Obecnou radu nikdy nenapasujete na všechny reálné varianty. Záleží hlavně, v jaké zemi a na jakém místě se chystáte manželství uzavřít. Snáz to půjde v Evropské unii, obtížněji v zapadlé exotice.
Ve všech případech ale platí, že zatímco forma a pravidla uzavírání sňatku – náležitosti obřadu, potřebné dokumenty a tak dál – se řídí právními přepisy země, kde obřad probíhá, vaše způsobilost uzavřít manželství a podmínky jeho platnosti se posuzují podle českého právního řádu.
Jestli vám jde jen o zážitek a rituál, vezmete se v Las Vegas během deseti minut. Jestli chcete, aby svatba v Las Vegas později platila i v Česku, budete se muset chystat déle – splnit běžný postup spojený s uzavíráním sňatku v zahraničí a nechat se oddat od člověka, který k tomu má ve Spojených státech oprávnění. Totéž samozřejmě platí pro všechny ostatní cizokrajné svatební destinace.
Nejdřív se ptejte
Nejdřív byste měli kontaktovat úřad, před kterým chcete sňatek uzavřít – což znamená úřad ve vaší vysněné svatební lokalitě. Konkrétně příslušné matriční úředníky. Ti by vás měli informovat, jaké doklady a náležitosti budete k obřadu potřebovat – v souladu s právním řádem daného státu. První užitečné informace můžete najít třeba na webu města, kde byste rádi veselku. Případně se s žádostí o radu zkuste obrátit na ambasádu cílového státu u nás. Nebo alternativně na českou ambasádu v cílové zemi. Hodně pomoct může i zvláštní matrika v Brně, která má pozdější uznávání svateb uzavřených za hranicemi jako jediná v zemi na starost.
V Česku – například na Ministerstvu zahraničních věcí nebo zvláštní matrice v Brně – také pro jistotu ověřte, jestli sňatek, který jste si naplánovali, český stát později uzná.
V mimořádných případech vás v cizině oddají i na místním zastupitelském úřadu České republiky – třeba, když v zahraničí pobýváte dlouhodobě nebo ze zdravotních důvodů nemůžete odcestovat domů. Na možnost obřadu na konzulátě se ale můžete zkusit zeptat vždycky. Průběh je jednodušší. A domluvíte se česky.
Jaké doklady chystat
Místní úřady si od vás obvykle vyžádají následující sadu dokumentů:
- rodné listy
- potvrzení o právní způsobilosti k uzavření manželství, vydané českou matrikou (případně českou ambasádou)
- kopie strany pasu s fotkou (měl by být platný ještě šest měsíců po návratu z ciziny)
- potvrzení o rozvodu – v případě, že některý ze snoubenců do manželství vstoupil už dřív
- u vdovy nebo vdovce také úmrtní list bývalého partnera, případně i dřívější oddací list
Doklady by měly být stvrzeny apostilou – tedy doložkou, která prokazuje ověření podpisu a otisku razítka na listině za účelem jejího použití v zahraničí. Získáte ji na Ministerstvu zahraničí. Na ministerstvo si musíte přinést kolkové známky (na každý dokument stokorunovou), které pořídíte na každé poště.
Ale pozor, apostilu lze uplatnit pouze v zemích, které jsou členy Haagské úmluvy. Tu podepsalo přes devadesát států. Z běžně navštěvovaných zemí na seznamu chybí například Egypt. Když s apostilou nevystačíte, je třeba takzvaná superlegalizace dokumentu – což je v podstatě systém dvojího ověření: na našem Ministerstvu zahraničí a ještě na tuzemském zastupitelském úřadu země, do které se chystáte.
Dokumenty potvrzené apostilou nebo superlegalizací pak nechte přeložit soudním překladatelem do angličtiny nebo úředního jazyka státu, kde se budete brát.
Místní matriční úřady si od vás nejspíš doklady vyžádají písemně už v předstihu – posíláte kopie, originály přivezete později osobně. Počítejte také se správním poplatkem za uzavření sňatku, ceny jsou různé; obvykle se v přepočtu na koruny vyšplhá na tisícikoruny, někde na nižší desetitisíce. Další výdaje se budou odvíjet od toho, jak velké nároky budete na svůj svatební den klást. Což ostatně platí i pro veselku u nás. Řada hotelů, destinací a agentur nabízí celé svatební balíčky.
Po obřadu: Jízda na šimlovi pokračuje
Střih. Snad nám prominete, že vynecháme to nejzajímavější. Důvod a cíl, pro který se celé byrokratické mašinérii vystavujete, čili zahraničí obřad sám. Ten necháme vám a svatebním fotografiím.
Každopádně po svatebním veselí naberte dech, úředničina nekončí.
Po obřadu obdržíte oddací list (nebo alternativní dokument podle místního práva). Opět na něj budete potřebovat apostilu – tentokrát vystavenou místními úřady. Takže v první fázi bude třeba zjistit, který úřad v zemi je oprávněn apostilou stvrzovat – obvykle sídlí v hlavním městě.
Když se jedná o zemi, která není členem Haagské úmluvy, apostila, jak už víte, nestačí; budete muset dokument superlegalizovat – u místního ministerstva zahraničí a následně místního zastupitelského úřadu České republiky.
Jestli vám na svatbě svědčil někdo z místních, poznamenejte si před odjezdem také základní údaje o něm – jméno, adresu, datum narození… Je možné, že je později bude žádat česká matrika. Úplně ideálně si opatřete kopii svědkova pasu nebo průkazu totožnosti.
Po návratu domů: Vydejte se na matriku
Po příjezdu domů si nechte potvrzený oddací list úředně přeložit do češtiny. Pak se vypravte na matriku v místě bydliště. S sebou vezměte oddací list se všemi potvrzeními, jeho překlad, rodné listy a občanky. Matrika následně podklady odešle na zvláštní matriku v Brně, která je jako jediná v zemi oprávněná stvrzovat platnost sňatků uzavřených v zahraničí a která vám také vystaví český oddací list.
Došli jste až sem? Blahopřejeme, vaše manželství v Česku platí. Směle můžete zahájit další kolečko po úřadech – výměnu dokladů, která nemine žádného novomanžele a novomanželku. Může to vypadat zhruba takhle:
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 6. 2019 2:33, Migi
Po roce se ce rozvest. Hahaha
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
28. 7. 2015 10:33, Adam
Tedy ta Filipínka si vezme to Schengen vizum v Manila u českého konzulátu v Manile. To je jasné, že. Ten Čech vizum nepotřebuje. Ani pro Filipíny, když tam nezustane 31 dní.
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.