Jak zavést bezproblémové parkování a nepodmíněný příjem jednou ranou

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 30. 9. 2016 | 18 komentářů
Jednoduše: nahradit parkovací socialismus parkovacím trhem.
Jak zavést bezproblémové parkování a nepodmíněný příjem jednou ranou

V srpnu se rozšířily modré zóny po Praze 5 a 6, v září po Praze 3, v říjnu bude následovat Praha 8 a příští rok zavede rezidentní parkování v bílých zónách i Brno-střed. Vyhrazení ulic pro auta lidí s trvalým bydlištěm je politicky geniální. Nejvíc totiž zabolí cizáky, kteří zastupitelstvo nevolí; voliči naopak ocení, když jejich ulice konečně přestanou sloužit jako odkladiště vozů původně parkujících v těch čtvrtích, které zóny zavedly dřív. V důsledku ale rezidentní parkování komplikuje pohyb po městě všem motoristům: za snazší parkování ve vlastní čtvrti se platí obtížnějším parkováním všude jinde. A každá cesta má dva konce.

Dá se parkovací tragédie obecní pastviny, ústící v dlouhé kroužení ulicemi a hledání volného místa, řešit nějak jinak než zónami pro rezidenty? Dá: parkování na ulicích, alespoň těch věčně přetížených, zpoplatnit. Všem, bez ohledu na trvalé bydliště.

Anketa

Když se vracíváte večer z práce, zaparkujete v pohodě?

Aby místa neblokovali ti, kteří auto zas tak moc nepotřebují

Že je to technická utopie? Není. V éře mobilních plateb to jde zařídit i bez nákladného vztyčování a opečovávání parkovacích automatů co padesát metrů.

Že je to ždímání rezidentů? Nemusí být. Parkování lze nacenit podobně degresivně jako cestování hromadnou dopravou: že hodina stojí třicet korun, ještě neznamená, že rok musí stát čtvrt milionu. Může to být pět, deset, patnáct tisíc.

Tady je prostor pro první kouzlo, které by motoristům ušetřilo čas a nervy: cenu parkování lze měnit tak, aby ulice nebyly ve špičkových časech úplně plné, ale téměř plné. Tedy odradit od cesty autem toho člověka, pro kterého zrovna teď cesta není zase tak důležitá, aby v cíli nechal dejme tomu stokorunu, a ušetřit tak místo pro toho, kdo má naléhavější poslání. Vyžadovalo by to dlouhý sběr dat a ladění, ale výsledkem by bylo parkování bez stresu (a zbytečných emisí).

Ulice patří všem. Tak ať na nich všichni vydělávají

Že je to antisociální? Předně je nutné připomenout, že přesně takhle funguje trh s bydlením. Pokud z něj někdo vypadne, hrozí mu, že umrzne; pokud někdo vypadne z nově vytvořeného trhu s parkováním, prostě bude cestovat jinak. Mrzuté, ale ne tolik, jako umrznutí.

To ale samo o sobě námitku, že je systém antisociální, samozřejmě nevyvrací. Pro chudé důchodce nebo mladé rodiny může být tržní cena parkování nedostupná, a přitom auto můžou potřebovat víc, než někdo, komu patří pět činžáků. I to se ale dá řešit. Lze se ostatně inspirovat trhem s bydlením: stejně jako jsou sociální byty pro potřebné, je možné pro potřebné vyhradit i parkování. Parking first.

Zároveň se otevírá prostor pro druhé kouzlo, díky kterému by ze zpoplatnění parkování těžili úplně všichni, včetně místních politiků. Totiž: rozdělit poplatky zpátky obyvatelům městské části jako skromnou formu nepodmíněného základního příjmu. Z hausnumer vychází, že by to mohlo být několik tisíc korun ročně, za které by si lidi mohli koupit tramvajenku, umořit jimi část poplatků za parkování, anebo si na jeden krásný večer objednat trpasličí estrádu.

Anketa

Zpoplatnit ulice podle Kašpárka?

Námitku můžeme taky obrátit: antisociální je, když se obce (a tedy občané) připravují o bezpracný příjem z vlastního majetku, za jehož využívání se dnes platí tím nejcennějším, totiž časem při hledání volného místa. Těch školek, co by se za to… atd.

Že je navržený systém levicový? V této základní podobě vůbec ne: to jen ironií osudu zrovna politici z pravicových stran prosazují automobilový socialismus, který v ulicích velkých měst ústí v problémy, v jaké tak socialismus ústívá. Navržený systém je především tržní.

Levicovou, zelenější variantu si ovšem můžeme představit: je možné odpustit poplatky sdíleným vozům, zvýšit dlouhodobé předplatné hummerům nebo rozdávat výnosy v lokálních měnách, aby lidé podpořili místního zelináře místo KFC. (Osobně by se mi víc zamlouval jednodušší, nevýchovný model.)

Přemýšlím nad tím už dlouho a opravdu, ale opravdu jsem ještě nepřišel na to, proč bych neměl dostat Nobelovku za ekonomii.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+68
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 18 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 9. 2016 11:31, kodiak medvěd

Celá myšlenka rezidenčních parkovacích zón je na hlavu postavená. O co opírá rezident své výsostné právo na výhradu parkování na veřejném prostranství? O to, že v daném místě bydlí? No a co? Patří mu snad to veřejné prostranství? Nikoli, je veřejné. Pořídil sis bydlení bez parkovacího místa nebo garáže? No to máš smůlu, na veřejném prostranství buď místo najdeš nebo nenajdeš. Třeba se lidi časem naučí vybírat si bydlení podle toho, jestli je k němu parkování a ne podle toho, jestli má dvoumetrový balkon do zaplivaného dvorku. A nebo si na tom dvorku uklidí a budou parkovat na svém.

+82
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 9. 2016 15:35, sony

Řidiči by měli pochopit, že žádná parkovací místa nejsou nafukovací. Co třeba vybírat parkovací poplatky formou paušálu? Mohl by být součástí jiné úhrady, např. povinného ručení a byl by omezen na jedno místo pro domácnost a jedno místo pro zaměstnance,lišil by se výší podle velikosti obce a místo by mělo být trvale označeno. "Cizáci" by měli smůlu, na ně by se dostalo jenom na soukromých parkovištích, která by patřila např. obchodním domům, nemocnicím, úřadům, průmyslovým objektům a jiným podnikům, případně by je zřizovaly obce a cenu by si regulovali sami.

-30
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

auto, bydlení, parkování

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nové povinné ručení podle Allianz. Kdo jezdí málo, platí míň

21. 9. 2016 | Monika Veselíková | 12 komentářů

Nové povinné ručení podle Allianz. Kdo jezdí málo, platí míň

Novinka potěší hlavně sváteční řidiče. Cenu povinného ručení totiž Allianz počítá podle počtu ujetých kilometrů. Na nejvyšší slevu – čtyřicet procent, dosáhnou řidiči, kteří ročně ujedou... celý článek

Pár dobrých rad: Jak reklamovat ojetinu z autobazaru

1. 8. 2016 | Petra Dlouhá | 17 komentářů

Pár dobrých rad: Jak reklamovat ojetinu z autobazaru

Fakt, že jste koupili starší použitou věc, rozhodně neznamená, že ztrácíte svá spotřebitelská práva. Reklamovat můžete i ojetý vůz z autobazaru. Máme pro vás pár užitečných rad.

Pět dobrých rad: Kdy, jak a proč můžete zrušit povinné ručení

31. 3. 2015 | Petra Dlouhá | 7 komentářů

Pět dobrých rad: Kdy, jak a proč můžete zrušit povinné ručení

Povinné ručení patří k nejobvyklejším pojistným produktům, máme ho skoro všichni. A přesto je kolem něj spousta pověr a výmyslů, nejasností. Třeba kolem toho, kdy povinné ručení zaniká,... celý článek

Parkovací zóny? Radši místa vydražte v aukci

12. 4. 2013 | Michal Kašpárek | 17 komentářů

Parkovací zóny? Radši místa vydražte v aukci

Rozčilujete se nad tím, že opěvovaná estonská „MHD zdarma“ přece není zdarma? Správný postřeh. Stejně tak by vás ale měl dráždit i český parkovací socialismus.

Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

10. 2. 2012 | Michal Kašpárek | 18 komentářů

Dálnice bychom si měli platit „městskou známkou“, ne tou dálniční

Kupon jsme letos lepili na přední sklo už po osmnácté. Možná nadešel čas promyslet celý systém úplně znova.

Partners Financial Services