Miluj Wonga svého aneb Proti toleranci

Michal Kašpárek | rubrika: Sloupek | 9. 1. 2015 | 11 komentářů
Akce „Kebabem proti debilitě“ posiluje vnímání přistěhovalců jako „kupců zbožím exotickým“. Kdo si troufne přijmout je jako spoluobčany a bližní?
Miluj Wonga svého aneb Proti toleranci

„Problém multikulturalismu je právě v tom -kulturalismu,“ poznamenal na mé škole před deseti lety jeden hostující přednášející z Vídně. Ocenit ho dovedu až tenhle týden. Když Tomio Okamura vyhlásil, že „každý zakoupený kebab je jen další jeden krok k burkám“, internet odpověděl nejenom nadšeným sdílením jeho ediktu mezi antiislamisty, ale taky protiakcí Kebabem proti debilitě. „Celonárodní den kebabu“ je vyhlášený na dnešek, lidé dobré vůle se do masa zakousnou přesně v šest. (Vegetariáni se připojí v pondělí Falafelem pro Tomia.)

Okamura to od komentátorů poprávu schytal, nezaznamenal jsem ale jeden velice důležitý argument. Totiž že jediný spotřebitelský čin, který může radikální islamisty aspoň malinko zabolet, je prodat auto a v nejlepším případě přestat cestovat úplně. Na globálním trhu s ropou to bude mít sice titěrný význam, ale pořád řádově větší, než si párkrát do roka odepřít svačinu za šedesát korun, ze kterých jde zlomek na certifikaci halal, ze které jde zlomek zlomku na něco, co by se dalo označit za šíření islámu, natož toho radikálního.

Hrajte svoji roli a nevyskakujte si

Ve světle tohoto ne zrovna promyšleného antiislamismu se angažované pojídání kebabu a falafelu jeví sympaticky, podotkněme ale několik věcí. Předně: jde o aktivismus bez rizika. Objednat si kebab nic nestojí, nebo to aspoň nevyjde dráž než večeře kdekoliv jinde. Jediné, co vám při takovém protestu hrozí, je pokydání se omáčkou. Nevzpomínám si na jedinou válku za ušlechtilou věc, a tou mírumilovné soužití mezi různými etniky a náboženstvími je, kterou by vyhrála pohodlná gesta.

Na udržování obchodních vztahů není nic hrdinného, pokud při tom nemusíte překonávat válečnou frontu. Není na tom dokonce ani nic antirasistického nebo antixenofobního. „U Wonga“ přece jí kdejaký nácek. Wongovi říká Wong, tyká mu jak malému děcku a vůbec se k němu chová jak k untrmenšovi. Ale jí u něj. Protože nic naplat, Wongové i Abdulové mají otevřeno do noci, dá se u nich najíst za stravenku a docela to chutná, hlavně po šesti pivech.

Akce Kebabem proti debilitě nechtě zakonzervovává takto rozdělené pozice. Přistěhovalcům a národnostním nebo náboženským menšinám nadále přisuzuje roli drobných živnostníků. Ta sama o sobě není vůbec podřadná ani na cti ubírající, problém je ale v tom, že je jediná, ve které si je podstatná část účastníků protestu dokáže představit. Je to ten multikulturalismus s důrazem na kulturu: vaše úloha je obohacovat nás. Budete (téměř doslova) kořením pro zpestření naší společnosti, ale ne naši plnohodnotní spoluobčané, naši bližní se vším, co k tomu patří, se všemi politickými a sociálními právy, po kterých voláme pro sebe a svoje děti. Hrajte svoji roli a my k vám budeme tolerantní.

Anketa

Jíte kebab?

Tolerance je nová netolerance

Účastnit se podniků jako Kebabem proti debilitě a Falafel pro Tomia je jen první a nejsnazší level boje s rasismem, xenofobií, nenávistí a „obyčejnou“ paušalizací. Druhým a výrazně těžším, protože by už znamenal ústupky, by bylo vypustit Araby, Vietnamce a Romy z bister, večerek a ghett mezi sebe. Netroufám si odhadnout, kolik pátečních pojídačů kebabu by hlasovalo pro šikovného muslimského kandidáta třeba jen do obecního zastupitelstva, když ne na prezidenta, kolik by fandilo vztahu svého dítěte s Vietnamcem nebo Vietnamkou, kolik by jich pronajalo volný byt mladé romské rodině. Kolik se jich loni postavilo proti paušalizujícímu trestání všech v Česku žijících Rusů?

Třetí a úplně nejtěžší úroveň boje s předsudky, na kterou jsem se bohužel zatím sám nedostal, je udělat všechno tohle a odpustit si přitom patronizující přístup „podívejte, jak jsem tolerantní!“ Tolerance je hnusná v tom, že v sobě šikovně ukrývá nadřazenost a hodnocení. Čumte, negři, já se vás vůbec nebojím! Žijete sice jinak, než je normální, ale já jsem tolerantní.

O tom všem můžete přemýšlet, až se po formulce „do housky, všechnu zeleninu, bylinkovou“ v pátek v šest zakousnete do svého kebabu. A jestli vás to zajímá, dám si taky, i když jsem v rozpacích, jestli to můžu udělat v bistru patřícím arabskému křesťanovi. Což je ještě jedna věc, která mě na Kebabem proti debilitě štve. Že její organizátoři ve své horlivosti sáhli po Okamurově šabloně a dali jí tak své požehnání.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-76
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 11 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

9. 1. 2015 13:38, jezevec

kebab je turecké, nikoliv islámské jídlo, a i u nás opatří většinou turkům - turecko má jednu z nejmírnějších verzí islámu, mimochodem je to jediná islámská země kde se chlastá (a vaří výborný efez lager), a taky jediná muslimská země kde se žena může koupat nahoře bez a nikdo jí kvůli tomu nezavraždí. a specificky kebab na tech otáčecích vřetenech se vyrábí v německu, a prodává kebabářům jako zmrazený polotovar. takže netuším co chtěl pitomio svým odporem ke kebabu demonstrovat, kromě vztahu k realitě jenž mu dala i jednu z přezdívek.
nicméně pan kašpárek se dopouští oblíbeného faulu, když míchá dohromady vietnamce, cikány a muslimy, a demonstruje na tom cokoliv - normální průměrný čech má vietnamce rád a rád u nich nakupuje, ale dráždí ho cikánský způsob života a bojí se muslimského násilí, to je kurcva rozdíl.

+50
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 1. 2015 20:50, Jirka P.

A jak souvisí kebab s podporou terorismu? Ten stánkař může za to, co udělali nějací kkti? To je jako bych demonstrativne přestal nakupovat něco od Vás (kdybyste něco prodaval), protože nějaký magor z naší kultury zastřelil v Norsku několik desitek deti. Nulová logika, to se nezlobte.

Zobrazit celé vlákno

-9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Lety it be

8. 8. 2014 | Michal Kašpárek | 11 komentářů

Lety it be

Vepřín na místě tábora v Letech je neocenitelný lakmusový papírek. Pravidelně ukazuje, komu všemu přijde zotročení celých rodin jako fér trest za nepřizpůsobivost.

Nechybí tolerance, chybí továrna na hidžáby

15. 11. 2013 | Michal Kašpárek | 30 komentářů

Nechybí tolerance, chybí továrna na hidžáby

Slušný člověk™ se ochotně zbaví jakýchkoliv tradic a hodnot, pokud z toho něco bude mít. O to víc ho provokují veřejné projevy víry, přesvědčení, svědomí nebo sexuální orientace.

1. Zabavíme majetek zlodějům 2. Zloděj je ten, o kom to řekne Okamura

6. 9. 2013 | Michal Kašpárek | 33 komentářů

1. Zabavíme majetek zlodějům 2. Zloděj je ten, o kom to řekne Okamura

Zemanovci a Okamurův Úsvit před volbami útočí na nízké pudy frustrátů. V Česku přitom nekrade jen horních deset tisíc, ale i spodních deset milionů.

Zmlať technaře, plivej na cikány, vládni s estébáky – a pak žaluj Klause

7. 3. 2013 | Michal Kašpárek | 13 komentářů

Zmlať technaře, plivej na cikány, vládni s estébáky – a pak žaluj Klause

Socialisté od senátu po obce ukazují, že ústava a zákony pro ně mají váhu, jen když se jim to hodí. Obžaloba Klause z velezrady je pokrytecké divadlo.

Aleš Tůma: Žluté nebezpečí a moudrost starých mistrů

24. 1. 2011 | Aleš Tůma | 5 komentářů

Aleš Tůma: Žluté nebezpečí a moudrost starých mistrů

„Optimista se učí anglicky, pesimista čínsky, realista střílet,“ praví starý vtip. Skutečně by se měli pesimisté začít učit malovat písmo, připomínající rozsypaný čaj?

Partners Financial Services