v podobě 4G sítě, ale pouštějí na ni jenom škodovky stodvacítky.

Proč?

Pro mě je to nepochopitelné a s argumenty operátorů rozhodně nemůžu souhlasit. Operátor O₂ například před pár dny představoval svou novou službu a při této příležitosti prezentoval výzkum, že devět z deseti zákazníků nevyčerpá datový balíček 30 GB. To je ale naprosto špatný a zkreslený pohled. Když má zákazník nastavený strop, tak se ho přece snaží nepřekročit a hlídá si ho. Jeho potřeby mohou být ve skutečnosti úplně jiné. Podobný přístup brzdí uživatele i digitální ekonomiku.

Když jsme dělali rozhovor s právníkem spotřebitelského sdružení dTest Milošem Borovičkou, v nadsázce říkal, že operátoři v Česku soupeří o to, kdo bude v očích veřejnosti nejhorší. Čím to je, že mají operátoři tak špatnou pověst?

Když se podíváme do našich statistik, tak jsme za loňský rok měli necelé tři tisíce stížností, což je zhruba sedm stížností denně včetně víkendů a svátků. Drtivá většina stížností je na velké hráče. Je to přitom paradoxní, protože mobilní telefon dnes používáme všude a pro spoustu lidí jde o naprosto nepostradatelnou věc. Operátoři tak mají neuvěřitelný prostor k tomu, aby si se svými zákazníky vytvořili dobrý vztah, který pak byznysově využijí. Když se ale podíváte na jejich facebookové a twitterové účty, tak se to jen hemží naštvanými stížnostmi a případy, ve kterých operátoři spotřebitele poškodili.

Proč to tak je?

Určitě v tom hraje roli podceňování smluv, které operátoři se svými zákazníky uzavírají. Když si nastudujete podmínky tarifu, všeobecné podmínky a na pobočce podepíšete smlouvu, očekáváte, že všechno bude platit. Ale operátor vám po měsíci pošle SMS, že se podmínky mění a že si více informací můžete dohledat v obchodních podmínkách a novém ceníku. A takhle je to klidně i několikrát do roka. Tento přístup nutně musí snižovat důvěru spotřebitele vůči operátorovi. A nebudeme si nic nalhávat, poměr pozitivních a negativních změn také nevychází ve prospěch spotřebitele.

Jednostranné změny smluvních podmínek operátorům umožnila novela zákona o elektronických komunikacích. Poslanci, kteří zákon předkládali ve Sněmovně, dokonce přiznali, že se na jeho znění podíleli sami operátoři. Může se chování operátorů změnit bez další úpravy legislativy?

Záleží na tom, jestli se operátoři budou chtít orientovat na krátkodobý výdělek, nebo jestli si budou chtít vychovávat loajální zákazníky. Určitě je tady prostor pro samoregulaci. Legislativní řešení je vždycky až to poslední, co by mělo nastoupit – ve chvíli, kdy selžou všechny samoregulační mechanismy. Bohužel ne všichni účastníci trhu takhle přemýšlejí. Asi spoléhají na to, že regulace zákonem je něco dlouhodobého, co se jich nedotkne v daném finančním kvartálu. Je to ale zbytečně krátkozraké podceňování rizika.

Možnost jednostranných změn smluvních podmínek navíc odporuje směrnicím Evropské unie, nebo ne?

Když porovnáme znění našeho zákona o elektronických komunikacích a evropských směrnic, tak je tam jednoznačný nesoulad. Rád bych upozornil na to, že Evropská komise nedávno představila návrh nových pravidel regulace v rámci telekomunikačního legislativního balíčku. Píše se tam mimo jiné i o tom, že operátor váže informační povinnost a právo odstoupit od smlouvy na změny, které nejsou výlučně ku prospěchu zákazníka. To je mnohem lepší definice, než kterou máme v zákoně, a sice že zákazník může odstoupit od smlouvy, když dojde ke zhoršení jeho postavení. V rámci vyjednávání o nových pravidlech na poli telekomunikací, na kterých spolupracujeme s Ministerstvem průmyslu a obchodu, se chceme zaměřit na to, aby byla tato problematika v legislativě co nejpřesněji definovaná.

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

Operátoři si také vehementně stěžují na váš projekt Spotřebitelský semafor, který usnadňuje zákazníkům orientaci v poskytovaných službách a smluvních podmínkách na trhu. Proč?

Naší ambicí bylo v momentě, kdy na trhu nejsou moc přehledné všeobecné podmínky a smlouvy, poskytnout spotřebiteli pomůcku, díky které si může srovnat jednotlivé hráče a jednoduše zjistit, jaká jsou jeho práva a povinnosti. Byli jsme překvapeni, jakou bouři – ve sklenici vody – to vyvolalo. Jeden operátor na nás dokonce podal dvě žaloby, ale obě už zase stáhl. Ohlasy spotřebitelů nás jednoznačně přesvědčily, že je dobré v tom pokračovat.

Máte na operátory v oblasti ochrany spotřebitele dostatečné páky? Můžou být sankce, které vám zákon umožňuje udělovat, pro operátory s miliardovými zisky vůbec citelné?

Činnost regulátora je závislá na dvou klíčových věcech – na kvalitní legislativě a na kvalitních lidech, kteří legislativu aplikují do praxe. Snažíme se dělat všechno proto, abychom nalákali a udrželi kvalitní pracovníky, kteří i navzdory současné podobě zákona o státní službě budou chtít pracovat u regulátora. Co se týče legislativy, tak je to běh na dlouhou trať. Podívejte se na některá správní řízení, ve kterých jsme například jednomu operátorovi už podruhé udělili pokutu za stejný přestupek. Časem už ale došlo i potřetí ke stejnému pochybení, takže ano – je otázka, zda sankce nastavené zákonem z roku 2005 jsou dostatečně odrazující.

Proč se u nás operátoři vážně zabývají stížnostmi zákazníků až ve chvíli, kdy jim klient oznámí, že vypovídá smlouvu a odchází ke konkurenci?

Samozřejmě záleží na každém operátorovi, jak daleko to chce nechat dojít. My jsme Ministerstvu průmyslu a obchodu navrhovali zjednodušit pravidla pro přenesení čísla. Jsem přesvědčený, že by to trhu prospělo. Po letech vyjednávání jsme se konečně dostali k textu, který by ministerstvo mohlo uplatnit v rámci připravované digitalizační novely. Lhůta, na které se všichni shodli, je deset dnů. Ještě to ale musí projít legislativním procesem, takže nic není jisté.

Vždy se mluvilo o tom, že by pozici spotřebitelů mohl zlepšit nástup čtvrtého operátora. Stále k tomu ale ještě nedošlo. Proč?

Podmínky aukce kmitočtů v roce 2013 byly pro příchod čtvrtého operátora ideální. Nový hráč ale nepřišel, zřejmě proto, že si největší zájemce nakonec radši koupil jednoho ze stávajících operátorů, Telefóniku O₂. Jsem ale stále přesvědčený, že příchod čtvrtého operátora by našemu trhu prospěl. Stačí se podívat do zemí, kde jsou čtyři velcí hráči. Rozhodně je pak mezi nimi živější soutěž o spotřebitele.

Jaromír Novák

Jaromír Novák

Narodil se v roce 1979. Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně a Fakultu informačního managementu na Univerzitě Hradec Králové. V roce 2005 nastoupil na Ministerstvo informatiky, po jeho zrušení přešel na Ministerstvo průmyslu a obchodu, kde působil v pozici ředitele odboru elektronických komunikací a následně ředitele sekce digitální ekonomiky. Do jeho kompetence patřila problematika poštovních služeb, služeb informační společnosti a agenda odboru elektronických komunikací. Aktivně se podílel mimo jiné na vyjednávání takzvaného telekomunikačního balíčku v době českého předsednictví v Radě EU v roce 2009 a byl členem týmu pro implementaci nových regulačních pravidel do českého právního prostředí. V říjnu 2012 byl vládou jmenován do funkce člena Rady ČTÚ do roku 2017. Předsedou Rady Českého telekomunikačního úřadu se stal v květnu 2013. Mezi jeho záliby patří literatura a moderní technologie.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+51
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Právník dTestu: Operátoři soutěží, kdo bude v očích veřejnosti nejhorší

18. 8. 2016 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Právník dTestu: Operátoři soutěží, kdo bude v očích veřejnosti nejhorší

Proč se operátoři nechtějí starat o své zákazníky? Dělají si něco z pokut Českého telekomunikačního úřadu? A jak by se měla zkrátit výpovědní doba, po které budete moci udělat svému... celý článek

Na shledanou! Jak a kdy můžete odejít od operátora

8. 9. 2015 | Petra Dlouhá | 8 komentářů

Na shledanou! Jak a kdy můžete odejít od operátora

S mobilním operátorem na věčné časy? Kdepak, klidně můžete zvednout kotvy a jít hledat štěstí jinam. Přečtěte si, jak a kdy je možné operátorovi vypovědět smlouvu.

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

13. 7. 2015 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

Případů, kdy telefonní operátoři zasahují do uzavřených smluv a mění jejich podmínky, stále přibývá. Poradíme vám, na co byste si měli dávat největší pozor a jak se můžete bránit.

Očima expertů: Klienta na řetěz? Co si vyjednali mobilní operátoři u poslanců

17. 10. 2014 | Ondřej Tůma | 6 komentářů

Očima expertů: Klienta na řetěz? Co si vyjednali mobilní operátoři u poslanců

Jde o skandální okleštění práv zákazníků mobilních operátorů, nebo žádná zásadní změna v zaběhnuté praxi nepřijde? Řeč je o novele zákona o elektronických komunikacích. Jaké bude mít... celý článek

Partners Financial Services