Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Očima expertů: Zabíjí stahování muziku?

Proč si v obchodech kupovat cédéčka, když jde hudbu jednoduše stáhnout? Jenže zatímco někdo za songy na internetu platí, jiní je stahují – proti vůli autorů a interpretů – zdarma. Přijdou muzikanti na buben?
Očima expertů: Zabíjí stahování muziku?

Příjmy z prodejů cédéček a dévédéček se od devadesátých let hluboko propadly. Boj některých interpretů a jejich nahrávacích společností proti stahování a vypalování muziky skončil neúspěchem. Přesto se možná blýská na lepší časy. Statistiky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) ukazují, jak rostou příjmy z digitálního prodeje hudby. Na placené stahování a streamování celosvětově lidé loni vydali 6,7 miliardy dolarů. A příjmy z digitálního prodeje rostou dál…

Je stahování písniček na internetu opravdu takové zlo? Jak se muzikanti mají dnes brát za svá autorská práva? A představuje streaming kompromis, který bude vyhovovat muzikantům, nahrávacím společnostem i posluchačům?

Roman Strejček

předseda představenstva OSA

Roman Strejček
-130
Líbí
Nelíbí

Budeme-li krást tvorbu umělcům pod rukama, pak v konečném zúčtování poškodíme sami sebe. Kdo by investoval peníze, čas a energii do takové činnosti? Přitom vlastní tvorba je zrcadlem naší kultury a národní identity. Má-li vznikat nová tvorba, musíme jí vytvořit férové prostředí. Je obtížné vysvětlit podstatu duševního vlastnictví. Nelze si na to sáhnout, a tak podléháme názoru, že tvorba nemá žádnou hodnotu. Je to o vyspělosti společnosti a jejím respektu k práci druhých.

Streaming představuje skvělý komfort pro zákazníky. Obchodní model je ale zajímavý spíš pro nahrávací společnosti než pro umělce. Když prodáte CD, bývá na něm zpravidla 14 skladeb. Předplatitel streamingové služby si přehraje třeba sto skladeb od různých umělců. Tím pádem jsou jejich příjmy nízké a rozmělněné. A to pomíjím, že zhruba 90 procent uživatelů používá služby zdarma, přerušované reklamou.

Josef Vojtek

zpěvák, Kabát

Josef Vojtek
-23
Líbí
Nelíbí

Nelegální stahování hudby je neúcta k práci hudebníků. Ale taky netvrdím, že každý, kdo chce nové CD svého idolu, musí hned běžet do kamenného obchodu. Kupování přes internet je taky varianta. Já sám stahuju hudbu přes iTunes a jsem maximálně spokojený.

A jak prosazovat práva hudebníků? V dnešní době je zcela nemožné zastavit nelegální stahování hudby. Až bude tohle vyřešeno, bude možné chránit autorská práva a potažmo i zvýšit odměny autorům z prodejů hudby. Streaming by mohl fungovat. Jen je důležité najít cenovou politiku výhodnou pro obě strany.

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Lukáš Kovanda
+95
Líbí
Nelíbí

Stahování písniček muziku nezabíjí. Třeba Mozart svá historicky vrcholná díla tvořil v době, kdy žádných autorských práv využívat nemohl. První ze skladatelských velikánů dějin, který copyrightu už umně využíval, byl v 19. století Verdi. Nově ustavená možnost autorské ochrany však jeho tvůrčí úsilí paradoxně snížila. Verdi totiž díky copyrightu zbohatl tolik, že už měl všechno, na co si vzpomněl, a poměrně nejcennějším se mu stal volný čas.

Stahování písníček (nebo filmů) ovšem zabíjí zisky velkých studií typu Disney. Právě lobbing společnosti Disney měl lví podíl na tom, že američtí zákonodárci v roce 1998 přijali zákon prodlužující dobu autorské ochrany – na celý autorův život plus 70 let navrch – přezdívaný Mickey Mouse Protection Act. Ano, zákony o copyrightu jsou dnes často mnohem spíše vládní garancí určitého monopolu než ryzí ochranou duševního vlastnictví. Pokud by stejné zákony platily už v době, kdy tvořil sám Walt Disney, nikdy by nemohl svým charakteristickým stylem ztvárnit postavičky, jako je Sněhurka a sedm trpaslíků (soudně by je napadl nejspíš právník potomků bratří Grimmů) nebo Pinocchio (to by se ozval zase někdo od Carla Collodiho).

Hynek Toman

hudebník, Support Lesbiens

Hynek Toman
+32
Líbí
Nelíbí

Muzika na internetu se stahuje už léta. A pořád se skládá a vydává nová. Stahovaní se určitě negativně odráží na prodeji fyzických nosičů, na druhou stranu (ať se nám stahování líbí, nebo ne) částečně napomáhá propagaci – zvyšuje se povědomí o umělci a jeho nových nahrávkách. Ale i v této době, když si lidé chtějí koupit hudební nosič umělce, kterého mají rádi, klidně jdou a koupí si ho. 

Po celém světě existují ochranné organizace, které chrání práva autorů a interpretů, co já vím, tak se neustále snaží reagovat na nové technologie. Podívejte se třeba na YouTube – podle audiostop vyhledávají ve videích zveřejněných na YouTube shodu, když najdou písničku zastupovaného autora, video pak zablokuji nebo zpeněží ve prospěch majitele autorských práv. Což je určitě fajn.

Nevím, jestli streaming bude kompromisním řešením. Kdo nechce platit za hudbu, už asi nikdy nezačne. Ale naštěstí existuje na celém světě stále mnoho lidí, kteří rádi takto podpoří své oblíbené umělce, ať už jde o hudbu, film nebo knihy nebo jiné umělecké disciplíny, které se dají šířit internetem.

Ivan Bartoš

předseda Pirátské strany

Ivan Bartoš
+75
Líbí
Nelíbí

Tvrzení, že stahování zabijí hudbu, je jako z nějaké reklamy nebo propagandy. Tento argument nejčastěji zaznívá od lidí či subjektů, kteří si nevšimli, že se svět změnil, a podle starého modelu se jim prostě nedaří hudbu efektivně prodávat. Muzikanti si ale cestu ke svým posluchačům už našli. A jistě by si nepřáli, aby jejich posluchači byli šikanováni, sledováni či souzeni za to, že někam nasdíleli jejich písničku.

Na trhu je řada dostupných služeb, které umožňují streaming za paušální poplatek. Možnost stáhnout si hudbu na dobrém připojení a mít ji uloženou v zařízení je základ. Existuje mnoho komerčních e-shopů na stahování hudby, které fungují. Lidem nevadí za hudbu platit. Ti, kteří si hudbu stahují bez placení, reálně žádnou škodu nedělají, neb by si ji patrně nekoupili.

Jinak stahování hudby je v Česku legální, což je třeba neustále připomínat.

Michal David

hudebník

Michal David
-68
Líbí
Nelíbí

Myslím, že stahování hudbu nezabíjí. Je to jen nová forma prezentace. Problém ale je, že si hudbu spousta lidí stahuje bezplatně. Nahrávka, pokud je profesionální, stojí hodně peněz. Autor to také nemůže psát zadarmo. Ani interpret nemůže zpívat zadarmo. Rohlík v obchodě vám také nedají zadarmo. Bezplatné stahování je tedy v podstatě krádež. Pokud se nevymyslí nějaká dobře fungující forma placeného stahování, tak to bude problém a všichni hudebníci přestanou jednou vydávat nahrávky a budete si muset přijít na jejich živé koncerty. A co se týče streamingu hudby, určitě je to cesta, ale je zatím v plenkách. Věřím ale, že někdo chytrý něco vymyslí. Jinak přijdou všichni hudebníci na buben.

Aleš Michl

ekonom, poradce ministra financí

Aleš Michl
+39
Líbí
Nelíbí

Jsem z generace, která ještě pamatuje Napster. Jedním z jeho zakladatelů byl Sean Parker. Hudebníci tehdy Napster nesnášeli a žalovali u soudu. Má oblíbená Metallica v podstatě Napster soudně zavřela. Ten samý Sean Parker mimochodem sehrál podstatnou roli při vzestupu Facebooku a taky zainvestoval do Spotify. Takže nakonec by měl hudební průmysl pravě Parkerovi poděkovat. A samozřejmě především taky Applu. Co nevymyslela velká vydavatelství a nahrávací společnosti, tedy funkční byznysmodel, jak prodat hudební nahrávku online, vymysleli oni za ně. Díky nim mám teď na mobilu Spotify a za měsíční paušál legálně poslouchám hudbu, kterou miluju. Už ani nepoužívám iTunes – Spotify mě dostala svou geniální jednoduchostí, že si člověk hudbu poslouchá za malý měsíční paušál. Na to původně nevěřil ani Jobs. Takže moje odpověď na otázku je: ano, dá se najít kompromis a streaming za paušál je win-win pro umělce i posluchače.

Dan Bárta

zpěvák, Illustratosphere

Daneil Bárta
+28
Líbí
Nelíbí

Stahování muziky bez odměny muzikantům, skladatelům a textařům otravuje, deprimuje, frustruje a okrádá vydavatele, muzikanty, skladatele a textaře, ať jsou s tím smířeni, nebo ne. Šíření jejich práce je jedna věc, svévolné nakládání s ní druhá. Muzika je samozřejmě nesmrtelná, ten slogan, že stahování zabijí muziku, je anachronický, zavádějící, snadno napadnutelný, vyprázdněný.

Anketa

Kdo zahrál na vaši notečku?

A jak efektivně prosadit autorská práva? Nevím. Pustil jsem to z hlavy, nejsem právník ani ajťák. Jsem muzikant, skladatel a textař. A vydavatel. Živím se živým hraním, to je nekopírovatelné. Nicméně prodej našich nosičů náklady na jejich pořízení zatím pokrývá, děkujeme všem pěkně.

Streaming je asi OK, pokud funguje. Já vážně nevím, mě tyhle debaty vlastně už nezajímají. Jedna strana tvrdí, že muzika patří všem, a obtížně připouští, že udělat ji stojí dost úsilí a prostředků, druhá strana sveřepě brání své investice, svůj čas a svůj um. Několik takových vzrušených diskuzí jsem absolvoval a už se jich neúčastním, obtížně vysvětluji, že si své práce vážím a chci ji zpeněžit, jakkoliv jsem si vědom, že nekonečné množství jejích kopií, které lze vygenerovat několika pohyby ukazováčku, ji ponižuje. Pokud kdokoliv hledá cestu, jak ty kopie soudně komodifikovat, a pokud koncový uživatel cítí potřebu tyto kopie „kupovat“ nikoliv si je jen „přivlastňovat“, pak je jistě všechno v pořádku nebo na správné cestě. Mé názory se rozmělnily, v rámci tohoto tématu už neudržím pozornost. Já nic, já jenom hraju, skládám a píšu. A vydávám.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 6. 2016 9:24, kodiak medvěd

Celý systém autorských práv v jeho současném pojetí je nesmyslný a jak se ukazuje, i neudržitelný. Chápu, že myšlenka, že si jedním počinem zajistím doživotní příjem, je strašně lákavá. Obávám se ale, že současná praxe, kdy být umělcem (nebo spíše držitelem autorských práv) znamená být rentiérem, asi nebude dlouhodobě obhajitelná. To nemá nic společného se „zrcadlem naší kultury a národní identity“, to je jen vyčůraný způsob, jak donekonečna tahat peníze z druhých. Úplným vrcholem absurdity je pak dědění autorských práv.

Tak, jako se kultura a národní identita žila a rozvíjela se před vynálezem autorských práv, bude žít i po jejich zrušení.

Každá žranice má svůj konec.

Reagovat

 

+21
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 6. 2016 9:02, Likvid

Pan KOvanda se domnívá, že by dnes Grimmové někoho soudili? To těžko, Sněhurka nebyla jejich autroské dílo. Běžný školák to ví, ekonomický fachidiot nikoli. Kam se ale hrabe na mistra Michla, který má za to, že když on zaplatí nějaké peníze za muziku, musí je přece dostat muzikant, takže win-win. Nemá ponětí o tom, co muzikanti od streamovacích služeb dostávají, ale chytře a vtipně o tom pohovořit musí. Dobré poradce si náš moudrý financministr vybírá.

Reagovat

 

-9
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

19. 6. 2016 | 10:48 | Likvid

To má s televizí a rádiem pramálo společného. Jakmile jednou existuje nahrávka, někdo ji dá na síť. Moc jste o tom ve skutečnosti nepřemýšlel, že? více

18. 6. 2016 | 20:53 | tutenpes

Nějaký odkaz na ekonomický úpadek USA by nebyl. Nebo to cúcáš z palce na noze ? více

18. 6. 2016 | 16:40 | Jaromír Vávra

Proto si koupím raději CD, nebo tričko malé kapely abych ji podpořil, než té velké. O té malé vím, že bude jezdit a koncertovat, u té velké to jisté není více

18. 6. 2016 | 9:08 | Mišan

Řešení je jednoduché, nechce-li Michal David aby jeho hudba byla stahována, tak ať je neprodává televizi a jiným médiím a pokud tu svou písničku jednou prodá tak musí počítat s tím, že se bude stahovat. Má pravdu, rohlík...více

17. 6. 2016 | 18:20 | Kuba

Je to hrozně fešná diskuze o "pirátských praktikách" a celkovém "okrádání těžce pracujících umělců"
Sorry chlapci a děvčata, jak řekl kolega výše, 2001 je dáááávno pryč. Nyní je hudba šance se realizovat, ztvárnit a...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Ziskový výnos, Credit card, Reciproční hodnota, transformované fondy, státní podpora, penzijní společnosti, penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření, jan lorenc, pokladniční poukázky, úvěrové skóre, Roman Kakos, Jiří Majstr, likvidace škody, růst blahobytu, AMEX, bytové domy, americký radar

4E16485, 4E16485, 1HCVERVA, 1HCVERVA, 4E16485

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK