O přínosech matematiky pro člověka a jeho duševní rozvoj už bylo řečeno tolik… Tak například: tříbí mysl, bystří úsudek, rozvíjí logiku, učí nás chápat věci v souvislostech, vztazích a strukturách, orientovat se ve světě čísel. Zní to tak skvěle, že musí být každému na první dobrou jasné, o kolik si všichni polepšíme, oč se nám bude žít líp, když nás budou právě takoví absolventi obklopovat.
Teď už jen, jak k vytyčenému cíli dospět – českým dětem totiž počty příliš nevoní. Ministr školství Marcel Chládek si ale ví rady. Když to nepůjde po dobrém, půjde to po zlém. A befelem: Pro všechny zájemce o završení středoškolského vzdělání maturita z matiky od roku 2019 povinně.
K plánům pana minstra jen pár pochybovačných poznámek. Leccos z nich už ve veřejné debatě zaznělo. Můžete o nich hlasovat, v diskusi je podle libosti rozcupovat na kusy a ukázat, v čem se mýlí. Toho, komu se to povede nejlíp, odměníme knížkou.
Povinně a s radostí?
Pro maturitu z matematiky se loni rozhodlo pouze třicet šest procent žáků, zbylé dvě třetiny se radši přiklonily ke zkoušce z cizího jazyka – jedno nebo druhé si dnes musí vybrat povinně. Vypadá to, že příští rok bude podíl maturantů z matematiky ještě nižší. Dost možná žáky odradily zmíněné neúspěchy předchůdců. Výzkumy ukazují, že české děti mají ve srovnání s ostatními zeměmi k matematice vysoce negativní vztah. Pokud můžou, vyhnou se jí. A pravděpodobně to nebude tím, že by jim scházela inteligence. Těžko říct, jestli z nich ministr školství odpor ke královně věd vytluče tím, že jim nařídí z předmětu maturovat. Lásku k počtům nařízením nezaseješ.
Učí se matika špatně?
Podle mnohých odborníků na vzdělávání se u nás matematika učí špatně. Těžko pak dětem jejich odpor k počtům zazlívat. Zdá se, že způsob výuky k žádnému ze zamýšlených vznešených cílů – s rozvojem samostatného logického uvažování v čele – nevede. Daleko spíš směřuje k mechanickému biflování postupů. Nutnost změny obsahu i způsobu výuky uznává i ministr Chládek. Dá se to ale během čtyř let zvládnout? Těžko. Vypadá to spíš jako běh na zatraceně dlouhou trať, který vyžaduje změnu způsobu práce a myšlení (!) dvou generací aktivních učitelů i reformu vzdělávání na pedagogických fakultách. Někteří odborníci upozorňují, že jestli povinnou maturitu z matematiky zavedeme dřív, než se s tím dokážeme popasovat, jen zakonzervujeme dnešní stav. Vlastně ho spíš zalijeme do betonu - učitelé ve strachu, že žáci u standardizovaného testu státní maturity propadnou, budou děti mechanicky drtit kvadratické a lineární rovnice – aby zvládly test. Rozvoj logiky počká.
Přibude propadlíků?
Člověk nemusí mít zrovna maturitu z matematiky, aby si dokázal spočítat na prstech jedné ruky, že přibude i propadlíků. Jestli z těch, kteří si matematiku – alespoň částečně dobrovolně zvolili (vyhodnotili ji přinejmenším jako menší zlo než cizí jazyk) – propadne každý čtvrtý, kolik propadne z těch, kteří z předmětu maturovat nechtějí vůbec? Pravděpodobnost hovoří jasnou řečí, statistika nejspíš bude neúprosná.
Potřebuje kadeřnice logaritmické pravítko?
Nevole, kterou žáci pociťují k matematice, nejspíš poroste přímo úměrně s tím, jak se jim bude nařizovat nechat se z ní testovat. Kromě toho, že předmět v dnešní verzi výuky děti zkrátka nebaví, domýšlejí ještě jeden kardinální aspekt věci: vědí, že goniometrické funkce jim budou v životě na nic. Motivace drtit se je, se tudíž blíží nule. Jenže pak narazí při hledání práce – v řadě povolání se dnes bez maturity zkrátka neobejdou. Musí ji mít policista, kosmetička, zdravotní sestra, taxikář i kadeřnice, která si chce otevřít vlastní podnik. K čemu ovšem zmíněným profesím bude znalost tangens a kotangens? A proč jim je budeme stavět do cesty k výkonu profese, pro kterou mají vlohy i chuť, jako zeď?
Pomůže maturita průmyslu?
Mezi velké zastánce maturity z matematiky patří Svaz průmyslu a dopravy. Právě on se pyšní, že vyjednal s ministerstvem její povinné zavedení od roku 2019. Průmyslníci si od novinky slibují příliv skutečně vybavených absolventů. Že o budoucnosti českého školství a vzdělávání rozhoduje svaz průmyslníků, ovšem člověku příliš klidu nedodá. Ne, že by neměli k věci co říct… ovšem budeme se orientovat jen podle nich? Kolik přesně toho o výuce na středních školách vědí?
Každopádně, zatím jsme teprve ve fázi plánů ministra školství Chládka. Jeho návrh na zavedení povinné maturity z matematiky ještě ani neprojednala vláda, všechno tedy nakonec může dopadnout jinak.
Co si o zavedení povinné maturity z matematiky myslíte vy – ano, nebo ne? A pokud ano, kdy? Co vám maturita z matematiky do života dala?
Na vaše názory, postřehy a zkušenosti se těšíme v diskusi. Jednoho z vás odměníme knížkou, tak nám určitě nechte mailový kontakt.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno