Případů, kdy se spotřebitelé nechali nachytat nepoctivými podomními prodejci energií, v posledních letech výrazně přibývá. Možná i vy jste se už setkali s nezvanými obchodníky, kteří vám nabízeli výhodnější smlouvu s dodavatelem elektřiny nebo plynu. Tento způsob prodeje je dnes velmi rozšířený a člověk by se před ním měl mít na pozoru.
Konkurence mezi dodavateli elektřiny je velká, a ke slovu tak často přichází tvrdé prodejní metody. Jednou z nich je právě podomní prodej - nezvaní a neobjednaní obchodníčci navštěvují dům po domu, nabízí své produkty a snaží se přetáhnout zákazníky z jiných společností. Jaká rizika podomní prodej přináší a jak se vyhnout nepříjemnému překvapení? Poradíme vám.
Buďte obezřetní a nenechte se do ničeho tlačit
Nikdy na sebe nenechte tlačit a vždy mějte na paměti, že podomního prodejce do svého bytu či domu pustit nemusíte. Stačí mu například říci, že v bytě žijete jen v podnájmu. V tu chvílí většina prodejců ztratí zájem, protože s vámi nic nezmohou.
Pamatujete i na to, že prodejcům rozhodně nemusíte předkládat „ke kontrole“ vyúčtování energií. Pokud to uděláte, vězte, že informace lze velmi snadno zneužít. Prodejce a především společnost, pro kterou pracuje, tak velmi snadno získají nejen vaše osobní údaje, ale také číslo zákazníka, vaši spotřebu, fakturovanou částku nebo typ tarifu… A už to jede!
Pokud se obchodníka rozhodnete do bytu pustit, hned na začátku trvejte na ověření totožnosti dané osoby. Doporučujeme se zeptat také na jeho vztah ke společnosti, případně si informace ještě ověřit na informační telefonní lince pro zákazníky. Prodejci se totiž, aby získali vaši důvěru, často vydávají za zástupce stávajícího dodavatele! Ten s vámi ale vždy komunikuje jinak než osobní návštěvou.
Od prodejce si vyžádejte všechny relevantní informace o nabídce: text smlouvy, obchodní podmínky a platný ceník. Za žádných okolností se nenechte tlačit k okamžitému podpisu. Vše si v klidu propočítejte a promyslete.
Nebojte si říct o čas k prostudování a ověření informací
Podomní prodejci jsou výřeční a potenciální klienty umí velmi dobře přesvědčovat. Často sahají k argumentům typu: „Víte, jak máte chytrého starostu? Ten už s námi podepsal a raduje se, kolik ušetří.“ Argumenty prodejců je proto nutné brát s rezervou a rozhodovat se s chladnou hlavou. Nebudete-li si jistí, domluvte se s prodejcem na schůzce za dva či tři dny. Získáte čas, kdy si můžete v klidu přečíst návrh smlouvy a ověřit si informace, které vám během sezení navypráví. Vždy mějte na paměti, že důležité je, co máte napsáno ve smlouvě, a ne to, co vám někdo naslibuje u dveří. V případě, že vám prodejce odmítne smlouvu k prostudování předat, ihned se s ním rozlučte. Jasně to hovoří o jeho neserióznosti.
Pečlivě prostudujte cenové nabídky
Pokud opravdu o změně dodavatele elektřiny uvažujete, srovnejte si cenové a obchodní podmínky stávajícího a nového poskytovatele na internetu a ujistěte se o její výhodnosti. Kalkulátor cenplynu a elektřiny najdete i na našem webu. Pamatujte, že i když je na první pohled cena výhodnější, může být spojena například s nevýhodnými smluvními podmínkami. Změna dodavatele může rovněž obsahovat skryté poplatky, o kterých se vám prodejce nezmínil.
Dodavatelé elektřiny by na svých webových stránkách měli zveřejňovat komplexní ceník, ve kterém by měla být vidět konečná cena za spotřebovanou jednotku a také rozložení jejích regulovaných i neregulovaných složek. Běžně se ale stává, že noví zákazníci nemají šanci cenu zjistit, pokud si o nabídku individuálně nezažádají. Dalším problémem je, že prodejci často uvádí pouze části ceny za dodávku a vynechávají regulované ceny, zveřejňují ceny bez DPH či nezmiňují poplatek za činnost operátora trhu. Vše si proto opravdu pečlivě prověřte.
Zajímejte se o spokojenost zákazníků daného dodavatele elektřiny
Při výběru dodavatele se kromě cenové nabídky řiďte také referencemi a pověstí nového dodavatele. Googlujte! Pokud narazíte na větší počet negativních hodnocení nebo o dodavateli nenajdete žádné relevantní informace, ze kterých byste si mohli udělat o jeho službách obrázek, radši se mu vyhněte. Za jednu z dobrých referencí lze považovat například jeho přihlášení k Etickému kodexu obchodníka, který obsahuje souhrn pravidel chování, k jejichž respektování a dodržování se může obchodník s elektřinou či plynem dobrovolně přihlásit.
Hlídejte si lhůty pro zákonná odstoupení od smlouvy
Co dělat v situaci, kdy vás obchodník z jakýchkoli důvodů přesvědčí k podpisu, ale vy si to posléze po přečtení obchodních podmínek či marném hledání spokojených zákazníků na internetu rozmyslíte? Podle občanského zákoníku lze v tomto případě odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do čtrnácti dnů ode dne uzavření smlouvy. O této skutečnosti vás však musí dodavatel informovat písemně. V případě, že se tak nestane, prodlužuje se lhůta na jeden rok a čtrnáct dní.
Opatření na ochranu zákazníka přijal i energetický zákon. Ten umožňuje spotřebitelům odstoupit od smlouvy o změně dodavatele plynu či elektřiny uzavřené nejčastěji při podomním prodeji ve lhůtě do pěti dnů před zahájením dodávky energií, a to bez nutnosti uvádět důvod a bez jakékoliv sankce. Proč je to výhodné? Protože ukončení smlouvy s původním dodavatelem trvá zpravidla několik měsíců (po uplynutí výpovědní doby). Další výhodou je, že pro dodržení lhůty k uplatnění práva odstoupit od smlouvy je dostačující, aby bylo písemné odstoupení odesláno poslední den této lhůty.
Sdílejte článek, než ho smažem